Nucleo STM32 platformIO vragen

Ik ben aardig thuis in Arduino maar ik wilde iets krachtiger...

toen werd met de nucleo bordjes aangeraden....
en ook werd me verteld dat ik beter met PLatforIO kon gaan werken...

Dus dat ben ik dus allemaal aan het doen op me oude dag... :-)

De arduino's had ik vrij snel aan de praat, en die kan ik programmeren/debuggen met PlatformIO....

toen aan het spelen geweest met de NUcleo F446RE had ik ook vrij snel aan de gang... en omdat ik een aantal Arduino shields had liggen, heb ik het arduino frame set gekozen....

nu had ik ook een Nucleo F446ZE gekocht.. (die is wat groter)
maar nu kan ik in PlatformIO alleen maar kiezen uit:
CMSIS
Nbed
STM32Cube
libopencm3
Zephyr RTOS

dus nu de vraag, wat kan ik het beste kiezen? en waarom?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Je mocht arduino kiezen voor de 'RE en niet voor de 'ZE ???

Tja. Raar.... De CPU lijkt supported te zijn, heeft alleen wat meer pootjes (36 70).

Wat ik weet:

STM32Cube: STM software. Kwa "software engineering" verkeerd opgezet: Bij het starten van een project wordt er allerlei code jou werkdirectory ingecopieerd die je geacht wordt naar hartelust te modificeren. Wil je switchen naar een andere CPU, dan rest niets anders dan nieuw project aanmaken en al je wijzigingen opnieuw in de aangeleverde files aanbrengen! Ook bijvoorbeeld initializeren van stuff gaat op een onhandige manier. Het is bedoeld om ergens in ROM een struct te zetten met zo wil ik hem initializeren en dan 1x aanroepen. Maar alle voorbeelden alloceren de struct op de stack vullen hem entry voor entry en roepen dan de initializeer ZO functie aan.

libopencm3: origineel voor Cortex M3, maar nu ook voor andere varianten. Daar ben ik ook snel weer van afgestapt. Had geen drivers voor allerlei dingen waar je wel een driver voor zou willen hebben.

CMSIS is wat arm definieert: "Zo kan je aan de registers zitten". Dus daarmee kan je zelf je drivers maken. Geen enkele ondersteuning anders dan dat al je registers een naampje hebben.

Zephyr: Nooit van gehoord.

Nbed: Ik geloof dat dit een soort van "arduino-concurrent" moet zijn. Is mogelijk wat. Heb ik nog nooit gebruikt. (nouja, als je systeem Nbed ondersteunt, dan krijg je een USB-stick als je hem inprikt en dan kan je je binary naar de nieuwe drive copieren en dan wordt ie geflashed. Dat heb ik wel eens geprobeerd. )

Ik gebruik zelf Chibios. Als jij die optie niet krijgt denk ik dat dit geen goede keuze voor jou is.

Samenvattend: Probeer Nbed als eerste.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

maar heb je dan nog wel wat aan de arduino Libraries?

ja ik dacht ook, met de re ging het allemaal lekker makkelijk... maar de ZE dus niet....

en ik ben echt nog een leek met deze controllers... dus ja...

maar aan de arduino libraries heb je natuurlijk alleen wat met de arduino frame?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Lucky Luke

Golden Member

Ik heb wel met stm32cubeIDE gewerkt (gebruikt cubeMX), en er is mee te werken. Heb nog niet geprobeerd wat het doet als ik van mcu wil veranderen tijdens een project.

Al je eigen code staat dan tussen de auto-gegenereerde in, waarbij de auto-generator comments gebruikt om aan te geven waar zijn en jouw gebied beginnen/eindigen. Alles in het gebied van de auto-generator wordt overschreven als je de configuratie wijzigt met cubeMX, maar je eigen code blijft staan.

