Miele edition 11 W5873 Foutcode F53

Beste forum leden.
Mijn wasmachiene Miele Edition 111 w 5873 geeft de foutcode F53
heeft iemand een idee wat dat kan zijn en of ik dit kan herstellen ??
bij voorbaat allen al bedankkt
e de waele

F53 betreft een motorsturingsfout, de motor komt niet snel genoeg op gang en volgens de gegevens die ik van de wasmachine gezocht heb is de motor voorzien van koolborstels en die kunnen versleten zijn. Vervangen is zelf te doen maar voor zover ik weet kunt u enkel aan de onderzijde bij de motor.

Buiten koolborstels kunnen het ook de volgende oorzaken zijn :

* tacho stuk
* bekabeling stuk
* IGBT stuk

Maar controleer eerst de koolborstels maar .
Als deze ok zijn zeer nauwkeurig de motorstekker(s) controleren . Minste verkleuring kan eeen aanwijzing zijn . Eventueel motor uitmeten van de stekkers van de module .

Jan

beste forum leden.
Ik ben een beetje in de war omdat er bij dit type een borstelooze moter in zou zitten. ??? Ik wil wel eerst weten of dat zo is?
En mijn vraag is nu welke kant ik deze module kan vinden Is het eerste de voorkant verwijderen en kijken of er koolborstels aan wezig zijn ??
dan zou dat de eerste stap moeten zijn Ik ga hier de gegevens van het plaatje melden zodat de profesionals mischien kunnen bepalen of dit type wel of geen borstels heeft Miele - Mod: W5873 Edit. 111 Type: HW 12-2
M-nr 09377080 NR : 58/116802546 Ik hoop dat ze daar mee uit de voeten kunnen ik ben benieuwd Iedereen weer zeer bedankt voor jullie reactie
e de waele

jerome

Golden Member

Waarschijnlijk een ELP266 bordje. Motor met borstels IGBT gedreven.

Hier zitten geen koolborstels in.

Als je het bovendeksel verwijderd zie je de grote print, daarop zitten 6 grote transistoren(of hoe ze ook heten) en de kans is aanwezig dat je er één of meerdere defect ziet.

Is dat niet het geval zul je verder moeten kijken.

Draait de trommel nog met de hand?

Ok ik ga morgen het deksel vewijderen en kijken of de trommel nog draait ga ik zal mijn bevindingen hier wel melden ben benieuwd heb nog niets ondernomen ik zal eens goed naar de torren kijken of ze aangebrand zijn of vervormd/verkleurd
Mvrg e de waele

beste forum leden.
Ik kan u mededelen er zitten hier geen koolborstels in deze motor. Ende trommel draait met de hand goed rond
Ik heb eens goed naar de 6 transistors (IGBT) gekeken ik zie aan de buitenkant niks wat zou duiden op een probleem Ik heb heel de printplaat (waarschijnlijk ELP266) bekeken op afwijkingen maar zie niets bijzonder.
De toerental senzor heb ik ook gedemonteerd dit is een losse sensor met een losse stekker met 3 contacten Mijn vraag is nu kan ik deze door meten met mijn multimeter Het is eigenlijk alleen maar een spoel ??

Enkel ohms na te meten. Is idd koperdraad. 400ohm?? In ieder gevan iets met 3 cijfers. 150ohm....

De 3 eindtrapoen ohms met elkaar vergelijken. De igbts. De driver transistors. De driver ic uitgangen. Op elke mogelijke manier en zo noemenswaardige verschillen opsporen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb met de multimeter de ohm op gemeten maar ik weet niet of ik dat goed heb gedaan de meter staat op 20K ohm ingesteld en ik meet nu 0.26 op de display
Is dt goed ?? de omrekening is mij niet heel duidelijk
e de waele

Zet op 2000ohm of 2k stand ipv 20k. Zo te zien 260ohm. Niet abnormaal. Ik zie dat je hier heel actief bent op het forum. Hoe zit het met je meet skills? Voor een frequentiesturing reparatie ga je wel wat uit de kast moeten halen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bij 2K geeft hij aan .259 dus ?? zou het dan toch de printplaat kunnen zijn ik hoop van niet Ik denk dat ik alles weer maar in elkaar ga zetten en een monteur laat komen voor het uit te lezen
Ja ik vind electronica heel interesant maar ik mis wel het een en ander aan kennis dat is vrij moeilijk om jullie te kunnen volgen ik zit veel op het internet omdat te kunnen begrijpen Mijn vouw zegt altijd O er staat weer iets van circuit dat word weer lezen Ik ben altijd monteur geweest in de vrachtwagens dat was heledagen meten en uitlezen met de laptop en kost klauwen met geld voor de klanten
e de waele

Je kunt de motor nog uitmeten, niet dat ik die ooit stuk zie gaan maar je weet nooit. Ik ga uit van een print.

