D1 Mini Wemos en Domoticz

Bavelt

Golden Member

Ik wilde ook wel eens een poging wagen om mijn slimme meter uit te lezen en de resultaten tonen in Domoticz.
Ik zag wel een aantal posts die dit onderwerp raken, maar zijn al weer van een tijdje terug. Daarom maar een nieuw topic.

Ik heb een Wemos D1 mini met een ESP8266. Ik kan het ding configureren met ESP_Easy. Het device krijgt adres 192.168.178.123. Dat kan ik ook benaderen met mijn browser.
De slimme meter uitlezen gaat ook; elke seconde komt er een 'blok' data uit. (controleer ik met Hterm op de USB poort).

Ik heb Domoticz Home geïnstalleerd, maar daar stokt het.

Het installeren lijkt goed te gaan:

Maar ondertussen wordt op de achtergrond repeterend een melding uitgespuugd:

Hij kan geen verbinding maken met 192.168.178.123, zo lees ik. Tussen de regels lees ik dat er blijkbaar een Python library moet zijn geinstalleerd die hij niet kan laden. Klopt dat? Is Python apart nodig voor dit programma?

Ik heb dat Python voor de zekerheid maar geïnstalleerd, maar dat helpt niet.

Ik heb geen idee wat er nu mis gaat.

Edit: als extra informatie heb ik het scherm van ESP-Easy. In deze lijst van Devices zou P1 Wifi moeten staan, maar die staat niet in deze beperkte lijst:

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Weet niet of het gaat helpen maar bij domoticz staat de timeout aan. Volgens mij moet die uit in dit geval.

revado

Honourable Member

Klopt die poort 8080 wel?
In je browserscherm foto zie ik die niet staan, dan zou het poort 80 moeten zijn misschien?

Ik heb domoticz werkend gehad ( op een synology nas) met een Youlesss met P1 aansluiting.
Na wat info op een topic op dit forum ben ik naar Home Assistant overgestapt.
Dat werkt perfect en ziet zelf alle apparaten.

Bavelt

Golden Member

Is home Assistant dan ook te combineren met ESP Easy (of anderszins) met de D1 Mini?

Want dat Domoticz is toch wel heel eg prutsen om aan de praat te krijgen ondervind ik. Veel handleidingen gevonden, maar niet een ervan heb ik werkend gekregen.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
marcob

Golden Member

Zelf heb ik een ESP8266 met ESPHome draaien op me P1 meter.
https://esphome.io/components/sensor/dsmr.html?highlight=dsmr
Even opletten welke versie van de slimme meter je hebt.

ESPHome modules worden weer volledig ondersteund in Home Assistant.

Het voordeel van deze opzet vindt ik dat de ESP8266 met ESPHome de P1 meter uitleest en lokaal omzet naar leesbare waarden. De waarden worden doorgezet naar Home Assistant. De waarden zijn locaal zichtbaar op de webpagina van de ESP. Maakt het fout zoeken makkelijker.

Om antwoord op je vraag te geven, moet je in EspEasy de serial bridge kiezen, ik weet de exacte naam niet meer. De data wordt dan via je netwerk overgezet naar Domoticz. Die doet dan op zijn beurt de vertaling naar leesbare waarden. Zelf had ik daar veel uitvallen mee.

[Bericht gewijzigd door marcob op woensdag 28 december 2022 23:31:08 (21%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Sine

Moderator

Op 28 december 2022 17:31:28 schreef Bavelt:
Is home Assistant dan ook te combineren met ESP Easy (of anderszins) met de D1 Mini?

ESPHome is tengenwoordig van Nabu casa (Het bedrijf achter Home Assistant) Dus die integratie zit wel snor ;)

Bavelt

Golden Member

Op 28 december 2022 23:28:11 schreef marcob:
Zelf heb ik een ESP8266 met ESPHome draaien op me P1 meter.
https://esphome.io/components/sensor/dsmr.html?highlight=dsmr
Even opletten welke versie van de slimme meter je hebt.

ESPHome modules worden weer volledig ondersteund in Home Assistant.