(Ik zou dus denken dat van mcu wisselen ook wel moet kunnen? Of dat desnoods iets als git of svn de boel kan mergen? Ik weet niet of er losse file mergers zijn zonder versiebeheer maar denk eigenlijk van wel, er is ook losse diff…)

Die structuur van ‘eigen code tussen comments op vaste plekken’ is wel wat wennen en niet per se prettig. Maar iets als USB is met cubeMX makkelijker aan de gang te krijgen dan bare metal. (Ik heb soms de neiging een wiel opnieuw uit te vinden. ‘Nieuw! Nu nèt iets vierkanter!’. Nuja, ik let er op en ga dat tegen). (Gewoon een library werkt eigenlijk prettiger. En dan bedoel ik geen arduinolibrary waarbij je niet weet welke versie er vandaag eens voor je gekozen wordt ‘door Arduino’, maar gewoon een mapje met wat include files en sourcecode)

Nbed ook nog niet gebruikt. Als het je bevalt hoor ik het graag :)
Maar laat je niet afschrikken door CubeMX omdat rew het niks vind.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Arduino is lang geleden al geport naar de STM32. RogerClarkeMelbourne heeft daar veel tijd ingestoken, en daar destijds ook een forum voor opgezet.

Later is dat door ST zelf opgenomen en er was toen een bericht dat de stm32duino site op "read only" gezet zou worden en op termijn zou kunnen verdwijnen.

Of, dat dacht ik...
De stm32duino website is blijkbaar nog steeds actief:

https://www.stm32duino.com/search.php?search_id=active_topics

Op de ST website is echter wel info te vinden over:
https://community.st.com/s/article/getting-started-with-stm32duino

------------
Ik vraag me wel af waarom je iets "krachtigers" wilt. Ik programmeerde al AVR's zo'n 10+ jaar voordat "arduino" bestond, en ik heb eigenlijk nooit meer dan een paar procent van de processorkapaiciteit nodig gehad. Tenminste tot ik met kleuren TFT schermen wou gaan werken, toen was een ATmega8 toch ineens wel erg klein en te traag...

Met slecht geschreven software kun je ook elke microcontroller op z'n knieen krijgen.

----------
Verder heb ik zelf nogal een grote afkeer van "arduino" omdat het verkeerde gewoontes leert aan beginners, de editor die ze "ide" noemen erg slecht is, en het framework heel erg beperkend is (door bv classes voor vanalles en nog wat te initializeren, zodat je niet meer echt "je eigen ding" kund doen met wat er in zo'n chip zit. En met de "digitalwrite()" gooien ze het object georienteerde stuk dan weer ineens in de vuilnisbak. Bij elkaar is het een amaturistisch zooitje gescheven door tieners. Maar ach, je kunt er snel een knipperledje mee maken, en blijbaar raakt iedereen daarvan in vervoering...

Op 29 november 2022 18:47:23 schreef Lucky Luke:
Ik heb wel met stm32cube ...

Ik heb het net ook weer eens opgestart. Eclipse (wat die stm cube is) opstarten ging vrij vlot op m'n nieuwe computer (Ryzen 5600G), daarna op "new project" knopje geklikt en het programma bevroor voor een minuut of meer.... Zucht.

Op 29 november 2022 18:47:23 schreef Lucky Luke:
Die structuur van ‘eigen code tussen comments op vaste plekken’ is wel wat wennen en niet per se prettig.

De enige oplossing die ik hiervoor kan bedenken is alles in git te stoppen. Dan neem je een aparte "branch" voor de kale configuratie. Als je dan iets met die cube software wilt veranderen, schakel je eerst naar die branche, laat cube z'n ding doen en maak dan een diff met de oudere versie, en merge die in je eigen code. In je eigen branch kun je dan al dat onzinnige cube commentaar weg gooien. Om dat effectief te doen moet ik echter zelf eerst meer git leren...
Die STMcube heeft blijkbaar nogal de neiging je code te mollesteren (zeker als je morrelt aan die commentaar regels). Gebruik van Git of een andere degelijke backup strategie is daarmee een eerste vereiste om met die ijsblokjes aan de slag te gaan, maar ik loop er ook niet echt warm voor...

Op 29 november 2022 18:47:23 schreef Lucky Luke:
Nbed ook nog niet gebruikt.

