spanningsval op 230V net onder belasting

Jinny

Golden Member

@GD,

Daarom volg je best eerst een gedegen schoolse opleiding over het onderwerp. Het is heel belangrijk dat je ook de fysica rond het gedrag van IR begrijpt.

Nou, de opleiding bestond in mijn geval, 'hier is het ding, neem mee naar huis en ga er vh weekeinde eens mee spelen, zie je maandag, praten we verder'.
Maandag daarop mocht ik vertellen wat ik gedaan had met het ding (let wel, in die tijd nog een apparaat van 8k of zo*) en wat ik meende te begrijpen.
Daarna een plaatselijke redelijk belaste kast opgezocht en een vrijwel onbelaste kast en daar nog wat metingen en bijkomende uitleg gehad.
Om 10 uur na de koffie ging ik op pad.
En een paar honderd kasten later heb ik het apparaat weer ingeleverd.

*] Ik reisde noodgedwongen met de trein in die tijd en ben eens staande gehouden door een agent die wou weten hoe ik aan dat apparaat kwam, meisje, duur ding, het bleek dat de politie hetzelfde apparaat gebruikte om kwekerijen op te sporen.
De agent vond het dus verdacht.
Koerier spelen voor een kwekerij of zo dacht ie

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

De analyse valt wel mee, zo complex is dat nu ook weer niet. Je moet alleen weten dat het ding alle IR ziet. Een warm object straalt meer IR uit dus licht feller op. Maar alles behalve absoluut zwart reflecteert licht en dus ook IR. Als zoiets zwarts warm wordt gaat het wel IR uitstralen. Alles wat de camera dan meet is 100% door verwarming veroorzaakte IR.

Een glimmend stuk metaal reflecteert (bijna) alles dus ook alle IR uit het licht. Daarom helpt het om te meten zonder daglicht en geeft zo'n camera in plekken zonder direct daglicht het makkelijker. Er zijn ook doorzichtige materialen die wel licht maar geen/minder IR doorlaten. Als je wilt meten of klemmen in een doos met doorzichtig deksel heet worden moet je voor de zekerheid wel eerst die deksel er af halen. LED verlichting bevat zover ik weet geen IR (tenzij het een veel-watt exemplaar is wat goed heet wordt) dus LED verlichting maakt het meten en toch zelf wat zien makkelijker.

En Hollywood heeft het ook fout, je kunt niet door een muur heen kijken en daar mensen zien. Zelfs glas is al lastig. Het is wel grappig om opwarm effecten te zien. Als je op blote voeten op een tegelvloer loopt zie je je voetafdrukken nalichten.

Je kunt wel semi ergens doorheen kijken. Een gipsplaat die op latten zit is warm aan de kamer kant, maar die latten zitten op een koude muur en koelen plaatselijk de gipsplaat door en door af. Die latten zie je dus schijnbaar door de gipsplaat heen (je ziet de lokale afkoeling van de gipsplaat) Een gat in de buitenmuur waar koude lucht door blaast koelt ook de achterkant van de gipsplaat af, als de afkoeling genoeg is zie je dus ook dat gat (de afkoeling van de gipsplaat door het gat, niet het gat zelf)

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 31 december 2022 12:37:28 (18%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Wanneer heeft Hollywood het nu wel goed...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Jinny, zomaar aan de slag gaan met een IR camera en gaandeweg leren vind ik
zeker bij zo'n instrument heel erg beperkend.
Er spelen een groot aantal factoren mee die verre van intuïtief zijn.
Om ze te kunnen begrijpen is een theoretische basiskennis noodzakelijk van hoe materie, temperatuur en EM straling zich gedragen.
Als je dat allemaal moet door ondervinden leren, kost dat een massa tijd en maak je veel fouten ten koste van de klant en/of jezelf.
Tenzij je natuurlijk zoals in jouw geval een heel specifieke en beperkte toepassing aangeleerd werd.
Maar dat maakt iemand nog geen thermografist. Zelfs het eenvoudig interpreteren van de kwaliteit van isolatie vergt wat diepere inzichten.
Vooral dan het mechanisme van straling, absorptie en reflectie.

Maar terug on topic, ik denk dat op een uitzondering na iedereen het eens is dat 20-30V verlies bij 1kW volkomen abnormaal is in een appartement, en uitstel van nazicht reëel gevaar kan inhouden.

@Fred101, je zou best je tijd besteden om dit zo snel mogelijk op te lossen ipv in je eigen topic onnodig uit te wijden over de specifieke eigenaardigheden van IR thermografie, al klopt het zeker wat je aanbrengt en bewijst dat je je heel goed geinformeerd en flink wat ervaring hebt..

Ik denk dat er door enkele ervaren leden nu wel mooi bevestigd is dat zo'n camera toch wel meer is dan 'leuk maar duur speelgoed' in de negatieve betekenis van de uitdrukking.

Jinny

Golden Member

Geachte heer Grote Dikken,

Wederom bewijst U dat U leest wat er niet staat.
Niet de eerste keer in dit topic.
Gezien Uw bewering dat ik de theoretische kennis ten ene male mis, terwijl U mij niet kent, sterker, U beweert dat ik ten koste van de klant eea uitgevogeld heb.

Wel, misschien dat Uw hersenen wat langzamer en trager werken dan de gemiddelde mens (U was ambtenaar, is het niet? Verklaart misschien een en ander?) wil dat niet zeggen dat dat voor iedere persoon geld.
Werken met een warmtebeeldcamera is geen rocketscience.
Ik heb denk ik de procedure al uitgelegd.
Maar ik wil het best herhalen.

1] kijken, deksels eraf en kijken met de oogjes (foto nemen voor de noodzakelijke rapporten)
2] Meten of er per definitie stroom loopt, immers, zonder belasting geen accuraat beeld
3] Plaatje schieten met de warmtebeeldcamera.
4] Beoordelen of en hoe het beeld overeen komt met de oogjes en de meting.
5] probleemspots oplossen.

Iedere werknemer met enig gezond verstand en inzicht in de electro zou dat moeten kunnen.
Heb je geen certificaat voor nodig.
Zeker geen wekenlange schoolse opleiding.

Klant was tevreden en werkgever ook. (ik werd vrij standaard voor dergelijke klussen ingezet welke afweken van de normale routine in het bedrijf, blijkbaar deed ik dat wel goed)

Ergo, Uw open deuren en platitudes beginnen wat te vervelen, ook gezien het vermoeden dat U nogal eens spreekt over zaken waar U wel van een klok heeft gehoord, maar de klepel ten ene male volledig heeft gemist.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Nou, de opleiding bestond in mijn geval, 'hier is het ding, neem mee naar huis en ga er vh weekeinde eens mee spelen, zie je maandag, praten we verder'.

Dat zijn toch je eigen woorden? Die verzon ik niet.
Zolang het om eenvoudige welomlijnde opdrachten gaat heb je gelijk.

Maar waarom zouden de hersenen van een technisch ambtenaar trager werken dan die van een technische cowboy/cowgirl?
Het is des mensen om leden van een andere groep onderuit te halen , maar stop er eens mee.

Waar het hierom draait is dat ik hoop dat je het eens bent dat als ik thuis de proef doe en 2-3V verlies, het tienvoudige op zn minst zorgwekkend is.

Jinny

Golden Member

Misschien omdat ik als ik al meldde het apparaat geen rocketscience vond.
En mijn toenmalig werkgever in die tijd mij capabel achtte om met het apparaat om te gaan en er reproduceerbare meetresultaten mee te produceren.
Hetgeen ook gelukt is.
Zonder boze klanten en werkgevers, integendeel.

Wat een minor puntje is, en wat -jij- blijkbaar eerst moest nameten, is de spanningsval in het probleem van Fred.
Daar is iets mis, maar dat had iedereen al verteld voordat -jij- met je meting aankwam.
Ergo, beetje als een soort spuit elf.

