Bauknecht KMT9145 IXL Koffiezetapparaat - Thermostaat+Triac eruit

Goedenavond allemaal.

Het nieuwe jaar meteen maar begonnen met projecten die zijn blijven liggen. Heb hier nog een inbouw Bauknecht KMT9145 IXL staan (er is ook een atag en een delongi variant van), waarbij algemene storing in beeld komt doordat het verwarmingselement van de stoom eruit ligt.

Tot nu toe heb ik exact dezelfde problemen als de topic starter van dit topic .

Hier lag ook de max thermostaat eruit, deze vervangen en deze ging er weer uit, als ik hem overbrug warmt hij wel op en heb ik stoom.
Ben toen gaan zoeken en kwam op bovenstaand forum uit, triacs gemeten en hier ook een verschil. Toen beide triacs + max thermostaat vervangen, hierna ging het een paar keer goed maar nu weer de max thermostaat eruit, op de triacs meet ik nog wel hetzelfde.

Ik heb nu weer een max thermostaat en ook de NTC voeler besteld, misschien dat deze verkeerd meet? Iemand een idee wat ik nog meer kan controleren voordat ik de boel weer aanslinger? Beetje zonde om er steeds thermostaten door te jagen 8)7 .

Verwarmingselement trekt goede wattage en had nog met infra rood meter gemeten en de boel wordt niet te heet imo, stoom komt er wel met geweld uit, weet niet of dat normaal is?

Beetje moeilijk zonder foto's / schema / info van wat er nog allemaal in dat apparaat zit.

De "thermostaat" is wellicht een thermische beveiliging. Als het te warm wordt schakelt die uit om erger te voorkomen. Ik ken uw specifiek model niet, maar ik zou verwachten dat die zichzelf herstelt als de boel afkoelt. Het kan natuurlijk ook als een zekering werken.

Misschien is die thermische beveiliging niet het correct type (eentje voor een te lage temperatuur) en schakelt die te vroeg af? Je hebt ontdekt dat je ze kan kortsluiten om het zo even te proberen. Wat zegt de IR meter dan ivm behaalde temperatuur, wordt die op gegeven moment ook geregeld of blijft dat stijgen? Heb je een multimeter om de spanning over de weerstand te meten en de regeling zo na te gaan? (opletten is levensgevaarlijk als jouw vingers op de verkeerde plaats komen te zitten).

Wat stuurt die TRIAC aan? In die regeling zal die NTC wel ergens tussen zitten, dus werkt die regeling wel zoals verwacht. Is dat ook wel de goede NTC? Heeft die een gelijkaardige karakteristiek aan wat Roland11 aangeeft in dat andere topic en is die wel goed vastgemaakt op de plaats waar ide moet meten?

De Triac kan ook weer kapot zijn, maar ipv kortsluiting deze keer in open toestand. Zolang je niet weet waarom die kapot gaat heeft vervangen ook weinig zin.

De NTC is meestal de oorzaak van doorslaan Max thermostaat, maar enorme verkalking kan het ook wezen, dan is warmte overdracht de oorzaak wat dan verminderd is

Goedemorgen,

Ten eerste bedankt voor de tips.

Swake; Idd ik had ook verwacht dat de thermostaat zichzelf zou herstellen als het afkoelt, het lijkt immers op een bi metaal, maar helaas ze blijven open staan.
Ze lijken wel van het correcte type, er staat 318C (graden) als beveiligingswaarde op. Wat ik ergens al verbazend hoog vind, maar goed dit zal vast een reden hebben.
Met thermostaat kortgesloten meet ik met infrarood meter niet meer dan 150graden, dus vandaar mijn twijfel waarom de thermostaten erdoor gaan.

smd: Zal ik toch de ntc maar eens proberen dan? Ik had al wel een ontkalking cyclus gedraaid, maar nog geen succes.

Foto ter verduidelijking, thermostaat bij rode pijl gaat er steeds uit. Bij blauwe pijl zit de ntc. Er staan 2 thermostaten in serie en dezelfde gaat er steeds uit, deze zit wel het verst van de ntc. Zal de boel dan toch te heet worden :?

Als ik het goed begrijp waren de triacs niet defect en lag alleen de onderste thermozekering van het stoomelement eruit. Deze zijn inderdaad voor 'eenmalig gebruik', dus kunnen niet gereset worden.