't is geen Nbed, maar Mbed. Mbed is inderdaad ook wat arduino achtig.
https://os.mbed.com/platforms/
Ik heb er ooit eens kort naar gekeken, maar toen zat het bijna allemaal nog in de mist (wolken) en daar houd ik niet zo van. Gelukkig geen setup() en loop(), maar gewoon een main() met een while loop er in. Zo'n lege loop compileren was ook al 10+kB vanwege mee gelinkte bibliotheken. Ik kreeg er toen geen goed gevoel bij en ben vrij snel weer afgehaakt.

libopenCM3 vond ik even erg interessant, maar daarna kreeg ik snel de indruk dat er erg weinig processoren ondersteund worden.

Verder ben ik nog verder verdwaald in een handje vol andere raamwerken, Een paar waren op C++ templates gebaseerd. Ziet er goed uit in je programma, en compileert ook naar effectieve code, maar de bibliotheken zijn onleesbaar voor mij en ik durf er niet aan te beginnen.

Een bijkomend nadeel van al die raamwerken is ook dat er zoveel van zijn, en je kunt niet altijd kiezen. Als je b.v. iets wilt doen met een bestaand project zoals b.v. https://github.com/grblhal dan zit je al vast aan het systeem wat ze in dat project gebruikt hebben.

Het gekke is, terwijl Arduino framework er niet bij staat bij de F446ZE, werkt het wel...

Ik heb gekeken wat er in de Platformio.ini stond van een F446RE project..

en ik heb wat dingen gewijzigd in de F446ZE file...
En nu werkt het gewoon...

Ik had een tft shield, met wel een leuke demo...
en die heb ik draaiend op de F446RE en op de F446ZE (en op de Arduino)

En ik denk wel, als die tft demo er op draait, het uploaden/compile wel goed gegaan zal zijn?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

maar nu het volgende, het project waarvoor ik die STM32 eigenlijk had gekocht....

ik had het verhaal al eens geschreven voor een arduino, en ik wil het nu in de Nucleo F446Re zetten...

en ik kan het programma buid-en en uploaden, maar hij gaat niet in run?
en ik Heb geen idee hoe ik nu weer verder moet... :-)

ik krijg dit terug in PLatformIO:

code:


*  Executing task in folder Nucleo_f446re_CableRobot: C:\Users\asw\.platformio\penv\Scripts\platformio.exe run --target upload 

Processing nucleo_f446re (platform: ststm32; board: nucleo_f446re; framework: arduino)
-------------------------------------------------------------------------------------------

Verbose mode can be enabled via `-v, --verbose` option
CONFIGURATION: https://docs.platformio.org/page/boards/ststm32/nucleo_f446re.html
PLATFORM: ST STM32 (15.1.0) > ST Nucleo F446RE
HARDWARE: STM32F446RET6 180MHz, 128KB RAM, 512KB Flash
DEBUG: Current (stlink) On-board (stlink) External (blackmagic, cmsis-dap, jlink)
PACKAGES:
 - framework-arduinoststm32 @ 4.20100.211028 (2.1.0)
 - framework-cmsis @ 2.50700.210515 (5.7.0)
 - tool-dfuutil @ 1.9.200310
 - tool-openocd @ 2.1100.211028 (11.0)
 - tool-stm32duino @ 1.0.2
 - toolchain-gccarmnoneeabi @ 1.90201.191206 (9.2.1)
LDF: Library Dependency Finder -> https://bit.ly/configure-pio-ldf
LDF Modes: Finder ~ chain, Compatibility ~ soft
Found 29 compatible libraries
Scanning dependencies...
No dependencies
Building in release mode
Checking size .pio\build\nucleo_f446re\firmware.elf
Advanced Memory Usage is available via "PlatformIO Home > Project Inspect"
RAM:   [          ]   1.4% (used 1856 bytes from 131072 bytes)
Flash: [=         ]   7.5% (used 39288 bytes from 524288 bytes)
Configuring upload protocol...
AVAILABLE: blackmagic, cmsis-dap, jlink, mbed, stlink
CURRENT: upload_protocol = stlink
Uploading .pio\build\nucleo_f446re\firmware.elf
xPack OpenOCD x86_64 Open On-Chip Debugger 0.11.0+dev (2021-10-16-21:19)
Licensed under GNU GPL v2
For bug reports, read
        http://openocd.org/doc/doxygen/bugs.html
debug_level: 1

srst_only separate srst_nogate srst_open_drain connect_deassert_srst

target halted due to debug-request, current mode: Thread 
xPSR: 0x01000000 pc: 0x08006e40 msp: 0x20020000
** Programming Started **
** Programming Finished **
** Verify Started **
** Verified OK **
** Resetting Target **
shutdown command invoked
=============================== [SUCCESS] Took 7.16 seconds ===============================

 *  Terminal will be reused by tasks, press any key to close it. 
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Ik zie een:

"Target halted due to Debug Request".

