spanningsval op 230V net onder belasting

Wanneer wordt er nu eens gemeten wat de spanning op het overgangspunt van leverancier, naar huisinstallatie en daarna op het gebruikte afnamepunT
Spaart een hele boel geOH.
Elke voltmeter is bruikbaar, wat die ook aanwijst. De spanningsval zal die toch wel juist aangeven. van 210 naar 190 is net zoveel als van 235 naar 215 volt........

fred101

Golden Member

Overigens... bedenk ik zo... dat Fred onder 'een goede meter' wat anders verstaat dan ik. Ik heb zomaar het idee dat Fred aan een meter denkt met allerlei (terechte) veiligheidsmerkjes (dus niet de Chinees die het er op zet omdat het goed voor de omzet is). .......... Uit elkaar klappen zal het niet.

Dat is precies wat ik bedoel. Ik heb zelf een (dure) Voltcraft opgeblazen toen een voeding 1200V bleek ipv 600V. Harde knal, veel verbrand en alles kapot, zelfs opamps van andere functies, maar ook de interne voeding en de displaydriver. Mijn Brymen en Agilent hebben vaak genoeg meer dan 1000V gezien zonder problemen. Ook dingen als in de weerstand functie 230 proberen te meten. Waarom piept het ding zo, oeps, maar niets kapot.

En pas geleden mijn Brymen BM869S, een van de meest robuuste meters, ipv 400V stond er meer dan +10 kV (zelfs met mijn 40kV probe gaf daarna een andere DMM OL aan op dat testpunt). De brymen heeft gelukkig ook goede mechanische protectie. De spanning meetfunctie is niet goed meer (na vervangen van de protectie electronica en wat verdampt printspoor) maar ik had toen geen tijd/zin om verder te zoeken. Er is waarschijnlijk nog een protectie diode door. Als dit een bouwmarkt meter was geweest dan was het heel anders uitgevallen. Die was open gesprongen. Het was niet alleen veel spanning ook vies veel stroom)

Een motorfiets monteur gebruikte een bouwmarkt geval om lekstroom te meten van mijn Goldwing. De sukkel draaide toen de contactslot sleutel naar aan. Een Goldwing heeft aardig wat verlichting welke ook aan stond. Het metertje klapte mechanisch echt fel uit elkaar. Als hij die vast had gehad denk ik dat hij wel hand letsel zou hebben opgelopen.

Daarom heb ik graag een auto met schijfremmen rondom en ABS. Voor 99% van de tijd zijn de twee kleine trommelremmen voor en niks achter van mijn 1936 Austin 10 echt voldoende. Gewoon anticiperend rijden. Doe mij toch maar de schijfremmen ;) want je er zijn dingen waar je geen invloed op hebt zoals +10kV op een punt waar 400V hoort te staan. En omdat het mijn geld en mijn lichaam is, koop ik liever een veilige meter.
Zeker als ik met laser RF's en condensator banken etc bezig ben.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Toch, als op 1k3 Watt al 30 volt valt zou ik mij serieus zorgen maken.
En zou ik op de ingang van het verhaal (HKL) gaan meten.
Gaat daar niks mis, is een slechte nul de eerste verdachte, en dan bij de splitsing.
Daar waar de HKL onderverdeeld gaat worden in meerdere onderverdelingen.
De elec is een vriendje vd huisbaas doet mij al eea vrezen, als in, iemand die bij de bouwmarkt z'n zut koopt en net aan blauw en bruin uit elkaar kan houden.

Je hebt een klusje Fred.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Op 30 december 2022 15:36:36 schreef buzzy:
Wanneer wordt er nu eens gemeten wat de spanning op het overgangspunt van leverancier, naar huisinstallatie en daarna op het gebruikte afnamepunT
Spaart een hele boel geOH.
Elke voltmeter is bruikbaar, wat die ook aanwijst. De spanningsval zal die toch wel juist aangeven. van 210 naar 190 is net zoveel als van 235 naar 215 volt........

Ik weet nu wat en hoe, er wordt voorlopig niets gemeten, daarvoor moet de huurbaas mij in zijn huis toelaten bij de hoofdmeterkast en dat wil hij waarschijnlijk niet want toen ik het melde zij hij al gelijk dat het zeker goed moest zijn want het was nieuw en door een pro aangelegd.

