Bedieningsprintje CV op afstand mogelijk?

Gezien de grote hoeveelheid draden heb ik juist het idee dat er geen seriele toestanden gebruikt worden. Ik heb dit soort dingen vaker gezien in apparatuur uit de jaren 80 90. Schakelaars direct naar de connector. En een speciaal chippie om de display's aan te sturen. Dat chippie doet dan een beetje aan multiplexen voor setje common anode of common kathode led display's. En soms worden de digitale punten ook nog apart aangestuurd.

Als je dat doet rew, zou ik gelijk twisted-pair bandkabel nemen.

Als het inderdaad gewoon om een parallelle bus gaat dit dus juist niet goed. maar zoiets zei drew ook al.

Ik ben eigenlijk toch wel nieuwsgierig wat het uiteindelijk voor chip is die op dat printje zit. De TS verteld dat maar niet.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Je koopt een meter of 10 bandkabel en 2 connectors.
Die knijp je samen en je hebt een hele nieuwe kabel.
Kabel dus NIET verlengen, maar gewoon een nieuwe.

Dat probeer je bij de ketel, dus alleen snoertje omwisselen.
En als dat werkt kun je het display verplaatsen en de bandkabel leggen.
Werkt het niet, oude snoertje terug en jammer van het stukje bandkabel (kost je de kop niet).

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hierbij nog de verdere fotoverkennningen. Ik kon de print niet aan de achterzijde bekijken zonder nogal veel kracht te moeten gebruiken. Mogelijk zit ie vastgelijmd. Daardoor zijn er alleen plaatjes van de bovenzijde.

De naaste omgeving van de male stekkers in de print:

Op het kleine ic uiterst recht op bovenstaande foto staat:

Wat ruimer overzicht grote veelpoot:

Op de grote veelpoot staat:

Voorzijde display en bedieningsprint:

Verwennen is verwaarlozen.
EricP

mét CE

De knoppen gaan dus 'rechtstreeks' de flatcable op. En de LEDs worden gestuurd door iets wat met I2C gestuurd wordt.
Ik vind het tricky over 10m. Maar je zou zomaar mazzel kunnen hebben. Of niet.

i2c over 10 m gaat m niet worden maar er bestaan i2c repeaters. De schakelaars in een stuk afgeschermde kabel gaat wel lukken.

[Bericht gewijzigd door paulp op vrijdag 30 december 2022 23:54:34 (33%)

I thought, I thought of everything

Die SAA1064 is duidelijk. Zie hier:

https://datasheet.octopart.com/SAA1064T-N2,112-NXP-Semiconductors-data…

Dit is een I2C aangestuurd ding. Niet geschikt gemaakt voor lange afstanden. Maar je kunt zomaar mazzel hebben dat het werkt.

De leds en de knopjes zijn ook wel duidelijk. Ook lastig over langere afstanden maar ook dat zou zomaar kunnen werken.

Die ATML602 zie ik niet zo snel maar zou een I2C flash ram kunnen zijn. Daar zullen dan bijvoorbeeld de systeem instellingen in onthouden kunnen worden. Een cpu zou misschien ook nog kunnen. Alleen zie ik daar dan het doel niet direct van.

In die 14 pins connector zouden die 14 draden dus kunnen zijn.

2 draden voor een plus en een min aansluiting.

2 draden voor de I2C bus.

7 draden voor de ledjes en de drukknopjes.

Dan kom ik op een totaal van 11 draden. Ik heb er dan nog drie over. Die drie zouden een extra plus en min kunnen zijn om voldoende stroom naar het printje te kunnen sturen. De enige overgebleven draad zou dan nog een massa kunnen zijn die in de flatcable als scheiding tussen de I2C en de andere signalen ligt.

De enige manier om te weten of iets werkt is gewoon proberen. Als die chip inderdaad een geheugenchip is kun je als het niet (helemaal goed) werkt misschien je instellingen kwijt raken. Ik weet niet of er in kachels ook wel eens wachtwoorden of andere codes en zo worden gestopt. Maar ook dat is iets om toch even uit te zoeken.

Ik zet het er nog maar even bij: Het komt uit wiki:

De I2C-bus (spreek uit als: I kwadraat C bus), eertijds aangeduid met IIC-bus (Inter-IC-bus), is een synchrone, seriële bus, ontwikkeld voor datacommunicatie tussen microprocessoren en andere IC's, meestal op één enkele printplaat.

