Spanningsgestuurde spanningsbron

WIe kan mij helpen aan een schakeling voor een spanningsgestuurde spanningsbron 0 -12VDC 2A. De uitgangsspanning is gelijk aan de stuurspanning maar dan met een vermogen van max 2A.

Je kan daarvoor iedere labvoeding die in staat is 12V, 2A te leveren, gebruiken. Over de spanningspotmeter sluit je de stuurspanning aan en met de instelling van de loper zorg je ervoor dat bij ingangsspanning van 12V de uitgangsspanning ook 12V is.
Dit is het basisbeginsel.
Vraag blijft: Is je labvoeding snel genoeg?
Kan de potentiometer tegen 12V over zijn klemmen?
Moet de stuurspanning galvanisch gescheiden tov uitgangsspanning zijn?
enz.

blackdog

Golden Member

Hi,

De meeste LAB voedingen zijn niet 4-Kwadrant, maar dat hoeft geen probleem te zijn, hangt van de toepassing af.

De onderstaande opamp kan je misschien op weg helpen.

https://www.eoo-bv.nl/ics/2360-bb3572am.html

Lees de datasheet goed, goed koelen, kijk naar de bandbreedte als je ook een AC signaal gaat gebruiken.
Je vraag is simpel, het geheel is echter vrij complex, zonder meer info is er eigenlijk geen goed advies te geven. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoewel beiden niet voldoen aan de eisen zijn een emittervolger en PWM de eerste gedachten die in mij opkomen.
Men zou een boek vol kunnen schrijven met mogelijke achtergronden van deze vraag en bijbehorende oplossingen. Context zou een antwoord kunnen vereenvoudigen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 januari 2023 19:41:44 schreef Peter1888:
WIe kan mij helpen aan een schakeling voor een spanningsgestuurde spanningsbron 0 -12VDC 2A. De uitgangsspanning is gelijk aan de stuurspanning maar dan met een vermogen van max 2A.

Dat klinkt gewoon als een power audio-ic.
Voorbeelden ST; TI

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Let wel op;

  • Dat soort IC's heeft vaak een interne compensatie en is (kort door de bocht) pas stabiel vanaf een 20 dB gain. Die moet het IC in de schakeling dus zien.
  • Op (bijna) DC werkt een eventuele bootstrap elco niet.
  • Ze zijn (kort door de bocht, bootstrap) in het algemeen niet erg rail to rail.
  • Ze verwachten een common mode ingangsspanning zo 20 dB onder de uitgangsspanning, hoewel veel meer bij een TDA7293 in de praktijk geen probleem blijkt.

    Een opamp en een dikke transistor of MOSFET?

    Er zijn nog wel wat dingen onduidelijk: moet de schakeling ook stroom kunnen opnemen? Hoe snel moet het zijn? Is het ook essentieel dat de uitgangsspanning helemaal vlak is, of mag die ook wat rimpel hebben, zolang het gemiddelde maar klopt?

    Kortom: leg eens uit wat je probeert te bereiken. Zeker 9 van de 10 keer blijkt de oplossing waar men naar op zoek is helemaal niet de beste oplossing voor het probleem, maar we kunnen je niet verder helpen zonder het probleem te kennen.

    [Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 2 januari 2023 13:38:12 (22%)

    Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

    Met de L165 van St-micro kun je een (lineaire!!) opamp-volger bouwen.
    KAN zijn dat dit genoeg is voor je applicatie , mits de dissipatie binnen de perken blijft.

    Voor een lab-opstelling kun je beter een geschakelde voeding gebruiken, bijvoorbeeld een DELTA-voeding.
    Die hebben op de achterkant (onder andere) een analoge input, waar je met 0-10 Volt de voedingspanning van 0 naar volle output kunt zetten.
    Idem voor de stroom (CC).

    Er ist wieder da...

    Het gaat hier om spanningsbronnen die gebruikt gaan worden voor het regelen van individuele baanvakken van een modelspoorbaan. Beetje rimpel geen probleem. Stuurspanning is wel zo goed als vlak.

