kruisschakeling

Wie o wie heeft de oplossing.
Dit is het probleem.
Ik heb 1 lamp met 3 schakelaars 2 wissel en 1 kruisschakelaar aangesloten volgens een juist schema. Ik kan nu op iedere schakelaar de lamp aan en uit doen ook bij de een aan bij de andere uit. Kortom het werkt perfect. Echter als de lamp aan is gaat na ongeveer 30 sec de zekering 6 amp eruit. Het maakt niet uit via welke schakelaar ik de lamp aan doe. Probleem blijft hetzelfde.
Zie het schema zoals aangesloten
De lampen zijn 2 spotlights van 7 watt

In de groepen kast
De kamar waar de lamp is is 1 groep. Niets anders staat eraan wat stroom neemt. Groepenkasy is 2 meter verwijderd van schakelaar

Het laat zich met de geboden context niet verklaren.

Op het 230 V net met een 6A automaat of smeltveiligheid zou het om een paar kW gaan, dan zou het probleem toch duidelijke rooksignalen moeten geven. Het is met zekerheid geen aardlekbeveiliging?

Verkeerd aangesloten? want zelden zie je die 2 zwarte wisseldraden aan 1 kant aangesloten op een wisselschakelaar.
Het staat op de schakelaar welke draad waar in moet, je kunt niet voortgaan op dat schema.

LDmicro user.

Ik zou het in de lamp of fitting zoeken, gebeurd het ook zonderlamp dat de zekering uit springt?
Het schemaatje klopt al neem ik aan dat de aarde niet aan de lamp zit.

mel

Golden Member

Ik heb het ook eens meegemaakt.Toen zat er een schroef door een pijp gedraaid,en maakte kontakt met een zwarte draad.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 27 december 2022 08:34:44 schreef MGP:
Verkeerd aangesloten? want zelden zie je die 2 zwarte wisseldraden aan 1 kant aangesloten op een wisselschakelaar.
Het staat op de schakelaar welke draad waar in moet, je kunt niet voortgaan op dat schema.

Het verkeerd aansluiten van een zwarte draad op een schakelaar zorgt nooit voor kortsluiting.

Toch moet er ergens iets fout zitten.
Kontroleer eerst de lampaansluiting, fitting etc.
Je hebt 2 lampjes, probeer eens met een lampje eruit, dan met het andere lampje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Installatieautomaat uitschakelen. Bruine en blauwe draden losmaken, en eventuele aarddraad ook. Lampen uit de fitting halen. Isolatieweerstand meten tussen de draden onderling. Bij gebrek aan zo'n meter kan het ook met een ohmmeter (DMM). Als het niet aan de bedrading /fitting ligt , moet de meter oneindig hoog aangeven. Zoniet, dan zit de fout in de bedrading/fitting. Dan verder zoeken met het losmaken van de bedrading stukje bij beetje achterhalen waar de fout zit.

Succes!

Ieder (Mini)Wattje is er een...
fred101

Golden Member

Met ohm meter alleen als je 100% zeker bent wat je doet en een geschikte multimeter hebt (bv Fluke, geen low budget of bouwmarkt geval) Als je iets fout doet kan het heel slecht aflopen.
Je moet zeker zijn dat er geen spanning meer op het net staat (Meet na afschakelen eerst met je multimeter in de gewone Vac stand, als dat onder de 50 V ofzo zit dan met een Duspol of speciale lage Ri AC meetstand van multimeter) Als je dan 0V meet is het veilig

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 27 december 2022 10:17:09 (15%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 december 2022 08:35:43 schreef Thehof:
Het schemaatje klopt, al neem ik aan dat de aarde niet aan de lamp zit.

Dat viel mij ook al op. Er mag natuurlijk geen verbinding zijn tussen de groen-gele draad en de andere draden.
Dat vind ik onhandig getekend.

e↓: schema staat o.a. hier: https://www.elektramat.nl/kennisbank/wat-is-een-kruisschakelaar/

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 27 december 2022 11:22:32 (14%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het schema komt volgens mij van de site van elektramat. Hoewel ik het daar niet zo gauw kan vinden.

