Vintage liermotor (380v) voorzien van VFD

GJ_

Moderator

Op 15 december 2022 19:26:56 schreef Oldskool:
Nou ja, voor 70 euro heb ik toch maar mooi een oude lier -met een Kaapstander- weer aan het lopen gekregen op 220V. Met een beetje mazzel kan hij nog een paar jaar aan het werk.
:)

Voor een paar tientjes meer (80 euro excl BTW) had je een merk FO gehad. Één van de problemen met deze is dat er geen enkele beveiliging op zit. Normaal is het lastig om met een goed ingestelde FO je motor te verbranden, met deze is het geen probleem. Hou daar rekening mee als je takelt: je kunt nu je motor slopen.

Met wat pech worden die paar jaar dus een heel stuk korter.

Vermoedelijk wordt deze VFD ook samen met freesspindels (voor op de CNC machine) geleverd. Dat zal dan die standaard 400Hz instelling uitleggen.

GJ_

Moderator

Dat vermoeden had ik ook al. En dan met een extern thermisch relais, want dit is echt maar een half apparaat.

Kan ik de originele 3 standen schakelaar (zie plaatje) tussen de vfd en motor plaatsen en zo ja, moet ik dan ook de acceleratietijd op (bijna) nul zetten?

Kan ik dan net als voorheen (bij een rechtstreekse aansluiting op 380v); de drie standen Vooruit, Achteruit en Stop gebruiken?

Het idee is dat ik bij aanvang van het lierwerk de in huis geplaatste VFD op 'run zet' en dat ik dan vervolgens met de 'oude schakelaar' in de opstelling buiten (bij droog weer) de motor Vooruit of Achteruit zet.

ps: omdat ik met een Kaapstander ga werken worden de krachten langzaam op- en afgebouwd.

benleentje

Golden Member

Kan ik de originele 3 standen schakelaar (zie plaatje) tussen de vfd en motor plaatsen

Nee dat kan niet. Tussen VFD en motor mag geen enkel schakelaar oid zitten.

Je kan wel via een lange kabel de ingangen voor start, stop en achteruit gebruiken. Je hoeft dan niet eerst de VFD in de run te zetten dan gaat gewoon via de drukknoppen op de ingangen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 december 2022 20:28:11 schreef benleentje:
[...]Nee dat kan niet. Tussen VFD en motor mag geen enkel schakelaar oid zitten.

Je kan wel via een lange kabel de ingangen voor start, stop en achteruit gebruiken. Je hoeft dan niet eerst de VFD in de run te zetten dan gaat gewoon via de drukknoppen op de ingangen.

Bedankt hiervoor, hier ben ik goed mee geholpen!

Voor het geleiden van het liertouw wil ik op het huis van de elektromotor (dwz boven op het deel waarin de vertragingskast zit), op twee punten iets vastlassen met een vuldraad lasmachine...zonder dat er een open verbinding is met de vfd/het net.

Kan ik dat straffeloos doen met die spoel in de motor?

GJ_

Moderator

Op de motor en reductor lassen lijkt me geen geweldig plan.

Op 22 december 2022 07:43:34 schreef GJ_:
Op de motor en reductor lassen lijkt me geen geweldig plan.

Omdat het binnenwerk van de motor zelf tijdens het lassen zelf er onder lijdt of omdat het huis (totaal gewicht 40 kg) daarna verkeerd belast zou worden?

Gebruik een klem of las aan de montageplaat waar de motor op staat.

Motor en reductor bevatten draaiende componenten, als de uitlijning niet perfect is gaan die stuk. Lassen geeft een plaatselijke opwarming waardoor er trekspanningen ontstaan bij het afkoelen.

Los van het elektrische vraagstuk, niet doen. Last ook lastiger door het gebruikte materiaal (gietijzer meestal).

High met Henk

Special Member

Nou lijkt de motor niet zwaar antiek, maar toch:
Een FO / VFD genereert blokjes en als gevolg van inductie krijg je dan spanningspieken.

Bij oudere spoelen is er een grotere kans op haarscheurtjes/afbrokkelen van isolatie.

Ik zou de motor eerst even genegeerd hebben voor aansluiten..

Indien onder 10 Mohm zou ik hem niet achter een FO hangen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 22 december 2022 08:17:30 schreef High met Henk:
Ik zou de motor eerst even genegeerd hebben voor aansluiten..

hahahaha, op je telefoon met autocorrect aan het posten?

Voor TS: HmH wil gemeggerd zeggen ipv genegeerd :-)

Bedankt voor deze terukoppelingen! Ik ben blij dat ik het toch nog maar even vroeg. Het lasapparaat gaat terug naar de berging....

Omdat er geen grote krachten op de het geleidingsoog komen te staan (het gaat alleen om het positioneren van het touw t.o.v. de rol) ga ik toch maar eens kijken naar de optie van metaaallijm (al dan niet in combinatie met metalen tie-wraps).

2 grote slangenklemmen er omheen? (IPV het elastiek nu)

Op 22 december 2022 08:17:30 schreef High met Henk:
Nou lijkt de motor niet zwaar antiek, ...

Hum, mij wel.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 22 december 2022 11:26:11 (60%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Zeker van voor 2003, maar waarschijnlijker minimaal 30 jaar oud

High met Henk

Special Member

Maar geen 50 jaar of ouder met een gegoten huis enzo

Ik denk jaren 70 of ouder als ik me zorgen ga maken
Qua opbouw is dit al een modernere motor, waarbij de stator windingen redelijk vast liggen

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 22 december 2022 19:55:05 (59%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een identieke machine (maar dan mooi schoongemaakt), staat hier
https://www.machineseeker.nl/stephan+werke-z2d224s/i-2360483

Waarschijnlijk ten onrechte, staat boven de advertentie dat het gaat om de Stephan Werke Z2D 224 S terwijl het volgens mij ook de Stephan Werke Z2D 244S is, maar dat terzijde.

Blijft de vraag wat het bouwjaar is..
;)

Verschil tussen beide tyeplaatjes is wel dat op mijn motor een 'P nummer" staat en op dat andere plaatje een 'IP nummer'. De IP standaard kwam er pas in 1976; misschien dat de motoren uit deze productieperiode komen. https://hermary.com/decoding-ip-ratings-what-are-ip-ratings-and-why-do…

Bericht vervallen..

[Bericht gewijzigd door Oldskool op vrijdag 6 januari 2023 22:31:07 (98%)