Siemens LF959RB51 afzuigkap zuigt nog maar zachtjes

Hallo allemaal,

Met wat geluk ben ik op dit forum terecht gekomen in een zoektocht voor de oorzaak van mijn probleem.

Zoals de titel al zegt werkt mijn afzuigkap alleen nog maar heel zachtjes. Bij het opstarten gaat hij zachtjes zuigen en hoor ik een relais 4x klikken. Bij het gaan naar stand 2,3 of 4 hoor ik alleen het relais, maar zuigt de kap niet harder. Laat ik de afzuigkap aan staan, dan gaat hij vanzelf uit na ong. 10 minuten.

Ik zag in andere topics dat de startcondensator het probleem zou kunnen zijn. Zou dat voor mij ook het geval zijn? Een nieuwe kost €30 dus voordat ik die bestel hoop ik op bevestiging.

Voor de volledigheid heb ik een foto van de printplaat toegevoegd, voor mijn lekenoog lijkt daar niets mee aan de hand te zijn (?)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en als er meer info nodig is dan hoor ik het graag, alvast dank!

Thevel

Golden Member

Op 23 december 2022 16:32:07 schreef mikoning:
Een nieuwe kost €30 dus voordat ik die bestel hoop ik op bevestiging.

Die condensator zal tussen de 10 en 20µF zijn (schatting)
je ben dan nog geen 5 euro kwijt.
https://www.eoo-bv.nl/178-voor-motor

Bedankt! Ik heb me teveel laten leiden door het origineel (https://fixpart.nl/nl/product/view/0005324083) begrijp ik.. :)

Klopt het dus dat ik daar de oorzaak van het probleem moet zoeken?

Er staat 6,3µF bij mij. Moet ik exact dezelfde hebben of is het beter om iets hoger te nemen?

Sorry voor de lekenvragen, dit is niet helemaal mijn wereld zoals je merkt.

revado

Honourable Member

Die witte unit ( halogeen trafo?) bovenin ziet er niet fris uit, lijkt heel heet geweest, daar zou ik ook even goed naar kijken of er geen draad los zit of iets dergelijks!

[Bericht gewijzigd door revado op vrijdag 23 december 2022 20:04:45 (15%)

Het is een led travo: https://www.tci.it/en/products/led-drivers/1116/dc-10w-700ma-ku2/

Hoe kun je zien dat deze er niet fris uitziet? Hij lijkt op het oog in orde, maar zal hem morgen eens nakijken. De ledlampen gebruik ik eigenlijk nooit.

Beter minder dan meer. Dus eerder 6uF. Maar best de juiste. Ze zijn vrij te koop.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb een nieuwe condensator 6,3 besteld. Hopen dat dat het is. Dank voor de hulp tot nu toe.

Mijn Siemens afzuigkap gaat na een aantal minuten uit (en alleen op de laagste stand) als de uitschuifbare kap dichtgeschoven is.

Als dit hier ook zo'n uitschuifbaar ding betreft zou je eens naar de schakelaar daarvan kunnen kijken.

revado

Honourable Member

Op 23 december 2022 21:01:12 schreef mikoning:
Het is een led travo: https://www.tci.it/en/products/led-drivers/1116/dc-10w-700ma-ku2/

Hoe kun je zien dat deze er niet fris uitziet? Hij lijkt op het oog in orde, maar zal hem morgen eens nakijken. De ledlampen gebruik ik eigenlijk nooit.

Het ziet er uit of dit deel goed warm is geweest.

Op 24 december 2022 18:55:42 schreef revado:
[...]

Het ziet er uit of dit deel goed warm is geweest.

[bijlage]

dat noemen ze schaduw van draden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Update:

Helaas heeft de nieuwe condensator niet geholpen. Het probleem is nog precies hetzelfde.

@Maus0611: het is geen uitschuifbaar model.

@revado: dat is inderdaad de schaduw van de draden op de foto. De trafo ziet er helemaal schoon uit. De rest van de printplaat ook trouwens, ik zie echt nergens iets wat lijkt op oververhitting.

Wat me vooral opvalt is dat bij het aanzetten van de unit, dat die 4 kliks te horen zijn. Dit was naar mijn idee niet eerder. Heeft iemand nog een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Werkt de verlichting? Deze heeft dikwijls een terugkoppeling.

Reageert hij hetzelfde met de afstandsbediening?

Gereset door stroomloos te maken? Bij het vervangen vd condensator vermoedelijk wel?

De relais gaan soms wel eens stuk. Mss eens testen.

