Li-ion Battery Pack Kärcher (onderhouden)

Mijn Kärcher kantenmaaier beschikt over een Li-ion battery pack waarvan je de lading kan lezen op een bijhorend scherm. Zoals je ziet is deze na de laatste maal te zijn opgeladen op een 6 tal weken door zelfontlading (volgens ik hier uit verschillende topics kan uitmaken) gezakt tot 69%.

Mijn vraag is hoe ik deze batterij optimaal in conditie hou tijdens de winter. Tot hoever laat ik deze zakken om daarna terug op te laden? Deze batterij ligt in een droge garage waarin het tussen de 10 à 15°C is te wachten op komende lente.

fred101

Golden Member

Ik zou hem gewoon steeds op tijd volladen. Li-ons hebben weinig zelfontlading maar misschien blijft er wat electronica actief. Ik dacht dat Li-on het langst mee gaan als ze niet nokvol worden geladen en niet te diep worden leeg getrokken. Ik denk dat je met 95% tot 75% wel veilig bent. Ik weet niet wat jou lader doet. Misschien heeft die of het apparaat intelligentie aan board zodat je hem permanent aangesloten kunt laten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 29 december 2022 16:55:20 (20%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Normaliter zou ik 35 tot 50 % aanraden. Tot 80 procent kan ook, gaat 'ie (in totaal) iets minder lang mee. Volladen is een recept om je accu nog sneller om zeep te helpen.

Maar het blijft dan opletten en tijdig weer even bijladen. Als 'ie zo snel zoveel zelfontlading heeft zijn de cellen mogelijk al slecht, of deugt het BMS niet. Ik kan m'n accu's maan-den laten liggen op pakweg 50% zonder dat daar noemenswaardig veel capaciteit uit verdwijnt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 29 december 2022 16:52:54 schreef fred101:
Misschien heeft die of het apparaat intelligentie aan board zodat je hem permanent aangesloten kunt laten.

Ik dacht gelezen te hebben in de handleiding deze niet permanent aan de lader te laten hangen. Ik heb twee van deze batterijen en maar 1 lader. Ik heb nogal een grote tuin en woon naast een open veld. De kant van de boer onderhoud ikzelf zodat het kruid niet weelderig door mijn afsluiting groeit. Met 1 batterij kom ik niet rond: vandaar de dubbele batterij.

Ik stond (en nu nog altijd) wat sceptisch tegen over 'batterij gevoede' tuinmachines (grasmaaiers, bosmaaiers, heggescharen). Ik heb zo het gevoel dat de batterij daar de zwakke en dure schakel in is.

Op 29 december 2022 20:38:21 schreef weardguy:

Maar het blijft dan opletten en tijdig weer even bijladen. Als 'ie zo snel zoveel zelfontlading heeft zijn de cellen mogelijk al slecht, of deugt het BMS niet. Ik kan m'n accu's maan-den laten liggen op pakweg 50% zonder dat daar noemenswaardig veel capaciteit uit verdwijnt.

Nieuw toestel, gekocht ergens begin november en twee maal gebruikt. Daarna opgeladen en laten liggen tot vandaag.

accu gevoede machines worden wel oud, als je ze maar veel gebruikt. bij gemeenten en hoveniers worden er al zat gebruikt. heb een tijd terug een husqvarna 36V liion accu gekregen die stuk was. deze werd door een groendienst van een terrein van 18 hectare gebruikt in meerdere machines. accu heeft de 8 jaar gehaald. de eerste accu's hadden nog lagere capaciteit als de huidige.

als ik dat wegzet tegen de gemiddelde leeftijd van de paar honderd accu's op t werk is 8 jaar niet slecht. de oudste 5Ah halen de 7 jaar inmiddels al. van 3Ah zijn er nog veel, maar de meeste hebben al hoge Ri of lopen langzaam leeg. die 3Ah zijn dan ook tussen de 8 en 10 jaar oud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 29 december 2022 16:52:54 schreef fred101:
Ik zou hem gewoon steeds op tijd volladen. Li-ons hebben weinig zelfontlading maar misschien blijft er wat electronica actief. Ik dacht dat Li-on het langst mee gaan als ze niet nokvol worden geladen en niet te diep worden leeg getrokken.