Het voordeel van deze opzet vindt ik dat de ESP8266 met ESPHome de P1 meter uitleest en lokaal omzet naar leesbare waarden. De waarden worden doorgezet naar Home Assistant. De waarden zijn locaal zichtbaar op de webpagina van de ESP. Maakt het fout zoeken makkelijker.

Om antwoord op je vraag te geven, moet je in EspEasy de serial bridge kiezen, ik weet de exacte naam niet meer. De data wordt dan via je netwerk overgezet naar Domoticz. Die doet dan op zijn beurt de vertaling naar leesbare waarden. Zelf had ik daar veel uitvallen mee.

Ik heb inmiddels afscheid genomen van Domoticz. Na een dag en avond prutsen en veel lezen en proberen krijg ik dat gewoon niet aan de praat.
(terwijl veel handleidingen spreken over makkelijke installatie..)
Python-errors, unable to connect, etc.

Van ESPHome begrijp ik dat het een add-in is van Home Assistant. Maar tevens begrijp ik dat Home Assistant niet onder Windows draait.
Dan zul je - voor zover ik het juist heb gelezen - eerst weer een virtuele machine moeten maken.

Ik weet niet of dit klopt.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Een zijsprongetje: ik lees de COM-poort uit via het programma Hterm. Vind ik altijd fijn werken. Ik weet niet of ik hiermee ook de output ipv het scherm naar een ip-adres kan sturen.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Sine

Moderator

Op 29 december 2022 00:38:59 schreef Bavelt:
[...]
Van ESPHome begrijp ik dat het een add-in is van Home Assistant. Maar tevens begrijp ik dat Home Assistant niet onder Windows draait.
Dan zul je - voor zover ik het juist heb gelezen - eerst weer een virtuele machine moeten maken.

Ik weet niet of dit klopt.

Dat klopt half, Home Assistant draait onder Linux.

Maar je hoeft geen VM te bouwen, dat heeft HASS al voor je gedaan:
https://www.home-assistant.io/installation/windows/

marcob

Golden Member

Je kunt ook eerst stand-alone beginnen, met enkel de Wemos modulle.
https://mrwheel-docs.gitbook.io/dsmrloggerapi/

Duidelijke uitleg in het Nederlands.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Bavelt

Golden Member

Op 29 december 2022 09:53:48 schreef Sine:
[...]

Dat klopt half, Home Assistant draait onder Linux.

Maar je hoeft geen VM te bouwen, dat heeft HASS al voor je gedaan:
https://www.home-assistant.io/installation/windows/

Deze snap ik even niet. Als ik de link volg dan lees ik

"Follow this guide if you already are running a supported virtual machine hypervisor. If you are not familiar with virtual machines we recommend installation Home Assistant OS directly on a Raspberry Pi or an ODROID".

Dat betekent toch: Ofwel draaien op Linux Ofwel een VM maken?

De 'guide' gaat immers verder met "Create a new virtual machine".

Of lees ik ergens overheen?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Sine

Moderator

De eigenlijke image voor de VM is al voorgebakken, je hoeft dus geen eigen VM op te tuigen en daar hass op te installeren.
Je kunt de VM file zo downloaden bij HASS

Je moet uiteraard wel een host draaien voor je VM.

Ik heb HASS overigens zelf jaren op een RPI4 draaiend gehad, en sinds kort op een Intel NUC5 omdat ik die toch nog over had.
Maar op de PI4 werkt het ook prima.

Ik weet niet hoe je het eea wilt gebruiken, maar als je het echt als een platform voor huisautomatisering wilt gebruiken zoek dan een stukje eigen hardware voor het ding. Een NAS of servertje. Bij gebrek daar aan iets als een pi4.

Bavelt

Golden Member

Die dingen heb ik allemaal overwogen. Zoals met een RPI4 werken, dat lijkt me best wel leuk.
Je rolt wel van het één in het ander. Zo had ik hier nog 2 oude maar wel werkende laptops liggen en dacht ik gebruik er eentje om Ubuntu op te zetten. Dan probeer ik dat Home Assistent met Linux eens.
Dat zou makkelijk moeten gaan, maar niet dus. De geflashte USB stick met de Ubunto .ISO erop leidt tot een knipperende cursor bij het opstarten en de laptop hangt compleet.
(4GB RAM, 1,66Ghz processor, 32 bits). Misschien een te zware Ubuntu gedownload.