Ik weet niet waarom jouw hersenen trager werken, maar ik denk dat dat iedereen wel opvalt.
Is niet erg, maar doe niet alsof je het slimste jongetje van de klas was.
Daar twijfel ik namelijk aan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 31 december 2022 14:35:49 schreef Jinny:
Misschien omdat ik als ik al meldde het apparaat geen rocketscience vond.

dat lijkt maar zo voor wie de diepgang niet begrijpt. Daar hoef je heus niet de slimste van de klas voor te zijn.Hoevelen zouden de temperatuur van een wand niet fout gemeten hebben omdat ze eigenlijk de reflectie van de verwarming achter hun rug maten.Om slechte contacten op te sporen is het niet zo moeilijk, als je maar weet dat het enkel lukt onder belasting.

En mijn toenmalig werkgever in die tijd mij capabel achtte om met het apparaat om te gaan en er reproduceerbare meetresultaten mee te produceren.
Hetgeen ook gelukt is.
Zonder boze klanten en werkgevers, integendeel.

Niemand twijfelt er aan dat jij een eenvoudige toepassing zonder specifieke opleiding aankon, maar meestal ligt het toch een heel stuk moeilijker. Voor isolatieproblemen is er een verschil tussen echt correct meten en wat show verkopen door oningewijden, wat helaas ook wel gebeurt

Wat een minor puntje is, en wat -jij- blijkbaar eerst moest nameten, is de spanningsval in het probleem van Fred.
Daar is iets mis, maar dat had iedereen al verteld voordat -jij- met je meting aankwam.
Ergo, beetje als een soort spuit elf.

Ik probeerde tevergeefs aan te tonen dat een te dunne gemeenschappelijke aansluitkabel niet de meest voor de hand liggende oorzaak is, wat door enkelen gesuggereerd wordt. nIemand vond het nodig daar op te reageren, enkel offtopicgeleuter over de warmtebeeldcamera kreeg aandacht.

Maar indien het toch zo zou zijn, moet het wel om een extreem lange of dunne kabel gaan, wat in een gerenoveerd appartement in een dorp niet erg waarschijnlijk is.Als het zo zou zijn vormt dat eveneens een ernstig veiligheidsrisico. Niet met dat ene kacheltje, maar als meerdere bewoners terzelfdertijd hun oventje aansteken rond etenstijd wordt het wél een gevaarlijke situatie

Als je met 1 bijverwarmingskacheltje 20-30V in de kabels verstookt, wat verstook je dan met meerdere oventjes van meerdere bewoners tegelijk?Ik weet niet waarom jouw hersenen trager werken, maar ik denk dat dat iedereen wel opvalt.
Is niet erg, maar doe niet alsof je het slimste jongetje van de klas was.
Daar twijfel ik namelijk aan.

Klas? Waarom zou je je jeugd verspillen in een klas als je alles toch uit jezelf weet met minimale instructies en een handleiding :)
Het lijkt wel of sommige COers het vak geleerd hebben met vallen en opstaan en een grondige afkeer hebben van een degelijke opleiding.
Waarvoor bestaan er eigenlijk technische scholen en universiteiten?

Op 31 december 2022 00:18:50 schreef RAAF12:
De Android telefoon moet USB OTG ondersteunen zie

Helemaal in het begin van "smartphones" bestonden ze die dat niet hadden. Tegenwoordig hebben ze het allemaal.

https://www.gsmarena.com/tcl_305-11341.php

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 december 2022 19:59:51 schreef grotedikken:
Netspanning onbelast 227.12V
Met belasting 1000W zakt de spanning aan het stopcontact naar 225.30V.

Ikke ook. In een door mij aangelegde groep meet ik onbelast 227 V.
Met een 2 kW kachel 220 V.
Best heftig eigenlijk.
Jaren 60 gebouw. Ik ga er van uit dat het verlies in de kabel van de netbeheerder zit. Niet in mijn groep.