Verdere elektronische problemen kunnen zowat alles zijn. Voeding, Interne error... Een feestje dat uitzoeken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 28 december 2022 20:26:36 schreef EricN:
Werkt de verlichting? Deze heeft dikwijls een terugkoppeling.

Reageert hij hetzelfde met de afstandsbediening?

Gereset door stroomloos te maken? Bij het vervangen vd condensator vermoedelijk wel?

De relais gaan soms wel eens stuk. Mss eens testen.

Verdere elektronische problemen kunnen zowat alles zijn. Voeding, Interne error... Een feestje dat uitzoeken.

Echt he...zeker als het geen bekend terrein is :'(

- Verlichting werkt zonder problemen.
- De kap reageert niet anders via de afstandbediening tov de knoppen zelf.
- Bij onderzoeken is de kap meerdere keren stroomloos geweest.
- Hoe test ik de relais? Ik hoor hem wel netjes klikken elke keer als ik de snelheid wil verhogen of verlagen.

De relais zijn met 4 (5 als je die waar de antenne op geplakt is meetelt maar die is v de verlichting). Ze zitten onder dat witte stickertje. Ik zie niet direct terugkoppeling maar je weet maar nooit.

Je zou kunnen proberen de print wat op te warmen met een haardroger om zo reactie te kunnen observeren. Warmte helpt soms bij vermoeide elco's. Hiervoor is weinig kennis vereist.

Dat je ze 4 keer hoort klikken en ze na 10 min uit valt is wel speciaal.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bekijk de onderkant van ,de print ook eens Mogelijk is er een printspoor doorgebrand. En je kunt dan ook meten of de relais doorverbinden.
De Hoofdwikkeling is als een spaartrafo gemaakt.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op donderdag 29 december 2022 10:14:05 (16%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dank je wel. Ik zal na het werk de printplaat er eens uit halen.

Het na 10 minuten stoppen van de kap is overigens maar één keer gebeurd, waarbij ik later bedacht dat ik wellicht per abuis het verkeerde knopje heb ingedrukt, namelijk dat de kap na een tijdje automatisch stopt met zuigen.

De beste wensen allemaal!

Zojuist de printplaat uit de kap gehaald en even foto's gemaakt. Er zijn twee plekken die mij opvallen, ik heb ze 1 en 2 genummerd.

Klopt dit of valt er wellicht nog iets anders op?

Op 1 januari 2023 14:42:28 schreef mikoning:
De beste wensen allemaal!

Zojuist de printplaat uit de kap gehaald en even foto's gemaakt. Er zijn twee plekken die mij opvallen, ik heb ze 1 en 2 genummerd.

Klopt dit of valt er wellicht nog iets anders op?

Daar lijkt weinig aan de hand. Bij 1 zit er wat hars, mogelijk door nasolderen in de productie. Bij 2 zijn lege soldeerplaatsen te zien waarop eventueel een andere connector kan zitten.
Er zit wel een processortje op de print, die vermoedelijk een aantal zaken controleert, zoals voldoende luchtstroom en dergelijke.
Kan dus gewoon ook een externe oorzaak hebben, een verstopt vetfilter, afvoer naar buiten of recirculatie verstopt. Het is allemaal giswerk. Als je een servicemanual kunt bemachtigen is daar misschien wel wat over vermeld.

Hier staan ook nog wat aanwijzingen, als de kap niet goed functioneert.
https://www.siemens-home.bsh-group.com.hk/en/supportdetail/product/LF9…

1: meet de motor na. Elke spoel moet doorgeven.
2: meet de primaire spanning vh relais. De relaisspoel dus. Ik zet soms een led met bv 1k in serie er over. Veel makkelijker. De bedoeling is dat je meet welk relais er aangetrokken wordt bij elke stand. Bv stand 1, relais 1. Stand 2, relais 1 uit. Relais 2 aan...
3: de print ziet er prima uit. Ik zie een voeding met opto terugkoppeling en tl431 stabilisator. Een rf afstandsbediening(433MHz?) En 1 relais voor licht en 4 voor snelheid. Nergens iets van meting of terugkoppeling te bespeuren in het motor circuit. Basic relais sturing.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heb je de bruine F1 zekering al gecontroleerd?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ojee, dit gaat echt steeds verder boven mijn pet. Naast dat ik het gereedschap hier niet voor heb, ben ik ook huiverig om de kap helemaal naar de maan te helpen.

Is er wellicht iemand in omgeving Dordrecht die zou kunnen helpen?

Helaas ik te noordelijk voor je...