Dat is nu net killer voor lion, alles wat je bij een volle accu aan zelfontlading kwijt bent ben je ook aan capaciteit kwijt.

Langdurig opslaan ergens tussen de 50 en 70%

Blijft dat display actief als je er niets mee doet? Dan snap ik wel waar de zelfontlading vandaan komt :D

Af en toe laden, niet continu op de lader. Als ie rond de 30% komt weer laden naar 80, en volladen voor gebruik en een lege accu ook zsm weer laden.

Van fabriek af (nieuw) is het display gedoofd (geen uitlezing). Eenmaal aan de lader komen de procenten erop en dooft het display niet meer. Tijdens het gebruik geeft het display de resterende gebruikstijd aan ipv de procenten. Of dit (resterende gebruikstijd en resterende lading in %) allemaal juist is dat moet ik nog ondervinden.

Dat dit display inderdaad een minimum aan verbruik heeft dat kan ik mij voorstellen. Of dit grote inpakt heeft op zelfontlading dat weet ik niet. Gezien het er toch op staat wou (of wil) ik er gebruik van maken om mijn batterij optimaal te onderhouden tijdens de wintermaanden waarin het toestel daar maar ligt te liggen. Ik bewaar de batterijen los van het toestel. Vandaar mijn vraag hier even aan mede collega elektro fanaten.

Altijd laden tot 80% is ook niet goed, aangezien de meeste BMSen alleen balanceren bij volle accu's. Idealiter zou je de accu af en toe toch naar 100% laden, zodat het BMS kan balanceren, en dan weer 20% ontladen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

zou eens proberen het pack wat warmer te bewaren. hoe lager de temperatuur, des te hoger de zelfontlading. in de keuken oid is goed.

van dit soort accu's balanceert de bms niet. de bms houd de cellen in de gaten, loopt het teveel fout met verloop tussen de cellen dan einde pack, bms bricked..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Grotendeels eens met de voorgaande mensen.

Zeg de uiterste 20% van de SOC zijn "langzame slopers". Ga je (dat hoort niet te kunnen) buiten de 0-100% dan sloop je hem steeds sneller.

Dus opladen tot 80% en liefst op 70-80% mikken dan op 80% te mikken en er wat over te gaan. Omdat het "hij gaat door met langzaam ontladen" VEEL waarschijnlijker is dan dat ie plots intelligent wordt(*) en nucleaire fusie uitvind om zichzelf op te laden... moet je VEEL banger zijn voor de 20% grens dan de 80% grens.

Dus ik zou zeg 20% "veiligheidsmarge" houden t.o.v. de 20% dus onder de 40% weer gaan laden. En dan op de eerste 10-20% aan lading die er bij komt extrapoleren naar wanneer ie de 70% gaat bereiken en dan een alarm zetten op je smartphone.

(*) De marketing mensen van Karcher zeggen misschien dat ie al intelligent is, maar toch.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De meningen zijn toch ietwat verdeeld en wordt het schipperen tussen de goed gemeende adviezen van ervaren forumleden met elk toch hun eigen specialiteit in elektro toepassingen.

De bijdrage van testman over het intensieve gebruik van de gemeentearbeiders stemt mij toch hoopvol naar levensduur toe. Natuurlijk zal het bij mij niet zo intensief zijn. De kleine batterij (2,5 Ah - 90Wh) wekelijks voor de eigen tuin, wat ruim voldoende is en de grote batterij (5Ah - 180Wh) voor de contouren (grover gras en kruid kant van de weide van de aangrenzende boer) drie wekelijks.

Op 30 december 2022 11:08:49 schreef testman:
van dit soort accu's balanceert de bms niet. de bms houd de cellen in de gaten, loopt het teveel fout met verloop tussen de cellen dan einde pack, bms bricked..

Dat is nog wel een aanname, er zijn genoeg fabrikanten die dat wel fatsoenlijk doen. Ik had laatst een accu stofzuiger van de Lidl onder handen die in ieder geval de vereiste weerstanden op het board had, of het ook werkte heb ik niet gecontroleerd.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 30 december 2022 12:13:03 (34%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 30 december 2022 12:02:04 schreef Robbe de Smet:
De meningen zijn toch ietwat verdeeld en wordt het schipperen tussen de goed gemeende adviezen van ervaren forumleden met elk toch hun eigen specialiteit in elektro toepassingen.

