spanningsval op 230V net onder belasting

vermoedelijk loopt de verdeling niet helemaal juist. wat oude draden hergebruikt met dito lassen. bij de hoofdkast meten op de hoofdschakelaar onderop. pas als je daar die 30V kwijt bent ga je bellen. ik vermoed dat het probleem in de installatie zit. hoewel ik ook al wat gesmolten draden op slimme meters heb gezien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Trouwens steek lasdoppen gebruik ik nooit in een kabelmof (doos). Ik gebruik daar altijd connex lasdoppen voor, weet ik zeker dat met zware belasting niet uitfikken.
Steekdoppen weken bij afgieten ook niet meer, dan is de klemvering weg.
Grondmof kun je maar een keer bij.

fred101

Golden Member

Op 29 december 2022 08:18:08 schreef EricP:
Al die luxe meetapparatuur... mooi, maar... zelfs een 'bouwmarktmeter' is goed genoeg voor dit klusje.

Ik ga geen China crap met fake CAT rating kopen om aan 230V te meten als ik goede en veilige multimeters heb. Dat laat ik aan jou over, blijkbaar heb jij voor je werk geen goede meetapparatuur nodig. Anders leen wat van je vader (Grotedikke >:) )

1300W (die dus ook geen 1300W meer zijn)

1300W gemeten, niet de opdruk. De kachels hebben een stekker en die had ik al nagemeten met een powermeter

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Spanning verlies in een pand/woning max 2% voor lichtgroepen en 5% voor krachtgroepen ,Dit is inpandig. De afstand en de belasting op de dienstleiding worden niet meegerekend, daar over kun je wel een beklag indienen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mt CE

Wat een onzin, Fred.
Blijkbaar is jouw beleving dan gelijk zo dat ik 'crap' heb. Gelukkig kan ik de resultaten wel interpreteren. Bij jou kost dat - ondanks je 'goede' meters - een stuk meer moeite, anders stond de vraag hier niet (en had je daar gelijk getriggerd met 'dit gaat niet goed'...).
'Goede' multimeters noodzakelijk? Soms. Maar voor 95% is nauwkeurigheid totaal irrelevant. Of er 20 of 30 volt valt is tenslotte niet interessant. Het is in beide gevallen gewoon te veel.

fred101

Golden Member

Jouw opmerking over mijn meetapparatuur slaat nergens op en iss totaal overbodig. Ik gebruik gewoon goede meters (oa vanwege mijn werk en omdat ik veiligheid belangrijk vind) en blijkbaar veroorzaakt dat een probleem bij jou.
Jij vindt blijkbaar bouwmark crap veilig en goed genoeg voor mijn werk, daarom kan ik me niet voorstellen dat je zelf wel goed spul hebt. Maar blijkbaar meet jij met twee maten of je weet niet veel van protectie toegepast in DMMs en denkt dat China crap net zo veilig is.

Gelukkig kan ik de resultaten wel interpreteren. Bij jou kost dat - ondanks je 'goede' meters - een stuk meer moeite, anders stond de vraag hier niet (en had je daar gelijk getriggerd met 'dit gaat niet goed'...).

Slaat ook nergens op, goede meters zijn veilig, zelfs een 10 euro Aneng klopt verrassend goed. Maar nogmaals veilig is blijkbaar niet belangrijk als het om mij gaat. En als jij denkt dat bouwmarkt meters 20 tot 30V afwijken op 230Vac dan heb je verrekte weinig kennis van multimeters. Zelfs een oude AVO8 zit er geen 30V naast. Misschien je meters eens laten calibreren of gewoon vervangen als dat bij jou wel vaak voorkomt. Daarnaast maakt het wel uit want als je 200V meet in een WCD zijn er 2 opties, er is iets fout aan de huis installatie of er is iets fout met de multimeter. Het is heel gevaarlijk om dan maar aan te nemen dat die 200V de schuld van de meter zal zijn. Ik weet zeker dat je zo niet werkt bij klanten. Waarschijnlijk is het gewoon trollen, je krijgt steeds meer grotedikken trekjes.