Aardlekautomaat en nul en aarde van de lamp verwisseld.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
fatbeard

Honourable Member

Wat ik nog nergens heb gezien in deze discussie: hoe zwaar is die lamp?
Als dat een 1500W halogeen is is dit normaal gedrag...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

openingspost, laatste regel:

De lampen zijn 2 spotlights van 7 watt

EricP

mét CE

Ik zie alleen een bedradingsplan en geen schema, maar soit...
De lamp(en) en met name hun karakteristiek zal het probleem niet zijn - het gaat 30 sec. lang goed. Dan zijn de inschakelverschijnselen al lang voorbij.
Ik kan me nog wel voorstellen dat dat stuk LED-bagger ergens wat ontstoring heeft en dat daar een X2 condensator doorslaat. Ik zou haast zeggen... haal de lamp eens los en kijk of de automaat dan niet tript.
Verder zou het ook zomaar iets aan ellende in de bedrading kunnen zijn - en dan schade door schavielen, schroef door de pijp of water.

Op 27 december 2022 11:35:07 schreef Hunebedbouwer:
Aardlekautomaat en nul en aarde van de lamp verwisseld.

Dat zou een verklaring kunnen zijn. De blauwe draad naar de lamp hoort aan de fitting en de geel groene draad aan het armatuur als het van metaal is.
Als het echt verkeerd is aangesloten zal de aardlek er bij ca 30mA uitgaan. Dat is ongeveer 7 Watt.
Een ledlamp komt in die orde van grootte.
Als TS beide draden heeft aangesloten op de lamp, dus blauw en geelgroen, dan vraag ik me toch af hoe hij deze in de aansluitklem gekregen heeft. In elk geval gaat bij een dergelijke doorverbinding de ALS er ook uit.
De tekening op de bewuste site is beslist onhandig.
Voor een leek misschien wel gevaarlijk.

Gewijzigde figuur

Op 27 december 2022 09:05:12 schreef Toeternietoe:
[...]
Het verkeerd aansluiten van een zwarte draad op een schakelaar zorgt nooit voor kortsluiting.

Ik had het niet over een kortsluiting, dat gaat veel sneller dan 30sec :o

LDmicro user.
Arco

Special Member

Die tekening is sowieso nutteloos: alle drie de draden zitten aan de zijkant van de lamp getekend, aan de middenaansluiting zit niks... :)
Is het een gewone zekering, of een ALAMAT? (gecombineerde aardlek/zekering)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het schema heb ik als leidraad gebruikt. Uitraard niet de aarde draad gebruikt. Fitting heeft een schakel draad zwart en een nul blauw. Tusen de schakelaars Zwarte draden.Er zitten 5 kabels in een pijp van 2 cm doorsnede . Zou het kunnen komen door Inductie spanning?

Het schema heb ik als leidraad gebruikt. Uiteraard niet de aarde draad gebruikt. Fitting heeft een schakel draad zwart en een nul blauw. Tusen de schakelaars Zwarte draden.Er zitten 5 kabels in een pijp van 2 cm doorsnede . Zou het kunnen komen door Inductie spanning?

Zou het kunnen komen door Inductie spanning?

Nee

Kan uit het verhaal nog steeds niet concluderen of het de aardlek of de automaat is die er uit floept.

Afhankelijk van welke van de twee is de aanvlieg methode om de fout te vinden anders.

Verder zijn alle testen die je kunt doen al gezegd.

Haal een van de twee lampen er eens helemaal vanaf.

Led armatuur kan ondeugdelijk zijn. Vervang het hele led ding eens door een heel gewone gloeilamp.

Meet de aardweerstand van van de hele schakeling eens als de meterkast en lampen helemaal zijn losgekoppeld. Dit om in pijpen zitten spijkers en schroeven te vinden. Staat er een pijp vol water?

In dit soort gevallen kun je eigenlijk alleen maar in de installatie zelf gewoon storing gaan zoeken. Op afstand via een forum kun je alleen maar wat aanwijzingen geven. De oorzaak of fout vinden moet echt door iemand ter plekke gebeuren.

Alle pijpen zijn droog. Geen schroef in. Is gezekerd met automaat 6a
Alle adviezen zijn welkom en helpen met zoeken naar de juiste oplossing.

Ik wel eens een dingetjes gehad waar de aardlek automaten er ook steeds uit knalden. Het probleem bleek ook in een kruisschakeling met twee lampen te zitten die door het trappenhuis van boven naar beneden ging. De tweede lamp was er later bijgeklust. Het bleek dat ze voor een van de twee lampen een nuldraad van een andere groep gebruikt hadden. En dat konden twee aardlek automaten niet zo waarderen. De sprongen er steeds uit. Deze situatie heeft vele jaren zo kunnen zitten doordat de groepenkast nooit met aardlek automaten was uitgerust. Was ook even puzzelen.