Spoel berekenen

Heb je dat step up/down schema uit de datasheet gebruikt? Dat zou ik niet doen, want je hoeft nooit omlaag.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Ja. Er staat geen alleen-step-up in de datasheet. Ik heb te weinig ervaring met zelf ontwerpen van smps om dit aan te passen voor dit IC. Ik denk die diode parallel aan de spoel weglaten en de drain via de spoel aan de 12V hangen. Er zit ook een compensatie regeling in die blijkbaar getuned moet worden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik was gisteren al begonnen met schrijven: "Ik zou een modern chipje kiezen".... Ik heb daarvan afgezien omdat je schreef: "ik gebruik stuff dat ik al op voorraad heb". Tja, dat wordt dan moeilijk.

Voor eenmalig eigen gebruik zou ik gewoon een kant en klare module laten komen. Als je ervaring wilt opdoen met dit vakgebied... Tja. Verzin iets anders om mee te beginnen... Een stepdown is al iets makkelijker.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Na 8 jaar alleen maar repareren heb ik nu eindelijk weer tijd genomen om zelf dingen te bouwen. De meeste ICs zijn over van reparaties, ik koop er meestal 2 of 3 voor het geval de nieuwe gelijk weer poef doet. Ik heb heel wat smps's gerepareerd, van adapter formaat tot heel heftig. Maar repareren is iets heel anders dan ontwerpen, je weet 1 ding zeker, het moet kunnen werken want het heeft jaren lang goed gewerkt.

Dit IC in deze schakeling moet goed zijn voor 5A. Dat lukte de engineers destijds ook, dus moet het nu ook kunnen. ;) Het maakt me niet uit of het moeilijk of makkelijk is en niet gelijk lukt. Ik vind het veel te leuk om dmv meten en redeneren de oplossing te vinden. Dat houdt me bezig en ik leer er van. Anders kocht ik wel een kant en klare spoel.