Onderdelen Holec kast

Hoi mensen,
Ik heb tbv een uitbreiding van mijn installatie een uitbreidingskast op de kop getikt.
Nu lijkt daar ooit maar 1 fase in tw hebben gezeten, terwijl er nu 3 fasen tbv een kookplaat bij moet.
Is zo'n klemmenstrook zoals onder op de foto gemakkelijk te bestellen?
En hetzelfde voor een afdichting van de onderkant.
Waar kan ik dit bestellen?

Mvg
Fantomaz

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

onderdelen zijn er nog, maar die kasten zelf niet meer. immers is holec al jaren eaton geworden..

je hebt die railtjes niet eens nodig, maak het met soepele draad met twinhulzen en je kunt alles doorkoppelen.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 27 december 2022 19:31:24 (37%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties.
Ik wil wel een rail hebben omdat er mogelijk wat meer wordt afgetakt en ik niet zo van het doorlussen ben.

Nu loop ik nog tegen een volgend probleem aan.
Mijn bestaande kast is vrij "hoog" en wanneer ik deze uitbreiding op gelijke hoogte wil hebben, zitten de automaten niet op 1 rij.
En erger nog, de doorvoergaten komen ook niet overeen.

Zijn er nog regels daaromtrent waar ik rekening mee moet houden?
Ik had in gedachten de bovenkanten wel gelijk te houden, maar om dan niet via een zijinvoer de spanning te voeden, maar via een invoer van onderaf.
Mag dat? Of loop ik dan weer tegen andere restricties aan?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 28 december 2022 21:54:10 schreef Fantomaz:
Bedankt voor de reacties.
Ik wil wel een rail hebben omdat er mogelijk wat meer wordt afgetakt en ik niet zo van het doorlussen ben.

Nu loop ik nog tegen een volgend probleem aan.
Mijn bestaande kast is vrij "hoog" en wanneer ik deze uitbreiding op gelijke hoogte wil hebben, zitten de automaten niet op 1 rij.
En erger nog, de doorvoergaten komen ook niet overeen.

Zijn er nog regels daaromtrent waar ik rekening mee moet houden?
Ik had in gedachten de bovenkanten wel gelijk te houden, maar om dan niet via een zijinvoer de spanning te voeden, maar via een invoer van onderaf.
Mag dat? Of loop ik dan weer tegen andere restricties aan?

[bijlage]

dat ziet er idd niet uit. gewoon soepele draad nemen en poortje tussen de kasten maken. de voeding met een stuk buis maken is een gekloot voor 2 kasten langs elkaar, als 1 kast nu nog tegen de zijwand moest oke..

of zoek eenzelfde kast maar dan 24modulen in 220x330..

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

iets als deze. prijzen zijn echter belachelijk, dit is een kast van 30jaar of meer..

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/elektra-en-kabels…

deze is van eind 90's tot 2005 te koop geweest..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 28 december 2022 22:18:44 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Toen ik onlangs de slimme meter geinstalleerd kreeg ben ik ook overgestapt op 3-fase aansluiting.

Ik heb dezelfde Holec kast en dacht ook dat ik een andere aansluitstrook nodig had omdat nu de fase en nul vanaf de meter daarop aangesloten waren.

Voorwaarde van de netbeheerder voor de 3-fase aansluiting was dat er een 3-fase+N hoofdschakelaar aanwezig moest zijn. Die had ik van te voren al geplaatst (in de groepenkast, was verder geen ruimte tussen meter en groepenkast).
Hierop heeft de monteur de 3-fases en de nul aangesloten. Vanaf daar was het aan mij om de rest aan te sluiten.

De klemmenstrook onderin is dus niet meer gebruik.

Die klemmenstrook zou je wel kunnen gebruiken om de nul achter de hoofdschakelaar te verdelen maar de locatie is dan vrij onhandig. Ik heb een apart verdeelblok geplaatst naast de hoofdschakelaar.

Op 29 december 2022 05:54:26 schreef KGE:
Toen ik onlangs de slimme meter geinstalleerd kreeg ben ik ook overgestapt op 3-fase aansluiting.

De klemmenstrook onderin is dus niet meer gebruik.

Die klemmenstrook zou je wel kunnen gebruiken om de nul achter de hoofdschakelaar te verdelen maar de locatie is dan vrij onhandig. Ik heb een apart verdeelblok geplaatst naast de hoofdschakelaar.

Dit gaat voor mij niet op.
De kast op de foto is de uitbreidingskast met 1 rail.
Ik heb daarnaast (zie mijn schema) een kast met twee rails.

In de tweede kast komt oa een uitbreiding naar 2 kookgroepen.
Ik moet dus uit mijn 2 rails hoofdkast een leiding hebben naar deze uitbreidingskast, die afzonderlijk 2 3fase aansluitingen moet voorzien van spanning.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Als je van éénfase naar drie fasen gaat, kan je het beste in dit geval de hoofdschakelaar rechts plaatsen en de draden van de kWh-meter rechts naast het klemmenblok voeren.
Wat ik meestal doe is dan van de hoofdschakelaar af een 6mm2 twin aansluiting naar de aardleks en naar het klemmenblok. De nul aansluiting van de aardleks lus ik door naar de hoofdschakelaar en de nul-klemmenblok.

