Dmv dynamo telefoon opladen, alleen mist er theoretisch energie

Op 20 december 2022 11:24:35 schreef Gerard*:
Die regelaar heeft minimaal 11V voedingsspanning nodig, ik denk dat deze spanning net niet gehaald wordt. Er zijn regelaars die met veel lagere voedingsspanning werken.

Als je nu even iets verder kijkt dan je neus lang is, zie je dat de dropout voltage 2V is, en bij mij is 6V + 2V toch echt 8V en geen 11V. Dat een aantal andere parameters bij 11V ingangsspanning zijn gespecificeerd, is totaal niet relevant.

Die 7806 kan gewoon helemaal vervallen als je die DC/DC converter gebruikt.

Wat betreft de 500mA die te telefoon trekt: probeer het eens met een labvoeding op 5V. Ik heb in het 3de bericht in dit topic al een verklaring gegeven, waarvan ik nog steeds denk dat hij correct is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Je zou kunnen kijken of je de verbinding tussen het bevestigingsbeugeltje van de dynamo en het binnenste van de dynamo makkelijk kunt bereiken en verbreken. Dan hoef je niet te proberen het beugeltje te isoleren van de fiets. Soms kan dat wel. (Soms gaat het zelfs per ongeluk en moet je een tweede draadje naar je fietslicht leggen.)

Want ik denk dat je inderdaad 1 van je dynamo’s kortsluit als je ze in serie zet*. Zelfs als er niks door je isolatiemateriaal prikt: hoe is het boutje geïsoleerd?

‘Elkaar tegenwerken’ zou je ook mee kunnen bedoelen dat ze ‘in tegenfase’ staan, zoals bij transformatoren (in serie, of nog erger, parallel) fout kan gaan. Maar… omdat je ze elk afzonderlijk gelijkricht denk ik dat je daar al over nagedacht hebt…

*) teken maar even het schematje uit, met 2 dynamo’s, waarbij je isolatie van het beugeltje faalt.

Op 20 december 2022 15:48:45 schreef Eldiablo:
Moeten we de dynamos na gelijkrichten in serie schakelen of parallel?

Je moet niks :P. Maar voor beide situaties zijn voor- en nadelen te noemen. En gezien het jouw project is… mag jij die op een rijtje zetten en een keuze maken >:)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 20 december 2022 16:39:30 schreef SparkyGSX:
[...]

Wat betreft de 500mA die te telefoon trekt: probeer het eens met een labvoeding op 5V. Ik heb in het 3de bericht in dit topic al een verklaring gegeven, waarvan ik nog steeds denk dat hij correct is.

We hebben het aan de labvoeding aangesloten en de telefoon nam 1 A op, wat klopt. (2A als je een snellader hebt)

Op 20 december 2022 15:10:10 schreef Eldiablo:
Ik hoop dat het duidelijk is op deze foto, maar zo ziet onze opstelling er nu uit. Wij hopen dat de telefoon 1A kan trekken met 2 dynamo’s ipv maar 0.5A
Op de foto staat 500mA, maar hoort eig wat lager te zijn, rond 420mA

Als dat echt de opstelling is, dan zou er heel wat te winnen zijn met het toevoegen van een elco om de gelijkgerichte voedingsspanning af te vlakken.

Op 20 december 2022 16:58:33 schreef Paulinha_B:
[...]

Als dat echt de opstelling is, dan zou er heel wat te winnen zijn met het toevoegen van een elco om de gelijkgerichte voedingsspanning af te vlakken.

We dachten dat er al een elco(condensator neem ik aan) in de b40r zat, maar dit bleek niet zo te zijn want we hadden de oscilloscoop verkeerd ingesteld. Nu proberen we samen met een buffer

Op 20 december 2022 16:52:58 schreef Eldiablo:
We hebben het aan de labvoeding aangesloten en de telefoon nam 1 A op, wat klopt. (2A als je een snellader hebt)

Ok, dat werkt dus in ieder geval.

Het volgende probleem is dat je begint met (ongeveer) 6V (afhankelijk van de belasting en de snelheid), dat je DC/DC converter alleen omlaag kan regelen, en dat je al ongeveer 1.4V verliest in de gelijkrichter. Het ontbreken van een flinke buffercondensator zal echt niet helpen.

