Siemens combioven Microwelle Plus, HFT 661 geeft het op

Het is een oven van zeker 30 jaar oud, geen technische fiches van te vinden. Heeft het zomaar opgegeven met een kleine 'boem'. Lichtje gaat aan als ik de deur opendoe, maar het electronisch paneel, met klokje, is helemaal dood.
Vraag: zit er ergens een zekering of is er geen hoop?

Bijgaand foto's van de bovenzijde en zijkant.

Groeten, AlbrechtPaul

Vraag: zit er ergens een zekering of is er geen hoop?

Geen idee,maar er zal er ongetwijfeld een inzitten. Meestal is een defecte zekering een gevolg van een ander probleem. Ik zou eerst maar eens proberen te vinden wat de kleine boem heeft veroorzaakt. Of te wel, gewoon storing gaan zoeken.

Als je geen ervaring hebt in het klussen aan magnetrons zou ik er niet aan beginnen en gewoon een andere halen. Zo duur zijn ze niet meer.

Zonder een paar redelijke meet instrumenten gaat het overigens ook lastig worden.

En: Magnetrons kunnen gevaarlijk zijn.

jerome

Golden Member

30 jaar is niet slecht. Niets is eeuwig. Kan een kleingheid zijn bij de hulpvoeding. Verwacht hier geen schakelende LNK oid. Voeding met X2 condensator is mogelijk. "Boem" kan vandaar komen. Edit: ziet er binnenin nog als nieuw uit. Warmelucht en grill zijn mss amper gebruikt geweest.

[Bericht gewijzigd door jerome op maandag 2 januari 2023 13:13:07 (20%)

Bedankt Ex-Fietser en Jerome! Hoe een hulpvoeding eruit ziet weet ik al niet, dus ik vrees dat het een nieuwe wordt. Ik wacht tot vanavond of iemand hier aan de hand van mijn foto's nog aanwijzingen kan geven.

Als je het metalen rooster aan boven zijde er uittrekt, zit er rechts een schroef om bedieningapaneel los te halen en klap je deze naar voren. Hier zie je 2 zekeringen zitten, 1 er van is defect, de 10 A. Als dat zo is, dan is met zekerheid te zeggen dat condensator of de diode van magnetron gedeelte defect is.. Valt mee, kwam vaker voor in verleden...

Goed gezien, SMD ! Rooster verwijderd, schroef los en paneel naar voren (zie foto). Het is de F8M10d, achteraan, die helemaal wit uitgeslagen is. Die zal het wel zijn. Van de andere zekering zie ik het draadje nog.

OK. Maar dan die diode of condensator... kan ik die identificeren?
Ik kan natuurlijk ook een andere zekering insteken en zien of het weer knalt. Of beter niet?
Ik ben maar een amateur, hoor! Dank toch voor jullie opvolging, makkers.
Paul

de HV diode of condensator zit bij de grote trafo, en daar staat 2000V op, let daar mee op!! ook na uren van het net af kan daar nog spanning opstaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mooi, dat ga ik proberen. Morgen als er weer licht is en de laatste voltjes zijn weggelopen. Dank - ik laat morgen horen hoe het loopt. Spannend.

Er zitten vóór de transformator twee aluminium buizen, eentje rond, vooraan, met zes aansluitingen, eentje ovaal achteraan, met 2 & 3 aansluitingen. Op geen van beide staat iets vermeld.
Gezien de waarschuwing 'Condensator ontladen vóór enige reparatie' op het frame onder de transfo zit ik in de buurt.

Het ziet er nogal ingewikkeld uit. Zou ik niet beter een nieuwe zekering van 10A proberen? Als die NIET doorbrandt is het al opgelost. Zie de twee bijgaande foto's.

de diode is dat zwarte blokje in heldere krimpkous. de condensator is dat ding met de rode draden erop. die andere is het netfilter..

andere zekering heb je toch wel nodig, maar kans dat deze eruit gaat is groot. de condensator en diode ohms meten of daar sluiting inzit. zonder voeding uiteraard!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nieuwe zekering deed het werk en de oven heb ik een paar minuten getest. Alles werkt weer. Hoe lang? Geen idee. Mijn vrouw heeft er geen vertrouwen meer in en we kopen een nieuwe (of beter: een tweedehands want over 8 maanden verlaten we deze plek voor een nieuw appartement met nieuwe keuken.

Ik heb de condensator nu gelokaliseerd en zal, als de stroom er lang genoeg af is, die eens doormeten. En cross fingers.

Zaak kan worden afgesloten, met dank voor de adviezen.

De zekeringen gaan wel eens vaker spontaan, want elke keer gaat de zekering bij inschakelen even over de sterkte heen en dan naar zijn normale stroomsterkte. Dit komt door de EMC van de trafo. Zonde om andere oven te kopen, het is wel opgelost zo hoor!! Een klein dingetje kan wezen dat relais op printje een los contact heeft en inschakel vertraging niet werkt

kijk, hiervoor geven we geen adviezen hier om iets dan maar toch de schroothoop op te mikken! Wederom zonde van mn tijd... Zo denk ik nog om op dit forum maar te stoppen...

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 3 januari 2023 18:51:17 (20%)

Hij is nog niet afgeschreven, hoor! Wij zijn erg vóór repareren-en-blijven-gebruiken. En trouwens zonder jullie hulp had ik die zekeringen niet eens gevonden! Hij doet het weer perfect en zolang we geen tweedehands van hetzelfde formaat (hij is maar 38 cm hoog) vinden gaan we ermee verder.

heb in t verleden vaker gehad bij magnetrons dat de 5A zekering eruit lag. was 80% van de tijd het lampje wat gesprongen was. enige jaren terug had de mijne ook de zekering kapot, meen een 12A zekering. nieuwe erin en werkte ook weer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze maat oven vind je niet meer.. Meestal de bediening aan bovenzijde tegenwoordig ( al een jaar of 20, dus oven blijft oud welke je 2dehands koopt)

Ik ga nu kijken naar een Zanussi Combi Inbouwoven ZNF44X. Te koop via een Belgische Marktplaats-site. Staat trouwens nog bij Bol.com in de lijst. Laatste kritieken dateren van 2017 en 2018, dus eeuwenoud zal de mijne niet zijn.
Hoe dan ook, ik heb nu mijn Siemens die het weer doet en straks een Zanussi die het misschien OOK doet. Het moet maar voor 8 maanden, dan verkoop ik de 2 oudjes door wegens mijn verhuizing.