Ferraris meter staat permanent op II (Nachtstand): ok?

fripster

Golden Member

Hallo Allemaal,

Ik kwam er achter dat mijn oude Ferraris type kWh meter permanent op telwerk II staat (het oude nachttarief) en niet meer terugschakelt (dat is ook logisch, de toonzenders zijn uitgeschakeld). De website van ESSENT klaagt dan ook over de meterstanden. (We hebben nu nog maar 1 tarief, er is geen nachttarief meer).

Ga ik hier gezeur mee krijgen? Het ding telt tenslotte netjes door, maar dan wel op teller II.

By the way: Ik heb een 'slimme meter' geweigerd omdat ik mijn privacy nogal hoog in het vaandel heb.

Ik hoor graag jullie meningen.

Groet,

Fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
mel

Golden Member

Volgens mij was telwerk 1 nacht, en 2 dagtarief

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bij mij staat ie vast op het bovenste telwerk wat gelabeld is als I. Toen er nog geschakeld werd was dat de nachtstand.

Ik krijg inderdaad bij het doorgeven van de meterstanden altijd de melding dat de standen niet kloppen met de verwachting. Het algoritme bij Essent gaat er kennelijk van uit dat juist de dagteller door zou moeten tellen. Het heeft verder geen consequenties. Als ik bevestig dat de standen toch echt goed zijn ingevuld wordt het verder gewoon verwerkt.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Welk telwerk het hoogtarief of het laagtarief was, dat verschilde per elektriciteitsbedrijf.

Tsja, wat is het probleem met je privacy? Ben je bang dat ze kunnen zien hoe vaak je in bad gaat?

Ik zou het op z'n beloop laten. Als hun software je correct doorgegeven meterstanden weigert dan is dat toch hun probleem? Netjes zelf administreren wat je wanneer gemeten hebt, en als de poep de ventilator raakt, mogen zij het gewoon rechtbrijen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Op 13 januari 2023 10:47:53 schreef KlaasZ:
(...)

Tsja, wat is het probleem met je privacy? Ben je bang dat ze kunnen zien hoe vaak je in bad gaat?

:)
O-)

Al dat geklaag over privacy.
Vroeger had je meteropnemers. In dienst van gemeentelijke bedrijven.
Gemeente ambtenaren dus. Die maakten weleens aantekeningen van illegale bouwactiviteiten, en gaven dat door aan bouwinspecteurs. :(

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 13 januari 2023 11:22:34 (35%)

bprosman

Golden Member

Voor het energie gezeur begon zat er bij mij maar 1 cent tussen dag/nachttarief dus niet spannend. Momenteel is dat 18 cent/kWh, dus ben wel blij met mijn slimme meter, ik zie hem 's-avonds om 21:00 (Brabant Limburg, de rest van NL 23:00) netjes omschakelen naar het lage tarief.
Maar goed, privacy mag ook wat kosten ;)
Je gaat er geen gezeur mee krijgen maar betaald nacht en weekend de volle mep waarschijnlijk.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 13 januari 2023 11:22:41 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 13 januari 2023 11:09:18 schreef mvdk:
[...]

:)
O-)

Al dat geklaag over privacy.
Vroeger had je meteropnemers. In dienst van gemeentelijke bedrijven.
Gemeente ambtenaren dus. Die maakten weleens aantekeningen van illegale bouwactiviteiten, en gaven dat door aan bouwinspecteurs. :(

Een van de belangrijkste aspecten van privacy is dat een potentiële aantasting daarvan "tastbaar" dient te zijn. Een telefoonboek? Geen probleem. Google en Facebook die alles bijhouden en combineren? Wel een probleem. Privacy is ook het ongemakkelijke gevoel dat er geheid dingen van je bijgehouden worden waarvan je niet kunt overzien wat de consequenties zijn. Zelfs als je denkt dat je alles keurig en goed doet.

Dat gezegd, zijn veiligheid en beprijzing misschien wel minstens even belangrijke redenen om een slimme meter te weigeren.

