PT100 doet raar

Ik heb een PLC waarop een paar PT100's zijn aangesloten. Maar sinds kort doen deze raar. de uitgemeten waarde van deze sensoren zakken om de zoveel tijd naar onrealistische waarden. Zo kan je zien op de bijgevoegde trend dat de waarde van de sensoren plots allemaal met ongeveer 10 graden zakken over een tijdspanne van 1,5h wat in realiteit niet zo was. De waarden ervoor waren ook al niet helemaal correct want de rode lijn moet de buitentemperatuur voorstellen. Na een tijdje raar te doen gaan deze meestal wel terug naar hun normale waarden.

Nu is mijn vraag, weet iemand wat dit kan veroorzaken? Kan 1 slechte sensor er voor zorgen dat al de rest ook verkeerde waarden geven of denken jullie dat ik het probleem beter zoek bij de analoge kaart van mijn PLC?

Ik vermoed meer dat het 1 van de sensoren is maar hoop toch dat er hier iemand misschien dit fenomeen kent en me op de juiste weg kan zetten, zodat ik deze installatie niet langer stil moet leggen dan nodig om aan te passen en te testen.

Ik zou een defecte kaart verwachten heb dat al meer meegemaakt. Wat is het voor een kaart/plc?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het is een twido TWDLCAE40DRF met een TM2AMI4LT analoge kaart van schneider.

Aangezien het op alle kanalen gebeurd lijkt het me ook meer voor de hand liggen daar er iets met de kaart is.

Als je nog een kanaal vrij hebt, zou je dat een vaste spanning op kunnen zetten, met een 1.5 of 9V batterij bijvoorbeeld, of een spanningsdeler met 2 weerstanden vanaf de voeding, en bekijken of dat kanaal hetzelfde doet. Idealiter zou je allebei doen, dan kun je ook zien of het probleem niet wordt veroorzaakt doordat je voeding inzakt of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De PT100's zitten direct op de kaart zie ik, maar wel alle B(-) kanten volgens application aan de GND (voor een 2 draads PT).

Je kunt nog 2 dingen even goed bekijken:

  • Is je 24V voeding stabiel op die module?
  • Is er misschien iets aan de hand met de GND verbindingen van de PT100's direct op de module, dat kan dan alle sensoren tegelijk beinvloeden.

Anders denk ik dat je kaart defect is, kan de interne reference voltage zijn die aan de haal gaat of vervuiling etc.

Die dingen zijn al een tijdje obsolete (EOL 2019), dus als je geen sparepart hebt of kunt kopen ergens dan heb je toch wel een probleem.

Op 21 december 2022 12:04:26 schreef SparkyGSX:
Als je nog een kanaal vrij hebt, zou je dat een vaste spanning op kunnen zetten, met een 1.5 of 9V batterij bijvoorbeeld, of een spanningsdeler met 2 weerstanden vanaf de voeding, en bekijken of dat kanaal hetzelfde doet. Idealiter zou je allebei doen, dan kun je ook zien of het probleem niet wordt veroorzaakt doordat je voeding inzakt of zo.

De vrije pin zou best ook wel eens in PT100 mode kunnen staan, dan werkt dat niet. Een weerstand van 100E eraan knopen dat moet dan weer wel werken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

bedankt voor de info, ik heb nog wat reserve kaarten liggen dus ik zal dan anders eerst eens vervangen om te zien of dit iets uithaalt.

Als de module defect is zou je die open kunnen maken en checken of er geen vervuiling in zit of vocht/condens.

Laat effe weten hoe dit afloopt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.