Als ik weet waar die kast staat en hoeveel meter draad van welke dikte er ongeveer naar mijn zoon zijn appartement gaat kan ik uitrekenen wat de weerstand is en zo ook wat de bijbehorende spanningval hoort zijn. Is dat veel meer dan kan ik in ieder geval hard maken dat hij er toch beter nog eens naar kan laten kijken, bv of er geen schroef los zit.

Het zou me niets verbazen als er 1 lange kabel is gebruikt tot het gebouw waar de 3 appartementen in zitten. En die alle 3 over die ene kabel gaan. Er is meer aan de hand want bij Tim ging het licht uit terwijl er bij hem geen stop was gesprongen (er was er een door maar hij wist niet waar, de huisbaas had het verholpen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Ga er maar vanuit dat dat een bosje 2.5qmm is.
Ik doe dat soort klussen ook, maar ik gebruik voor de onderverdeling 6qmm naar de kastjes.
Dat is duur.
Het zal me niks verbazen als er ergens onder een driefase zekering 3 blauwe draden gevrot zijn.
Heb dergelijke stunten wel vaker gezien.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

Dat is van alle tijden ik zag hier laatst een verbouwing in de buurt dat was netter dan dat de plaatselijke elektricien deed. Om de 15cm SOM zadels om de bekabeling buiten vast te zetten. Mooi hoor.

EricP

mét CE

Dat is precies wat ik bedoel. Ik heb zelf een (dure) Voltcraft opgeblazen toen een voeding 1200V bleek ipv 600V.

Ja, nou en? Meter stuk. Had-ie geen meter moeten worden. Next. Als in: het is gereedschap en ik mol ook wel eens een schroevendraaier of steeksleutel. Of ze zakken voor hun zwemdiploma - bootjes en water gaan vaak samen.

Het metertje klapte mechanisch echt fel uit elkaar.

Dat gaat-ie niet redden op 20A ofzo. Gokje: hij probeerde (al dan niet bedoeld) stroom te meten zonder gebruiker er tussen :). Ja, die accu duwt wel door ja. Zeker bij een Goldwing zal dat richting 'autoaccu' gaan. Precies de opmerking die ik al eerder plaatste: daar moet je dus wat mee oppassen omdat de stroom vele malen hoger en miet zelden ongezekerd is...

Overigens zou ik toch - als je de gelegenheid hebt - eens kijken of je bij de 'verdeelinrichting' van je zoon kan komen. Dit kan net zo goed veroorzaakt zijn door een rotte las in een centraaldoos. En daar kun je wel bij!
Tevens zou je eens 'bij de buren' kunnen kijken of het 'probleem' daar ook op treedt. Heb je geen huisbaas voor nodig en het vertelt je direct of het in de installatie 'bij je zoon' of elders zit.

Er is meer aan de hand want bij Tim ging het licht uit terwijl er bij hem geen stop was gesprongen (er was er een door maar hij wist niet waar, de huisbaas had het verholpen)

Dat *hoeft* geen probleem te zijn. Als de kabel dik genoeg is en er is ergens een keer sluiting gemaakt, dan kan dat dit verschijnsel prima verklaren...
Zeker voor dit soort situaties, is selectiviteit vaak leuk in theorie. Maar als je het in de praktijk wilt doen, dan houd je 'aan het einde' geen stroom over...

maar ik gebruik voor de onderverdeling 6qmm naar de kastjes. Dat is duur.

Och... vergeleken met de arbeidsuren... En ja, het kost geld...

als toeving een filmpje over wat er kan gebeuren als je per vergissing in de verkeerde mode staat om iets te meten. Wie het saai vindt kan onmiddellijk door spoelen naar 5min30. Verder behandelen ze de CAT ratings enz...

Note:

los van de marketing (ik heb geen aandelen): het testmoment komt van fluke, waarin hun toestel er dus beter uitkomt. Ieder predikt voor zijn winkel, dat besef ook ik. Toch is het beter te weten wat je meet, hoe je meet en met wat je meet...

https://www.youtube.com/watch?v=OEoazQ1zuUM&t=158s

Anoniem

Op 30 december 2022 15:08:10 schreef EricP:
[...]Wil je mij er - net als bij de zweetvoeten - ff buiten laten?