Ik zou een flinke elco toevoegen (minstens 1000uF, meer is beter), en een gelijkrichter maken van 4 Schottky diodes, daarmee verlies je ongeveer 0.7-0.8V, dat scheelt alweer een beetje.

Als je in de regio Arnhem of Nijmegen zit kan ik je wel aan die onderdelen helpen, als ze op school niet voorradig zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 20 december 2022 16:39:30 schreef SparkyGSX:
[...]

Als je nu even iets verder kijkt dan je neus lang is,

Morgen maar proberen met je goede been uit bed te stappen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Niks hoor, die B40R dat is een doosje met 4 diodes erin, niet meer, niet minder. Dus gauw een elco erbij (electrolytische condensator, inderdaad), voor minder dan 1000uF kan men al niet gaan, meer kan nooit kwaad. Kies de werkspanning wel hoog genoeg, 16V is het absolute minimum, 25V voelt al wat beter, zelf zou ik 35V nemen.

En ook hierin ga ik graag akkoord met @Sparky: om het onderste uit de kan te halen hebben Schottkydiodes zeker meerwaarde. Maar met de thans aanwezige b40r moet er toch ook al iets werkends te produceren vallen.

Een leerrijke oefening zou kunnen zijn:
Bezorg u een pakketje van een tiental elco's, elks 100 of 220uF of zo; schakel er daarvan meer en meer parallel, en check/meet/oscillografeer telkens de voedingsspanning bij verschillende belastingen.

(@Gerard* hierboven: niet zeuren aub, @Sparky heeft nu net een mooi aanbod gedaan EN een duidelijke uitleg. Waar is UW constructieve inbreng?)

Misschien kun je wel gebruik maken van een autolader voor een telefoon. Als je de fietsen in serie zet heb je ongeveer 18V. Misschien net te hoog voor een autolader, maar accuspanning kan nogal wisselen dus ik denk dat dat nog net zal lukken

Het voordeel hiervan is dat de communicatie van de telefoon over hoeveel vermogen en bij welke spanning (die is vaak hoger dan 5V bij snelladen) al ingebouwd hebt in je autolader.

Op 20 december 2022 17:18:06 schreef SparkyGSX:
[...]
Als je in de regio Arnhem of Nijmegen zit kan ik je wel aan die onderdelen helpen, als ze op school niet voorradig zijn.

Jammer genoeg woon k in amsterdam dus ga morgen uitzoeken wat voor elco’s we allemaal op school hebben.

Ik weet nog niet de specificaties van de elco’s maar we gaan morgen deze 2 opstellingen proberen en kijken wat er gebeurd

Om een beetje zinnig te meten:

dynamo1 stapsgewijs van 0 naar maximum (30 km/h? 50 km/h?)
voor elke stap van dynamo1:
dynamo2 stapsgewijs van 0 naar maximum
voor elke stap van dynamo2:
belasting stapsgewijs van 0 naar max

Neem nu maar dat er telkens vijf stappen zijn - 0/25/50/75/100%, bv. - en dat elke stap 10 seconden duurt, dan komt men al aan 1250 seconden oftewel dikke 20 minuten - boeiend! Reken zelf maar uit hoe lang het duurt bij 10 stappen...

Op 20 december 2022 19:53:35 schreef Eldiablo:
Ik weet nog niet de specificaties van de elco’s maar we gaan morgen deze 2 opstellingen proberen en kijken wat er gebeurd

Een tip voor jezelf: zorg dat je schema's kloppen. Nu is er echt geen chocola van te maken met alle kortsluitingen die je hebt getekend. Fouten maak je zo nóg makkelijker en om heel eerlijk te zijn vind ik dat het begrip electricteit sowieso nogal wat hoog gegrepen lijkt in z'n algemeen. Ik verwacht van mensen die dit als profielwerkstuk kiezen toch op z'n minst enige basiskennis van dit onderwerp.