    Ik ga t.z.t. een aantal van deze spanningsbronnen bouwen op 10x16 cm prints.

    Bij nader inzien is Imax van 1A voldoende, Vmax is 10V, maximale dissipatie van de 'eindstrap' zal rond 15W bedragen

    Wie heeft er een 'concept' schakeling waarmee ik kan gaan experimenteren? Dank alvast voor het meedenken

    AH, treinbesturing.

    Dan kun je misschien beter een PWM sturing maken, dwz een spanning-gestuurde PWM regelaar. Dan heb je geen last van vermogens-verlies in de schakeltransistor.

    PWM heb ik overwogen (en getest) en kies bewust voor geregelde gelijkspanning

    Eenvoudigste schakeling is een TIP122.
    Op de basis sluit je de regelspanning aan en op de emittor je baanvak.
    Transistor moet je wel goed koelen en transistor is in beginsel niet kortsluitvast.

    Thevel

    Golden Member

    Op 2 januari 2023 20:59:50 schreef ohm pi:
    Eenvoudigste schakeling is een TIP122.
    Op de basis sluit je de regelspanning aan en op de emittor je baanvak.

    Dat is idd het meest simpele.
    Een TIP122 is een darlington transistor, houd er wel rekening mee dat de spanning op de emitter ongeveer 1,4V lager is dan de regelspanning.

    benleentje

    Golden Member

    Dan zou ik daar toch nog een opamp aan toeveogen en dan is je stuurspanning gelijk aan de uitgaande spanning mits de voeding voor de tor hoog genoeg is.
    https://www.uploadarchief.net/files/download/spanningsvolger.png
    https://www.circuitsonline.net/forum/view/47673

    Voor de tor zijn er veel keuzes de tip122 kan ook een gewone tor ( geen darlington ) kan ook omdat het hier maar om ca 1A gaat.

    Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

    Ja, zoiets.

    Op de plaats van de transistor zou in het schema van benleentje ook een LM317 met de gebruikelijke pull-up naar de uitgang kunnen, met als voordeel dat daar een thermische- en andere beveiligingen in zit. Robuustheid lijkt nuttig, bij modeltreinen.

    Mogelijk clamping diodes toevoegen.

    rbeckers

    Overleden

    Altijd clamping diodes gebruiken. ;)

    Sine

    Moderator

    En als je dan toch bezig bent zorg dan ook voor iets van een stroombegrenzing.

    Op 2 januari 2023 19:51:39 schreef Peter1888:
    PWM heb ik overwogen (en getest) en kies bewust voor geregelde gelijkspanning

    Wat is de reden daarvoor? Ik werk al jaren met de z.g. Weistra regelaar en daar ben ik heel tevreden over. Dat is een PWM met variërende frequentie.
    Ben juist van gladde gelijkspanning afgestapt omdat je dan in het lage bereik geen trekkracht overhoudt.

    Gewoon een emittervolger nemen. 1 onderdeel, klaar.

    Er staan hierboven voorstellen om een darlington te gebruiken. De spanningsval is dan groter, maar ik vermoed dat de aansturing wel enige power heeft (maar niet genoeg).

    Het nadeel is dat je zo'n 0.6V minder aan de uitgang krijgt dan aan de ingang. Tja. Als dat een probleem is dan zou je daarvoor kunnen compenseren, maar dan heb je een meer-dan-12V-ingangsspanning nodig.

    Bij een modeltrein in de buurt is het ook zo dat een kortsluiting snel gemaakt is. (loc scheef op de baan zetten b.v.) Dus de boel kan kapot.

    Verder moet je tor zo'n 24W kunnen dissipieren bij 2A en 1V uit (maar minder als je maar max 1A bij 6V hoeft te leveren). Die wordt dus best warm, alsin koelvin nodig.

    100% van de modeltreinen rijdt prima op PWM. Dus als jij niet tevreden was, dan heb je wat verkeerd gedaan. Als je dat niet wenst te accepteren, mij best. Maar we zouden ook kunnen proberen uit te zoeken wat je bij het PWM verhaal verkeerd hebt gedaan.

    four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/