Inverter zonnepaneel aansluiten op wcd

Beste forumleden,

Je ziet tegenwoordig aanbiedingen van zonnepanelen die je direct kan aansluiten op een wandcontactdoos. Die sets zijn best wel prijzig en ik vraag me af of het ook mogelijk is om dat te doen met een standaard (micro-)inverter. Voor niet al te veel geld koop je een inverter waarmee je 230V kan genereren en ik heb nog een ongebruikt 245Wp paneel liggen. Maar hoe zit dan met de fase en nul aansluiting? Als je een stekker gebruikt bestaat het risico dat je de stekker er "verkeerd-om" instopt. Gaat dat goed?
Ik weet dat je per groep maar 2 panelen mag aansluiten en dat het niet de meest optimale opstelling is, maar het kan niet anders.
Weet iemand ook een goede inverter voor dit doel?

Groet, Joop

Arco

Special Member

Om te beginnen heb je dan een steker waar 230v op staat: levensgevaarlijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Als er voldoende licht is :)
Die dingen komen toch niet in de lucht zonder netspanning?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Op 3 januari 2023 13:32:37 schreef Arco:
Om te beginnen heb je dan een steker waar 230v op staat: levensgevaarlijk...

Onzin, al die omvormers doen anti-eiland. Zonder inkomende voeding maken die helemaal niets.

Kan het? Ja. (Een aantal van deze omvormers kan niet eens zien waar de fase of nul zitten want ze zijn dubbel-geïsoleerd)
Mag het? Mwah, grijs gebiedje.
Zou ik me er voor een paar honderd watt druk over maken? Nee.

Op 3 januari 2023 13:28:19 schreef Jmu:
Beste forumleden,

Je ziet tegenwoordig aanbiedingen van zonnepanelen die je direct kan aansluiten op een wandcontactdoos.

Deze sets zijn ongeschikt voor eiland bedrijf. Ze doen dus niets als er geen netspanning aanwezig is.

Die sets zijn best wel prijzig en ik vraag me af of het ook mogelijk is om dat te doen met een standaard (micro-)inverter.

Bedoel je met een micro inverter een kleine inverter voor 1 klien zonnepaneel? zoiets dat je gebruikt op je caravan op de camping? Dan gaat het niet. Die zijn namelijk juist voor eiland bedrijf bedoeld, en kunnen dus niet aan het net terug leveren.

Voor niet al te veel geld koop je een inverter waarmee je 230V kan genereren en ik heb nog een ongebruikt 245Wp paneel liggen. Maar hoe zit dan met de fase en nul aansluiting? Als je een stekker gebruikt bestaat het risico dat je de stekker er "verkeerd-om" instopt. Gaat dat goed?
Ik weet dat je per groep maar 2 panelen mag aansluiten en dat het niet de meest optimale opstelling is, maar het kan niet anders.
Weet iemand ook een goede inverter voor dit doel?

Als het ding geheel los s van het net staat of te wel zwevend is, maakt de fase en nul niet uit. In dat geval is een wisselspanning gewoon alleen een wisselspanning.

Het staat of valt met soort inverter dat je wilt kopen. Die moet geschikt zijn voor het doel dat wilt bereiken. Heb je de verkeerde voor de verkeerde toepassing dan merk je het snel genoeg. Hij doet of niets of de rook komt er uit. En el cheapo oplossingen zijn het meestal net ff niet. Dan was het namelijk wel gewoon al goedkoper geweest. De prijs voor iets heeft meestal een reden. Ook op deze markt is er gewoon concurentie.

Wil jij dus terug leveren aan het net, Dan heb je iets anders nodig dan om bijvoorbeeld je caravan van elektriciteit te voorzien.

Een APS DS3 bijv kan prima gebruikt worden, maar die is voor 2 panelen bedoeld en dus wat duur voor een enkel paneel.

Een Enphase IQ7 moet het ook kunnen in principe. Maar voorzover ik weet wil die niet opstarten zonder dat die is aangemeld, en daarvoor moet je een extra doosje (Enphase gateway (vroeger envoy S)) aanschaffen. En daarmee wordt het weer veel te duur.

Ik heb ervaring met die APS omvormers. Werken perfect, ook zonder monitoring.

Wel opletten met de aansluiting naar het net. Beide omvormers gebruiken daarvoor proprietary (dus dure) connectors die enkel op eigen kabels passen. Bij mijn DS3 heb ik die connector van de kabel geknipt, en via een lasdoos een normale kabel eraan gemaakt.
Bij die Enphase gaat dat niet. Die heeft een socket direct op de behuizing dus die kun je er niet afknippen.

ja, tuurlijk kan dit, heb ik ook gedaan.

okkasie zonnepaneel 245Wp 30€
enphase IQ7 gekocht voor 55€.
dit alles 4x en heb een 1kW installatie gewoon plugin.

nu voor iedereen op zijn achterpoten staat, dit is een test installatie, ik heb een aparte groep gemaakt van 4A in mijn zekeringkast, die groep gaat door een kWh meter, daarna naar 1 stopcontact.