Soms is de warmtegeleidende pasta tussen NTC en verwarmingselement een droge klont geworden zodat hij de ver gaat doorverwarmen (net als de extreme verkalking die al eerder genoemd wordt).
Dus ja, de NTC zou ik vervangen + nieuwe pasta ertussen.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat het circuit NTC -- CPU -- Triac op de rpint problemen heeft, maar gelukkig is het schema beschikbaar op internet ;-)

En soms is er een montage foutje gemaakt dat Max clixons onderop zit terwijl Die bovenaan moet zitten en icm defecte NTC gaat het nog sneller

Zie dat de Topic titel veranderd is, top thx. Ik had net gepost toen ik erachter kwam dat ik niet genoemd had om wat voor een apparaat het ging.

Ik ga er van het weekend naar kijken, nu nog een ander project op de werkbank staan.
Zal dan meteen naar kalk kijken in het element, en zien hoe die ntc erop zit.

Doordat ik verschillende weerstanden gemeten had over de eerste triacs (groot verschil), en met de info uit het vorige topic was ik er blind vanuit gegaan dat het hierin zat.

smd, je hebt het over verschillende clixons. Ik heb wat gezocht en kom bij Poolse en Russische sites uit, voor de 9145IXL wordt dezelfde clixon genoemd. Zie wel dat bij andere types en merken er soms 2 verschillende clixons genoemd worden.

Roland11, mijn elektronica skills zijn niet extreem hoog en schema vind ik zo niet, waar vind jij die? Maat van me had het er nog over dat door slechte condensators ook triacs defect kunnen gaan?
Ik zal eerst wel naar kalk kijken en de ntc voeler, mocht hij er weer door gaan dan maar verder kijken.... volgens mij is dit niet echt de correcte werkwijze maar goed haha.

Ik houd jullie op de hoogte.

Bij koffieonderdelen.nl zijn alle 3 de onderdelen voor een redelijke prijs te krijgen ( NTC, Max thermostaat en clixons)

Op de clixons staat de temperatuur gestanst, kun je zien als je ze er vanaf schroeft. Er kunnen er twee van 318 gr. C op zitten (DeLonhi art.nr. 5232105000) of eentje van 318 gr. C en eentje van 170 gr. C (DeLonghi art.nr. 5232104500, afhankelijk van het type apparaat wat je hebt. Maar jij zult wel 2 x 318 gr. C hebben bij dit apparaat, want is er eentje met een melkkan. Dus zelf even kijken maar, als je het wilt weten.

Koffieonderdelen.nl kende ik al ja, hier al eens besteld. Ik had de ntc en thermostaat al besteld, dit keer bij www.juraprofi.de. Iets voordeliger en veel ruimer aanbod, wel iets meer verzendkosten maar bestel meestal toch voor meer apparaten tegelijk.

Gister avond element los gehaald en de zaak bekeken. Er zitten idd 2 thermostaten op van 318gr.C op. Kalk is nagenoeg niet aanwezig, alleen dun wit laagje aan de wand. En idd de geleidingspasta was vrij hard geworden, ntc zat nog wel tegen behuizing geklemd.

Ik heb de ntc (+pasta) en de defecte thermostaat vervangen, warm water werkt nu weer.... maar wil nog niet te vroeg juichen, dit ging eerder ook een paar kopjes goed totdat de thermostaat er weer uit ging.
Het warm water bereiden lijkt hetzelfde te gaan als de eerdere test, merk geen verschil, dus ben nog iets huiverig.

Had er een watt meter tussen hangen en zie dat wattage behoorlijk op en neer schiet met warm water bereiden, dit om constante uitvoer temp te handhaven gok ik? Als heet water klaar is, stookt element even vol door tot er weer stoom in reservoir komt en gaat dan uit, bij volgend kopje heet water zetten begint het eerst even met stoom.... dit is normaal?

Op 14 januari 2023 08:18:49 schreef Jaydeem:
Had er een watt meter tussen hangen en zie dat wattage behoorlijk op en neer schiet met warm water bereiden, dit om constante uitvoer temp te handhaven gok ik? Als heet water klaar is, stookt element even vol door tot er weer stoom in reservoir komt en gaat dan uit, bij volgend kopje heet water zetten begint het eerst even met stoom.... dit is normaal?

Wat mij betreft wel.

is vrij normaal, heb je apparaat wel eens goed ontkalkt? deze elementen zitten vaak vol met kalk..

Bedankt voor de reacties.

Heb hem sinds zondag zondag in de keuken staan en tap er mijn koffie uit, geen straf mag ik wel zeggen. Tot zover blijft alles goed werken, ntc vervangen lijkt wel iets gedaan te hebben dus.

Alleen een kop heet water zetten is iets twijfelachtig, bij een grote kop zetten is de watertemperatuur net iets te laag voor thee, als ik het in 2x doe is het wel acceptabel. Heb het apparaat als defect gekocht, dus weet niet of dit normaal is bij dit toestel?

Ontkalken zou ik nog eens kunnen doen. wat ik in eerdere posts al aangaf, ik had al een cyclus gedraaid en met bekijken van element is die nagenoeg schoon van binnen (alleen beetje witte aanslag aan de wand), of zijn er betere resultaten te behalen met ontkalken?

NTC is een bekend issue met deze apparaten. De temperatuur regeling is dacht ik in apparaat te stellen via knop combinatie zie gebruiksaanwijzing.

Arco

Special Member

Afhankelijk van hoe (slecht) het apparaat behandeld is, kan 1x ontkalken niet genoeg zijn.
Ik heb hier een Delonghi gehad waar de pomp van kapot was. Na vervanging nog steeds veel te weinig doorstroom.

Na 1x ontkalken werd het iets beter, maar pas na 3x ontkalken werdt alles weer normaal...
Apparaat was door eigenaar veel te weinig keren ontkalkt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt, hoeveel Delonghi's er staan rood te knipperen dat ze ontkalkt moeten worden, en gewoon genegeerd word..

Ah oke dan, als een echte man had ik nog niet in de handleiding gekeken, zojuist even gekeken. Koffie temperatuur is op laag, middel en hoog in te stellen, heet water temp is niet aan te passen, wel de hoeveelheid afgifte. Zal die eens lager zetten.

En zal hem nog eens ontkalken, kijken of het nog verschil maakt.

Ik heb hem nog eens ontkalkt, is naar mijn idee niet veel beter geworden.

Heb hem nu wat langer in gebruik en zie hem wel als gerepareerd, koffie zetten gaat prima en algemene storing komt niet meer terug (daar ging het uiteindelijk om).
Heet water zetten doe ik in 2 stappen, eerst een beetje in de beker dan even stoppen en daarna vol laten lopen, dan is het water goed heet.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Goedenavond,

Door een inruilactie heb ik weer een zelfde type Bauknecht staan, is het handiger hier door te posten of om een nieuw topic te starten?

Deze Bauknecht heeft soortgelijk probleem, symptomen zijn hetzelfde; heet water circuit wordt niet warm en na een tijdje komt ook het algemeen alarm.
Oorzaak lijkt anders te liggen, vw elementen / thermische zekeringen / temp sensors / mosfets meten allemaal goed.

Heb met de scope gemeten, op de mosfet van koffie circuit komt wel een blok signaal binnen, op de mosfet van heet water circuit komt niks binnen. Dit terug geleid naar de microcontroller, en uit de uitgang naar heet water circuit komt niks.

Kan ik hier al een conclusie uit trekken dat de microcontroller defect is, of zou er nog iets kunnen zijn waardoor die niks uit stuurt?

Groet Wouter

Alle inputs moeten er zijn zoals waterbaksensors, alle nodige bakjes en klepjes aanwezig, onderhoudsprogramma's uitgevoerd (wellicht wil hij eerst ontkalken voordat hij vrijgave geeft?)

Op 24 april 2023 21:28:03 schreef Jaydeem:
heet water circuit wordt niet warm en na een tijdje komt ook het algemeen alarm.

Je bedoelt dat het 'algemeen alarm' komt als je de machine aanzet?

Op 24 april 2023 22:40:30 schreef Roland11:
[...]Je bedoelt dat het 'algemeen alarm' komt als je de machine aanzet?

Nee met vertraging, gaan minuten overheen. Dit was bij de vorige Bauknecht ook, denk dat hij eerst meet en als element niet warm wordt hij er een alarm uitgooit.

Voor de duidelijkheid dit is niet dezelfde machine die ik in begin van topic gerepareerd had, maar wel hetzelfde type.

Op 24 april 2023 22:15:13 schreef maus0611:
Alle inputs moeten er zijn zoals waterbaksensors, alle nodige bakjes en klepjes aanwezig, onderhoudsprogramma's uitgevoerd (wellicht wil hij eerst ontkalken voordat hij vrijgave geeft?)

Snap ik, maar ik verwacht dan bij opstart meteen een melding. Dit algemeen alarm komt vertraagd.
Ik heb wat dingen los gelaten bij opstart, zoals ntc voeler of niveau sensor, en dan komt er wel meteen een algemeen alarm.

je kunt het proberen, of een reset methode zoeken.
Als de processor stuk is kun je hem vrijwel meteen afschrijven.

Dus je krijgt het niet voor elkaar om het stoomelement aan te sturen?
Dan zou je inderdaad denken dat de print defect is.
Ik repareer deze printen en monteer indien nodig zelfs een nieuwe CPU, ik kan ook gereviseerde printen leveren van exact hetzelfde type (of eventueel zelfs nieuw). Bij levering van een gereviseerde print dien je de defecte in te leveren. Laat maar weten of je interesse hebt.