Da's dus uitzoeken waarom hij in de debug mode staat / opstart.

Of misschien toch niet?
Dat "halted due to..." is voor het programmeren.

Ik vind deze:

"Shutdown command invoked".

op de laatste regel ook verdacht.

Het programmeren lukt blijkbaar wel normaal. Wat gebeurt er als je de spanning er af haalt en er weer op zet? Start het programma dan?

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op maandag 26 december 2022 12:47:33 (54%)

Als ik jou was zou ik gewoon bij het arduino platform blijven. Tenzij je een specifieke reden hebt om daarvan af te stappen. Er is inmiddels een zeer brede ondersteuning voor verschillende chips binnen arduino.

Waar ik zelf ervaring mee heb zijn de:
- STM32F103C8T6 @ 72MHz (Blue pill)
- ESP32 @ 2x 240MHz (WROOM 4Mb Devkit V1)

Waarom zou ik bij Arduino blijven?
- Je bent al bekend met de tools en het platform zelf.
- Je code blijft gewoon werken. (Bijvoorbeeld, je kan gewoon de Serial.Print ect blijven gebruiken.)
- Er zijn talloze libraries te downloaden voor alles wat je kan bedenken.

Voor de prijs hoef he het ook niet te laten, ze kosten rond de 5 euro per stuk.

PE2BAS

Op 26 december 2022 12:40:48 schreef Kortsluiting_Online:
Ik zie een:

[...]

Da's dus uitzoeken waarom hij in de debug mode staat / opstart.

Of misschien toch niet?
Dat "halted due to..." is voor het programmeren.

Ik vind deze:
[...]
op de laatste regel ook verdacht.

Het programmeren lukt blijkbaar wel normaal. Wat gebeurt er als je de spanning er af haalt en er weer op zet? Start het programma dan?

Nee dan start hij ook niet... Ik heb er nu een heel klein programmaatje ingezet, welke de groen led zou moeten laten knipperen...

maar ook die doet het niet...

iedereen zegt dat die zonder die xPack OpenOCD x86_64 Open On-Chip Debugger 0.11.0+dev (2021-10-16-21:19)...

maar als ik dan vraag hoe ik dat moet doen... wordt het still?

Ik wil ook helemaal niet met die debugger aan de gang...., weet ook helemaal niet waarom dat gekke ding komt... :-)

Op 26 december 2022 13:05:08 schreef hardbass:
Als ik jou was zou ik gewoon bij het arduino platform blijven. Tenzij je een specifieke reden hebt om daarvan af te stappen. Er is inmiddels een zeer brede ondersteuning voor verschillende chips binnen arduino.

Waar ik zelf ervaring mee heb zijn de:
- STM32F103C8T6 @ 72MHz (Blue pill)
- ESP32 @ 2x 240MHz (WROOM 4Mb Devkit V1)

Waarom zou ik bij Arduino blijven?
- Je bent al bekend met de tools en het platform zelf.
- Je code blijft gewoon werken. (Bijvoorbeeld, je kan gewoon de Serial.Print ect blijven gebruiken.)
- Er zijn talloze libraries te downloaden voor alles wat je kan bedenken.

Voor de prijs hoef he het ook niet te laten, ze kosten rond de 5 euro per stuk.

ja...ik had de wel de snelheid nodig, althans snellere controller, en toen werd ik door diverse mensen geadviseerd deze te nemen.... En dat ik via platformIO hem gewoon in een Arduino frame kon programmeren....
en dan zou ook alles blijven alsof het een arduino is...

maar het nu nog aan de gang zien te krijgen... pffff

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Ik vermoed dat dit bordje standaard in een debug of programmeer mode opstart, en dit wordt geregeld door de "BOOT0" en "BOOT1" pinnen. En die kun je ogenlijk instellen met een knopje, jumpers of via de ST-Link programmer die er op zit.

Bij zo'n STM32 is het overigens niet eens zeker of het programma na een "power cycle" nog aanwezig is. Bij deze processoren kan een programma ook in RAM worden geladen en van daaruit worden opgestart.

Eenvoudig zijn deze processoren niet. De referentie handleiding van de STM32F411 die ik heb is 1700 blz. met technisch spul, en dat is nog maar een stukje van de documentatie.

In het begin starten ze geloof ik op van een interne RC oscillator, en pas later wordt (eventueel) overgeschakeld naar een kristal. Ook het instellen van PLL's en het distribueren van de klok moet apart worden ingesteld. (Een "arduino" omgeving zou dat op de achtergrond moeten doen).

Ik vermoed dat een "arduino" bordje gemakkelijker aan de gang is te krijgen met arduino dan een "Nucleo" bordje. Misschien is een "arduino due" met een ATSAM3X8E of een kleiner bordje met een atsam21 beter geschikt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Arduino_boards_and_compatible_sy…

De "Nucleo" bordjes zijn meer bedoeld voor mensen die dieper in de stof willen duiken en meer nodig hebben dan "arduino", en het "arduino" gebeuren is geen hoge prioriteit voor deze dingen. Er wordt vanuit gegaan dat een programmeer omgeving wordt geinstalleerd die voor deze bordjes gemaakt is.

Andere bordjes waar je naar kunt kijken zijn de Teensy en de Raspberry Pico. Voor zover ik weet zijn die ook ontwikkeld met de instelling om ze gemakkelijk aan de gang te krijgen, en ze zijn ook een stuk sneller dan de arduino's met een ATmega.

De combinatie van "Arduino" met "Platformio" en "STM32" moet aan de gang te krijgen zijn. Ik heb zelf deze combinatie gedaan met een "Maple Mini", een "Blue Pill" (allebij met STM32F103) en met een "black pill" (WeAct STM32F411) werkend kunnen krijgen, maar ik heb nog niet veel meer dan een aantal voorbeeld projecten gedaan.

Behalve wat knipper led projecten heb ik o.a. GRBL-Hal, OpenDPS en https://github.com/satoshinm/pill_serial.git aan de gang gekregen.

Ik heb ook net ontdekt dat ik een paar dagen aan het lezen ben geweest in het verkeerde document... Ik heb zitten lezen in RFM00090 terwijl ik RFM00000383, a.k.a: dm00119316-stm32f411xc-e-advanced-arm-based-32-bit-mcus-stmicroelectronics.pdf had moeten hebben voor de F411.

"Voordeel" is wel dat deze maar 844 blz. is in plaats van de 1728 blz. van dat andere document. Maar inderdaad, gemakkelijk en eenvoudig is het niet.

Op 30 december 2022 12:29:28 schreef Kortsluiting_Online:
Ik vermoed dat dit bordje standaard in een debug of programmeer mode opstart, en dit wordt geregeld door de "BOOT0" en "BOOT1" pinnen. En die kun je ogenlijk instellen met een knopje, jumpers of via de ST-Link programmer die er op zit.

Via STLINK???

Er zijn processoren (vooral de "met weinig pinnen") waarbij de boot pins door "fuses" overruled kunnen worden. Maar deze heeft 144 pins. Niet "weinig pinnen". Er is een dedicated "boot0" pin, de boot1 kan ook PB2 zijn.

Het is absoluut ongebruikelijk om "ignore 512kB flash memory, always boot to bootloader" in hardware te configureren.

Bij zo'n STM32 is het overigens niet eens zeker of het programma na een "power cycle" nog aanwezig is. Bij deze processoren kan een programma ook in RAM worden geladen en van daaruit worden opgestart.

Ik geloof er niets van. Tuurlijk, het KAN wel, maar by default gaat ieder programma dat je compileert gewoon naar flash.

(Een "arduino" omgeving zou dat op de achtergrond moeten doen).

Klopt. Maar als je buiten de "normale paden" gaat, dan kan het gebeuren dat je op je print hebt bedacht: Gaat op de interne klok werken, maar dat je code nog "stel externe klok in" gebruikt. In dat geval is er formeel niets aan de hand (in tegenstelling tot bij een ATMEGA328): De CPU kan prima zelf detecteren dat de externe klok het niet doet en dan gewoon op de interne klok draaien om je te vertellen: Hey de externe klok doet het niet.