Ik hoef alleen maar te weten wat de grenswaarden zijn. Als ik die weet kan ik de boel prima interpreteren en waarschijnlijk weet ik ook veel meer dan jij als het op meetwerk aankomt (in het algemeen en specialistisch). 230V huis installatie is niet echt rocket science. Als je wilt weten of de output van een voeding OK is dan zul je de parameters en grenswaarden moeten weten. Als je die niet uit je hoofd weet betekent dat niet dat je met die data de metingen niet kunt uitvoeren en interpreteren. Het wordt pas triest als je niet weet dat die parameters er zijn of niet weet wat ze inhouden of niet weet wat je meter kan meten , en hoe je met een meting de boel kunt beïnvloeden of meetfouten kunt krijgen.

Ik vroeg om die data omdat ik weet dat de boel kan inzakken, anders had ik niks gevraagd. Ook waarom dat gebeurd. Ik weet dat het net een complexe impedantie heeft, ik weet dat er reflecties zijn, inductieve en capacitieve effecten, harmonische, vervorming, delay, velocity factor, transmissie-lijn theorie etc, etc. 50 Hz is net als 500 MHz gewoon AC en volgt alle regels van AC network theory. Ik weet alleen de waarden niet . Een aantal van jullie wel. Daarvoor bedankt.
Ik weet dankzij de meesten van jullie nu genoeg om verdere actie te ondernemen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mt CE

Jouw opmerking over mijn meetapparatuur slaat nergens op en iss totaal overbodig.

De opmerking dat je 'goede apparatuur' mee gaat nemen is overbodig...

Ik gebruik gewoon goede meters (oa vanwege mijn werk en omdat ik veiligheid belangrijk vind) en blijkbaar veroorzaakt dat een probleem bij jou.

Je lijkt op GD: je ziet dingen die er niet staan

Jij vindt blijkbaar bouwmark crap veilig en goed genoeg voor mijn werk

Wederom: je ziet iets wat er niet staat. Je geeft tenslotte zelf al aan dat dit je werk niet is.

of je weet niet veel van protectie toegepast in DMMs en denkt dat China crap net zo veilig is.

Er staat toch CE op? :+ (als je het bij de bouwmarkt koopt...)
Jij doet alsof je alleen wat kunt met high-class meters. Dat is onzin. Veiligheid is ook een rekbaar begrip. En het meeste daarvan zit tussen je oren: weten wat je doet. Vroeger op school, had nog nooit iemand van 'CAT x' gehoord. De meter werd aangesloten met testsnoertjes zonder 'beschermde' bananenstekkers en dat was toen ook gewoon veilig... Het is een maatschappelijke ziekte dat alles maar gevaarlijk is.

Maar nogmaals veilig is blijkbaar niet belangrijk als het om mij gaat.

Je overschat 'veiligheid'. Veiligheid zit tussen je oren.

En als jij denkt dat bouwmarkt meters 20 tot 30V afwijken op 230Vac dan heb je verrekte weinig kennis van multimeters. Zelfs een oude AVO8 zit er geen 30V naast.

Je leest wederom iets wat er niet staat...

Daarnaast maakt het wel uit want als je 200V meet in een WCD zijn er 2 opties, er is iets fout aan de huis installatie of er is iets fout met de multimeter.

Dat stel je net vast: de spanning DAALDE. Daarmee lijkt de meter redelijk buiten schot te blijven. Zeker als de spanning weer stijgt (naar nominaal) als je het kacheltje weer uit zet.

Het is heel gevaarlijk om dan maar aan te nemen dat die 200V de schuld van de meter zal zijn.

Daarom doe ik dat ook niet :)

Ik weet zeker dat je zo niet werkt bij klanten. Waarschijnlijk is het gewoon trollen, je krijgt steeds meer grotedikken trekjes.

Waar slaat dat nou weer op? Jij loopt te piepen over 'serieuze meter' enzo. Ik zeg alleen... nauwkeurigheid is geen vereiste in deze.

Ik hoef alleen maar te weten wat de grenswaarden zijn.