Het ging me nog niet eens om een definitieve oplossing voor huisautomatisering, maar om eens te werken met een Wemos D1 mini die ik ooit een keer heb besteld. Dan lijkt het uitlezen van mijn slimme meter een mooi doel, zeker nu ik zonnepanelen heb.

Tot mijn schrik loop je dan overal tegen aan. Domoticz heb ik met geen mogelijkheid aan de praat gekregen. ESP Easy is ook niet makkelijk om daar de juiste versie op te krijgen.

Ik heb even overwogen om zelf een programma te naken die het 'telegram' wat ik ontvang van de slimme meter te verwerken. Maar ik wilde het ook graag online kunnen zien (hoeft niet perse www).
Vandaar de D1 Mini keuze.
De tip van Marcob is misschien ook wel een aardige:

Je kunt ook eerst stand-alone beginnen, met enkel de Wemos modulle.
https://mrwheel-docs.gitbook.io/dsmrloggerapi/

Duidelijke uitleg in het Nederlands.

Kortom: een aantal mogelijkheden. Tips zijn natuurlijk altijd welkom en dank aan de meedenkers op dit forum!

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Sine

Moderator

Op 29 december 2022 16:19:10 schreef Bavelt:
Zo had ik hier nog 2 oude maar wel werkende laptops liggen en dacht ik gebruik er eentje om Ubuntu op te zetten. Dan probeer ik dat Home Assistent met Linux eens.
Dat zou makkelijk moeten gaan, maar niet dus. De geflashte USB stick met de Ubunto .ISO erop leidt tot een knipperende cursor bij het opstarten en de laptop hangt compleet.
(4GB RAM, 1,66Ghz processor, 32 bits). Misschien een te zware Ubuntu gedownload.

Een 32bit CPU wordt langzaam een probleem. Als je het (zeker in het begin) een beetje behapbaar wilt houden niet met eigen OS-en gaan stunten, er zijn gewoon X86 images beschikbaar bij HASS zelf.

revado

Honourable Member

Op 29 december 2022 12:40:11 schreef Sine:
De eigenlijke image voor de VM is al voorgebakken, je hoeft dus geen eigen VM op te tuigen en daar hass op te installeren.
Je kunt de VM file zo downloaden bij HASS

Je moet uiteraard wel een host draaien voor je VM.

Ik heb , mede op advies van @Sine in een ander topic, de stap naar Home Assistant gemaakt en de VMDK file gedownload.
Ik heb al jaren een VM ware server ( esxi, die is gratis) draaien op een HP Dl360G8 voor testen en een paar toepassingen.
De VMDK er op gekopieerd en geinstalleerd waarbij de VMDK file als harddisk ingesteld moet worden.
Werkte meteen!
Ben er blij mee.
Op een windows pc kan je VM ware workstation installeren, voor niet commercieel gebruik is er een gratis versie.
Daar kan die VMDK dan op worden geinstalleerd.
Dat is misschien een mooie testoptie om snel aan de gang te kunnen.

Oei virtuele machine in 32 Bits os is lastig. Vt-d en dergelijke.

Als je nog een betere 64 Bits pc hebt gaat het gemakkelijker.
Probeer het eerst in een vmware of virtualbox. Deze hebben bij mij jarenlang vm-etjes gedraait op een i3-2xxx zeker geen snelheids monster meer maar met cent-OS was het nog wel te doen.
Hij is toch idle voor 99.9%.

Hoe resenter de pc hoe gemakkelijker het word, en je doet alles via ethernet dus je heb ook geen gepruts met usb doorgeven e.d.

Bavelt

Golden Member

Ik ga het eens een keer proberen.