Mag ik je er beleefd op wijzen dat jij begonnen bent en nu doe je het weer ;-)

[...]Je lijkt op GD: je ziet dingen die er niet staan[...]

[...] Opgelost hoeft dan niet direct - mits niet gevaarlijk. Maar in elk geval bekend waar het probleem zit (en als het niet direct opgelost wordt: er van overtuigd dat het niet 'gevaarlijk' is...)

Ik ben heelwat minder overtuigd. Om 20-30V te verliezen met 6A moet in een appartementje wel heel erg dunne draad, <<dan 2.5mm2 gebruikt zijn, of een onaangepast verlengsnoer wat op zich al een gevaar is. De mogelijkheid van een rotte verbinding is hier reëel en niet uit te sluiten..Veilig is anders

Nogmaals: een te dunne kabel kan dit prima veroorzaken. Ik zie het wel vaker met bootjes als die slechts 1 fase hebben en dan op 100m kabel ofzo. Die kabel ga je niet oproken (en als je dat wel doet... ligt buiten, laat maar gebeuren).

Dit is een appartementje in een woonhuis, geen bootje met 100m+ kabel er aan of schuurtje achteraan de tuin.

Leuk speelgoed he? :)

Je mening komt waarschijnlijk voort uit 'onbekend is onbemind'

Speelgoed, net zoals je leds nog steeds bagger vindt zeker? Al eens de laatste paar jaar na zonsondergang om je heen gekeken?. Leds, leds en nog eens leds. De tijd van de gloeilamp is definitief voorbij.

Akkoord, een FLIR is duur, maar voor bepaalde toepassingen als isolatieproblemen haast onmisbaar en het verschil met een universele meter voor zoeken van rotte verbindingen even groot als het verschil tussen die universele meter en je natte vinger.

Op een dag zag ik op het werk een hopeloze elektricien die al de halve dag tevergeefs bezig was een slecht contact te zoeken in een grote complexe elektriciteitskast. Even mijn FLIR bovengehaald en minder dan 1 minuut later was het probleem gevonden.

Voor grote verbruikers moeten wij doorsnee genomen iets testen volgens 61000-3-3, dat regelt hoeveel spanningsval de apparatuur mag veroorzaken over een standaard net impedantie.
(Die standaard impedance die gebruikt word is samen gesteld uit inductief en weerstand, samen 600 mOhm voor een 16 Ampere groep)
Er vanuit gaande dat dit handmatig geschakelde apparatuur is, dat kacheltje gaat zelfs over de meest ruime limiet heen die daar gesteld is ondanks dat de last slechts 1300 Watt is.

Controleer de spanningsval met een bekende last (Neem B.v. een waterkoker) op vershillende WCD's, iets zit hier niet goed.
Het kan een rotte las zijn, het kan zijn dat U op een afgelegen plek woont met een hogere net impedantie.
Maar voor uw eigen veiligheid, controleer dat die spanningsval niet ergens in Uw huis optreed, 20 of 30 Volt spanningsval bij een 6 Ampere is veels te veel.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Jinny

Golden Member

Fred gaat kijken Walkura, heb 'm inmiddels aan de telefoon gehad.
Het zal goed komen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

bij de verhuurder aangeven dat dit soort spanningsval oorzaak tot brand kan worden. als hij er zelf ook woont zal dat minder goed vallen vermoedelijk..

pas nog gezien wat een algemene groep die steeds eruit ging op 16A met veel vermogen erop opleverde met 25A erin. dan gaan de lasdoppen het langzaam opgeven.

ik zou overigens zeggen dat 30V spanningsval zonder meter ook wel opvalt, zelfs ledlampen gaan dan ook dimmen of knipperen steeds.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 30 december 2022 19:07:28 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

GD, ik heb ook zo'n camera (merk Seek), super handig bij reparatie. Zeker bij opstarten zie je soms precies alle ICs "wakker" worden. Zo vond ik in een Fluke 195 een kapotte ASIC, ik kon zelfs zien op welke pin het fout ging (die werd heel snel heet en bleek short).

