kruisschakeling

EricP

mét CE

Alle adviezen zijn welkom en helpen met zoeken naar de juiste oplossing.

Hoeveel meer adviezen wil je hebben? Ga maar eens meten... Als dat een brug te ver is, dan is het enige passende advies nog: huur iemand in die dat wel kan.

Maak eens foto van de zekering en zet er eeens een ampere tang er op om stroom te meten.
Zit de zekering in de meterkast?
Zonder te meten kunnen wij ook niks.

fred101

Golden Member

Hier zal echt gemeten moeten worden, als je de spullen niet hebt zul je die moeten kopen en dan gaan leren hoe deze te gebruiken en ook hoe je de metingen moet analyseren.
Alternatief is iemand die dat wel heeft en kan inhuren.

Heb je het al met gloeilampen geprobeerd, die ledlampen zitten vol met electronica

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 28 december 2022 09:47:02 (16%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 28 december 2022 07:45:26 schreef Jan Kiefte:
...
Alle adviezen zijn welkom en helpen met zoeken naar de juiste oplossing.

Na al die gekregen info zou ik toch iemand zoeken die er verstand van heeft, de enige tip die ik jou kan geven.

LDmicro user.

Inmiddels met alle adviezen de juiste oplossing gevonden. Het was een combinatie van de draden aan te sluiten op de kruisschakelaar
Een allen bedankt

Daar snap ik niks van. Door op de kruisschakelaar draden verkeerd aan te sluiten kun je geen kortsluiting krijgen. Bovendien zaten ze niet verkeerd, want volgens je eerdere bericht werkte het goed.
Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

Op 28 december 2022 03:48:09 schreef Jan Kiefte:
Het schema heb ik als leidraad gebruikt. Uiteraard niet de aarde draad gebruikt. Fitting heeft een schakel draad zwart en een nul blauw. Tusen de schakelaars Zwarte draden.Er zitten 5 kabels in een pijp van 2 cm doorsnede . Zou het kunnen komen door Inductie spanning?

uitgesloten.

Edit:
Wel is het zo dat alle draden door dezelfde buis (buizen) moeten lopen. Dat geldt dus voor de draden die vanaf het voedingspunt via de schakelaars naar de lamp gaan, en de draden van de lamp terug naar de voeding.
Daar zijn twee reden voor
1) Een schakeling moet overzichtelijk zijn.

2) het magneetveld wat ontstaat doordat er stroom loopt door een geleider wordt tenietgedaan door de retourstroom in de andere geleiders.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 28 december 2022 18:44:41 (36%)

Het probleem is opgelost. Dacht eerst een fout in de aansluiting van de kruisschakelaar, maar het bleek in de fittingaansluiting te zitten.
Moest eerst even een ladder regelen om er bij te kunnen.

En wat mankeerde aan de fitting aansluiting?

Geen idee. Alles zag er goed uit. Na aansluiting werd de aansluiting ineen stukje hout geschoven. Ergens ging het daar mis
. Nu iets anders aangesloten. Probleem opgelost

@Jan, mij komt het weinig geloofwaardig over, het is ogenschijnlijk opgelost met de schakelaar en dan is de oorzaak plots de fitting maar moet je eerst nog een ladder scoren... voor mensen met ervaring is dat wenkbrauwfronsend, maargoed wij kunnen enkel maar gissen en heb je het voordeel van de twijfel.

LDmicro user.

Ik kan me voorstellen dat het wat ongeloofwaardig overkomt.,
Maar het is toch zo. Met wat draden verwisselen van draden in de kruisschakelaar leek het probleem over. Maar helaas. Vele reacties schreven dat het in de fitting moet zitten. De lamp hangt op 5 meter hoogte. Aangezien ik geen ladder hebt moest ik die eerst regelen. De aansluiting splitse via een kroonsteentje naar 2 lampen. Het kroonsteentje werd na aansluiting in een houten buis geperst. Waarschijnlijk ging het met het er in persen fout. Als de aansluiting er uit was geen probleem. Nu iets anders aangesloten.
Ik ben blij dat het werkt nu.

Ik woon in Indonesië. Hier na gevraagd of ik zowiezo 1 lamp kon schakelen met 3 schakelaars. Deze meeste "electriciens" zeiden dat dat niet mogelijk was. Na wat speuren op internet en kruisschakelaars uit Nederland laten komen aangesloten via een schema van internet. De rest is historie.

Op 2 januari 2023 09:39:26 schreef Jan Kiefte:
Ik woon in Indonesië.

Ik heb kennissen wonen in de Filipijnen en dat verklaart heel veel ;) goed dat het nu opgelost is.

LDmicro user.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 2 januari 2023 09:39:26 schreef Jan Kiefte:
Ik woon in Indonesië. Hier na gevraagd of ik zowiezo 1 lamp kon schakelen met 3 schakelaars. Deze meeste "electriciens" zeiden dat dat niet mogelijk was. Na wat speuren op internet en kruisschakelaars uit Nederland laten komen aangesloten via een schema van internet. De rest is historie.

Je kunt het onbeperkt uitbreiden, desnoods met 100 schakelaars.
De eerste en de laaste schakelaar is een wisselschakelaar, alle tussenliggende kruisschakelaars.
En, een kruisschakelaar kun je als wisselschakelaar gebruiken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hmmm Indonesie.
Waarschijnlijk geen aardlekschakelaar.
Vandaar afwijkende automaat van 6 Ampere.
Waarschijnlijk lekstroom naar het hout die vochtig is.
Die zou dan de 6 Ampere automaat uit kunnen gooien, maar dan heb je al fikse sluiting.
Is maar goed dat het geen 16 Ampere tussen zit.
Hier in Nederland is het 16A B standaard.

Het kroonsteentje werd na aansluiting in een houten buis geperst.

Bamboe?

Nee gewoon in hout. Een onderdeel van de fak constructie