Het probleem is alleen dat ST libraries en templates levert die gewoon "wachten totdat de externe klok het eindelijk gaat doen". Effectief terug-naar-atmega situatie.

Maar goed. Als je serieuze problemen hebt, is het vaak de moeite waard om een debugger te leren aanslingeren. Je kan dan zien waar ie uithangt en als dat "boot code' is, dan weet je dat je naar de boot fuses en/of boot pin moet kijken. Als ie in "unhandled exception" zit dan weet je dat ie gecrasht is en dan helpt single-steppen door de opstartcode om te vinden wat er mis ging.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nou het meeste werkt.... Ik heb het over de F446RE,
ik heb alles aan de gang gekregen via PlatformIO, later zag ik dat het ook gewoon via de Arduino IDE had gekund, want daar kan je ook de Nucleo F446RE mee programmeren... :-)

maar het waren gewoon een aantal dingetjes bij elkaar...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 30 december 2022 14:29:29 schreef rew:
[...]Via STLINK???

Normaal doet die ST-Link dat niet, hij kan het niet eens omdat je alleen maar een klok en data hebt. Maar als hij "geintegreerd" zit op een Nucleo bordje ga ik niet voorspellen wat voor trucen ze hebben uitgehaald om handig" te doen.

Op 30 december 2022 15:14:07 schreef Arjan Swets:
Nou het meeste werkt.... Ik heb het over de F446RE,

Gefeliciteerd ermee.

Op 30 december 2022 15:14:07 schreef Arjan Swets:
maar het waren gewoon een aantal dingetjes bij elkaar...

Ik ben wel nieuwschierig wat het was. Het kan ook nuttig zijn dit op te schijrven voor de volgende keer...

Op 30 december 2022 22:48:01 schreef Kortsluiting_Online:
[...]
Normaal doet die ST-Link dat niet, hij kan het niet eens omdat je alleen maar een klok en data hebt. Maar als hij "geintegreerd" zit op een Nucleo bordje ga ik niet voorspellen wat voor trucen ze hebben uitgehaald om handig" te doen.

Je zou er voor kunnen kiezen om via de bootloader en de seriele verbinding de firmware er in te laden. Echter, het ding moet ook debugger zijn, Dan heb je direct toegang tot RAM en executie van de target CPU. (Flashen van STM32's (en andere?) CPUs schijnt te werken doordat je een klein "flash een stuk geheugen" download naar RAM met de debugger, en dan download je het stuk te programmeren flash en vervolgens zet je de target CPU aan om het te flashen!)

Kortom, het ding heeft niets te zoeken in de buurt van de boot pins. Het schema bevestigd dat. (heb je dat bestudeerd? ik wel.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 december 2022 22:48:01 schreef Kortsluiting_Online:
[...]
Normaal doet die ST-Link dat niet, hij kan het niet eens omdat je alleen maar een klok en data hebt. Maar als hij "geintegreerd" zit op een Nucleo bordje ga ik niet voorspellen wat voor trucen ze hebben uitgehaald om handig" te doen.

[...]

Gefeliciteerd ermee.

[...]
Ik ben wel nieuwschierig wat het was. Het kan ook nuttig zijn dit op te schijrven voor de volgende keer...

:-) Ja... Maar dan kom ik zo dom over... :-)
nee... ehh eerst dacht ik eigenlijk dat hij niet runde...
dus ik heb op een gegeven moment er een knipper ledje in gemaakt, op het nucleo bordje zit een groen User led... dus ik zag eerst al dat hij wel in de setup ging, maar kwam daar niet uit....?
(*dus bovenaan in the setup het ledje aan gezet, en boven aan in de main loop weer uit)

maar hij stond dus te wachten op de seriele port?
maar volgens mij, in de Arduino IDE, als je een serial port in de setup insteld, weet ik eigenlijk niet zeker of hij daar ook gaat staan wachten?

