spanningsval op 230V net onder belasting

fred101

Golden Member

Hoeveel mag de netspanning inzakken als er een 1300W kachel aanspringt ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Frederick E. Terman

Honourable Member

'Nauwelijks', zou ik zeggen. Dat is een stroom van nog geen zes ampère.

Ik heb hier thuis weleens uitgevogeld dat het net, zoals het uit mijn meterkast komt, ca. 0,1 ohm is. Anderen vonden dat ongeveer normaal voor kleine installaties.
Bij 2200 W zakte toen mijn spanning met bijna een volt. Bij 1300 W zou je dus iets van ruim de helft daarvan verwachten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

fred woont in een polder daar mag je iets meer spanningsval verwachten, voor 1300W moet dat denk ik maximaal 1V zijn

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

'mag zakken'
Is dat niet afhankelijk van de zekering die ervoor zit
Volgens mij zijn alle antwoorden goed in de juiste scenario's

Dat wordt netspanning tegelijk op twee plaatsen controleren.
- Zo dicht mogelijk bij je kachel.
- Zo dicht mogelijk bij de meterkast. Liefst bij de meter.

Is het spanningsverschil hoog, dan heb je een fout in je installatie.
Is het spanningsverschil laag en de inkomende spanning laag, dan ligt de fout bij de energieboer.

fred101

Golden Member

Het is in NL en niet mijn huis maar het appartement van mijn zoon. Dat ligt in een dorp. Het zijn 3 appartementen die een aansluiting delen. De installatie is ongeveer een jaar oud. Ik was bij hem met een powermeter bezig omdat hij wilde weten wat het verbruik is van allerlei apparaten en lampen.
Terwijl ik daarmee bezig was schakelde een kachel in (inbouw WCD elders in de kamer) en zag toevallig de netspanning een volt of 20-30 inzakken. Dat leek me niet goed. Ik heb diverse WCD geprobeerd en het gebeurde overal.

De huisbaas kwam wat later langs en toen vertelde ik, dat ik dat nog al veel vond, maar niet wist hoeveel normaal was. Dat moest normaal zijn volgens hem want alles was door een goede elektricien aangelegd. Niet meer aangedacht tot ik het topic van Lucas over die vork las.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

hangt er vanaf op welke kabel je zit en hoever van de zekeringkast.
als ik bv in mijn garage zit (20meter van mijn meterkast) en daar met een verlengkabel op het einde ga zitten (10meter diep), heb ik 60meter draad.

40meter 2,5mm² en 20meter verlengkabel dat waarschijnlijk 1,5mm² zal zijn.

2,5mm² is ongeveer 0,7ohm op 100meter, op 40meter zal dit 0.28ohm zijn
1,5mm² is ongeveer 1,16ohm op 100meter, op 20meter is dat 0.23ohm

samen dus 0,5ohm.
met 1300W op 230V is dat een 6A.
6A door 0.5ohm is een spanningsval van 3volt. en dit ENKEL op je bekabeling. wat de straatkant doet....

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Meet je dan die spanningsval bij de wcd of in de groepenkast?

Lijkt me te veel spanningsverlies voor 1300W.

benleentje

Golden Member

Vroeger op school geleerd dat 3 - 5% spanningsval aan het einde van de kabel in een ontwerp nog acceptabel is.
5% van 230V is 11.5V en dat is dan ook nog eens aan het einde/ verst afgelegen punt in de installatie en dan ook nog een bij de maximale ontwerp stroom. Die is hier dan 16A.

Als je bij 1300W = 5.6A al 20 - 30V meet dan is dat op 16A bijna 3x zoveel en zeg maximaal 55V. 55V is bijna 24% spanningsval.

Een spanningsval van 30V bij 5,6A geeft een net impedantie van 30V/5.6A = 5.3 ohm waar zoals FED al zei dat 0,1 ohm in woonhuis wel normaal is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 28 december 2022 17:41:06 (45%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

netspanning een volt of 20-30 inzakken

Klinkt niet goed.

Op 28 december 2022 16:58:03 schreef benleentje:
fred woont in een polder daar mag je iets meer spanningsval verwachten, voor 1300W moet dat denk ik maximaal 1V zijn

Ik denk dat dat optimistisch is. Ik zou zeggen: Met 25A mag de spanning zakken van zeg 230 naar 207. Ruwweg 1V per A. Dus dan kom ik op 6V voor 6A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Sluit eens een paar kachels aan, bij elkaar 3600W of iets meer. Kijk en ruik.

20 a 30V is sowiso veel en veel te veel. dat is een gare las ergens. het kan zijn dat de meter even hikt bij het inschakelen, maar dan zou onder die last de voeding vrijwel meteen weer moeten herstellen. zo niet is er iets gaande..

ik zou zeggen dat 3 woningen op 1 hoofdaansluiting ieders een eigen fase betekent. dan ga ik denken aan de nul die gammel is. immers de kant met de zwaarste last zakt in, de andere fasen stijgen juist. dit zou je zo moeten kunnen meten. de aarde vs fase blijft dan wel 230V voeren..

edit: hier even getest, een 2800W kachel laat de netvoeding 5,5V zakken. meter of 15 van de meterkast met 3 lassen daar tussenin.

gemeten op een andere groep, zakt die 2,5V in met de 2800W. de hoofdvoeding zelf zakt dus 3V in ( meterkast, straatkabel enz ) de overige spanningsval zit in de groep zelf.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 28 december 2022 18:07:18 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Krelis Vonketrekker

