Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 17 november 2022 15:39:39 schreef mvdk:
@stortbak: Daar in die hollandse veenbodem bleken ze meer zand nodig te hebben dan berekend. Uiteindelijk lag die baan er wel.
Er hebben zelfs treinen gereden. Je kan het proberen, rijplaten neerleggen op veengrond. Maar het resultaat is er.

Ben wel nieuwsgierig of ze het hele blok met álle spoelen in één keer eruit tillen, of eerst nog verder demonteren.
Ik stel oprecht belang in dat soort techniek.

Ze gaan het ter plaatse demonteren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
joopv

Golden Member

Er komt er vanmiddag een rapport uit over het incident.
* joopv zit te F5'en op tennet.eu :)

edit: Het incident uit de topicstart, van 2 september

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 22 december 2022 13:32:59 (24%)

mel

Golden Member

Dingen kunnen, en gaan, ook gewoon kapot.Om daar nou zo,n drukte over te maken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Giftige rook? Anyway, extra smeerboel in de lucht is altijd slecht.
https://www.luchtmeetnet.nl/meetpunten?component=C7H8 Daar zal er geen tolueen vrijkomen, maar we blijven wel een heel smerig landje. Misschien wordt het morgen beter....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 22 december 2022 14:12:03 (12%)

rob040

Golden Member

Op 22 december 2022 12:23:17 schreef joopv:
Er komt er vanmiddag een rapport uit over het incident.
* joopv zit te F5'en op tennet.eu :)

edit: Het incident uit de topicstart, van 2 september

Stukje uit het verhaal dat geplaatst is op de TenneT site:

Unieke samenloop van omstandigheden.
Uit het onderzoek komt naar voren dat een unieke samenloop van omstandigheden de gebeurtenissen heeft veroorzaakt. Op het hoogspanningsstation Dronten Olsterpad dat een dag eerder gedeeltelijk was opgeleverd, vonden restwerkzaamheden plaats. Daar werd aan het eind van de werkdag een schakelhandeling verricht met als doel een veilige situatie te creëren. De werknemers ter plekke waren zich niet bewust dat de betreffende verbinding onder spanning stond vanuit Lelystad. Hierdoor ontstond kortsluiting.

De kortsluiting kon niet, zoals standaard is, automatisch of op afstand worden gestopt. De installatie die dit had moeten doen, was kort daarvoor op ‘lokaal’ gezet tijdens andere werkzaamheden in Lelystad. Een back-up-voorziening werkte ook niet, vermoedelijk als gevolg van een bedradingsfout tijdens een ombouwproject. Uiteindelijk duurde het ruim vier minuten voordat beveiligingssystemen van omliggende hoogspanningsstations ervoor zorgden dat de stroomtoevoer werd stopgezet.

Henk H.

Golden Member

Op 22 december 2022 15:17:09 schreef rob040:
[...]De werknemers ter plekke waren zich niet bewust dat de betreffende verbinding onder spanning stond vanuit Lelystad.kortsluiting.

Wellicht te simpel gedacht, maar hadden ze dit niet kunnen/moeten meten?

Natuurlijk is er meer mis gegaan met beveiligingen die niet aanspraken, dus als die eerste fout er niet was geweest waren de andere niet opgemerkt en hadden die later voor problemen gezorgd.

RAAF12

Golden Member

Technische fouten en menselijk handelen, blijkbaar zijn dat de twee boosdoeners volgens de berichtgeving van de NOS. https://nos.nl/artikel/2457392-stroomstoring-flevoland-was-met-opeenst…

Zijn er technische fouten de niet door menselijk handelen werden veroorzaakt? Iemand die mij dat kan uitleggen?

rob040

Golden Member

Op 22 december 2022 16:25:28 schreef Henk H.:
[...]
Wellicht te simpel gedacht, maar hadden ze dit niet kunnen/moeten meten?

Natuurlijk, alleen stond dat niet in de procedure. En "wij" (de mens in draaiboekenland) zijn sinds lange tijd verleerd om zelf na te denken, omdat alles beschreven staat.

harry64

Golden Member

Op 22 december 2022 16:31:23 schreef RAAF12:
Technische fouten en menselijk handelen, blijkbaar zijn dat de twee boosdoeners volgens de berichtgeving van de NOS. https://nos.nl/artikel/2457392-stroomstoring-flevoland-was-met-opeenst…

Zijn er technische fouten de niet door menselijk handelen werden veroorzaakt? Iemand die mij dat kan uitleggen?

Ik zou dan denken aan b.v. schakelaars die onverwacht niet schakelen waar dat wel zou moeten. Maar ook transformatoren willen wel eens onverwacht in rook opgaan. En er is nog dat soms beestjes toch op plaatsen kunnen komen waar ze beter weg blijven.

Op 22 december 2022 17:49:03 schreef harry64:
[...]
Ik zou dan denken aan b.v. schakelaars die onverwacht niet schakelen waar dat wel zou moeten.

Nalatig onderhoud of fabricagefout, dus menselijke fout.

Maar ook transformatoren willen wel eens onverwacht in rook opgaan.