Op 31 december 2022 23:29:49 schreef NordRack2:
[...]Ikke ook. In een door mij aangelegde groep meet ik onbelast 227 V.
Met een 2 kW kachel 220 V.
Best heftig eigenlijk.
Jaren 60 gebouw. Ik ga er van uit dat het verlies in de kabel van de netbeheerder zit. Niet in mijn groep.

ben je zo achter, even meten in een wcd op een andere groep van dezelfde fase..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 december 2022 23:22:31 schreef rew:
[...]Helemaal in het begin van "smartphones" bestonden ze die dat niet hadden. Tegenwoordig hebben ze het allemaal.

https://www.gsmarena.com/tcl_305-11341.php

er zijn een aantal programmas voor die camera, welke software kan je niet installeren (flir one, flir tools mobile 2019, flir uas, flir tools mobile?

bij mij krijg ik overal dat de apps beschikbaar zijn voor een aantal apparaten. vermoedelijk mijn eigen oppo dan aangezien mijn auto radio en tablets generaties ouder zijn.
mijn gsm is een oppo A91, en gemaakt sinds dec2019. 3jaar oud dus en toen geen topmodel (kreeg ik goedkoop bij een gsm abbonement).

https://flir.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2821/~/flir-one---ph…
hier zie je de requirements, anders moet je eens een oudere versie van die app installeren
https://m.apkpure.com/flir-one/com.flir.flirone/versions

kan je geen alternatieve apps gebruiken op die camera? hoeft niet altijd die van de fabrikant te zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

M'n telefoon met verkeerde USB connector, die schijnt android 9 te hebben. Dus apkpure versie 3.6.1 gedownload. Dan click je op de ap in de file browser, en zegt ie dat het niet mag. Dan geef ik file browser toestemming om unknown apks te installeren en dan zegt ie: "this app does not require permissions", dan "installing .... " en dan "app was not installed". Ik heb GPS aangezet en het nog een keer geprobeerd. Geen sjoege.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dalvik cache eens leegmaken. En eventueel een nog oudere versie proberen. Tis niet omdat je android 9 req hebt, dat al de rest er ook is.

Jammer dat google nooit zegt WAT er precies scheelt. Voor t zelfde één of ander systeem program dat een update moet hebben (google framework ofzo)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 1 januari 2023 13:03:07 (36%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 31 december 2022 23:22:31 schreef rew:
[...]Helemaal in het begin van "smartphones" bestonden ze die dat niet hadden. Tegenwoordig hebben ze het allemaal.

https://www.gsmarena.com/tcl_305-11341.php

Ja, maar helaas is het nog geen algemeen werkend middel: er schijnen iets van 2 of 3 grote jongens in USB OTG chipset-land te zijn. Het meeste werkt met twee chipsets, maar weigert met de derde, iets waar ik in de 3 USB-OTG capabele apparaten waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad, voor gewaarschuwd werd in de handleiding.

Helaas is praktisch niet te ontdekken wélke chipset het OTG-verkeer afhandelt in de telefoon, bij de meeste toestellen wordt dat niet vermeld en is het vast alleen met diep graven in de systeemsoftware of zo te ontdekken.

Gelukkig werkten de twee apparaten bij mij gewoon op m'n S9.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Anoniem

Terwijl jullie het topic verder verpesten met geleuter over android versies
op je lichtbakje,kijk ik uit naar Fred101's progressie.

Hij zou kunnen beginnen met het advies van testman op te volgen.
Door heel simpel terzelfder tijd de spanning op een stopcontact van een andere groep te meten kan hij al vaststellen of het verlies in de stroombaan van het betreffende stopcontact zit of ervoor.

En vervolgens de proef herhalen met het kacheltje aan te sluiten op een ander stopcontact op dezelfde en ook eens op een andere stroomkring.

Dan de schroeven wat aanspannen in de zekeringkast. . Het gebeurt wel vaker dat die lostrillen of men vergeten is ze goed aan te spannen. In zo'n simpele installatie kan dat ook zonder warmtebeeldcamera :-) Maar anderzijds, hij heeft er toch een.

En als hij nu ook eens bij de buren aanklopt en daar ook de spanningsval meet met dat kacheltje, dan is het raadsel al voor 80% opgelost. En kan hij de fout haast blind lokaliseren.