Het is dus uitgevonden door Philips (tegenwoordig NXP) en was in het begin zeer beperkt wat aantal deelnemers op de bus betreft en ook wat de afstand die gehaald kon worden. De videorecorders en kleuren tv's met teletext enzo zaten vol ic's die uitgerust waren met de I2C bus. Philips had ook meer dan overcomplete chipsets voor radio en TV toepassingen. Ook voor de afstandsbedieningen waren ic's met I2C.

De spi interface is betrekkelijk traag maar werd een enorm succes. Daardoor zijn er later upgrades gekomen. Snelheid werd wat opgevoerd, aantal deelnemers op de bus ging omhoog en er kwamen versterkers en repeaters om om verder weg te kunnen komen. Alleen voor echt lange afstanden is het nog steeds ongeschikt.

Motorola (tegenwoordig freescale) heeft in jaren tachtig de SPI (Serial Peripheral Interface) bus bedacht. Geen tweedraads zoals I2C maar een vierdraads bus. De snelheid van deze bus is een stuk hoger dan die I2C bus. Maar de SPI bus was ook meer bedoeld voor intercommunicatie tussen chips in computersystemen. In computer systemen is de datasnelheid belangrijker dan in RTV apparatuur. Het interesseert niemand wat als een TV een milliseconde later reageert op de afstandsbediening. Een computer systeem crasht als een paar bits iets te laat aankomen.

Die SAA1064 is een typisch jaren 80 ic dat in tv's en video recorders gebruikt werd om om het kanaal waarop was afgestemd weer te geven of de tijd van ingebouwde klokjes.

IC's beginnend met het typenummer SAA waren specifiek voor dit soort toepassingen. De microprocessors hadden meestal een 8051 core en heette ook vaak iets van SAA..... en ik dacht SAB als ze van Siemens waren. Ik zie in die kachel ook een cpu met de 8051 core zitten. Waarschijnlijk ook een lid van de familie uitgerust met een I2C uart.

De 8051 cpu was oorspronkelijk een microprocessor van intel. De rechten op de microcore zijn later verkocht aan een reeks ander fabrikanten zoals Philips en Siemens. Maar ik heb die core inmiddels in zoveel apparaten gezien dat het lijkt alsof het gewoon is vrijgegeven. Hoe dat exact is gegaan weet ik ook niet. Blijkbaar zit het ding ook in kachels.

bprosman

Golden Member

Op 31 december 2022 00:20:15 schreef Ex-fietser:
Die SAA1064 is duidelijk. Zie hier:

https://datasheet.octopart.com/SAA1064T-N2,112-NXP-Semiconductors-data…

Dit is een I2C aangestuurd ding. Niet geschikt gemaakt voor lange afstanden. Maar je kunt zomaar mazzel hebben dat het werkt.

Die SAA1064 is alleen voor de uitlezing, daarmee gaan foefelen past hoogstens het display aan maar niet de ingestelde waarden.
Als het echt "veilig" moet zou ik zeggen, zet een 4066 parallel aan de schakelaars, plak dit aan een ESP32 en je kunt op afstand je knoppen bedienen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die SAA1064 is alleen voor de uitlezing, daarmee gaan foefelen past hoogstens het display aan maar niet de ingestelde waarden.

Die saa is helemaal niet spannend. De vraag is wat die ATML602 doet? Zou dat deze zijn?

https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/Atmel-8807-SEEPROM-AT…

En wat slaan ze daar dan in op? En hoe erg is het als er iets met die informatie gebeurt? Is resetten en alles opnieuw instellen dan voldoende?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 31 december 2022 11:44:07 (39%)

bprosman

Golden Member

Op 31 december 2022 11:41:40 schreef Ex-fietser:
[...]

Die saa is helemaal niet spannend. De vraag is wat die ATML602 doet?

Geheugenchippie om de ingestelde waarden in op te slaan ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Of een MCP602? Een dual opamp. Geen idee wat dat ding daar doet.

Op 31 december 2022 11:41:40 schreef Ex-fietser:
[...]

Die saa is helemaal niet spannend. De vraag is wat die ATML602 doet? Zou dat deze zijn?

https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/Atmel-8807-SEEPROM-AT…

En wat slaan ze daar dan in op? En hoe erg is het als er iets met die informatie gebeurt? Is resetten en alles opnieuw instellen dan voldoende?

Die zal het inderdaad wel zijn, De 'U' variant is de industriële uitvoering.