Golden Member

En, bekijk de groepenkast, onder belasting met een thermische camera! En eventueel ook de centraal dozen in het plafond.

fred101

Golden Member

Ik twijfelde ook nog door andere dingen. Hij heeft wat problemen gehad met stroomuitval, dat werd opgelost door de huurbaas en die zei dat iemand te veel gebruikte. De huur is incl stroom. Maar het blijkt dat mijn zoon een eigen mini-meterkastje heeft (zonder verbruikmeter, het zijn 3 kleine 1 persoons appartementjes) Daar werd echter niets gedaan om de boel weer aan te zetten. Dan denk ik dat er ergens toch iets fout zit want als hij in het donker zit terwijl zijn zekeringen heel blijven klopt er iets niet. Maar wie weet, lopen sommige leidingen buiten dat meterkastje om omdat dat simpeler was. (volgens mij was die elektricien familie van de huurbaas)

Verder weet ik er zo niets van, zowel de huurbaas als mijn zoon weten compleet niets van electronica en ook dus niet wat Ah, stroom, Watt, spanning etc precies betekenen dus zinnige dingen uit de antwoorden op mijn vragen filteren is een "uitdaging". Er zit ook geen WCD naast de meterkast dus geen idee welke dichterbij zitten.

Ik ben geen elektricien en meten of werken aan huis installaties is niet mijn ding. Ik heb ook geen installatie-tester of de tekeningen.

Ik ga er nu maar vanuit dat een volt of 6 mogelijk kan zijn. Dan zal ik binnenkort eens met een multimeter meten wat het precies is bij welke belastingen. Daarna gaat die info naar de huurbaas en mag hij het oplossen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op 28 december 2022 18:05:57 schreef Krelis Vonketrekker:
En, bekijk de groepenkast, onder belasting met een thermische camera! En eventueel ook de centraal dozen in het plafond.

Goede tip, zal ik doen. Stom genoeg niet aangedacht toen ik daar met de camera bezig was om te kijken waar de warmte heen ging. (oorzaak gevonden, huurbaas heeft het keurig opgelost, is een heel makkelijke kerel)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Fred, er naar toe met Fluke meter, en stroomtang...en vergeet je thermische camera niet!

Anoniem

Meer voor mezelf maar als ik het het goed bereken:

1300W : 230V = 5,65A.
230V ÷ 5,65A = 40 Ohm.
200V ÷ 40 Ohm = 5A
30V ÷ 5A = 6 Ohm weerstand over de bedrading/kabels/verbindingen

Klopt mijn berekening?

RAAF12

Golden Member

Op 28 december 2022 18:12:43 schreef fred101:
[...]

Goede tip, zal ik doen. Stom genoeg niet aangedacht toen ik daar met de camera bezig was om te kijken waar de warmte heen ging. (oorzaak gevonden, huurbaas heeft het keurig opgelost, is een heel makkelijke kerel)

Goedkoop steeklasje was de fout? Ik kan die krengen wel schieten. Geeft mij maar een gewone goede draaidop.

tijd terug ook in zo'n opgesplitst pand n storing gehad. toen bleek wel dat de losse meters voor de huurders niet echt klopten. her en der bij andere huurders zaten nog wcd's van de bouw uit die werden betaald door 1 huurder. origineel had 1 huurder ook al het verbruik, het totaalverbruik ging via zijn meter en daarna pas naar de tussenmeters van andere huurders. ook een klusser had dat aangesloten daar. :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Op 28 december 2022 18:20:33 schreef RAAF12:
[...]

Goedkoop steeklasje was de fout? Ik kan die krengen wel schieten. Geeft mij maar een gewone goede draaidop.

Nee, was niets electrisch, ging om de warmte, hij kreeg het niet warm gestookt. Nu dat bouwkundig is opgelost wel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op 28 december 2022 18:15:49 schreef Krelis Vonketrekker:
Fred, er naar toe met Fluke meter, en stroomtang...en vergeet je thermische camera niet!

En mijn G&M Secutest. Camera is Seek, idd een Fluke 1587, mijn goede meters blijven in het lab >:) Analoge heel goed kloppende stroomtang van KEW (heeft een 6A range) en een TRMS AC+DC Extech. Ik had ook een scoopmeter met stroomprobe bij me

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 28 december 2022 18:16:03 schreef Lucas91:
Meer voor mezelf maar als ik het het goed bereken:

1300W : 230V = 5,65A.
230V ÷ 5,65A = 40 Ohm.
200V ÷ 40 Ohm = 5A
30V ÷ 5A = 6 Ohm weerstand over de bedrading/kabels/verbindingen

Klopt mijn berekening?

Is helemaal goed.

EricP

mét CE

Al die luxe meetapparatuur... mooi, maar... zelfs een 'bouwmarktmeter' is goed genoeg voor dit klusje.
Voorwaarde is wel dat je 'overal' bij kunt. En het kunstje is niet anders dan bij binnenkomst beginnen met meten en kijken waar je spanningsval zit. Of het ding op 230V nou 10V afwijkt of niet... Het zal op 200V niet wezenlijk anders zijn.

Overigens zijn we het er wel over eens dat 25V (ik neem maar een gemiddelde) bij 1300W (die dus ook geen 1300W meer zijn) ruim teveel is. Daar zit ergens een rot contact of een veel te dunne draad tussen.
Je kunt natuurlijk beginnen met z'n eigen zekeringkast - daar kom je makkelijk bij.
Als je hetzelfde probleem 'bij de meter' nog steeds hebt, dan wordt het een klus voor de netbeheerder.