Beste forum leden.
Als ik er van uit ga dat de tacho meter en de motor zelf goed is Dan blijft er niets anders over dan de print Als je op internet gaat kijken is dit een veel voorkomend probleem Ik ben van plan deze print er uit te halen en de vermogens torren door te meten met de ohm meter Het zijn 6 de zelfde torren het lijkt mij dat deze niet allemaal te gelijk stuk gaan (op het eerste gezicht zie ik er niets aan ) Als ik kan constateren dat er verschil in de torren zit ,Dan staat het toch wel vast dat er een paar stuk zijn ??
Ik ga dit eerst eens uitproberen Als er nog tips zijn hoe juist uit te meten hoor ik ze graag tot hier iedereen alvast bedankt
Hebben jullie als leden ervaring in het laten repareren van zon print ??
e de waele

Zoals reeds gezegd. Alles uitmeten in alle richtingen en de 3 eindtrappen vergelijken. Desnoods bij twijfel de driver transistoren (1Fw?) Even verwijderen. Ik heb het schema ooit eens uitgetekend. Mss dat ik het nog wel vind. Indien geen visuele schade beterft het normaalmaar 1 vd 3 eindtrappen waar er wat schort.
Tss de lijnen lezende zou ik van de veronderstelling uitgaan dat je herstel mogelijkheden mss te beperkt zijn. Overweeg hulpvraag.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De tachometer meet het toerental van de motor en zodra de as van de motor rondgedraaid wordt geeft die tachometer een bepaalde spanning in millivolt af. De toerental meting begint zodra de motor gaat draaien maar als de motor helemaal niet op gang komt krijgt de motor geen voedingsspanning en die voedingsspanning is wel te meten. Als er geen voedingsspanning meetbaar is dan is het zaak om te achterhalen wat de oorzaak daar van is en kan maar zo de aansluitstekker van de motor gaar zijn want als die stekker door hitte o.i.d. vervormd is sluiten de contacten ook niet meer goed op de motor aan.

OK ik weet weer wat ik moet doen morgen.
De print er uit halen en de torren door meten kan dat gewoon als deze op de print zitten ?? en de stekker een goed bekijken of daar iets aan te zien is
maar als ik kijk wat de meest voorkomende storing is kom ik toch uit op de
6 IGBT transistors

Nee. De tacho heeft ook een test. Wordt er een te hoge of lage weerstand gemeten in de startfase gaat hij ook errors genereren alvorens de motor aan te sturen.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 25 december 2022 10:16:37 (11%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

IK heb een weerstand van 260 Omh op de spoel dat zou toch goed moeten zijn of scheelt daar ook nog iets aan Ik kan mij voorstellen dat bij de eerste controle de weerstand te hoog is of sluiting heeft dat hij dan niet gaat draaien en gelijk fout zegt Maar deze machiene is stil gevallen tijdens het draaien dus niet bij de start hij was dus zijn programma aan het afwerken.
e de waele

Geeft machine DIRECT F53 of pas als motor even gedraaid heeft?? Meestal is het vervangen van ALLE IGBT incl motor driver, transistors etc...

Ik heb de machiene savonds gestart en smorgens staat hij stil en staat er op de dispay electr storing F53 En dan heb ik hem opnieuw opgestart en gaf hij gelijk weer de storing F53 aan dat was het
E de waele

Ik heb de machiene savonds gestart en smorgens staat hij stil en staat er op de dispay electr storing F53 En dan heb ik hem opnieuw opgestart en gaf hij gelijk weer de storing F53 aan dat was het
E de waele

Als een draaistroommotor op 2 fasen loopt dan zakt het vermogen en wordt hij ook heet.

De temperatuur van de motor wordt bewaakt door de foutcode 53.
Alles wijst er dus op dat er 1 fase van de aansturing niet meedoet en ligt er een van de 6 schakeltransistoren uit.

Hoe dit te meten, dat zie je op dit filmpje van een AEG sturing:

AEG L74650H Motorsturing uitleg functies foutzoeken en reparatie transistor

Verwarm de tacho met een Fohn, meet in verloop Ohmse waarde tijdens opwarmen, want je zegt dat machine goed start en de loop van tijd uitvalt.. Dus toch tacho sensor en ja ze zijn berucht in die machines dus waarom zou die van jou niet stoppen??

Beste forum leden.
SMD : IK heb de machiene die morgen bij de eerste foutmelding terug opgetart
maar hij kwam gelijk met de foutmelding hij heeft dus nog geen omwenteling gemaakt en stond dus gewoon koud . dus opgestart>foutmelding>klaar niets meer alleen de foutmelding in display
Ik heb voor alle zekerheid de tacho met de feun maar eens opgewarmd en dan loopt de weestand op van 260 naar 305 Ohm en later weer gewoon op260
dus ik denk dat de tacho wel in orde is
LA 45 : Ik ga morgen de torren alle zes doormeten en laat het hier nog weten wat ik tegen kom Mocht er een transistor stuk zijn dan denk ik er over om de printplaat ergens te laten maken /repareren zou dat een goed idee kunnen zijn ??
e de waele