Een andere vraag waar ik mee worstel: ik kan de data van de slimme meter via Putty tonen op het scherm.
Nu wil ik die data blokken naar een Ip-adres sturen om die vervolgens via een browser te tonen (via http://192.168.178.125:8088).

Maar onderstaand is niet genoeg blijkbaar, ik krijg een time-out error "No connection"

Hoe zit dit nu precies? Ik koos voor 192.168.178.125 en poort 8088. Maar verwacht Putty daar dan een server o.i.d?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

172.x.x.x, 192.x.x.x, en 10.x.x.x zijn locale netwerken. Wat daar verwacht wordt hangt van het betreffende programma af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 december 2022 23:58:31 schreef Bavelt:
Ik ga het eens een keer proberen.

Een andere vraag waar ik mee worstel: ik kan de data van de slimme meter via Putty tonen op het scherm.
Nu wil ik die data blokken naar een Ip-adres sturen om die vervolgens via een browser te tonen (via http://192.168.178.125:8088).

Maar onderstaand is niet genoeg blijkbaar, ik krijg een time-out error "No connection"

[bijlage]

Hoe zit dit nu precies? Ik koos voor 192.168.178.125 en poort 8088. Maar verwacht Putty daar dan een server o.i.d?

En als je je browser naar http://192.168.178.125:8088 laat kijken?

revado

Honourable Member

In je eerste post geef je aan dat het ip adres 192.168.178.123 is.
Tikfoutje gemaakt met .125 aan het einde misschien?
Kan je het apparaat pingen?

edit: gebruikt telnet ook poort 8080?
Dat is standaard poort 23.

[Bericht gewijzigd door revado op vrijdag 30 december 2022 08:33:33 (19%)

marcob

Golden Member

Op 29 december 2022 23:58:31 schreef Bavelt:
Ik ga het eens een keer proberen.

Een andere vraag waar ik mee worstel: ik kan de data van de slimme meter via Putty tonen op het scherm.
Nu wil ik die data blokken naar een Ip-adres sturen om die vervolgens via een browser te tonen (via http://192.168.178.125:8088).

Maar onderstaand is niet genoeg blijkbaar, ik krijg een time-out error "No connection"

[bijlage]

Hoe zit dit nu precies? Ik koos voor 192.168.178.125 en poort 8088. Maar verwacht Putty daar dan een server o.i.d?

Nee dat kan niet met putty. Met putty kun geen data vanaf je seriële poort beschikbaar maken op een IP adres. Putty (net als Hterm) zijn eenvoudige clients, deze kunnen alleen data uitlezen.
De seriële data moet je beschikbaar maken via een bijvoorbeeld een serial to wifi brifde.Zoek maar een op 'esp8266 serial to wifi bridge'

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Bavelt

Golden Member

Op 30 december 2022 08:17:00 schreef revado:
In je eerste post geef je aan dat het ip adres 192.168.178.123 is.
Tikfoutje gemaakt met .125 aan het einde misschien?
Kan je het apparaat pingen?

edit: gebruikt telnet ook poort 8080?
Dat is standaard poort 23.

Het adres 192.168.123 is het adres dat leidt naar Easy ESP.. Ik kan hiermee de D1 Wemos module configureren. Dat werkt dus wel.
In dat Easy ESP kan ik opgeven naar welk adres en poort de D1 de ontvangen data moet sturen.
Daar koos ik voor 192.168.178.125

Dat werkt niet en daarom volgde ik een artikel om dat simpel te kunnen testen: De ingangsstring laat je door Putty inlezen vanuit de COM-poort, en sturen naar een IP-adres. Daar koos ik dus voor 192.168.178.125 en poort 8080 (ik koos eerst voor 8088, dat heb ik nu veranderd conform het voorbeeld).

Dan zou volgens dat artikel je met een simpele webbrowser naar 192.168.178.125:8080 kunnen gaan en daar je string zien (die je normaliter in een terminal venster ziet).
Maar dat gebeurt dus niet (omdat ik vermoedelijk ergens wat mis)

Pingen naar 192.68.178.125 levert "Host unreachable" op.
Daarom maar even de firewall uitgezet, maar ook dat doet niks.

