Voeding Philips TV defect

Hallo,

Ik heb hier een wat oudere philips LCD-tv met een defecte voeding.
De tv is te oud om de voeding zelf te vervangen (40/60 euro vervangingsvoeding) dus bekijk ik de voeding zelf maar eens.

De standby-voeding werkt perfect en schakelt de main voeding aan.
De main-voeding heb ik nu zelf 240V gegeven om te kunnen meten.

De voeding is een 40-1PL37C.

De zekering is uiteraard OK.
De high-voltage condensatoren lijken me OK en meten OK met mijn ESR-meter.
Het low-voltage gedeelte lijkt me dood, amper spanning te meten daar.

Er zitten 3 optocouplers op en daar krijgt er maar een 14V aan de ingang, de 2 andere krijgen niets.

Wat me wel vreemd lijkt is dat er naar de brug 240V gaat, maar over de + en - van de D5SBA brug 315V DC staat.

Op de achterkant zit een L6599D en alle componenten tussen die chip en naar die optocouplers lijken me allemaal dood dus denk ik dat deze chip de rest in veiligheid zet (een van de functies van die chip), ofwel is die chip stuk...

Misschien zijn er mensen die deze voeding kennen en goede tips kunnen geven ?

Yves

Het modelnummer van de tv is 26PFL5403D

Mvg,

Yves

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die 3 mosfets blijven duidelijk koud. Ik had de Source en Drain al eens doorgemeten maar leken mij OK (wat niet wil zeggen dat ze echt OK zijn).

Yves

Wat me wel vreemd lijkt is dat er naar de brug 240V gaat, maar over de + en - van de D5SBA brug 315V DC staat.

Dat is niet vreemd maar juist de bedoeling. Gezien deze opmerking is het denk ik goed idee om enige studie te maken van de werking van voedingen in het algemeen.

Blijkbaar kun je de voeding onder spanning zetten zonder dat er dingen ontploffen.
Wat je kunt doen is controleren of de halfgeleiders niet in sluiting liggen of gewoon hoog-ohmig zijn.

Wordt de schakelpuls wel opgewekt?

Zijn alle interne voedingspanningen (op de IC's wel aanwezig) Zoniet waarom niet?

Alles is gewoon te meten met een goede multimeter en een scoop. Het zijn echter wel hoge spanningen waar je aan meet. Niet alle multimeters en scoops kunnen dat. Je merkt overigens vanzelf (door schade en schande) wel wanneer je meetapparaat daar niet geschikt voor is.

Voor een beginner met te weinig kennis van zaken is het geen goed idee om dit soort dingen te gaan repareren.

RAAF12

Golden Member

Nee maar dan zal het spul niet swingen. Te denken valt aan het beveiligingcircuit. Meten of er stroom de de LED van de optocoupler gaat. Of wachten op iemand die veel ervaring heeft met het type. Ik repareer alleen nog voor naasten. (en dan alleen nog als ik er zin in heb)

Arco

Special Member

Zijn Vcc1 en Vcc2 wel aanwezig? (voeding voor de primaire PSU, IC2 en 3)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

VCC1 en VCC2 meet 0.3V...

Heel dat gedeelte daar meet ik veel te lage voltage, enkel die 14V naar 1 optocoupler.

Yves

Arco

Special Member

Vcc1/2 komen van de standby voeding, dus die zouden er altijd moeten zijn als 'ie aan staat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik had ook al over pin 10 en 12 van die L6599 gemeten (VCC en GND) en daar zie ik ook die 0.3V.

Yves

Op 28 december 2022 14:19:56 schreef Arco:
Vcc1/2 komen van de standby voeding, dus die zouden er altijd moeten zijn als 'ie aan staat...

OK momenteel is hij uit de tv gehaald. Ik neem aan dat dit die +5VSB is? Die loopt niet van de standby voeding. Er liep niets rechtstreeks van die voeding naar deze, behalve de 240V na de relais.

Ik zal daar straks misschien even +5V op zetten van mijn lab voeding.

Yves

Op 28 december 2022 14:43:08 schreef yvesdm3000:
[...]
Ik zal daar straks misschien even +5V op zetten van mijn lab voeding.

Check wel a.d.h.v. van het schema of het naar of van het aansluitpunt is ( richting pijltje ) .

Op 28 december 2022 15:01:05 schreef Lead Acid:
[...]
Check wel a.d.h.v. van het schema of het naar of van het aansluitpunt is ( richting pijltje ) .

Als ik nu gewoon even op die connector meet, dan hangt die +5VSB rechtstreeks aan GND? Van dichtbij zie ik duidelijk dat die 2 aan elkaar hangen.
Tenzij die +5VSB op de pin ernaast slaat, maar die is leeg op de stekker-kant...

Het schema spreekt ook van connectors P2 en P3 maar op de print staat P4 en P5, met veel meer aansluitpunten...

Het schema spreekt ook dat +5VSB ook uitgaand is. Nu denk ik dat die +5VSB niet gebruikt wordt in de TV...

En dat die VCC voltages NIET van de standby voeding komen...

Yves

Op 28 december 2022 13:57:50 schreef Arco:
Zijn Vcc1 en Vcc2 wel aanwezig? (voeding voor de primaire PSU, IC2 en 3)

[bijlage]

Op dit schema wordt vcc1 en vcc2 toch hier aangemaakt ?
Aan de hand van VC die hier gemaakt wordt...

Yves

Bedankt om naar die VCC1/VCC2 te wijzen, nu ben ik dus gaan kijken naar die VC.
Na een beetje te traceren blijkt dat fuse RB5 200mA open is...

Nu is de grote vraag, waarom is die nu af gegaan...

Yves

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Op 28 december 2022 18:11:42 schreef testman:
de zener rb5 in sluiting?

Da's DB5... ;) (rb5 is een zekering)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die zekeringetjes gaan wel eens vaker sporadisch, ik zou er een nieuwe inzetten een een Traag model gebruiken. vaak was het (ultra) Snel wat er gebruikt werd

Nieuwe SMD zekering erin gezet en ze werkt weer.

Bedankt aan de constructieve medewerking, en weer wat bijgeleerd !

Yves