Beprijzing kan natuurlijk twee kanten op. Je kunt geld besparen door een dynamisch tarief te kiezen. Het kan ook zoals bij onze zuiderburen, misbruikt worden om capaciteitstarieven in te stellen - oftewel stiekume prijsverhogingen door te voeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Die privacy hebben we het al zo vaak over gehad hier. Ik ben nog geen meters die meer bij kunnen houden dan mijn stroom/gasverbruik. Geen microfoon, geen camera. Bovendien kun je het automatisch uitlezen nog steeds uitzetten en heb je toch dubbel tarief.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 13 januari 2023 12:29:01 schreef maartenbakker:
Het kan ook zoals bij onze zuiderburen, misbruikt worden om capaciteitstarieven in te stellen - oftewel stiekume prijsverhogingen door te voeren.

Ook weer zo'n complotgedachte.
Het instellen van het capaciteitstarief is geen misbruik en ook niet bedoeld om stiekem prijsverhoging door te voeren. Het is een middel om de kosten voor het in stand houden van het net zo eerlijk mogelijk te verdelen.
Weliswaar een ingewikkeld middel, maar niks mis mee.

fripster

Golden Member

Bedankt voor de info.

Bij mij gaat het erom dat de meetdata (welk verbruik op welke momenten) zou kunnen worden gebruikt om iets te zeggen over hoe ik leef en wat ik doe. Daar heeft echt niemand iets mee te maken. Ook al is het op dit moment "onschuldig", dat hoeft in de toekomst niet meer zo te zijn.

Laten we die discussie maar niet verder voeren hier. Dat wordt toch niks.

Bedankt voor de hulp allemaal!

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 13 januari 2023 13:11:36 schreef fripster:
Laten we die discussie maar niet verder voeren hier. Dat wordt toch niks.

Die discussie komt elke keer gewoon weer los zodra iemand over zijn privacy begint. Hou daar dan eens mee op, want het is echt grote onzin.

fripster

Golden Member

Ik bepaal zelf wel of dat onzin is of niet. Dat moet eenieder voor zichzelf weten. Toekomstige combinatie van heden ongekoppelde databases levert informatie op die je misschien wel niet zou willen prijsgeven. Alle informatie die je loslaat (of laat registreren) kan eventueel in de toekomst tegen je gebruikt worden. Of je dat nou leuk vindt of niet.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Arco

Special Member

Standaard wordt de stand maar 1x per maand opgenomen, mij boeit het niet dat ze weten hoeveel energie ik in welke maand gebruikt heb...
Meestal zeuren daar alleen gebruikers over die wat twijfelachtigs (of illegaals) aan het doen zijn... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn meter heeft daartoe een "laatste meteropname om... " veld. Kan je door op het knopje te drukken opvragen en kan je dus controleren dat ze het idd 1x per maand doen. (ik heb het niet echt gecontroleerd: ik zit in het kamp: "Het zal wel". Maar ik respecteer je beslissing, dat jij je er wel over opwind. Moet je zelf weten.).

Als je maar 1 tarief hebt, dan krijg je in nederland een tarief wat tussen dag- en nachttarief inzit. Je betaalt voor je dagstroom dus minder dan je buren die wel dubbeltarief hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn meter is sinds het afschakelen van het toonfrequent systeem al een paar keer omgeschakeld, en gezeur over mijn meterstanden heb ik toch al elk jaar (meer opbrengst dan verbruik). Dus ik maak me niet zo'n zorgen over dat omschakelen. Ik geef netjes allebei de meterstanden door.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 13 januari 2023 13:28:25 schreef Arco:
Standaard wordt de stand maar 1x per maand opgenomen, mij boeit het niet dat ze weten hoeveel energie ik in welke maand gebruikt heb...
Meestal zeuren daar alleen gebruikers over die wat twijfelachtigs (of illegaals) aan het doen zijn... ;)