Schilder is te gierig met isolatielak geweest. Menselijke fout

En er is nog dat soms beestjes toch op plaatsen kunnen komen waar ze beter weg blijven.

Had de bouwvakker/stukadoor alle gaten in het transformatorhuisje maar goed moeten dichtsmeren. Menselijke fout!

mvdk

Golden Member

Bij die "andere" werkzaamheden in Lelystad, waarschijnlijk iets aan de beveiligingsrelais, hadden ze de kabel lijn naar Olsterpad via de koppelschakelaar kunnen beveiligen. Die schakeltuinen zijn altijd dubbel, soms nog meer uitgevoerd.
Maar ik heb zelf ook ooit zo'n situatie gehad. Een station wat door twee 25/10kV trafo's werd gevoed, kortstondig, ongeveer twee minuten de stuurspanning eraf. Als er in die twee minuten ergens ver in het net een kortsluiting zou zijn ontstaan, zouden die twee trafo's er dan op overstroom in het voedende station zijn uitgegaan?
Ik droom er soms nog akelig van..

EricP

mét CE

En "wij" (de mens in draaiboekenland) zijn sinds lange tijd verleerd om zelf na te denken, omdat alles beschreven staat.

Dat is nog niet zo erg. Je wordt er op afgerekend als je de beschrijving niet tot op de komma nauwkeurig volgt. 'Nadenken' is niet verleerd, het is verboden.

dit was de kortsluiting in de schakeltuin. blijkbaar is er ingeschakeld terwijl er nog een aardset aangesloten was. backup was verkeerd bedraad en dus moesten de andere stations ingrijpen, maar pas na 4min..

https://cdn.nos.nl/image/2022/12/22/928240/1280x720a.jpg

https://nos.nl/artikel/2457392-stroomstoring-flevoland-was-met-opeenst…

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ik hoop dat het defitieve rapport beter in elkaar steekt dan de berichten tot nu toe. En ook verklarende woorden voor TeNNeT jargon. De installatie in Lelystad die op lokaal gezet was, bijvoorbeeld. Wat moet een mens zich daarbij voorstellen?
En je prikt toch eerst even met je zipp voordat je een schakel of veiligheidshandeling gaat doen?
Laag- en middenspanningspersoneel heeft toch een beetje andere veiligheidsbeleving denk ik zo. Meten, meten, meten.
Want anders leert de techniek het je wel . Je zit er immers dichter met je snorharen boven.

Edit: in de middenspanning moet je soms bij een z.g. open installatie een aardgarnituur aanleggen. De zipp (éénpolige spanningstester) geeft aan dat de kabel spanningsloos is. Toch moet je oppassen, een goede kabel van meer dan één kilometer kan op één ader een zodanige lading bevatten dat je bij aanraking kans loopt het niet te overleven. Dus eerst elke kabelader aantikken. Minstens eentje geeft een vlammetje. Daarna ga je de klemmen vastzetten. Bij een Holec SVS moet je goed oppassen: twee assen waarmee je de schakelaar en de scheider bedient. Die laatste is een gecombineerde kabel - aardscheider. En het aardige is, dat als je met die installatie een aardingsfout maakt, je geen kreuntje hoort. Ook geen vuurverschijnselen. Het licht gaat uit, thats all.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 22 december 2022 23:12:41 (41%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 22 december 2022 13:20:26 schreef RAAF12:
[....]Daar zal er geen tolueen vrijkomen, maar we blijven wel een heel smerig landje. Misschien wordt het morgen beter....

Al eens in het Antwerpse havengebied rond gestruind? Daar kunnen wij echt nog wat van leren! (Ik kijk er zó op :()

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik las ergens: daags van te voren opgeleverd, maar nog niet afgewerkt. Wat was er niet af?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 22 december 2022 23:01:00 schreef mvdk:
Ik hoop dat het defitieve rapport beter in elkaar steekt dan de berichten tot nu toe.

Dat hoop ik ook.
Maar of Tennet verplicht is om een en ander te openbaren weet ik niet.

Op 22 december 2022 23:01:00 schreef mvdk:
En je prikt toch eerst even met je zipp voordat je een schakel of veiligheidshandeling gaat doen?

Ik heb geen idee wat een zipp is, maar ik gok dat dat een meetapparaat is.
Ooit "ruzie" gehad met een instructeur tijdens VCA.
Ging over wanneer het veilig was en ik aan een installatie mocht gaan werken. Kon kiezen uit 3 dingen
waarvan 2 was zodra je een werkvergunning hebt
en 3 als je zelf gemeten hebt dat het veilig is.

Tja nummer 3 is dus fout.

Anderen bepalen of het veilig is voor jou.......
Iedereen is compleet de weg kwijt, niemand kan meer zelf denken en daardoor krijg je regels en regels en regels.
Je mag niets meer zelf: je hebt een werkvergunning en je moet alleen doen wat daar in staat.
Dan krijg je dus dit soort "gevalletjes".

