Eagle en footprint maken voor nieuw lib

mel

Golden Member

Kan iemand mij vertellen hoe ik een nieuwe component aanmaak in Eagle?Zowel het schemasymbool als de footprint. Ik heb het met edit geprobeerd, maar kom er niet echt uit.Ik zal wel iets verkeerd doen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Onder versie 5.12 open je een library en selecteert dan de footprint of symbol editor.
Dan geef je een naam en teken je wat je wilt, doe dat voor zowel het symbol als de footprint.
Via de device editor knoop je de boel aan elkaar.

Er zijn ook video's op de jijbuis beschikbaar, en manual is ook een goede plek om te starten.
Help is eigenlijk alleen als naslag bedoeld...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

Fatbeard, ik ga het proberen. dank je wel :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Vaak kan je de footprint kopiëren van een ander component met dezelfde casestyle. Er zijn ook 2 libraries met diverse footprints. De namen ontsnappen me. Als ik straks thuis ben zal ik ze even toevoegen. Heb nu geen toegang tot Eagle.

Bij de footprint wel zorgen dat het middelpunt (+) ook het middelpunt is van de footprint. Dan draait het component mooi rond zijn als als je het gaat draaien op de pcb.

edit:
ref-packages.lbr
ref-packages-longpad.lbr

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 2 januari 2023 12:52:39 schreef buckfast_beekeeper:
Bij de footprint wel zorgen dat het middelpunt (+) ook het middelpunt is van de footprint.

Dat geldt ook voor het symbool terwijl je het tekent alsmede wanneer je het device edit en het symbool toevoegt.

Even ter aanvulling:

Een library ding bestaat uit drie dingen: Een "package", een "symbol" en waar alles bij mekaar komt: een device.

In een device stop je dan de symbolen en maak je uiteindelijk "varianten" aan zoals een MCP6002 een DIP8 en een SO8 variant heeft.

Verder geef je in het device aan welke pin van het symbool aan welke pin op het package zit.

Tip: nummer de pins in het package "standaard". Het is makkelijk(er) om bijvoorbeeld van een DIP of SO8 behuizing eerst de pin 2 te tekenen en dan te kopieren naar 1, 3 en vervolgens pin 1-4 te copieren naar 5-8. Als je dat zo doet, dan noemt ie je pins respecitievelijk P$2 P$1 P$3 p$4 p$8 p$7 p$5 p$6. Het is dan heel verleidelijk om "pin 8 VCC" aan P$8 toe te kennen, maar dat gaat niet goed.... Doe ze precies in de juiste volgorde, of hernummer ze naar de standaard nummers (dus p$2 -> 1, p$1 -> 2 enz.)

Verder: Teken een text ">NAME" in het symbool. Dat wordt de naam van het component in het schema. Doe dit in "Names" zoals alle andere symbolen.

Teken een ">NAME" in het package. Dat wordt de naam van je component in de layout. Doe dit in tNames.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ook >VALUE niet vergeten in de tValues en values layers.

Bij het maken van het device niet vergeten een logische naam in te vullen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De values in de layout vind ik zelden handig, maar voor de volledigheid idd, goed om effe te doen.

Bij het maken van het device ...

dat gaat over "prefix". Dus als je een chip aan het maken bent bijvoorbeeld "U" invullen.

De standaard libraries hebben een component voor "BC547". Ik vind dat "stom" We hebben ook geen apart component voor "1k weerstand". Dus voor dit soort dingen... een "NPN biplolaire tor" maken, "value" aanzetten en daar dan BC547C" invullen bij het maken van het schema. Bij het component heb je dan voor "bipolaire tor" diverse uitvoeringen zoals -TO92, -TO220H, -TO220V, -SOT23 enz. Voor de '547 bestaat alleen de 1e (to92).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zet je in layout gewoon de value layers uit. Geen probleem maar als ze er niet zijn, mag je ze aanzetten. Het gaat niks maken. Hinderen ze en heb je voor bepaalde componenten de values toch nodig. Wis ze dan even voor de anderen.

Voor veel gebruikte elco's heb ik toch een aparte device gemaakt met de footprint die ik voorradig heb. Even niet zoeken of de 1000µ/16V nu een F of een G footprint heeft.

Maar zo heeft ieder wel zijn voorkeur.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.