In verdediging van EricP, ik weet het, ik krijg er spijt van, "mooi speelgoed" is een Nederlandse uitdrukking die positief bedoeld is. Het betekent dat het een leuk apparaat is om mee te werken (ook wel gezegd als "mooi apparaat om mee te spelen" Niet dat het iets minderwaardigs is.

Ik hoorde hier net dat er pas geleden blijkbaar een elektricien is geweest ivm met dat doorgaan van de stop. Er zat blijkbaar te veel op 1 groep.

Volgende week laat ik hem zelf even meten of het nu nog steeds zo veel is. Als er wat los zat zit dat nu mogelijk ook weer vast. Is het nog steeds te veel dan neem ik zelf wel contact met de huurbaas op. Ik wil best aantonen dat er waarschijnlijk iets fout zit. Maar het is zijn taak er wat mee te doen en uit te zoeken wat. Als hij het wil vind ik het niet erg om eerst eens wat metingen te doen en wat checken maar als het meer is dan een loszittende schroef zal hij het moeten oplossen ( zijn aansprakelijkheid).
Als ik dat onderbouw denk ik dat dat wel goedkomt. Hij heeft het koude probleem ook heel snel opgelost door al mijn aanbevelingen uit te voeren. Is best een geschikte kerel en alles is netjes gedaan. Als er iets moet worden opgehangen ofzo hoeft mijn zoon het maar te vragen en hij komt het doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Ik heb het net even geprobeerd.

Stopcontact in wasplaats, 10m van de teller.
Netspanning onbelast 227.12V
Met belasting 1000W zakt de spanning aan het stopcontact naar 225.30V.
Een kleine 2V.
Met nog eens een goedkope kabelhaspel van 5m ertussen zakt de spanning naar 224.3V.

Dus alle discussie en professionele werkvoorschriften ten spijt, als de spanning 20-30V zakt, met 1000W, is er iets aan de hand wat onmiddellijke aandacht vraagt omdat het mogelijk gevaar oplevert.

Er is een kleine kans dat het aan de stroomleverancier ligt bij een heel afgelegen boerderijtje, maar Fred heeft het over een dorp en op die kabel zitten dan meerdere klanten en is 1000W wel heel erg weinig. Hoeveel zou de spanning dan wel inkakken als 1 bewoner zn verwarming aansteekt, de andere de wasmachine en een derde de oven?

Anoniem

Op 30 december 2022 19:10:26 schreef fred101:
GD, ik heb ook zo'n camera (merk Seek), super handig bij reparatie. Zeker bij opstarten zie je soms precies alle ICs "wakker" worden. Zo vond ik in een Fluke 195 een kapotte ASIC, ik kon zelfs zien op welke pin het fout ging (die werd heel snel heet en bleek short).

In verdediging van EricP, ik weet het, ik krijg er spijt van, "mooi speelgoed" is een Nederlandse uitdrukking die positief bedoeld is. Het betekent dat het een leuk apparaat is om mee te werken (ook wel gezegd als "mooi apparaat om mee te spelen" Niet dat het iets minderwaardigs is.

Tuurlijk is zo'n camera heel breed toepasbaar. Richt hem bij je nieuwjaarsfeestje eens op de gasten en je ziet direct als er iemand ziek is, al doet hij alsof het niet zo is. :-)

Wat EricP betreft, in zijn vorige uitlating over die camera, bedoelt hij duidelijk dat het een gadget is die evengoed kan gemist worden en geen echte meerwaarde heeft tov een universele meter bij dat soort fouten en daar ben ik het niet mee eens..rotte lassen of losse aansluitingen van stopcontacten zekeringen en schakelaars haal je er onmiddellijk uit, wat met een universele meter lang niet altijd zo makkelijk is.
En, het lukt zelfs in het donker, zonder ledbagger, wat bij een Fluke niet kan. dat zou hem toch moeten overhalen :-)

EricP

mét CE

bedoelt hij duidelijk dat het een gadget is die evengoed kan gemist

Volgens mij heb je weer last van je bekende probleem: je leest iets wat er niet staat. Fred kan wel lezen:

"mooi speelgoed" is een Nederlandse uitdrukking die positief bedoeld is. Het betekend dat het een leuk apparaat is om mee te werken (ook wel gezegd als "mooi apparaat om mee te spelen" Niet dat het iets minderwaardigs is.

ik weet het, ik krijg er spijt van

Ik zou niet weten waarom je daar spijt van zou krijgen...

lassen of losse aansluitingen van stopcontacten zekeringen en schakelaars haal je er onmiddellijk uit

Zolang er stroom loopt wel. Zonder dat... hebben ze netjes dezelfde temperatuur als de rest... Ofwel: realiseer je heel goed waar je naar kijkt.

Op 29 december 2022 20:31:57 schreef fred101:
HD13 zijn vraag ? Dit was mijn topic en ik ben blij met alle serieuze reacties en geholpen met de informatie.

Sorry fred101, kwestie van dikke vingers op een klein toetsenbord. Het is jouw topic.

Anoniem

Euh, EricP, je was eigenlijk aan het bekvechten met Fred en hém aan het afkatten..

Ik heb duidelijk met een proef aangetoond dat in een huisinstallatie een realistische spanningsval 2à3V is bij 1000W.
Als dat 20 à 30V blijkt, dan is er wat serieus mis.
En dat vraagt onmiddellijke actie, want kan potentieel gevaarlijk zijn.
Jouw te dunne 100m lange kabeltje naar een schip los op de kade in de vrieskou is hier niet relevant.

Je opmerking dat de temperatuur van de brakke verbinding in een schakelkast gelijk blijft bewijst dat je er geen ervaring mee hebt. Moest dat zo zijn, was er ook geen probleem.
En zo'n warmtebeeldcamera is tegenwoordig een geëigend instrument om dergelijke fouten vast te stellen, ook in het kader van brandpreventie.
Elke preventieadviseur die naam waardig heeft er tegenwoordig één.
Maar die haal je in haast elk topic onderuit. Cowboys en sherrifs waren ook niet altijd beste vrienden :-)

<topic kaap: hopelijk mag het effe tussendoor van Fred?>
Ik heb een FLIR ONE PRO. Weet iemand hoe je de app geinstalleerd kan krijgen? Omdat de play store roept: "This app is compatible with none of your devices" heb ik een nieuwe telefoon gekocht. En weer: "..none of your devices.". Nu kan ik telefoons en tablets blijven kopen... maar wanneer ik vantevoren geen idee heb wanneer het werkt blijft het gokken... Sideload van de APK heb ik ook geprobeerd. Na een tijdje "installing ... " zegt ie "this app could not be installed".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Je opmerking dat de temperatuur van de brakke verbinding in een schakelkast gelijk blijft bewijst dat je er geen ervaring mee hebt.

Goed, jij claimt ruim meer ervaring te hebben dan ik. Kan hoor.
Leg even uit waar de opwarming vandaan komt als er geen stroom loopt. Dat is namelijk wat ik schrijf - maar jij zoals gebruikelijk niet leest.

Zolang er stroom loopt wel.

En wat betreft die ervaring: ik beschreef het al. Maar ook daar zie je weer wat anders dan er staat.

Als dat 20 à 30V blijkt, dan is er wat serieus mis.
En dat vraagt onmiddellijke actie, want kan potentieel gevaarlijk zijn.

Kan inderdaad. Maar zoals Fred al opmerkt: het zijn een aantal appartementen waarvan hij het vermoeden heeft dat die met 1 kabel vanuit de aansluiting gevoed worden.

Jouw te dunne 100m lange kabeltje naar een schip los op de kade in de vrieskou is hier niet relevant.

En dan wordt die opeens wel weer relevant. Dus... eerst ff uitzoeken wat er nou daadwerkelijk speelt. Dan is de relevantie (of niet) gelijk duidelijk...

@rew: heeft Flir daar niet gewoon een antwoord op? (nl. welke devices wel / niet?)