Ander geval was: ik moest een werklucht koeldroger controleren.
Bedrijf had hem volgens hun regels keurig drukloos gemaakt en zonder stroom gezet.
Hoe controleer je dan de condensafblaas?
Hoe doe je de gassenmeting als de compressor niet kan werken?
Ik gevraagd of er spanning op kon, anders kon ik niet meten.
Nee ! je mag niet werken aan apparaten onder spanning.....................

[Bericht gewijzigd door stortbak op vrijdag 23 december 2022 14:26:42 (19%)

revado

Honourable Member

Op 23 december 2022 14:22:14 schreef stortbak:
[...]

Anderen bepalen of het veilig is voor jou.......
Iedereen is compleet de weg kwijt, niemand kan meer zelf denken en daardoor krijg je regels en regels en regels.
Je mag niets meer zelf: je hebt een werkvergunning en je moet alleen doen wat daar in staat.
Dan krijg je dus dit soort "gevalletjes".

Helemaal met je eens, het wordt steeds idioter allemaal!
Door alle idiote regels gaat alles steeds vaker verkeerd :(
Ik meet zelf hoe dan ook, wat iemand ook zegt of roept!

Hensz

Golden Member

Mannetje van Tennet gisteren op TV vertelde dat systemen wel 2 fouten konden weerstaan en dat het er nu 3 waren. Allemaal menselijke fouten dus. Ondanks al die draaiboeken toch 3x de mist in, ik vind het knap!

Ik zou zeggen dat er nog wel één bijkomt, want: Waarom op 2 aangrenzende stations tegelijkertijd werkzaamheden doen, zonder (kennelijk) weet van elkaar te hebben? Je rekent op de beveiliging van de ander, maar die heeft die beveiligingen wegens werkzaamheden net ff uitgeschakeld. |:(

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

Op 22 december 2022 23:23:02 schreef Tidak Ada:
[...] Al eens in het Antwerpse havengebied rond gestruind? Daar kunnen wij echt nog wat van leren! (Ik kijk er zó op :()

Tja Antwerpen dat is David en 010 is Goliath, dat is niet te vergelijken!

Wel even doorscrollen naar beneden daar staat de time laps in extenso beschreven.

https://nos.nl/artikel/2457392-stroomstoring-flevoland-was-met-opeenst…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 23 december 2022 14:40:19 (25%)

evelo

Golden Member

Zolang er geen doden of gewonden vallen bij dergelijke situaties is het eigenlijk al bij al niet zo erg.

Bij alle veiligheids- en kritische omstandigheden wordt er tegenwoordig een schriftelijke risicoanalyse opgemaakt. Voor de uitbater een paraplu want hij kan er mee aantonen dat er over de risico's werd nagedacht
Nou ja, dat worden dan weer enkele pagina's bij in de risicoanalyse ’want dit kon niemand voorzien’.

Zulke fouten zouden dus niet nog eens mogen gebeuren.

Maar waarschijnlijk gebeurd er ooit nog wel eens iets dat niemand had kunnen voorzien.

mvdk

Golden Member

Dat er geen ongelukken zijn gebeurd is gewoon mazzel. Die doorhangende lijnen hingen toch wel gevaarlijk laag.
Ergens, graag krijg ik van iemand een linkje wáár het staat, staat in een memorie van toelichting op de arbeidsomstandighedenwet een verwijzing naar een europese norm, waarin staat hoe in die e wereld veilig kan worden gewerkt. In die europese norm is sprake van een Installatie Verantwoordelijke, een WerkVerantwoordelijke, en voor uitvoerend personeel de VP en de VOP. Die laatsten zijn degenen die de werkzaamheden mogen uitvoeren.
Om veilig te werken word er een schakelplan en een werkplan gemaakt. Deze dingen kunnen andere benamingen hebben. Aarders zijn veiligheidsmaatregelen, en moeten in het werkplan staan. Bij de regionale netbeheerders word in grote lijnen zo gewerkt.
In het werkplan word aangegeven welke veiligheidsmaatregelen worden genomen, welke middelen worden gebruikt, en vooral waar, hoe, en ongeveer in de hele werkprocedure aarders worden aangebracht. Het werkplan word voorgelegd aan de Installatieverantwoordelijke of aan een door deze met die taak belaste netcoördinator. De netcoördinator staat trouwens niet in de norm, evenals de ploegleider en de bedieningsdeskundige. Maar dat terzijde.Het bedienen van deze aarder kan nooit in het werkplan hebben gestaan, immers, we hebben de gevolgen gezien.
Blijft over het falen van de beveiliging, maar daar kan ik me een voorstelling bij maken. Heb jarenlang zulk werk gedaan. En eens Maassluis in het donker gezet. :(

RAAF12

Golden Member

Oeps dat zal niet zo leuk geweest zijn. Was dat 's nachts?
Ik kwam hier iets tegen dat een trafo 20 jaar meegaat.
https://www.mangoldt.com/de/qualitaet/polygap/

Die staan dan 24/7 uur onder spanning.
De berg klein formaat trafo's die hier liggen gaan evt. roesten of wikkelingen branden door vanwege overbelasting, slechte beveiliging ect. Wat zijn de defecten die optreden na de 20 jaar die de fabrikant opgeeft? Zij maken zelfs trafo's met koeling, dan is dat het probleem niet.