Beste Sine, bprosman, Ex-fietser, paulp en EricP, hartelijk dank voor de toelichting en nadere verkenningen.
Ik kan alles niet precies in alle finesses volgen maar het geeft me wel iets meer het gevoel voor het risico dat ik neem.
Twee dingen:

Ex-fietser, je opmerking:

Als die chip inderdaad een geheugenchip is kun je als het niet (helemaal goed) werkt misschien je instellingen kwijt raken. Ik weet niet of er in kachels ook wel eens wachtwoorden of andere codes en zo worden gestopt. Maar ook dat is iets om toch even uit te zoeken.

Lijkt me zeer relevant, want er is wel een code nodig om in het hoofdstuk parameters te komen. Dat is wel een vaste code trouwens, niet instelbaar. Het is dus maar afwachten wat er kan veranderen denk ik.

Een ervaring van het afgelopen weekend: We hadden een korte stroomuitval. Dit was voor mij een aanleiding om eens een aggregaat uit te proberen dat door een vriend bij mij gestald is. Chinees van afkomst, en niet een ouderwetse machine waar de frequentie direct afhankelijk is van het toerental van de rotor, maar een ding dat "electronisch" drie fasen van iets onbestemds maakt.

De ketel had ik achter een isolatietrafo geplaatst zodat de ene kant van de 230 volt aan de aarde kon. Want de aardaansluiting van het aggregaat zat ergens op twee derde van de fasespanning en het is bekend dat dat problemen geeft bij de detectie van de ionisatiestroom.
De schakeling met de isolatietrafo werkt met de reguliere stroomvoorziening net zo als zonder.
Toch ging de ketel, ook achter de isolatietrafo, direct in "Error" met dat Chinese aggregaat.

Ik kreeg code " bl 86 "op het display. Mijn boekje vermeld niet wat dat inhoudt. Misschien weet iemand dat? Dat zou extra info kunnen geven.
Maar ik krijg wel de indruk dat het toestel nogal gevoelig is. Op de gewone stroom was even later alles weer gewoon.

Zeer bedankt voor jullie commentaren tot nu toe.

Verwennen is verwaarlozen.
RAAF12

Golden Member

Storingscode bL86, oorzaak & oplossing
Oorzaak:
De frequentie van de hoofdstroomvoorziening wijkt
meer af als 1,5 Hz (<48,5Hz, >51,5Hz)

Oplossing:
Controleer de hoofdstroomvoorziening. Gebruik van aggregaat
leidt tot afwijkingen. Toepassing vermijden.

Dat gaf Google op bl86 als antwoord.
https://www.warmteklacht.nl/storingen.php?merk=16&ketel=29&sto…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 3 januari 2023 02:19:26 (19%)

Zeer bedankt RAAF12, Ik had niet verwacht dat zoiets via Google te vinden zou zijn; maar hoe eenvoudig kan het zijn. Twee dingen dus geleerd. Verbaas me trouwens wel over deze frequentie kieskeurigheid, maar dit terzijde.

Ex-fietser: Ik bekijk eerst nog eens of ik voorzichtig enige functies zoals door jou omschreven, op afstand kan zetten. Via een zolder doorboren kan ik met een verlenging van twee meter i.p.v. tien ook al wat bereiken. Dat ga ik eerst proberen.

Verwennen is verwaarlozen.

Deze dingen bestaan overigens ook:

I2C verlenger:

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/componenten/ic%27s-en-microcontroll…

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/p82b715.pdf?HQS=dis-mous-null-mouser…

De I2C over een twisted pair en elk drukknopje apart gebufferd over een twisted pair.

Je moet dan wel twee printjes maken. 1 aan de kant van de ketel en 1 aan de kant van je display. Met op die printjes de connectors en de buffertjes en de I2C extendertjes.

Maar dat zul je dan zelf moeten gaan maken. Hele verhaal is dan wel eigen verantwoording.

bprosman

Golden Member

Op 30 december 2022 15:43:31 schreef EricP:
Je zou eens een blokschema van die PCB moeten tekenen. Als de schakelaars direct op de bandkabel zitten, dan wordt 10m best een mooie antenne...

Vandaar dat ik dacht aan "ter plaatse" de schakelaars parallel bedienen, je kunt dan evt ook nog de I2C uitlezen met een microcontroller en daar een ESP, RS232, RS485 of wat dan ook aan hangen om de afstand te halen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.