Zo zou een ervaren elektricienne mét hersenen en superego, dat aanpakken denk ik :-)
Zelfs ik met mn zwakke ambtenarenbreintje zou het zo doen.

Jinny

Golden Member

Zelfs ik met mn zwakke ambtenarenbreintje zou het zo doen.

Kan je nagaan dat het heel niet moeilijk is.... :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Op 2 januari 2023 11:45:06 schreef Jinny:
Kan je nagaan dat het heel niet moeilijk is.... :+

Is ook een kwestie van logisch nadenken. ;)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

Op 2 januari 2023 12:40:46 schreef Lambiek:
[...]
Is ook een kwestie van logisch nadenken. ;)

En dat kan bij sommige mensen lastig zijn... :P

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Ik neem aan dat je weer eens mij viseert?
Maar het klopt, dat komt omdat ik gedurende een drietal jaren eind seventies veel in contact kwam met een volkje waar de gemiddelde IQ de 70 niet overschreed. Dan krijg je algauw een misplaatst superioriteitsgevoel.
Als je dan op je nummer gezet wordt door de uitzondering(e) die de regel bevestigt, dan komt dat hard aan. :-)

Genoeg gegrapt voor nu,

Het is zeker aangewezen dat Fred ook eens de buren zou betrekken als proeven zouden uitwijzen dat het probleem buiten het appartement ligt.

Zou het probleem onverhoopt toch gemeenschappelijk zijn, staat hij sterker door een gemeenschappelijk front tov de huisbaas of eventueel de nutsmaatschappij.

Jinny

Golden Member

Het probleem ligt op vrij zeker niet bij de Nuts, spoiler, ik heb inside info.
Meest waarschijnlijk is dat er in een groepenkast (gezien het verhaal, de HKL) een rotte verbinding zit.
Meest waarschijnlijk een slechte nul.
Nu gaat Fred tzt nog eens met de eigenaar babbelen om toegang tot die kast te verkrijgen.
Eigenaar is welwillend, maar laat natuurlijk niet iedere goed bedoelende hobbyist toe met een verhaal.
Dus dat is punt een voor Fred.
Daarna meten.
Tot die tijd gokken dat het goed gaat.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 2 januari 2023 11:25:30 schreef grotedikken:
Terwijl jullie het topic verder verpesten met geleuter over android versies
op je lichtbakje,kijk ik uit naar Fred101's progressie.

topic VERPESTEN???? het gaat hier over IR cameras waarmee je dergelijke fouten kan vinden. en de topicstarter leutert leuk mee met die cameras en meettoestellen.

voor zover ik weet was het probleem ook al opgelost vorig jaar

Op 28 december 2022 18:12:43 schreef fred101:
[...]

Goede tip, zal ik doen. Stom genoeg niet aangedacht toen ik daar met de camera bezig was om te kijken waar de warmte heen ging.

(oorzaak gevonden, huurbaas heeft het keurig opgelost, is een heel makkelijke kerel)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mvdk

Golden Member

Dat heb ik toch anders begrepen. Maar goed, het is ook wel een beetje een chaotisch topic.
Een eindje verder word uitgelegd wat er opgelost is. En daaruit maakte ik op dat er warmteverlies was, en dat dat opgelost is.
Maar als het hele probleem, die 30Volt narigheid daarmee óók opgelost is, fijn.
Iedereen blij.

Op 28 december 2022 18:28:37 schreef fred101:
[...]

Nee, was niets electrisch, ging om de warmte, hij kreeg het niet warm gestookt. Nu dat bouwkundig is opgelost wel.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 2 januari 2023 17:43:38 (26%)

Jinny

Golden Member

Dat ging over een warmtelek, nu een E probleem.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mvdk

Golden Member

Op 2 januari 2023 18:45:12 schreef Jinny:
Dat ging over een warmtelek, nu een E probleem.

Nog steeds een E probleem.
Dáár begon het topic mee, toen kwam dat warmte dinges, en de woorden "opgelost."

Het E probleem is er (waarschijnlijk) nog steeds, maar ik krijg de indruk dat fred101 de zaak in stilte oplost. ;)