Wat betreft je woonplaats: ga eens bij Muco electronica/modelbouw langs, zit gewoon in Amsterdam, metro/tramhalte Jan van Galenstraat ligt praktisch voor de deur (minuutje lopen, hooguit). Daar kun je in ieder geval elco's kopen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Bwah, chocola is natuurlijk niet ZO simpel om te maken, maar eigenlijk is er alleen maar een kortsluiting getekend parallel aan de beide elco's - bizar, maar ook een beetje grappig, vind ik. Maar het is wel degelijk belangrijk dat onze topicstarter correct en netjes leert tekenen, dat gaat samen met correct en netjes denken :)

Enne, kopen kan iedereen altijd, maar het gaat hier om een leerling(e) middelbaar onderwijs, die bulken gewoonlijk niet van het geld en wat er is kan beter besteed worden... Eerst maar eens kijken wat er op school in de kast ligt lijkt me erg voor de hand te liggen.

vergeten

Golden Member

Op 20 december 2022 19:53:35 schreef Eldiablo:
Ik weet nog niet de specificaties van de elco’s maar we gaan morgen deze 2 opstellingen proberen en kijken wat er gebeurd

Je hebt het wel erg onoverzichtelijk getekend, dat heb ik een beetje zo gehouden :) .
Maar ik zou de door mij aangepaste versie gebruiken, met stipjes op de verbindingen, de mooie boogjes voor de kruisingen heb je zelf al getekend!

Anders gaat het zeker niet werken!

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 20 december 2022 21:22:48 (17%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 december 2022 21:06:25 schreef vergeten:
[...] Je hebt het wel erg onoverzichtelijk getekend, dat heb ik een beetje zo gehouden :) .
Maar ik zou de door mij aangepaste versie gebruiken, anders gaat het zeker niet werken!
[bijlage]
[bijlage]

Thx, idd fout opgeschreven, is wat overzichtelijker nu

Op 20 december 2022 20:19:45 schreef Paulinha_B:
Om een beetje zinnig te meten:

dynamo1 stapsgewijs van 0 naar maximum (30 km/h? 50 km/h?)
voor elke stap van dynamo1:
dynamo2 stapsgewijs van 0 naar maximum
voor elke stap van dynamo2:
belasting stapsgewijs van 0 naar max

Neem nu maar dat er telkens vijf stappen zijn - 0/25/50/75/100%, bv. - en dat elke stap 10 seconden duurt, dan komt men al aan 1250 seconden oftewel dikke 20 minuten - boeiend! Reken zelf maar uit hoe lang het duurt bij 10 stappen...

Wat bedoel je hiermee?

Op 20 december 2022 17:39:09 schreef Gerard*:
Morgen maar proberen met je goede been uit bed te stappen.

Ik ben met beide benen uit bed gestapt, dan zit de goede er altijd bij, maar ik ben gewoon een beetje allergisch voor zulke onzin.

Had je nu echt niet zelf kunnen bedenken dat 5V dropout misschien wel wat aan de hoge kant is? Geen schim van een lampje toen je dat schreef?

@Paulinha_B: ik denk dat het wel moet gaan, met een paar flinke elco's erbij. Je begint dan met 6VAC, dat wordt 6 * 1.41 - 1.4 ~= 7VDC, en dat zou genoeg moeten zijn. Met Schottky diodes heb je op een wat lager toerental al genoeg spanning beschikbaar, en blijft er van het beperkte vermogen nog iets meer over.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat bedoel je hiermee?

Ik bedoel daarmee heel precies wat ik geschreven heb... Het idee is om alle mogelijke combinaties te testen en meten:
* de ene dynamo in meerdere toestanden (zeg maar vijf verschillende toestanden, van stilstand tot maximum snelheid)
* de andere dynamo ook in meerdere toestanden - als dit ook in vijf stappen gaat dan zijn er al 25 combinaties
* voor elk van deze 25 combinaties nog eens met vijf verschillende belastingen, alweer van nul tot maximum. Nu zijn er al 5 keer 25 combinaties, dat zijn er dus 125. Ik zou ze toch elks 10 seconden laten duren, om de boel te laten uitmiddelen; al kan het misschien met minder.

Wat is daar niet begrijpelijk aan?

Op 20 december 2022 21:22:30 schreef SparkyGSX:
@Paulinha_B: ik denk dat het wel moet gaan, met een paar flinke elco's erbij. Je begint dan met 6VAC, dat wordt 6 * 1.41 - 1.4 ~= 7VDC, en dat zou genoeg moeten zijn. Met Schottky diodes heb je op een wat lager toerental al genoeg spanning beschikbaar, en blijft er van het beperkte vermogen nog iets meer over.