daarop zitten de zonnepanelen. ze zitten dus niet ergens random ingeplugt in een groep met 8 stopcontacten.

en op die kwh meter (met pulsuitgang) heb ik mijn hele software gemaakt voor de grafische weergave.
van 12 dec 2022 2021 tot vandaag heeft die installatie 734kWh opgebracht.
aan 38ct/kWh een opbrengst van 280€ nu. met de huidige prijzen denk ik eerder dat ik men geld al terug heb hieruit.

je kan dus perfect een iq7 achterop zo een paneel monteren, gewoon een stekkerdraad eraan. paneel in de tuin zetten naar de zon gericht en inpluggen in een verlengkabel.
ik raad echter wel aan dit in een SINGLE stopcontact groep te steken.
heel makkelijk, extra groep in de kast met zo een stopcontact in de kast. daar verlengkabel in.
is absoluut veilig te maken, en aangezien het een 'inplug' systeem is en geen vaste installatie is theoretisch geen keuring nodig.

Op 3 januari 2023 13:32:37 schreef Arco:
Om te beginnen heb je dan een steker waar 230v op staat: levensgevaarlijk...

nee toch niet, zolang ze geen 230V detecteren starten die inverters niet op.
had in het begin zo ene draaien. plug je gewoon in zoals eender wel apparaat. is een stekker zoals een pc.
https://www.inverter.com/images/thumbs/0000258_600w-solar-grid-tie-inverter-24v48v-dc-to-120v240v-ac_550.jpeg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 3 januari 2023 13:55:53 schreef Sine:
Mag het? Mwah, grijs gebiedje.

Dat was het misschien (vóór 2017), maar de NEN1010/NPR5310 is daar duidelijk over:
Vreemd ingevoede stroombronnen (dus alles wat anders is dan de netbeheerder in een woning aanbied, zoals zonnepanelen, micro wkk, windmolentjes etc.) dienen op een aparte groep in de groepenkast aangesloten te worden.

Of het handig is op een wcd aansluiten: Mócht er een aardlekfout door de omvormer optreden (niet nu, maar door ouderdom), ligt je halve huis zonder stroom....en op die aardlekschakelaar zal je zien, zit net je vriezer en gebeurt als je op vakantie bent.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Sine

Moderator

Dat is het grijze gebiedje.

Volgens de nen mag het niet (meer)
Maar voor een paar honderd watt zal het me werkelijk een zorg wezen :)
Dan wel met een "echte" micro inverter zoals een IQ7, geen China special zoals het plaatje er onder.

Die aardlek is een beetje een non-argument, dat kan met dat leuke buitenlampje exact zo gebeuren.
En ja, idealiter zet je dat ook op een aparte alamat, maar ik begrijp uit het verhaal van de TS dat dat hier niet zonder meer mogelijk is.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 3 januari 2023 20:02:34 (17%)

@Fcapri Meestal heb je gelijk, maar hier klopt je optelsom niet.

Je schrijft :"van 12 dec 2022 tot vandaag heeft die installatie 734kWh opgebracht."
Als ik de opbrengst van die periode optel kom ik op 14,293 kWh !
Volgens mij heb je de opbrengst vanaf juli 22 geteld.

Op 3 januari 2023 21:18:40 schreef Retiredat55:
@Fcapri Meestal heb je gelijk, maar hier klopt je optelsom niet.

Je schrijft :"van 12 dec 2022 tot vandaag heeft die installatie 734kWh opgebracht."
Als ik de opbrengst van die periode optel kom ik op 14,293 kWh !
Volgens mij heb je de opbrengst vanaf juli 22 geteld.

yep, moest 12dec21 zijn dat de installatie operationeel is, iets meer dan een jaartje dus.

Op 3 januari 2023 19:55:20 schreef Sine:
Dat is het grijze gebiedje.

Volgens de nen mag het niet (meer)
Maar voor een paar honderd watt zal het me werkelijk een zorg wezen :)
Dan wel met een "echte" micro inverter zoals een IQ7, geen China special zoals het plaatje er onder.

ik ben begonnen met die chinees, maar rap buiten gegooid en IQ7 gezet. wat een verschil.
met die chinees gingen mijn panelen naar max 400W (pieken bij bewolking tot 600w) en die inverter was voor gek aan het blazen.
dan 2 panelen af gehaald en op 2 IQ7 gezet, haalde ineens 550W aan max vermogen continue.
dus nog eens 2IQ7 erop en de chinees weg, 600W toen

rood de chinees,blauw de IQ7, weekje of 2 later wel voor alles binnen was en werkte. die trapjes in de ochtend, is elk paneel dat schaduwvrij komt.
eerst 1 paneel,
dan 2 samen,
en iets later het 4de.
schiet het vermogen ineens omhoog. bij 4de paneel zie je duidelijk dat de chinese inverter veel efficientie verloor en meer en meer warmte produceerde. daarna zie je de zon langzaam naar max vermogen gaan over de middag terwijl de chinees dan vlak blijft

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken