Meterkast vervangen

Beste mede forumleden,

Graag wil ik de ouderwetse meterkast met smeltzekeringen vervangen voor 1 met automaten. Ook wil ik hierbij gelijk een hoofschakelaar toevoegen (nu niet aanwezig), en voorbereid zijn om op 3 fase te koken. Naast de meterkast is er ook een onderverdeler geplaatst door de vorige bewoners ivm een aanbouw. De onderverdeler wil ik voor zover mogelijk hetzelfde houden. De fornuisgroep komt uiteindelijk wel in de onderverdeler.

Ik zie het als volgt
Fase 1:

Fase 2:

Ik twijfel of alles klopt qua selectiviteit, fasebelasting en of de kabel naar de onderverdeler voldoende is beveiligd. Tips hierover zijn dus zeker welkom. Let niet op de tekenstijl en symbolen, ik heb toegang tot de tekentool maar ben geen tekenaar.

Over de tekenstijl: daar is op zich niks mis mee, behalve dat voor mijn gevoel de tekening op zijn kop staat. In een groepenkast komt de voeding aan de onderkant binnen en gaan de groepen aan de bovenkant weg.

Verder wat vragen:
Waarom werk je in twee etappes?
Waarom een hoofdautomaat in plaats van een hoofdschakelaar?
Waarom een 300mA aardlek voor de onderverdeler?
Waarom handhaaf je de onderverdeler?

Ik zou in één klap alles vervangen door 1 groepenkast waar alles in zit.

mel

Golden Member

Hoofdschakelaar is zeker nodig .Ik zou alamatjes nemen, heb je geen losse aardleks nodig.En ik zou de onderverdeler. als hij er vlak bij zit, itegreren in de kast.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 december 2022 11:10:36 schreef mel:
Hoofdschakelaar is zeker nodig .Ik zou alamatjes nemen, heb je geen losse aardleks nodig.En ik zou de onderverdeler. als hij er vlak bij zit, itegreren in de kast.

voor 17 groepen zou ik dat niet doen, is een stuk duurder.

wat ik overigens mis, is de kabel tussen de hoofdverdeler en onderverdeler, wat is de lengte en diameter van die kabel? zou dat een lange 2,5mm2 zijn mag die niet zomaar direct op 3x40A worden gevoed, of je hoofdaansluiting is nog 3x25A, maar dan nog.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 27 december 2022 11:16:04 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 december 2022 11:07:56 schreef KlaasZ:
Over de tekenstijl: daar is op zich niks mis mee, behalve dat voor mijn gevoel de tekening op zijn kop staat. In een groepenkast komt de voeding aan de onderkant binnen en gaan de groepen aan de bovenkant weg.

Verder wat vragen:
Waarom werk je in twee etappes?
In principe kan het in 1 etappe. Ik moet echter een nieuwe kabel trekken naar de onderverdeler. Tijdstechnisch is handiger om het op te splitsen

Waarom een hoofdautomaat in plaats van een hoofdschakelaar?
Omdat hierna direct de zekeringen van de leverancier komen. Liever dus dat mijn hoofdautomaat er eerder uit gaat

Waarom een 300mA aardlek voor de onderverdeler?
Dit is vanwege selectiviteit gedaan, maar hier twijfel ik dus over

Waarom handhaaf je de onderverdeler?
Deze zit op een hele andere locatie in het huis. Ik heb helaas geen mogelijkheid om alle kabels naar de meterkast te trekken

Ik zou in één klap alles vervangen door 1 groepenkast waar alles in zit.

Op 27 december 2022 11:14:27 schreef testman:
[...]

voor 17 groepen zou ik dat niet doen, is een stuk duurder.

wat ik overigens mis, is de kabel tussen de hoofdverdeler en onderverdeler, wat is de lengte en diameter van die kabel?

Deze is door de vorige bewoners ontzettend lelijk weg gewerkt (lees: 3 losse aders via muur en achter plint naar de bijzolder). Deze heb ik momenteel omgelegd via de zolder naar de bijzolder. Ik schat dat deze ongeveer 20 meter is. Deze ga ik sowieso vervangen. Wat mis je precies als kabel tussen hoofd/onderverdeler? Momenteel ligt er 6mm2. Deze kabel ga ik vervangen als ik naar 3 fase ga in de onderverdeler. Ik ga er 3x25A van maken, maar momenteel ligt er 1x25A. Ik wil de meterkast dan ook plaatsen i.c.m. het verzwaren van de aansluiting.

Waarom werk je in twee etappes?
In principe kan het in 1 etappe. Ik moet echter een nieuwe kabel trekken naar de onderverdeler. Tijdstechnisch is handiger om het op te splitsen

Dan trek je die nieuwe kabel toch als eerste?

Waarom een hoofdautomaat in plaats van een hoofdschakelaar?
Omdat hierna direct de zekeringen van de leverancier komen. Liever dus dat mijn hoofdautomaat er eerder uit gaat

De zekeringen van de leverancier zitten toch nog voor de meter, en niet na jouw automaat?

