Uit de oude doos...

De juffrouw heeft een paars bloesje aan.

Hubie

Special Member

Die mevrouw met die soldeerbout is net zoiets als kaasfondue uit het vuistje(vrij naar Bram en Freek) ;-)

Je weet dat je dan je jatten verschrikkelijk gaat verbranden.... ;-)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Ik zie nog iets, hoe kan ze nauw solderen zonder soldeer te gebruiken??

Sine

Moderator

Op 31 december 2022 15:06:11 schreef Esoterist:
Voor en achterkant van het grafisch geweld van een kleine 25 jaar geleden!
3dfx voodoo 2
[bijlage]
[bijlage]

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:3dfx_500-0010-01.jpg

Die had ik ook, en dan het intro van Unreal er op.

Het 'woah' effect is tegenwoordig wat minder ... maar voor die tijd was het ongekend.
https://www.youtube.com/watch?v=zqdeyseQAP4

Die mevrouw soldeert trouwens tegen een connector aan, die zal zeker smelten op deze manier... :) Haar handen ook helaas.
Ze heeft de soldeerbout vast alsof het een pen is om mee te schrijven...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 3 januari 2023 22:36:04 (23%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Een ding is duidelijk. Die juffrouw soldeert niet.

revado

Honourable Member

Op 3 januari 2023 18:52:15 schreef Hubie:
Zo'n Moxa pci kaartje met 8 stuks RS-232 compoorten was een uitkomst.
Alle ontvangers en zenders en RTTY/Fax encoders/decoders in de radiohut werken met een compoort.
Toen de desktop PC de deur uitging en er een laptop voor in de plaats kwam begon het gelazer.
Zo heb ik een SCS Pactormodem wat niet aan de gang te branden was met een USB-RS-232 dongle.
Uiteindelijk bleek de vijfde,goedkoopste okkiewokkie USB-RS-232 dongle gewoon te werken.Een drama...
[bijlage]

Ik zou eigenlijk een doosje moeten hebben met USB-C erin en 4 compoorten uit.Maar zoiets bestaat niet.

Zou je iets met een dergelijke kaart kunnen @Hubie?
Daar kan die moxa PCI zo in denk ik.

fripster

Golden Member

Ik vraag me elke keer af wat die mevrouw in het paarse bloesje nou moet met een soldeerbout in een laboratoriumomgeving.. Dit is niet eens een werkplaats. Verder denk ik dat ze beter even kan bellen met het brandwondencentrum om zich alvast aan te melden.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Tidak Ada

Golden Member

Ik zie trouwens geen stekker, die in het/een stopcontact zit.....
Boutje zal dus wel koud zijn, of is ze zo heet dat de bout vanzelf warm genoeg wordt? (lijkt me niet, daar kijkt ze te serieus voor).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Van mijn vaders spul heb ik het meeste verkocht. Maar enkele dingen heb ik nog, zoals deze oude megger van The Record Electrical Co. Ltd Manchester England.
Van de koninklijke luchtmacht geweest en voor het laatst gekalibreerd op 30-12-'76.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Megger/Megger01.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Megger/Megger02.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Megger/Megger03.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Megger/Megger04.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Schimanski

Golden Member

Enige tijd terug viste ik een, door de afdeling in eigen beheer ontwikkeld, EEG systeem voor slaaponderzoek uit de container. Ik schat jaren '70. Duidelijk eigen bouw, maar wel netjes en met voor die tijd ook dure onderdelen. 19"kast van VERO, Delta voeding, instrumentatie Op-Amps, Bourns 10-slag potmeters... Voeding en op-amps heb ik bewaard.

OP05 instrumentatie op-amp

General purpose op-amp.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Schimanski

Golden Member

Bij de voeding ook de originele trafo...

Kwam nog deze advertentie tegen

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Nieuw uit de oude doos in origineel doos, dus NIB

2× ECC83 selected of 2× E83CC = 12AX7/WA

Oer-OpAmp van de uitvinder GAP/R, Type K2-XA

Van die Hybride blokjs heb ik er meer Van Analog Devices, Philbrick en anderen.
Zitten in mijn beursvoorradje, dus als er weer een beurs is, probeer ik ze te verpatsen (Niet die buizen OpAmp!).

Heb ook nog NOS Delta trafo's staan...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Op 3 januari 2023 22:49:21 schreef revado:
[...]

Zou je iets met een dergelijke kaart kunnen @Hubie?
Daar kan die moxa PCI zo in denk ik.

[bijlage]

Ja idd revado,dat is een oplossing,maar 10 jaar te laat... ;-)
Inmiddels draait alles met USB-RS-232 plug & pray doosjes...
Met de nadruk op pray....9 van de 10 keer werkte het niet.

jerome

Golden Member

Heden ten dage niets meer mee aan te vangen en toch maar blijven bewaren :-) Een kleine greep uit het assortiment.