DAT is nou weer niet relevant. Het is geen 'goedkeur' of 'afkeur'...[/quote]en waarschijnlijk weet ik ook veel meer dan jij als het op meetwerk aankomt (in het algemeen en specialistisch).[/quote]Je valt nu aardig door de mand anders. Enige kennis van de wet van Ohm had je al kunnen vertellen dat dit fout boel is. Reken bij benadering de netimpedantie maar eens uit. Dan zie je gelijk dat je hier nauwelijks vermogen uit kunt trekken...

230V huis installatie is niet echt rocket science.

Tot zover zijn we het eens

Als je wilt weten of de output van een voeding OK is dan zul je de parameters en grenswaarden moeten weten.

Defineer 'goed'. Doorgaans als het ding onbelast de juiste spanning geeft en dat bij enige belasting nog steeds doet, dan is het goed. Uitzonderingen natuurlijk als het 'opeens' ergens instort of de gebruiker 'picky' is...

Als je die niet uit je hoofd weet betekent dat niet dat je met die data de metingen niet kunt uitvoeren en interpreteren.

In deze toch wel. Wet van Ohm en enigszins schattend rekenen geeft je direct het antwoord. 'Grenswaarden' zijn er niet keihard.

Het wordt pas triest als je niet weet dat die parameters er zijn

Dan is het voor jou nu een hele trieste situatie: er zijn geen harde grenswaarden. Het ene net is nou eenmaal wat 'harder' dan het andere. Je kunt wat eisen stellen aan de netbeheerder - en daar zal wel wat over vastgelegd zijn (die hebben ook verplichtingen). Over alles wat daarna komt... het moet 'veilig' zijn (wat dat dan ook moge betekenen). Daarnaast is het prettig als het werkt.
Als deze spanningsval veroorzaakt wordt door een te dunne maar lange kabel, dan is het veilig (het zal niet in de fik vliegen, genoeg koeling door de lengte). Maar werken... Mwah...
Als de oorzaak een rotte verbinding is, dan is het onveilig. Relatief veel vermogen dicht bij elkaar betekent DUS dat het warm wordt...

Ik weet dat het net een complexe impedantie heeft, ik weet dat er reflecties zijn, inductieve en capacitieve effecten, harmonische, vervorming, delay, velocity factor, transmissie-lijn theorie etc, etc.

Daar heb je met een kachel op een huisinstallatie niet veel mee te maken hoor...

Een aantal van jullie wel. Daarvoor bedankt.

En die lopen aardig uiteen. Dus feitelijk... weet je nog niks... :+ Zoals gezegd: er is geen 'harde' waarde of het zou de zijn wat de netbeheerder tot de meter moet halen om aan z'n voorwaarden te voldoen. Daarna is het 'good workmanship'. En als jde wet wet van Ohm toepast, dan kun je simpel vaststellen dat dat in deze context niet op gaat schieten...

Ik huur een garagebox op een terrein. De spanning zakt daar ook flink in. Het betreft wel een buitenwijk met een centrale elektrische installatie, meterkast met een eigen meter en van daaruit tientallen meters naar de box zelf. Gaat al tijden goed, al vraag ik me wel af wat er gebeurd als ik kortsluiting zou maken.

Geregeld ervaren dat de boel wel aanblijft als ik 2 stuks 2kw kachels aan heb en dat de waterkoker (800w) er nog gewoon bij aan kan. Spanning zakt tot onder de 210v.

Volgens mijn (bouwmarkt) verbruiksmeter verbruikt de 2kw kachel ook niet meer dan 1700-1800w. De verlichting dimt en zelfs de VSA van de TL balk gaat brommen als alles aan staat.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op donderdag 29 december 2022 19:19:20 (16%)

Sjongejonge, HB13 stelt een serieuze vraag en EricP en fred 101 gaan hier zitten te hakketakken. Ga eens bij elkaar op de koffie ipv hier een serieuze vraag te laten ondersneeuwen

fred101

Golden Member

HD13 zijn vraag ? Dit was mijn topic en ik ben blij met alle serieuze reacties en geholpen met de informatie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

heb eens een storing gehad in een oud winkelcentrum, daar zitten in de overstek om de 3 meter een tlbak met een 25W ledbuis die worden centraal gevoed, verste armatuur is 250 meter tot de meterkast, alles met vd 2,5 en 1,5mm2 zwart. dan zit er bij elke 2 winkels ook nog een wcd afgetakt voor kerstverlichting buiten oid. geheid dat kortsluiting op het einde vanzelf dimmende verlichting gaat opleveren daar, de 16A zekering in de kelder gaat er nooit uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Alex P

Golden Member

Op 28 december 2022 16:39:28 schreef fred101:
Hoeveel mag de netspanning inzakken als er een 1300W kachel aanspringt ?