Van het klemmenblok uit kan je dan de uitbreiding naar je nieuwe kast maken (6mm2). Eventuele toekomstige componenten kan je dan op het klemmenblok aansluiten (aparte alamat voor de tuin/ buitenverlichting en/ of een alamat voor de wcd in de meterkast voor het ict-gebeuren (en meterkastverlichting!)

De plaatsing van de extra kast is het mooist als je de onderkant van de kasten op dezelfde hoogte plaatst, dan heb je ook geen gedoe met de doorvoergaten van beide kasten.
Als je kabels van de extra kookgroepen uit de vloer van de meterkast komen, kan je die ook aan de onderzijde invoeren, en het buisinvoerstuk aan de onderzijde monteren.

Voorbeeld van een ander merk kast, ook hier werd de bestaande 1 fase kast vervangen door een 3 fasen kast. Netbeheerder gereed, zo gezegd, voor drie fasen.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
High met Henk

Special Member

Ik zal vanmiddag fotograferen wat ik heb zitten. Gaat er toch uit. Alles is 3F.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 30 december 2022 08:49:49 schreef High met Henk:
Ik zal vanmiddag fotograferen wat ik heb zitten. Gaat er toch uit. Alles is 3F.

je hebt in je nieuwe huis haf kasten zitten, uit medio 90's en een kleinere nieuwer model, dat zal al abb/haf zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Brrr, ouwe holec kastjes waar de schroeven af springen als je er een keer scheef naar kijkt ....

Verschillende dozen naast elkaar plakken heeft een hoog "pruts en friemel bv"-gehalte.
Mijn keuze zou zijn de hele kast vervangen, eventueel met behoud van componenten. (Dat is exact wat ik een jaar of wat geleden gedaan heb)

Op 30 december 2022 11:41:14 schreef Sine:
Brrr, ouwe holec kastjes waar de schroeven af springen als je er een keer scheef naar kijkt ....

Verschillende dozen naast elkaar plakken heeft een hoog "pruts en friemel bv"-gehalte.
Mijn keuze zou zijn de hele kast vervangen, eventueel met behoud van componenten. (Dat is exact wat ik een jaar of wat geleden gedaan heb)

soms probeer je de klant te helpen, en niet op kosten te gaan jagen. maar gaat zo'n ouwe kast open om er een uitbreiding tegen te hangen en springt het ene na het andere kapot of los en denk je had beter gewoon een nieuwe kast gehangen. zeker als blijkt dat de klant dat zelf ook had verwacht.

als ik dat weleens voel aan de verdeler van de laadpalen op t werk, word dagelijks goed warm die kast, die heb ik al ooit bijgemaakt. de hoofdkast is een 40 jaar oud bakkeliet geval, er moet weer een groep voor een ovk bijkomen terwijl het brakke ding alleen nog de rand van de kliko moet raken eigenlijk, loop ik te wroeten in de vergeethoek voor bakkelieten onderdelen om daar nog een DII veld bij te maken. met een renovatie die nog ooit gaat komen zal die kast dan vervangen gaan worden, mede omdat er een zut PV gaat komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mwoah. Ik heb in en om het huis 5 van die holec kastjes hangen en heb geen klachten over de kwaliteit. En er is in de afgelopen 10 jaar best nog eens iets aangepast.

High met Henk

Special Member

Op 30 december 2022 11:13:20 schreef testman:
[...]

je hebt in je nieuwe huis haf kasten zitten, uit medio 90's en een kleinere nieuwer model, dat zal al abb/haf zijn.

Idd HAF kasten..

Mocht TS er belang bij hebben.. gratis. Zelf weghalen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Een jaren 70 holec Koenderink kastje.

Die mag bij de rest van het containerwerk denk ik ;)

Nu er toch nog geen prik op staat kun je meteen dat TF relais laten verdwijnen. Dat staat straks alleen maar plaats te vreten in de kast.

Tidak Ada

Golden Member

Ah, is dat duistere kastje een TF relais! Dat had ik juist willen vragen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Die hele kast gaat daar weg...

Dus de kast zelf gaat ook weg...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Dat is een voordeel in jouw situatie ... met een afgezaagde voedingskabel heb je keuzes ;)

Flink ISRA puntje overigens ... de laatste keer dat ik die tegenkwam was bij een bank.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 31 december 2022 14:50:41 (33%)

Project staat even stil.
Andere prioriteiten. Ik volg het nog wel en zal zelf weer wat input geven wanneer ik wat meer info heb, of wijzigingen doorgevoerd.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

de kabel naar de schuur is een dikke, lijkt een 16mm2, maar had blijkbaar geen voeding meer erop staan.

dergelijke isra's heb ik al meerdere geruimd. echter dit is buitengebied dus als je geen glasvezel hebt liggen zou ik deze nog laten hangen, anders weinig vaste lijn keuze..

kast is deels abb/haf en deels O&K. ik denk van begin jaren 70 nog. aan de FTT ontvanger zitten nog oude kleuren draad. netbeheerders hebben de oude kleuren nog lang gebruikt. de DIII kast van de stal is het nieuwste, wrs toen die stal is gebouwd is dat kastje erbij gekomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kun je de kleine kast niet tussen de oude en het meterbord plaatsen en daarin de hoofdschakelaar en de aardlek schakelaars?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
High met Henk

Special Member

Bij mij ligt glas in de dijk, dus dat komt er ook
Kabel naar schuur is 6mm2, maar een AS kabel

Dit wordt een boekenkast. Dus isra gaat ook weg daar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???