RAAF12

Golden Member

Op 30 december 2022 23:28:51 schreef rew:
<topic kaap: hopelijk mag het effe tussendoor van Fred?>
Ik heb een FLIR ONE PRO. Weet iemand hoe je de app geinstalleerd kan krijgen? Omdat de play store roept: "This app is compatible with none of your devices" heb ik een nieuwe telefoon gekocht. En weer: "..none of your devices.". Nu kan ik telefoons en tablets blijven kopen... maar wanneer ik vantevoren geen idee heb wanneer het werkt blijft het gokken... Sideload van de APK heb ik ook geprobeerd. Na een tijdje "installing ... " zegt ie "this app could not be installed".

De Android telefoon moet USB OTG ondersteunen zie

https://flir.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1785/~/using-flir-on…

Er is een tooltje waarmee te checken is of de telefoon OTG heeft maar dat werkt alleen als de telefoon geroot is.

edit: het zal wel vloeken in de kerk zijn maar de Flir 1 pro doet het prima op een recente iPhone.. (met andere stekker)

Jinny

Golden Member

Goed, ik heb ook ervaring met warmtebeeldcamera's.
En inderdaad, je moet heel goed weten wat en waarom je meet in situ.
Als er geen stroom loopt, dan komt de brakke verbinding er niet uit.
Daarom altijd de camera als extra.

Oogjes, meten, camera.
Eventueel met een momentschroevendraaier natrekken.

Met de oogjes naar verkleurde aansluitingen, meten of er ergens stroom loopt en met de camera kijken of het beeld klopt met de oogjes&stroom.

Fred is capabel genoeg om eea uit te zoeken, dat red ie.
En anders heeft ie mijn nummer ook nog altijd.
Alleen de grenswaarden wist ie niet, en dat is wel handig om dat paraat te hebben als je met de verhuurder spreekt.

(Ik heb voor mijn werkgever toen enkele honderden kasten met een warmtebeeldcamera nagelopen)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

in de scope 10 rapporten staan ook standaard de foto's van de warmtebeeldcamera van de kasten. je kunt daar normaal al goed op zien dat de last niet mooi over de fasen verdeeld is. tijd terug had ik in 1 pand 3 kasten waar de nul op de hoofdschakelaar van de ovk's los zat. kon nog 5 slagen aangedraaid worden. zat al 25 jaar zo. dat is goedgegaan omdat de kabel vrij dik was en de belasting niet hoog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

REW, daarom heb ik toen die Seek gekocht, die heeft een eigen display en werkt helemaal stand-alone. Ik blijf ver weg van apparatuur die alleen werkt met een telefoon of PC, ik koop dingen met de bedoeling er heel lang mee te doen en bij telefoons/PCs vertrouw ik er niet op dat het blijft werken (geen drivers meer, apps die niet weer werken (abandonware), interface niet meer op nieuwe apparatuur etc)

Heb je niet nog een ouder telefoon die je dan zonder simcard alleen voor de camera gebruikt. Zo heb ik, toen GPS nog niet in elke telefoon zat, een oude telefoon nog een tijd alleen voor de GPS gebruikt.

Mijn ervaring met een camera. Je hebt te maken met reflecties en emissie van licht. Hij meet het beste als het een matzwart oppervlak is. Glimmende bouten/schroeven lichten meestal op als iets warms. Zelfs als je die niet wilt meten heeft dat als nadeel dat de resolutie (niet de pixels maar de kleur gradatie) bedroevend wordt. Als ik een opstart bekijk wil ik max resolutie en plak witte/glimmende dingen af (bv met zwarte tape of maak ze zwart met tape.

Als alles koud de zelfde kleur heeft (bij mij donker-blauw) dan is de resolutie meer dan voldoende om een heel kleine opwarming te zien. Een IC wat 0,5 graden stijgt licht onmiddellijk wit-geel op. Is er bv een wit IC dan denkt de software dat dat een heet punt is en de relatieve kleur-resolutie stort in. De hele kleur gradatie wordt bij mijn camera verdeeld met het heetste wat hij ziet als wit, het koudste donkerblauw. Als dat verschil maar 1 graad is heb je een waanzinnige resolutie om heel kleine opwarmingen te zien.

Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, als er een rij schroeven zit waarvan er 1 heter is dan zal die meer emissie hebben dan de rest en dat wordt dan de lichtste kleur in de kleur-gradatie resolutie. De koude zijn dan bv geel, de hete wit. Niet veel resolutie maar genoeg om bruikbaar te zijn. Het licht uitdoen helpt meestal ook om het probleem van glimmende dingen handelbaar te maken.