Volgens Consuwijzer niet lager dan 207V: Volgens de wet mag de spanning 10 procent meer of minder zijn. Hebt u 1 fase? Dan mag de spanning op uw aansluiting tussen de 207 en de 253 volt zijn. Te meten in de meterkast zou ik denken.

Overigens mat ik op vakantie in Frankrijk een keer de netspanning in een afgelegen boerderij: 90V.....

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

In België heeft DNB Fluvius een Excel tool staan om de spanningsval van zonnepanelen te berekenen als er problemen zijn door uitval van de panelen wegens te hoge spanning (230v +10%)

https://www.fluvius.be/nl/publicatie/bereken-spanningsval-pv-installatie-3N400v

De installatie mag dan maximum 1% spanningsval hebben en de inleidingskabel ook 1%. Als dit in orde is wordt het net nagekeken en indien nodig aangepast. Het net zelf mag dus 8% afwijken op het aansluitpunt, bij de maximum stroomsterkte van dat aansluitpunt.

mvdk

Golden Member

Waar zit het aansluitpunt?
Daar waar de kabeladers zitten aangesloten op de smeltpatroonhouder of automaat?
Of op de uitgaande meterklemmen?
Of op de uitgaande klemmen van de verplichte 300mA diff?

Voor die xlxs dinges heb je Excel nodig. Jammer.

benleentje

Golden Member

Volgens de wet mag de spanning 10 procent meer of minder zijn. Hebt u 1 fase? Dan mag de spanning op uw aansluiting tussen de 207 en de 253 volt zijn. Te meten in de meterkast zou ik denken.

Dan nog, mag die spanning naar 207V zakken als je 40A aan verbruik heb het maximum van je aansluiting en de rest van de aansluitingen op die kabel ook veel verbruiken, zeker niet met maar 6A aan verbruik. Het is meer een extreem uiterste die soms mag optreden dan iets wat je als normaal moet accepteren.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 29 december 2022 22:26:55 (20%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Op 29 december 2022 22:00:41 schreef mvdk:
Waar zit het aansluitpunt?
Daar waar de kabeladers zitten aangesloten op de smeltpatroonhouder of automaat?
Of op de uitgaande meterklemmen?
Of op de uitgaande klemmen van de verplichte 300mA diff?

Voor die xlxs dinges heb je Excel nodig. Jammer.

Gratis een viewer downen

https://microsoft-excel-viewer.softonic.nl/

evelo

Golden Member

Installatie is minder dan een jaar oud dacht ik te lezen?

Voor mij klinkt dat als een schroef in de zekeringkast die niet helemaal vast is.

Op 29 december 2022 22:13:55 schreef benleentje:
[...]Dan nog, mag die spanning naar 207V zakken als je 40A aan verbruik heb het maximum van je aansluiting en de rest van de aansluitingen op die kabel ook veel verbruiken, zeker niet met maar 6A aan verbruik. Het is meer een extreem uiterste die soms mag optreden dan iets wat je als normaal moet accepteren.

in de regel heb je meer spanningsval in de eigen installatie als over de netbeheerder voedingskabel. soms zijn er hoofdaansluitingen die zijn opgewaardeerd terwijl de kabel eigenlijk al te dun was, maar dat komt niet heel vaak voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 december 2022 22:00:41 schreef mvdk:
Waar zit het aansluitpunt?
Daar waar de kabeladers zitten aangesloten op de smeltpatroonhouder of automaat?
Of op de uitgaande meterklemmen?
Of op de uitgaande klemmen van de verplichte 300mA diff?