Naar wat ik lees, valt dat wel mee.
Voor zover ik het zelf weet: Langdurige opslag bij voorkeur in de buurt van 50% lading, en zowel "helemaal vol" als "helemaal leeg" zijn verre van optimaal.

----------------
Als je er dieper induikt dan wordt het ineens ingewikkeld.
Er zijn honderden verschillende recepten om Li-Ion batterijen te maken, en die hebben allemaal subtiele verschillen, en fabrikanten houden hun recepten geheim.

Vroeger was er een advies om Li-Ion maar tot 4.1V te laden, en het idee dat als je tot 4.2V gaat, je er wel meer energie in kunt stoppen (vinden fabrikanten leuk) maar hij ook veel sneller kapot gaat (vinden veel fabrikanten ook leuk, dan koop je volgend jaar weer een nieuwe telefoon). Maar dat was 15+ jaar geleden. Ik denk dat ze zoveel aan de recepten hebben gesleuteld dat je tegenwoordig tot 4.2V kunt gaan zonder grote nadelen.

En wat die LCD betreft...
Mijn Casio horloge heeft het 8 jaar gedaan op z'n eerste knoopcel voordat ik hem verloor. Casio was toen (20 jaar terug) wel erg goed met laag vermogen spul (ook rekenmachine's) maar de algemene stand van de electronica is ook vooruit gegaan in de laatste 20 jaar...

Maar goed. Ondanks dat Casio goed is in "low power spul" is Karcher dat kennelijk niet: Over de 6 weken dat TS hem niet gebruikt is er iets van 31% van 90Wh weggelekt. Of dat in de accus zit (dan relatief regelmatig tot vol opladen wegens: We hopen dat dan balancing activeert) wegens slechte cellen of in het BMS wegens "slecht BMS" weten we niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik heb ze vandaag beiden eens opgeladen tot 100%. Laden tot die 80% adviezen zijn niet eenvoudig bij te houden tussen de huishoudelijke taken (verlof) en het van hier naar daar bollen voor wat klusjes bij vrienden door.

Als ik het niet vergeet zal ik wat updates weergeven tellende vanaf vandaag over de zelfontlading. Nogmaals beide batterijen zijn nieuw (begin november aangekocht), 2 maal intensief gebruikt (tot het toestel het niet meer deed).

Natuurlijk over de waarheid van de indicatie van het display of het nu om een marketing stunt gaat daar kan ik mij niet over uitspreken. Ik redeneer van het staat erop het zal wel iets of wat nut hebben?

Op 30 december 2022 14:49:51 schreef Robbe de Smet:
, 2 maal intensief gebruikt (tot het toestel het niet meer deed).

Ah!... Als er een slecht BMS in zit (i.e. die niet afschakelt als de spanning te laag wordt) zijn nu de cellen aan het zelfontladen.

Edit: Dat "slecht BMS" is niet eens zo raar voor een accu voor gereedschap: Als je ook een boormachine o.i.d. op die accu kan doen, dan zijn de stromen zodanig fors dat een BMS die zich met de hoofdstroom bemoeit onredelijk duur wordt. Mijn ("goedkope gamma shit") boormachine heeft dat in ieder geval.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 30 december 2022 23:37:55 (34%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Laden tot 100% is relatief. Als de producent een lange levensduur wil kan 100% op de display best een ander % absoluut zijn, bv 80 of 90%. Als hij zoveel mogelijk lading wil kan 100% ook echt 100% zijn of zelfs meer (hogere spanning, ik ben wel eens 4,3V tegen gekomen)

Je kunt dus niet er van altijd van uitgaan dat 100% ook echt absoluut 100% is. Je kunt dan beter een keer naar de cell-spanning kijken. Als hij bv bij 4.1 stopt kun je hem rustig tot 100% laden.

Maar er zijn ook laders/BMS die het wel goed doen en je beter tot 100% kunt laden zoals Sparky zegt.

Wil je het echt weten dan moet je er eens een spanning en stroom meter aan hangen. Tot die tijd blijft het gokken.