Okee, dat gaat wel uit van parallelschakeling - een vraag waar de topicstarter nog druk mee bezig is... Graag met u akkoord dat schottkydiodes voordeel bieden, en dan vooral bij parallelschakeling van de beide voedingsgroepen van dynamo+gelijkrichter+elco. Maar voor het principe maakt het niet zoveel uit, en in dat stadium zitten we nog.

Op 20 december 2022 21:25:59 schreef Paulinha_B:
[...]

Ik bedoel daarmee heel precies wat ik geschreven heb... Het idee is om alle mogelijke combinaties te testen en meten:
* de ene dynamo in meerdere toestanden (zeg maar vijf verschillende toestanden, van stilstand tot maximum snelheid)
* de andere dynamo ook in meerdere toestanden - als dit ook in vijf stappen gaat dan zijn er al 25 combinaties
* voor elk van deze 25 combinaties nog eens met vijf verschillende belastingen, alweer van nul tot maximum. Nu zijn er al 5 keer 25 combinaties, dat zijn er dus 125. Ik zou ze toch elks 10 seconden laten duren, om de boel te laten uitmiddelen; al kan het misschien met minder.

Wat is daar niet begrijpelijk aan?

Ik begrijp het nu pas, snapte eerst niet waar de snelheden vandaan kwamen aangezien wij de dynamos stationair testen, wij keren de fiets om en bevestigen de dynamos aan het achterwiel. Zo hoeven we niet in de regen te staan :)

Ik ben bang dat we niet schottkydiodes kunnen gebruiken, we hebben nog maar een 1 dag om alles in elkaar te zetten, dus willen graag het met de materialen behalen waar we toegang voor hebben. we gaan dus niet voor het perfecte resultaat maar voor een opstelling die met twee dynamos een telefoon redelijk kan opladen. Voor nu blijft ons plan om aan goeie elco’s te komen, en dan zien we dan weer verder.

Op 20 december 2022 12:13:55 schreef EricP:
De eenheid is Ampère, de grootheid is stroom. De stroom die je meet druk je uit in Ampères...
Analoog daaraan meet je spanning die je uitdrukt in Volt. En eventueel meet je weerstand die je uitdrukt in Ohm.

Als we dan toch gaan schoolmeesteren, als je ampere, volt en ohm voluit schrijft, dan hoort dat met een kleine beginletter.

Voor de TS: probeer eens van een fietsdynamo de stroom-spanningskarakteristiek op te nemen. Dus bij verschillende belastingen meet je stroom en spanning, en dat zet je uit in een grafiek. Dat levert verrassende resultaten op. Zo zie je b.v. dat de spanning zonder belasting bij sommige dynamo's boven de 20V kan komen.

@topicstarter: dat is een fout die we helaas wel vaker zien, tot het laatste moment wachten om hier raad te komen vragen. En dan is dit forum nog befaamd voor de supersnelle reacties ;)

Eventjes onder ons gezegd en gezwegen: zet die twee voedingsgroepen dan maar in serie, dat zal de beste kans bieden om gauw-gauw tenminste iets min-of-meer werkbaars te kunnen presenteren, en daar komt het dus blijkbaar op aan.

Ik vind het oprecht spijtig dat er niet meer tijd blijft, dit is een mooi project en had heel fraai kunnen omkaderd worden zoals omschreven door @KlaasZ en door mezelf. Daar konden grafieken uit komen die echt wel indruk gingen maken op een jury!

Ik zou ze juist parallel laten staan, dat is een stuk eenvoudiger, want dan hoef je niets van het frame te scheiden, en ik had net voorgerekend dat de spanning hoog genoeg zou zijn. Als de spanning hoog genoeg is, maakt het daarna niet meer uit of je voor een hogere spanning of hogere stroom gaat, de DC/DC converter maakt er met ongeveer hetzelfde rendement weer 5V van.

@TS: Als je geen geschikte condensator kunt vinden, zou je nog in een oude computervoeding (ATX voeding) kunnen kijken, als je die hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 20 december 2022 22:44:56 schreef SparkyGSX:
Ik zou ze juist parallel laten staan, dat is een stuk eenvoudiger, want dan hoef je niets van het frame te scheiden,

Hier mis je toch iets. Ze staan parallel aan de DC kant van de bruggelijkrichter. Dan moet je ze aan de AC kant juist gescheiden houden, anders ga je diodes in de gelijkrichter kortsluiten.