maar toen ik dus wist, dat ik de serial monitor moest openen en er minimaal 1 karakter naar toe moest sturen, ging het gelijk al een stuk beter :-)

maar dat is dus een beetje het probleem.... je kan aan de buitenkant zo weinig zien.... en alles is ff nieuw voor mij... de controller en de IDE... maar nu werkt alles...

en ik heb me hardware nog niet af... maar volgens mij is het een stuk sneller....

het is dus voor dit verhaal:
https://www.youtube.com/watch?v=GTXR5506iLs

hier draait het nog op een Arduino Due, maar die heeft er , volgens mij zijn handen vol aan..... zijn natuurlijk 8 stappen motors, en heel veel real time rekenwerk.....
en wat ik al zei, ik ben met de hardware bezig, dus 1 voor 1 de stepperdrivers geprobeerd... en ik hoor nu al dat de motoren veel sneller draaien.....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
trix

Golden Member

het hele "gedoe" rondom een controller maken het zo lastig te begrijpen. dat zijn dingen die bedoeld zijn om jou te helpen, maar veel van die dingen heb je helemaal niet nodig, en maken het daarom vaak lastiger.
het kiezen van een IDE is heel belangrijk, ik zit ook in project met cubeIDE met een STM32F411re, maar het blijft lastig.
hiervoor zat ik met een 8-bits AVR in AVR studio, dat was een stuk eenvoudiger, minder manuals, meer het gevoel "kort" op de controller te zitten.
maar ja ik wou/moest naar 32 bits (STM32F411re).

edit: toch een vraag: zijn er andere (betere, makkelijkere) IDE voor de STM32F411re ?
tnx.

eigenwijs = ook wijs

tja heb ik ook wel een beetje, dat het spul sneller veranderd dan ik leren kan...

vind het ook steeds lastiger om aan info te komen wat je nu het beste nemen/leren kan....

Als je over zo iets een topic begint, krijg je al gauw zo discussie van voor en tegenstanders...

van die PlayStation VS X-box, Pic vs AVR discussies... en aan het einde weet je nog niets... :-)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
trix

Golden Member

sterker nog,......dan zie je door de bomen het bos niet meer.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Op 2 januari 2023 11:08:37 schreef trix:
het hele "gedoe" rondom een controller maken het zo lastig te begrijpen. dat zijn dingen die bedoeld zijn om jou te helpen, maar veel van die dingen heb je helemaal niet nodig, en maken het daarom vaak lastiger.
het kiezen van een IDE is heel belangrijk, ik zit ook in project met cubeIDE met een STM32F411re, maar het blijft lastig.
hiervoor zat ik met een 8-bits AVR in AVR studio, dat was een stuk eenvoudiger, minder manuals, meer het gevoel "kort" op de controller te zitten.
maar ja ik wou/moest naar 32 bits (STM32F411re).

edit: toch een vraag: zijn er andere (betere, makkelijkere) IDE voor de STM32F411re ?
tnx.

Moest dat echt of wilde je dat meer ? Heb je echt een 32 Bitter nodig ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

ik denk het wel, maar ik wilde ook inderdaad een meer modernere controller.

eigenwijs = ook wijs

Op 2 januari 2023 11:08:37 schreef trix:
het hele "gedoe" rondom een controller maken het zo lastig te begrijpen. dat zijn dingen die bedoeld zijn om jou te helpen, maar veel van die dingen heb je helemaal niet nodig, en maken het daarom vaak lastiger.
het kiezen van een IDE is heel belangrijk, ik zit ook in project met cubeIDE met een STM32F411re, maar het blijft lastig.
hiervoor zat ik met een 8-bits AVR in AVR studio, dat was een stuk eenvoudiger, minder manuals, meer het gevoel "kort" op de controller te zitten.
maar ja ik wou/moest naar 32 bits (STM32F411re).

edit: toch een vraag: zijn er andere (betere, makkelijkere) IDE voor de STM32F411re ?
tnx.

Je kan de Nucleo F446RE ook programeren met de Arduino IDE...
https://www.dropbox.com/s/5i72pkfh4hmjqex/NucleoF446RE_ArduinoIDE.png?…

misschien is dat makkelijker?

de F411RE dus ook... :-)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
trix

Golden Member

ga ik vanavond bekijken, bedankt

eigenwijs = ook wijs