Ik laad alles altijd gewoon vol. Mijn huidige Makita accu is nu al zeker 15 jaar oud en werkt nog steeds prima. Daar ga ik niet moeilijk voor doen met eerst deels ontladen. Maar hij ligt dan ook nooit langer dan een maand stil

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 30 december 2022 18:53:58 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 30 december 2022 12:12:23 schreef SparkyGSX:
[...]
Dat is nog wel een aanname, er zijn genoeg fabrikanten die dat wel fatsoenlijk doen. Ik had laatst een accu stofzuiger van de Lidl onder handen die in ieder geval de vereiste weerstanden op het board had, of het ook werkte heb ik niet gecontroleerd.

appels en peren vergelijk dit, dat is een accu die constant op de lader ligt. daar heb je doorgaans wel een actieve bms, net als laptop accu's. bij gereedschap accu's ook geregeld niet.

overigens is karcher niet het A merk wat ze denken te zijn. het is al jaren huishoudelijk spul. en vergeet niet, ook liion accu's hebben een cycli of 5 nodig om tot hun volle capaciteit te komen.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 30 december 2022 19:15:22 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 december 2022 12:12:23 schreef SparkyGSX:
[...]
Dat is nog wel een aanname, er zijn genoeg fabrikanten die dat wel fatsoenlijk doen. Ik had laatst een accu stofzuiger van de Lidl onder handen die in ieder geval de vereiste weerstanden op het board had, of het ook werkte heb ik niet gecontroleerd.

Was dat een vaste accu? Want de 20V range (losse accu voor gereedschap) adverteert sinds een jaar of zo met een balancing-functie. (Heb er elders hier op de site wel eens een side-by-side foto van geplaatst volgens mij).

Op 30 december 2022 18:50:49 schreef fred101:
Ik laad alles altijd gewoon vol. Mijn huidige Makita accu is nu al zeker 15 jaar oud en werkt nog steeds prima. Daar ga ik niet moeilijk voor doen met eerst deels ontladen. Maar hij ligt dan ook nooit langer dan een maand stil

15 jaar voor LiIon? Wow. Ik laad mijn smartwatch één maal per dag tot 80% en ongeveer één keer per week vergeet ik hem er op tijd af te halen of laad ik bewust tot 100% omdat ik ga hardlopen (kost 30-70% afhankelijk van de afstand, GPS + muziek). Zo probeer ik ook de 15 jaar te halen _/-\o_

Mijn accuboormachines op het werk... Die doen iets van 3-4 laadbeurten per jaar. Als ze dan de 1000 laadbeurten halen, zit ik ver boven die 15 jaar hoor... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 december volledig opgeladen, uit de lader genomen en gestockeerd in de garage (10-15°C): tot gisteren beide 100%.

OK. Zo hoort het. Drie weken, geen merkbare ontlading.

Die op 96% staat... Dat zou zomaar een "balanceer" actie kunnen zijn die getriggerd is. Veel balanceerchips ontladen dan tot 4.15V, en dat zou best wel eens als 96% in het display kunnen komen. Over drie weken weer een foto?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is een leuk onderzoek, maar ergens kriebelt het bij mij.
Bij de paar Li accu's die ik in gebruik heb let ik nergens op, en die gaan probleemloos vele jaren mee.

Zo een fabrikant van professioneel gereedschap zal toch wel weten wat hij doet?
Mogelijk is het niet zo kosteneffectief voor consumenten die het een paar keer per jaar gebruiken. Zodra er loonkosten betaald moeten worden zijn de kosten van die accu irrelevant. Allicht is het idee dat men "ieder jaar" toch wel een versche accu koopt, en is men vol gegaan voor maximale energie-inhoud en laadsnelheid.

Allicht is voor een consument een ander systeem, b.v een. waar tuin- en ander gereeschap dezelfde accu's gebruiken, praktischer dan er steeds op te moeten letten.

Och, je hebt mensen die NET wat beter op hun spullen proberen te letten dan "standaard". Mijn opa ging altijd een extra blokkie om omdat "korte ritten niet goed voor de auto zijn". Dat klopt: Je hebt van het starten en opwarmen redelijk wat (extra) slijtage. Maar dat maak je met een extra blokkie om niet goed. Dus soms werkt dat soort "probeer precies goed te doen" acties zelfs averechts. Vandaar dat het prima is dat Robbe hier vraagt wat wij denken dat het beste voor z'n accus is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/