Dit is vermoedelijk ook de reden waarom Domoticz niet werkte, die kon ook niet connecten naar het opgegeven adres.

Het werd nachtwerk maar ik heb het nog niet voor elkaar... ;(

Edit: Putty kiest voor Telnet standaard poort 22.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
marcob

Golden Member

Op 30 december 2022 10:36:59 schreef Bavelt:
[...]
Het adres 192.168.123 is het adres dat leidt naar Easy ESP.. Ik kan hiermee de D1 Wemos module configureren. Dat werkt dus wel.
In dat Easy ESP kan ik opgeven naar welk adres en poort de D1 de ontvangen data moet sturen.
Daar koos ik voor 192.168.178.125

Weet je zeker dat je een IP kunt aangeven. Zover ik weet stuurt ESPEasy geen dat naar een adres. Stuur eens een scherm afdruk van je config.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Sine

Moderator

Op 30 december 2022 10:36:59 schreef Bavelt:
[...]

In dat Easy ESP kan ik opgeven naar welk adres en poort de D1 de ontvangen data moet sturen.
Daar koos ik voor 192.168.178.125

Ik weet niet wat je precies wilt bereiken ... maar dat gaat zeker niet werken zo. Er *is* geen .125 tenzij je daar zelf een *iets* hebt draaien.

Dan zou volgens dat artikel je met een simpele webbrowser naar 192.168.178.125:8080 kunnen gaan en daar je string zien (die je normaliter in een terminal venster ziet).
Maar dat gebeurt dus niet (omdat ik vermoedelijk ergens wat mis)

Heb je de webserver geïnstalleerd? Zonder webserver geen webpage. Let er op dat die D1 een 8266 is, en een beetje afhankelijk van de uitvoering kon je wel eens wat geheugen te kort komen om daar van alles tegelijk op te draaien.

Pingen naar 192.68.178.125 levert "Host unreachable" op.
Daarom maar even de firewall uitgezet, maar ook dat doet niks.

Uiteraard, dat is de plek waar ESP een server verwacht. Die zul je zelf moeten inrichten. (hint: extern aan de ESP)

Het werd nachtwerk maar ik heb het nog niet voor elkaar..

Wat probeer je eigenlijk te doen? / Wat is je einddoel?

Edit: Putty kiest voor Telnet standaard poort 22.

Putty gaat standaard naar SSH, dat is wat anders dan telnet.

Bavelt

Golden Member

Ik zal proberen het wat duidelijker te maken.
Om te beginnen denk ik mijn eerste denkfout al te zien: Putty stuurt geen data naar een IP-adres maar kan alleen lezen. Je kan wel de ingangs-bron kiezen, bv een COM-poort OF een IP-adres zo begrijp ik nu.
Dat had ik anders gelezen in het artikel.

Wat wil ik eigenlijk?
Ik heb een string data ("telegram") van de Slimme Meter beschikbaar. iedere seconde komt er zo'n blok data binnen. Dat kan ik keurig zien via Hterm of Putty (mits ik daar uiteraard kies voor COM-poort en serial als protocol).

Om deze data via Wifi beschikbaar te maken voor 'iets', zoals bv Domoticz, (wat ik overigens niet aan de praat krijg vanwege allerlei Python en connection errors), dan wel wat 'anders'.

De string laat ik via een inverter en level shifter binnenkomen op de RX-ingang van de Wemos D1 mini met een ESP8266 aan boord.

Dan is het de bedoeling dat die D1 Mini de boel naar een IP-adres stuurt.
Ik heb het ding als volgt geconfigureerd:

Hij is gekoppeld aan mijn router en ik kan het apparaatje benaderen via 192.168.178.123

Dan kun je opgeven waar de data naar toe moet:

Device:

Ik koos dus voor 192.168.178.125, dat zit in mijn reeks.

Met dat adres zou een ander programma dat op kunnen pakken (bv Domoticz) en verder verwerken, presenteren, etc.

Maar ook hier ziet dus nog een denkfout. Want op 192.168.178.125 zit 'niks'

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..