Dit zal ongetwijfeld per camera verschillen, mogelijk dat sommige firmware daar beter mee overweg kan. Ik kan volgens mij ook een vaste gradatie instellen maar ik heb hem altijd variabel staan. Voor reparatie werk het meest zinvol.

Sommige cameras meten alleen de temp op 1 vast punt, andere hebben meer intelligentie. De mijne heeft diverse mogelijkheden met max drie markers die de 3 warmste temperaturen geven.

Er is nog iets om op te letten. Voor electronica wil je dichtbij relatief kleine voorwerpen bekijken dus de camera moet dichtbij scherp zien en de pixel resolutie moet hoog zijn. Niet de schermresolutie alleen, ook de sensor moet genoeg resolutie hebben. 48x48 is bv redelijk waardeloos voor PCBs (geen idee wat de resoluties nu zijn, maar let er op, als het ultra goedkoop Chinees is, zijn ze in staat om alleen de scherm resolutie te noemen maar niet te vermelden dat ze meten met een 16x16 sensor)

Veel hebben de mogelijkheid om een gewoon beeld over het warmte beeld te leggen. Dat maakt het veel makkelijker te zien welk onderdeel er heet wordt maar die beelden zijn vaak verschoven tov elkaar. Ik kan manueel die beelden tov elkaar verschuiven maar dat lukt niet meer als ik bv 10 of 20cm vanaf het PCB kijk. Mijn resolutie is echter voldoende om zonder overlay toch bruikbaar te zijn.

Ik heb hem naast voor electronica gebruikt om de koeling in de gaming PC van mijn zoon te bekijken nadat hij extra fans had geplaatst. Om koude en vochtige plekken in huizen of boot te vinden en om te zien of de hond verhoging heeft (en ik dus haar medicijn dosis moet bijstellen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op 30 december 2022 23:45:37 schreef EricP:
[...]Goed, jij claimt ruim meer ervaring te hebben dan ik. Kan hoor.
Leg even uit waar de opwarming vandaan komt als er geen stroom loopt. Dat is namelijk wat ik schrijf [/quote.Vanzelfsprekend doe je zo'n test onder normale belasting. Als de schakelaar uit staat kun je ook niet zien als je veelgeroemde gloeilamp nog werkt :-) Maar zoals Fred al opmerkt: het zijn een aantal appartementen waarvan hij het vermoeden heeft dat die met 1 kabel vanuit de aansluiting gevoed worden.[...]

Omdat je een ervaren iemand bent weet ik dat je opzettelijk uit je nek aan het kletsen bent om wat lol te trappen..
Moesten die appartementen gemeenschappelijk op een veel te dunne kabel aangesloten zijn en in één daarvan een belasting van 1000W al voor 20-30V spanningsval zorgen in de gemeenschappelijke kabel, wat dan als meerdere bewoners tegelijk ook wat in gang trekken? Wasmachine, tv, oven...

Het mag over duidelijk zijn dat hier iets ernstig fout is wat snel nazicht nodig hoeft. Ook al zou een te dunne aansluiting de oorzaak zijn.
Zelfs over een goedkope haspel verlies ik maar 1V.
Dus 20-30V vereist echt onmiddellijke aandacht.

@Fred101,Jinny, idd, Met een warmtebeeldcamera kan zelfs een kind leren werken, de bediening is niet veel complexer dan een gewone lichtcamera.

De resultaten juist interpreteren is een andere zaak.
Daarom volgt men best eerst een gedegen theoretische basis opleiding over het onderwerp. Het is heel belangrijk dat men ook de fysica rond het gedrag van IR begrijpt.
Als alternatief kan je natuurlijk aan zelfstudie doen, op voorwaarde dat je heel wat verder gaat dan het lezen van de manual.
En nadien heel wat praktijkervaring is eveneens essentieel. Maar dat is met alles zo.

Wie een roman wil lezen moet eerst het alfabet leren.Anders wordt het niks.
En bij wie nadien veel leest gaat het ook vlotter en sneller af.