Waarom handhaaf je de onderverdeler?
Deze zit op een hele andere locatie in het huis. Ik heb helaas geen mogelijkheid om alle kabels naar de meterkast te trekken

Ik had niet gezien dat die onderverdeler op afstand zit. Dacht dat het een uitbreidingskastje was naast de originele groepenkast.
De kabel naar de onderverdeler moet je in de groepenkast afzekeren, afhankelijk van de aderdoorsnede van die kabel.

Dan trek je die nieuwe kabel toch als eerste?

Dat kan inderdaad. De onderverdeler moet dan echter ook nog aangepast (lees vervangen) worden omdat ik nu te weinig plaats heb. Al met al dus stukje risico spreiding dat ik (of de bazin) een tijd zonder spanning zit.

De zekeringen van de leverancier zitten toch nog voor de meter, en niet na jouw automaat?

Klopt, maar als ik hypothetisch 15A trek op alle groepen, dan zit er geen beveiliging meer tussen de hoofdzekering en al mijn automaten blijven ook in? Dan klapt dus de hoofdzekering. Of ik zou gebruik moeten maken van ALAMATS ipv aardlekschakelaars, maar die heb ik nu niet getekend.

Edit: Ik zie net dat ik dit niet goed heb aangegeven in mijn schema's. Symbool is hierbij niet goed gekozen. Maar ik heb dus in mijn ontwerp aardlekschakelaars gepakt ipv aardlekautomaten.

Ik had niet gezien dat die onderverdeler op afstand zit. Dacht dat het een uitbreidingskastje was naast de originele groepenkast.
De kabel naar de onderverdeler moet je in de groepenkast afzekeren, afhankelijk van de aderdoorsnede van die kabel.

Als het een 6mm2 is zou deze conform de hoofdautomaat zijn, en hoeft deze niet nog los afgezekerd te worden?

Overigens bedankt voor de reacties tot nu toe!

pv panelen op een 40A alamat ? wat voor voeding heb je van het energie bedrijf ?

Normaal tekenen ze een verdeler als 1 draads schema.

Op 27 december 2022 19:12:49 schreef Peter112:
pv panelen op een 40A alamat ? wat voor voeding heb je van het energie bedrijf ?

Normaal tekenen ze een verdeler als 1 draads schema.

Excuus, dit moet uiteraard een 16A Alamat zijn.

Verder is de tekening een middel. Het gaat zoals ik in mijn startpost aangeef meer om selectiviteit, faseverdeling en beveiliging van kabels.

EricP

mét CE

Voor een nieuwe meterkast... zou ik een timmerman bellen...

Klopt, maar als ik hypothetisch 15A trek op alle groepen, dan zit er geen beveiliging meer tussen de hoofdzekering en al mijn automaten blijven ook in? Dan klapt dus de hoofdzekering.

Inderdaad. En dan doet die precies waar-ie voor bedoeld is... Blijkbaar is het concept 'gelijktijdigheidsfactor' je ontgaan.

Hier in huis zitten de oven en de wasmachine op 1 zekering - het zat zo, in de tijd dat dit gebouwd werd was een wasmachine niet 'standaard' en een electrische oven net zo min. Dus een hand vol WCDs in de keuken, allemaal in dezelfde groep (en dus inmiddels op dezelfde automaat). Tegen de tijd dat de keuken er uit gaat zal het wel een keer anders worden. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik weet vrij zeker dat wanneer je ze beiden tegelijk gebruikt (en dan met name gedurende het opwarmen :) ) er ook wel een zekering zal trippen. Ik weet niet hoe vaak jij kookt en wast tegelijk, maar ik doe dat nooit (al is het alleen maar omdat de droger aka. 'waslijn' doorgaans overdag beter functioneert dan 's nachts). En dus doet het niemand pijn.

een dca ymvk 5x6mm2 20 meter als voeding naar de onderverdeler is goed. echter direct op de hoofdvoeding aansluiten is af te raden. een B25 automaat ervoor zetten toch op zijn minst. als er iets aan de onderverdeler is ( lekkage bijv ) dan heb je ook geen voeding in de hoofdkast immers. kun je die iig uitzetten is er niks aan de hand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 december 2022 08:05:53 schreef EricP:
Voor een nieuwe meterkast... zou ik een timmerman bellen...[...]Inderdaad. En dan doet die precies waar-ie voor bedoeld is... Blijkbaar is het concept 'gelijktijdigheidsfactor' je ontgaan.

Hier in huis zitten de oven en de wasmachine op 1 zekering - het zat zo, in de tijd dat dit gebouwd werd was een wasmachine niet 'standaard' en een electrische oven net zo min. Dus een hand vol WCDs in de keuken, allemaal in dezelfde groep (en dus inmiddels op dezelfde automaat). Tegen de tijd dat de keuken er uit gaat zal het wel een keer anders worden. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik weet vrij zeker dat wanneer je ze beiden tegelijk gebruikt (en dan met name gedurende het opwarmen :) ) er ook wel een zekering zal trippen. Ik weet niet hoe vaak jij kookt en wast tegelijk, maar ik doe dat nooit (al is het alleen maar omdat de droger aka. 'waslijn' doorgaans overdag beter functioneert dan 's nachts). En dus doet het niemand pijn.