Voor die xlxs dinges heb je Excel nodig. Jammer.

Zoals Ohmpi zegt, ik heb de tool even random getest met Open Office (gratis) en het blijkt te werken.

Ik ga ervan uit dat de inkomende kabel tot aan de zekeringkast gaat waar voor de meeste Belgen hun diff 300mA staat. Zo interpreteer ik de in het Excel formulier gemerkte 'Hoofdbord'.

Anoniem

Hela, EricP en Fred101, mijn naam niet ijdel gebruiken hé.
Moest ik Erics vader zijn, had ik hem wel beter opgevoed.
Beleefd , respectvol, diplomatisch en optimistisch zoals ikzelve.. :-)

Fred, Eric heeft wel gelijk dat je een dergelijke overduidelijk abnormale en dus brandgevaarlijke spanningsval moet makkelijk kunnen lokaliseren met eenvoudige middelen.
Het verwondert me wel dat een ervaren technicus als jij, ook al ben je geen huisinstallatiespecialist, daar niet hoogst ongerust over was. Ikzelf ben ook geen installateur, maar zou bij dergelijke sterke spanningsvallen geen oog meer dichtdoen voor het opgelost was.

Anderzijds, ik had 15jaar geleden een degelijke FLIR thermische camera ter beschikking op het werk. Kostte toen nog een klein fortuin.
Niks voor een klein bedrijfje toen.

(ook al had ik dan een certificaat van thermografist, een week opleiding is slechts een eerste stap en op zich onvoldoende om zich als ervaren te profileren, daar heeft EricP dan weer een beetje gelijk in met zn certificaathaat) Een degelijke basisopleiding is nodig als start, maar het is slechts het begin.
Door het ding voor alles en nog wat te gebruiken om ervaring op te doen heb ik toch het enorme potentieel van zo'n camera kunnen ervaren.

Ik kon zo zien dat thuis mijn pas vernieuwde dak erbarmelijk geisoleerd was. Met grote ongeisoleerde stroken tussen de isolatie.
Zelf opgelost en gratis dakraam afgetroggeld van de aannemer na opsturen van de beelden ter compensatie ..

Slechte contacten in elektriciteitskasten en lasdozen vind je met één oogopslag. Makkelijk bij grotere installaties.

Als je meerdere zelfde apparaatjes ter herstelling hebt, kun je vaak door een goede print onder werking naast een defecte, direct de fout lokaliseren door het verschil in temperatuur van bepaalde componenten.

Een collega had een pijnlijke peesontsteking aan zn onderarm.
Je kon met de FLIR de ontsteking zeer scherp afgelijnd waarnemen.

Blijft ook vandaag nog een flinke investering, maar voor wie toch een thermische camera heeft , kan dit instrument een grote meerwaarde betekenen voor opsporing van allerlei defecten die doorgaans met minder gesofistikeerde apparatuur gedaan worden.

EricP

mt CE

Hela, EricP en Fred101, mijn naam niet ijdel gebruiken hé.

Wil je mij er - net als bij de zweetvoeten - ff buiten laten?

Moest ik Erics vader zijn, had ik hem wel beter opgevoed.

Beter dan jijzelf? Dat heeft mijn eigen vader al gered.

Beleefd , respectvol, diplomatisch en optimistisch zoals ikzelve.. :-)

:+

Eric heeft wel gelijk dat je een dergelijke overduidelijk abnormale en dus brandgevaarlijke spanningsval moet kunnen lokaliseren met eenvoudige middelen.
Het verwondert me wel dat een ervaren technicus als jij, ook al ben je geen huisinstallatiespecialist, daar niet hoogst ongerust over was. Ikzelf ben ook geen installateur, maar zou bij dergelijke sterke spanningsvallen geen oog meer dichtdoen voor het opgelost was.

Die dus. Opgelost hoeft dan niet direct - mits niet gevaarlijk. Maar in elk geval bekend waar het probleem zit (en als het niet direct opgelost wordt: er van overtuigd dat het niet 'gevaarlijk' is...)
Nogmaals: een te dunne kabel kan dit prima veroorzaken. Ik zie het wel vaker met bootjes als die slechts 1 fase hebben en dan op 100m kabel ofzo. Die kabel ga je niet oproken (en als je dat wel doet... ligt buiten, laat maar gebeuren). Onpraktisch is het wel...