Inderdaad heel knap om iets te halen uit een interval/granulariteit van 1 maand. Bovendien hoe gaan die het verschil zun tussen mijn poetsmevrouw die aan het stofzuigen is geweest of ik die 2 fricandellen in de airfryer heb gegooid.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Vandaar dat dat stukje van de privacy geen overduidelijk probleem is en altijd aangehaald wordt om "zeurders" te "debunken". Normaal gebruik volgens de specificaties en beloftes van het systeem is duidelijk geen probleem of in elk geval geen groot probleem. Zelfs niet als ik mijn dynamisch verbruik per kwartier laat uitlezen, wat feitelijk de enige rationele reden is om een slimme meter te willen hebben.

Slim 2 kanten op wordt hier geloof ik nog niet gedaan, maar lasten afschakelen is alweer een stap verder, vooral vanuit beveiligingsinsteek.

Let op dat bij zowel het uitlezen als het afschakelen, er een prima indekking kan bestaan waardoor er vanuit de partijen met wie je een contract hebt, in principe geen probleem hoeft te zijn. Wel kunnen er ongecontracteerde partijen ("hackers") zijn die voor problemen zorgen. Dat is geen paranoia of complotdenken maar gewoon een derdejaarsvak informatica op de TU. Een andere ongecontracteerde partij die gegarandeerd wil gaan kunnen uitlezen, is de overheid. Ook die heeft niets met mijn stroomverbruik te maken! Verder kunnen er cowboys (gecontracteerde partijen) opstaan die het "anders willen doen" zodat we weer teruggaan naar de tijd dat je een kwartje in de meter moest gooien. Dat is ooit als ongewenst en onveilig afgeschaft.

Ook kan het dat de markt dusdanig verziekt wordt dat je geen keus hebt en alle gecontracteerde partijen dingen met je informatie doen die jij niet wilt. Ik denk in eerste instantie aan de overheid, die zich de laatste jaren steeds vaker laat verleiden door het totalitaire gedachtengoed maar ook zeker aan partijen als Alphabet, Meta en Microsoft. Natuurlijk is het omslachtiger voor energiebedrijven om op dat niveau misbruik te plegen, dan dat het is voor softwarebedrijven... Maar het zou me niet verbazen als we binnen 10 jaar een Alphabet of een Meta kunnen verwelkomen op het energienetwerk, al was het maar omdat ze toch ook energie nodig hebben voor hun datacenters.

Op 13 januari 2023 12:48:16 schreef KlaasZ:
[...]Ook weer zo'n complotgedachte.
Het instellen van het capaciteitstarief is geen misbruik en ook niet bedoeld om stiekem prijsverhoging door te voeren. Het is een middel om de kosten voor het in stand houden van het net zo eerlijk mogelijk te verdelen.
Weliswaar een ingewikkeld middel, maar niks mis mee.

Ik zie geen complot in de fok! betekenis van het woord, alleen een keihard feit en de meest voordehandliggende (!) problemen en mogelijkheden die zich daarmee kunnen voordoen. Als de prijzen er al niet direct door stijgen omdat mensen niet snappen hoe ze hun verbruik kunnen optimaliseren, wat ze geheid zullen doen, dan is er 100% zeker vroeg of laat een manager die daar gebruik van maakt. Al was het maar op de triviale manier zoals eigenlijk elke verandering van stelsel of eenheid inflatie met zich mee kan brengen en dat meestal ook doet. Inherent of door misbruik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Slim 2 kanten op wordt hier geloof ik nog niet gedaan, maar lasten afschakelen is alweer een stap verder, vooral vanuit beveiligingsinsteek.

Met de "oude" slimme meter kon een netbeheerder je ook op afstand "afsluiten" , dat kan/mag niet meer en zit in de laatste meters ook niet meer in.

https://service.liander.nl/Ik_heb_een_vraag_over_mijn_meter/Werking_en…

Wel kunnen er ongecontracteerde partijen ("hackers") zijn die voor problemen zorgen.

