SATA-IDE-2 van Gembird wordt niet gelezen

Hallo,

Ik had nog een oude IDE schijf met dierbare herinneringen. Dus kocht ik een Gembird SATA-IDE 2, koppelde deze aan de IDE schijf, zocht een vrije plek ik m'n PC op koppelde hem aan de data kabel en de voedingskabel.

De led op het printje van de Gembird brandt, dus er komt voeding binnen, maar in verkenner kan ik de schijf niet terugvinden. Volgens de manual is het allemaal plug&play maar ik heb nu toch het idee dat ik iets ben overgeslagen.

Je kunt toch gewoon een vrije dataplug en een vrije voedingsplug gebruiken? Of kun je dit niet straffeloos doen?

Wie helpt mij?

Enige wat ik zie is dat je de drive als master of single moet strappen.

Sine

Moderator

Of cable select, bij de meeste drives is dat jumper er af.

Spint de drive wel op?

Ziet de BIOS je schijf?
Ziet Gparted je schijf?
Ziet je computer een andere SATA-schijf op die connector?
Voor proef kan je de opstartschijf op die connector zetten als je geen andere SATA-schijf hebt. De computer zou dan gewoon moeten opstarten.
Ik ga ervan uit dat je Windows gebruikt en dat de oude IDE-schijf NTFS- of FAT geformatteerd is.

Op 3 januari 2023 22:13:11 schreef Sine:
.. cable select, bij de meeste drives is dat jumper er af.

User manual op pagina 3 denkt daar anders over.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 3 januari 2023 22:31:18 (31%)

revado

Honourable Member

Ik denk dat je meer kans maakt met een USB > IDE kabel, bij voorbeeld de Gembird AUSI01.
Omzetters naar een sata poort werken lang niet altijd, daar moet vaak in de bios ook een en ander voor woren aangepast.
Met zo'n USB >IDE kabeltje heb ik al meerdere schijven gered in het verleden.

Sine

Moderator

ymmv, ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, en er toch aardig wat gebruikt.

Maar om data van een schijf te krabben zijn USB adapters sowieso handiger.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 3 januari 2023 23:09:09 (33%)

maartenbakker

Golden Member

Op 3 januari 2023 22:17:45 schreef ohm pi:
Windows gebruikt en dat de oude IDE-schijf NTFS- of FAT geformatteerd is.[...]User manual op pagina 3 denkt daar anders over.

Dat plaatje is zo gruwelijk slecht dat de helpdeskers er waarschijnlijk van dromen als ze zwaar getafeld hebben... Wat ze bedoelen is dat je de schijf op master of single moet instellen, niet dat de jumpers overeenkomen met jouw schijf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 januari 2023 22:17:45 schreef ohm pi:
Ziet de BIOS je schijf?
Ziet Gparted je schijf?
Ziet je computer een andere SATA-schijf op die connector?
Voor proef kan je de opstartschijf op die connector zetten als je geen andere SATA-schijf hebt. De computer zou dan gewoon moeten opstarten.
Ik ga ervan uit dat je Windows gebruikt en dat de oude IDE-schijf NTFS- of FAT geformatteerd is.[...]User manual op pagina 3 denkt daar anders over.

In de BIOS zie ik niets over schijven, maar ik ben bepaald geen kenner.

Kun jij me aan de hand van de screenshot aangeven waar ik dit kan vinden in deze BIOS?

Ik heb alle connectoren en power kabels gebruikt. Ook de datakabel op de opstartschijf gezet. Geen probleem. Dus het lijkt erop dat die Gembird gewoon niet werkt. De jumpers en de schakelaar dienen om te schakelen tussen IDE->SATA EN SATA->IDE. Overigens staat op de printplaat hiervan een plaatje die precies anders is dan in de manual. Dus ik heb beide mogelijkheden maar 'ns gebruikt: geen effect.

Ik hoop dat de BIOS misschien uitsluitsel kan bieden. In de BIOS kun je toch ook schijven toewijzen? Maar dan moet 'ie ze natuurlijk eerst wel zien.

Op 4 januari 2023 03:46:42 schreef maartenbakker:
[...]
Dat plaatje is zo gruwelijk slecht dat de helpdeskers er waarschijnlijk van dromen als ze zwaar getafeld hebben... Wat ze bedoelen is dat je de schijf op master of single moet instellen, niet dat de jumpers overeenkomen met jouw schijf.

Bedoel je dat ik ook nog een jumper moet plaatsen op de dipjes van de schijf zelf?

Schimanski

Golden Member

Op 4 januari 2023 10:39:12 schreef Pjeut:
[...]

In de BIOS zie ik niets over schijven, maar ik ben bepaald geen kenner. [bijlage] Kun jij me aan de hand van de screenshot aangeven waar ik dit kan vinden in deze BIOS?

Onder System Information. Gebruik < en > toetsen of F9 zoals rechtsonder staat uitgelegd.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Vaak de disk op MASTER zetten

maar de route IDE -> SATA -> PC heb ik nooit echt betrouwbaar gevonden.

IDE -> USB heb ik veel betere ervaringen mee. Desnoods een oude externe hdd case slopen, of 'm gewoon in een antieke PC drukken. In dat geval kan de bios de disk gewoon netjes zien.

Op amazon zijn handige converters te koop. Ik heb deze gekocht om oude HDD's nog uit te kunnen lezen. Heeft een externe voeding en extra kabeltje (alleen 2e foto) om oude, grote IDE HDD's te voeden. En je sluit hem aan op een USB(3) poort van de pc.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Op 4 januari 2023 10:40:22 schreef Pjeut:
[...]

Bedoel je dat ik ook nog een jumper moet plaatsen op de dipjes van de schijf zelf?

De jumpers moeten zo staan dat ze volgens de instructies van de schijf zelf op master of single/master staan. Het plaatje in de gebruiksaanwijzing van de gembird is een "voorbeeld".

En als het niet lukt, zou ik net als de anderen ook een IDE - USB converter of externe behuizing aanraden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 4 januari 2023 14:17:00 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste mensen,

Deze thread kan dicht. Ik heb een IDE->USB converter besteld: komt morgen. En de IDE-> SATA converter waren de slechts bestede € 11,- ever.
Gauw vergeten en weer verder.

Op 4 januari 2023 13:33:22 schreef Nightwalker:
Op amazon zijn handige converters te koop. Ik heb deze gekocht om oude HDD's nog uit te kunnen lezen. Heeft een externe voeding en extra kabeltje (alleen 2e foto) om oude, grote IDE HDD's te voeden. En je sluit hem aan op een USB(3) poort van de pc.

Let wel op dat de voedingsadaptor soms van soort rubbermateriaal is en als je je best doet, deze er omgekeerd in past... In tegenstelling tot de originele voedings-aansluitingen op oude voedingen waar je dat niet gaat lukken door het harde plastic. (Ik bedoel de Molex 4-pins voedingsstekker).

En nee, ik heb geen zin om uit te leggen hoe ik dit weet... (behalve dat ik het niet zelf was maar wel iemand die ik beter had moeten begeleiden).

maartenbakker

Golden Member

De 12V (meestal gele draad) hoort aan de buitenkant. Vraag ook mij maar niet hoe ik het weet. Was wel al bijna 30 jaar geleden dat ik dat leerde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@r-p:
Geen last van. Zoals afgebeeld bij de amazonadvertentie is het zo'n adapterblok die je rechtstreeks in de WCD steekt met een hardplastick ronde adapterplug. Kan niets aan verkeerd gaan.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Kan zijn, dat Windows 10 IDE niet meer ondersteund, probeer het met Windows 7

Arco

Special Member

Als het een nieuwere PC is met een M.2 drive, dan werken sommige SATA poorten soms niet meer als een M.2 is geinstalleerd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Alleen als het een M.2 SATA drive (budgetoplossing) is. Een M.2 NVMe (PCIE) zit de SATA poorten als het goed is niet in de weg.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."