Tidak Ada

Golden Member

• EIMAC VT158: Radar oscillator in lecher-configuratie (600MHz)
• WX 3506_Westinghouse: miniatuurbuisje in persglas omhulling
• EZ10B: 1MHz dekatron van Elesta

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 januari 2023 20:04:07 schreef jerome:
Heden ten dage niets meer mee aan te vangen en toch maar blijven bewaren :-) Een kleine greep uit het assortiment.

Die dikke elcos lijken mij nog niet zo waardeloos..?

Beetje een DrWho doos zo eindeloos diep als die is. _/-\o_

Die dikke elcos lijken mij nog niet zo waardeloos..?

Als elco's jarenlang ongebruikt op de plank liggen gaan ze ook achteruit. De isolerende laag die tussen het electroliet en het aluminium zit blijft normaal gesproken in stand door de aanwezigheid van een beetje elektrische lading in de condensator. In de tijd lekt dat langzaam weg en zal die isolerende laag langzaam worden afgebroken. Elco's hebben ook een door de fabrikant aangegeven maximum shelf life. Voor het einde van deze datum moeten ze gebruikt worden. Anders moet men de condensators weg donderen. Ik heb zo pellets vol elco's weggegooid zien worden. Een nieuw apparaat kan men nu eenmaal niet uitrusten met verouderde condensatoren. Zeker als de apparatuur belangrijke veiligheids functies moet vervullen.

Voor minder belangrijke functies kun je deze waarschijnlijk wel gewoon inzetten. Misschien moet je ze even formeren. Maar garanties heb je nu uiteraard niet. Om die reden zijn deze oude condensatoren toch eigenlijk wel vrij waardeloos.

maartenbakker

Golden Member

Dat wegdonderen klopt niet helemaal. Formeren is een legitieme procedure. Ik meen dat deze in het leger en mogelijk elders in de industrie ook gewoon gebezigd werd bij reserve-onderdelen die lang op de plank lagen.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat een elco die nog langer op de plank heeft gelegen, daadwerkelijk aangetast is in plaats van alleen maar deels gedeformeerd. Dan moet hij net als een papiercondensator geklikoficeerd worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 8 januari 2023 15:00:20 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Formeren doen we hier ook met frequentie regelaars Siemens Synamics. Als deze langer dan 2 jaar in het magazijn staan moet de condensator batterij geformeerd worden. Dit kan via de software en 24v hulpspanning.

Dan moet hij net als een papiercondensator geklikoficeerd worden.

Haha, "geklikoficeerd", dat zou nog een "woord van het jaar" kunnen worden - ook al vrees ik dat "kliko" niet echt verstaan wordt bij de meeste zuidertalers.

Bapaktus

Special Member

Hé, die ken ik wel.
Even in mijn voorraad gekeken.
Niet gevonden, wel een andere AD opamp.
De P501A. Ik kan er echter geen info over vinden.
Met dit blokje had ik jaaaren geleden t.b.v. een experiment (op de HTS-Haarlem) om de trekkracht in een sleepkabel voor een zweefvliegtuig te mete, een schakeling gemaakt. Een stalen ring, rekstrookjes hierop geplakt en dan een verschil versterker. Vervolgens dit signaal omzetten naar een LF-frequentie en dit dan in een 144 MHz zender gestopt.
Ontvangen en weer omzetten naar een gelijkspanning. Allemaal met AD blokjes/IC's. Resultaat in een (zweef-) tijdschrift gepubliceerd.
ruud

jerome

Golden Member

Op 8 januari 2023 14:18:37 schreef Paulinha_B:
[...]Die dikke elcos lijken mij nog niet zo waardeloos..?

Hebben minstens jaarlijks eens een uurtje aan de labovoeding gestaan, en houden meerdere uren voor 1 Volt spanningsval. Meten kan ik ze niet want mijn toestel doet maar 22K uF. Als ik laadt tot 10V en belast met 82 Ohm dummy duurt het 90 seconden tot 0,1V ontlading. Voor bijna alles zijn er calculators, doch voor dit niet! Omdat ze alle 3 ong. gelijk zijn denk ik wel dat ze nog goed zijn. Komen uit een IBM centale voeding voor servers eind de jaren 80.

Lambiek

Special Member

Ik vond deze nog in een doos.

Het is een analoge motorregelaar van Burny Etek. Deze regelaar werd gebruikt in diverse attracties in de Efteling. De regelaar heeft een ingang voor terugkoppeling van een tacho om het toerental constant te houden.

Ben nog een aantal maal in de Efteling geweest voor storing aan die regelaars.

De regelaar werd ook in de ARB1000 en de ARB1500 gebruikt, dat waren snijmachines om mangaten in ketels te maken.

Op de foto is het een ARB1500D, dit was het model na de ARB1500. De ARB1500D was de digitale versie, daar heb ik in de jaren 80 nog aan mee ontwikkeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Redelijk oude doos ik weet niet meer wat het is maar er zitten heel wat geheugen IC op allemaal 64K 1 bit.

Gr.F_S