Iedere meter heeft zijn eigen private key , daarvoor moet je fysiek toegang hebben tot de meter, en heb je die van mijn buurman dan heb je de mijne nog niet. Veel verjaardags/indianen verhalen zijn nog gebaseerd op oude Amerikaanse meters waar UID/password nog gewoon unencrypted over de lijn gingen.

maar gewoon een derdejaarsvak informatica op de TU

Dat is knap want tot nu toe is dat nog niemand gelukt om op afstand (als hacker) toegang tot een meter te krijgen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

@maarten,
Vooralsnog zie je vooral een hoop problemen die er niet zijn.

Afschaklen kan en mag niet meer (de meters hebben geen relais meer), dus die helft van je post kun je al schrappen.
Hackers incluus, die gaan echt je meterdata loggen 8)7

Ook kan het dat de markt dusdanig verziekt wordt dat je geen keus hebt en alle gecontracteerde partijen dingen met je informatie doen die jij niet wilt. Ik denk in eerste instantie aan de overheid, die zich de laatste jaren steeds vaker laat verleiden door het totalitaire gedachtengoed maar ook zeker aan partijen als Alphabet, Meta en Microsoft. Natuurlijk is het omslachtiger voor energiebedrijven om op dat niveau misbruik te plegen, dan dat het is voor softwarebedrijven... Maar het zou me niet verbazen als we binnen 10 jaar een Alphabet of een Meta kunnen verwelkomen op het energienetwerk, al was het maar omdat ze toch ook energie nodig hebben voor hun datacenters.

Ik geloof dat de Engelsen dat 'reaching' noemen.

Als de prijzen er al niet direct door stijgen omdat mensen niet snappen hoe ze hun verbruik kunnen optimaliseren, wat ze geheid zullen doen, dan is er 100% zeker vroeg of laat een manager die daar gebruik van maakt. Al was het maar op de triviale manier zoals eigenlijk elke verandering van stelsel of eenheid inflatie met zich mee kan brengen en dat meestal ook doet.

Gelukkig zit daar nog een marktwaakhond boven.
En bereid je maar alvast voor, dat capaciteitstarief zal hier ook nog wel komen. Sterker nog, dat hebben we al, je betaalt meer vast recht voor een zwaardere aansluiting. Maar en dynamische variant zoals in BE zit ook al in de pen.
Het doel daarvan is overigens niet zakken kloppen maar het ontlasten van het net. Het dwingt afnemers hun last over de dag te verdelen.
Dan kun je krampachtig aan je draaiend aluminium meter blijven vasthouden, en dat kan in België ook. Maar dan betaal je een vaste vergoeding.

jerome

Golden Member

Op 13 januari 2023 10:47:53 schreef KlaasZ:
Ben je bang dat ze kunnen zien hoe vaak je in bad gaat?

Zien zelfs wanneer de cannabis wordt geoogst, want dan zakt het verbruik aanzienlijk :-) :-).

bprosman

Golden Member

Op 13 januari 2023 16:40:53 schreef jerome:
[...]
Zien zelfs wanneer de cannabis wordt geoogst, want dan zakt het verbruik aanzienlijk :-) :-).

Een beetje telert doet dat buiten de meter om. En dan nog pakken ze je omdat het vermogen dat de wijk in gaat niet klopt met de som van de meters.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

En dan nog pakken ze je omdat het vermogen dat de wijk in gaat niet klopt met de som van de meters.

Taalkundig kan dit juist zijn.

Maar trafohuisjes hebben geen meetinrichting. Hoogstens een stuk of wat sleepwijzer Ampmeters.

Ze pakken je door als het gesneeuwd heeft over de straten te vliegen.

Sine

Moderator

Steeds meer huisjes hebben remote logging, bewaking, en zelfs besturing. kWh meter(s) waren er al eerder.

https://www.croonwolterendros.nl/nl/nieuws/samenwerking-tussen-enexis-…