Waar het mij om ging, is dat als dit gebeurt dat er dan een beveiliging uit springt waar ik bij kan. Ik weet dat de kans klein is, maar nu ik toch een nieuwe groepenkast :) ga plaatsen kan ik er rekening mee houden.

Overigens heb ik mijn best gedaan om voorbereid dit topic in te gaan. Hopelijk komen er ook nog reacties hierop.

een dca ymvk 5x6mm2 20 meter als voeding naar de onderverdeler is goed. echter direct op de hoofdvoeding aansluiten is af te raden. een B25 automaat ervoor zetten toch op zijn minst. als er iets aan de onderverdeler is ( lekkage bijv ) dan heb je ook geen voeding in de hoofdkast immers. kun je die iig uitzetten is er niks aan de hand.

Goede tip, dank je! Deze ga ik zeker toevoegen.

[Bericht gewijzigd door QuuN op woensdag 28 december 2022 10:10:46 (13%)

Wat voor kasten ga je toepassen? Meeste consumentenkasten zijn maar 63A

Je hoofdzekering is 40A
Ik mis enige vorm van beveiliging in de kabel naar de onderverdeler behalve de hoofdautomaat

Vervolgens ga je daar nog eens 40A (?) PV invoeden.

De stroom in die kast is dus MAX zo'n 80A (40A nuts en 40A PV). Dan kun je daar geen 40A aardleks toepassen, want met de 4 achterliggende groepen kun je 64A trekken.

Je zal daar dus iets aan limitatie moeten doen om te voorkomen dat de stroom in de kast te hoog wordt. Makkelijkst is een 40A automaat plaatsen voor de beide aardlekschakelaars.

EricP

mét CE

Een nieuwe zekeringkast is mooi. Maar...
Zoals DJsmiley al opmerkt: je moet er voor zorgen dat je ALSen niet meer stroom kunnen voeren dan bedoeld. Dus als je hoofdzekering 3x25 is, dan kun je 16A voor zonnepanelen nog net doen (net niet dus, maar goed... 15A zekeringen zijn niet gangbaar, als ze al bestaan).

Verder kun je niet voorkomen dat je de hoofdzekering laat trippen tenzij je jezelf erg beperkt. In vrijwel geen enkel pand is de 'installatie' selectief tov. de hoofdzekering. Toch brandt vrijwel overal het licht, zo vaak gaat het blijkbaar niet fout. Als het fout gaat, dan heb je de netbeheerder nodig. Net zo goed als ik.
En eh... zelfs als je wel 'selectief' bent, dan lukt dat soms nog steeds met een volle sluiting - mijn ouwe heer heeft ooit met de heggeschaar z'n verlengsnoer doorgeknipt. Blijkbaar goed gemikt op de sinus van de netspanning: de 16A stop was door. Maar de 35A hoofdzekering ook. Lukt trouwens ook als er 'iets anders' veel stroom staat te trekken.
Uiteraard gebeurt zoiets op zaterdag en het toenmalige GEB deed in het weekend niet zoveel. Zelf een 16A stop erin (yep, zegel verbroken) en maandag bellen. In die tijd deed daar niemand moeilijk over. Ik weet niet hoe het nu is.

Sommige netbeheerders monteren een automaat bij een 'nieuwe' aansluiting. Vaak kan je dan tegen betaling je smeltpatronen laten vervangen door een automaat. Dan kun je er wel zelf bij.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Ik mis....
Waarde hoofdzekering (van de netbeheerder)
Spanning zal wel 3x 230V/400V zijn, maar kan maar net zo goed anders zijn
Aardingssysteem TN TS of....
Waarde van de aardverspredingsweerstand bij TN stelsel
Dikte van de kast edrading.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik mis....
Waarde hoofdzekering (van de netbeheerder)

Er komt nu 3*25 binnen, maar er wordt slechts 1*25 gebruikt. Ik ga hier weer 3*25 van maken.

Spanning zal wel 3x 230V/400V zijn, maar kan maar net zo goed anders zijn

Correct

Aardingssysteem TN TS of....
Waarde van de aardverspredingsweerstand bij TN stelsel

Vermoedelijk TT, maar dit moet ik nog even nazoeken.

Dikte van de kast edrading.

momenteel tussen de hoofdkast en onderverdeler 6mm2 (enkelfasig). Deze ga ik vervangen door 6mm2 voor 3 fase.

Alles achter 16A 2.5mm2.

Aardingsstelsel is TT

Excuus voor dubbel post

[Bericht gewijzigd door QuuN op woensdag 4 januari 2023 10:33:23 (85%)