Door het ding voor alles en nog wat te gebruiken om ervaring op te doen heb ik toch het enorme potentieel van zo'n camera kunnen ervaren.

Leuk speelgoed he? :)

Slechte contacten door losse vijzen in elektriciteitskasten en lasdozen vind je met één oogopslag. Makkelijk bij grotere installaties.

Er zit 1 voorwaarde aan: alles is in gebruik en behoorlijk belast. Dat je niks 'ziet', betekent niet dat alles 'goed' is.
Overigens zou je bij een dergelijke spanningsval ook een te dunne kabel wel moeten kunnen vinden. Geef 'm even de tijd om op te warmen.

in de regel heb je meer spanningsval in de eigen installatie als over de netbeheerder voedingskabel.

Precies. Dus ff kijken of de hoofdvoeding 'mee' beweegt (zeg nooit nooit).

Overigens... bedenk ik zo... dat Fred onder 'een goede meter' wat anders verstaat dan ik. Ik heb zomaar het idee dat Fred aan een meter denkt met allerlei (terechte) veiligheidsmerkjes (dus niet de Chinees die het er op zet omdat het goed voor de omzet is). Voor 230V vind ik dat niet zo spannend, zeker als je alleen maar spanning meet. Als je stroom zou gaan meten, dan wordt het misschien een ander verhaal (de 'crap' zooi heeft vaak veel te dunne veters om een beetje stroom te voeren). En ja, het gaat waarschijnlijk stuk als je op 'weerstand' de boel in het stopcontact prikt (nou en?). Uit elkaar klappen zal het niet. De stroom is beperkt tot max 35A (een 1-fase huis aansluiting, of een 'zware' 3-fase huisaansluiting). Het trekt een beste vonk als je een mooie sluiting maakt. Soit. Het zal. Ofwel: in 'huiselijke' omstandigheden, boeit het niet zo. 'Industrieel' (of aan een accuset) kan het anders zijn.
Ik denk bij een 'goede meter' meer aan een meter die knappe meetresultaten levert. Dat is gewoon een stuk minder relevant in deze. Zolang-ie maar elke keer hetzelfde doet. Of-ie met de niet-helemaal-sinus-vormige-spanning overweg kan... niet spannend. 5% afwijking ook niet.

evelo

Golden Member

Foutje?

De stroom bij een kortsluiting in een woning is niet beperkt tot de waarde van de huisaansluiting. Op het moment van de kortsluiting zal het eerder richting de 3000A zijn. Afhankelijk van de afstand tot de wijkcabine, vermogen transfo, dikte van de kabels in de straat,...

Als je pech hebt dan kan je multimetertje toch best een knal geven.

EricP

mt CE

Dat is - als je het al redt op een stuk 2.5mm2 - tot de zekering tript. Bij een automaat is dat 'snel' - de hoeveelheid energie die overgedragen wordt is beperkt.
Overigens zal die stroom (3kA) niet gaan lopen. De veters van de meter zorgen daar wel voor. :+ - en anders de print van de meter wel.

[edit... ff telefoon tussendoor]
Als je aan een installatie moet werken en 'niemand' weet welke zekering voor het betreffende groepje is, dan is het niet ongebruikelijk om sluiting te maken: degene die tript, is het. Snel en effectief. En daar komen ook geen veiligheidsbrillen, arm-lange handschoenen en oordoppen aan te pas. Gewoon de draden tegen elkaar. Poef. Kijken welke zekering er uit ligt. Slotje erop. Werken.

[Bericht gewijzigd door EricP op vrijdag 30 december 2022 15:38:04 (41%)

Sine

Moderator

@Evolo,

Dat klopt, maar ook die Chinese meter is niet gevuld met TNT. Het zal amper harder klappen dan twee draadjes tegen elkaar houden.

Of je ermee op de inkomende voeding moet gaan zitten meten is een ander verhaal ...