Oude windmolen werkt niet lekker

Ha Lambiek,

Zie hier een iets duidelijkere foto.

Op 12 januari 2023 21:07:31 schreef Lambiek:
Dan zal ik het verkeerd gezien hebben. :)

benleentje

Golden Member

Op 12 januari 2023 12:12:35 schreef HarryAsd:
Maar soms draait hij helemaal niet, of nauwelijks. Het lijkt dan wel of er een fikse weerstand is om hem te laten draaien.

De molen bestaat grofweg uit 2 delen een motor/generator en de elektronica.
Zonder de elektronica zou de motor altijd heel soepel moeten draaien.

Maar dat soepel draaien heb je niets aan want je wilt wel energie opwekken ermee. Als je energie uit de generator gaat halen dan merk je dat door het zwaarder lopen van de molen.
Ergens zal de elektronica ook uit 2 hoofddelen bestaan. Het eerste deel staat vrij direct op de generator en zal een hulpvoeding zijn. Die hulp voeding zal de molen wel iets belasten en met een werkende hulpvoeding lijkt mij het niet mogelijk dat de molen 30 sec of meer kan uitlopen

Als de hulpvoeding genoeg energie krijgt dan word de elektronica actief. De actieve elektronica zal via Mppt voor een windmolen dan voor de aanwezige wind altijd proberen daar een maximum aan vermogen uit te halen en dat merk je dat de molen steeds zwaarder gaat lopen.

Normaal geef je een slinger en dan draait ie paar minuten.

Dat lijkt mij juist niet normaal, dan zou er compleet niets aan de generator hagen en ook geen hulpvoeding.
Ik heb laatst wat testen gedaan met hoeveel energie ik uit mijn naafdynamo van mijn fiets kon krijgen. Dan bleek iets meer dan 4W te zijn. Ik merkte aan het draaien van het wiel verschil in een onbelaste naafdynamo en de belaste. in het. Zonder belasting draaide het wiel veel langer na. Met belasting draaide het niet heel zwaar want het is maar 4W maar het na draaien was merkbaar minder lang.
Zo een hulpvoeding zal denk ook zo ca 4W zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
revado

Honourable Member

Zou het kunnen dat die 2 witte draden voor een veldwikkeling zijn?
Ik zou mij voor kunnen stellen dat de molen pas gaat leveren als er wind is en dan spanning op die wikkeling moet hebben, net als een dynamo, maar enr mogelijk ook mee afgeremd kan worden.

Dat was ook mijn gedachte. We kunnen nu een tweede gelijkrichter zien, waar één fase op zit aangesloten, en 3 zwarte draden vanaf de generator, dus Lambiek had toch gelijk. Ik dacht aan een DC motor met borstels (vanwege de koolborstels), of een BLDC, maar dat viel af vanwege de koolborstels. De 2 dunnere witten draden lijken me dan inderdaad voor een veldwikkeling.

Een dergelijke generator leek me helemaal niet logisch voor zo'n kleine windmolen, maar het is misschien wel de eenvoudigste manier om de stroom (en daarmee de belasting) te regelen.

Nu is natuurlijk de vraag wat die elektronica probeert te doen: een uitgangsspanning stabiel houden, zoals in een auto, of de stroom regelen om een maximum power point te bereiken? Ik verwacht het eerste eigenlijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
revado

Honourable Member

Op 12 januari 2023 22:08:07 schreef SparkyGSX:

Nu is natuurlijk de vraag wat die elektronica probeert te doen: een uitgangsspanning stabiel houden, zoals in een auto, of de stroom regelen om een maximum power point te bereiken? Ik verwacht het eerste eigenlijk.

Precies mijn gedachten.
Als het om een accu te laden/op spanning te houden is gemaakt dan zal de spanning stabiel houden het belangrijkste zijn anders kook je die droog met veel wind.

Aan TS: zitten er 3 koolborstels in?
Maak eens een foto van de binnenkant vaan de generator.

Op 12 januari 2023 22:14:38 schreef revado:
[...]

Precies mijn gedachten.
Als het om een accu te laden/op spanning te houden is gemaakt dan zal de spanning stabiel houden het belangrijkste zijn anders kook je die droog met veel wind.

Aan TS: zitten er 3 koolborstels in?
Maak eens een foto van de binnenkant vaan de generator.

Hoi allemaal,
Wat super dat jullie allemaal zo adequaat reageren. Ik vind het echt top!!

Ik zal morgen, als het weer licht is, wat nieuwe foto's maken die hopelijk wat meer duidelijkheid gaan geven.
Nogmaals, allemaal TNX.
:-)

Op 12 januari 2023 22:14:38 schreef revado:
Als het om een accu te laden/op spanning te houden is gemaakt dan zal de spanning stabiel houden het belangrijkste zijn anders kook je die droog met veel wind.

Nee hoor, je hoeft alleen de spanning te beperken, stabiel houden doet de accu zelf wel, je moet de stroom regelen, want de stroom bepaald het koppel, en dat is hoe je het maximale powerpoint kunt opzoeken.

Accu's laden met een vaste spanning werkt alleen als je ongeveer onbeperkt stroom kunt leveren, in combinatie met loodzuuraccu's. Elke andere accu kun je niet laden met een constante spanning. Probeer eens een Lithium accu te laden met een spanning die je vast zet op 4.2V, ongeacht de stroom die daarvoor nodig is. Wel een geschikte brandblusser in de buurt houden.

Ik verwacht 2 koolborstels op sleepringen (dus geen collector), dat is wat je gewoonlijk hebt voor een veldwikkeling, en zou ook kloppen met die 2 dunnere witte draden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 12 januari 2023 22:51:27 schreef SparkyGSX:
Ik verwacht 2 koolborstels op sleepringen (dus geen collector), dat is wat je gewoonlijk hebt voor een veldwikkeling, en zou ook kloppen met die 2 dunnere witte draden.

Daar kon je wel eens gelijk in hebben.

En ik ben ook benieuwd wat voor elektronica er bij zit.

Ik hoop ook dat de TS de metingen gaat verrichten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Handleidingen van de molens geven toch aan dat de huidige 3 fase borstelloos zijn. Ik neem niet aan dat ze dat een paar jaar terug nog niet bedacht hadden.

Dok

Golden Member

Heb ook even gezocht en kwam op youtube dit en dit tegen. Er zit een ronde platte stator in die aan bijde kanten tussen magneten zit.
Er zit ook wat elektronica in en de koolborstels zullen als sleepringding bedacht zijn zodat het ding rond kan draaien op de mast.
Praatje bij plaatje.

Nu we er toch zijn dan ook maar de tabel waar vermogens opstaan.

En hier de handleiding van het ding.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Ah, dan zitten de koolborstels dus helemaal niet in de motor! Dat is inderdaad de meest logische constructie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Of je hebt 2 sets koolborstels; 1 set in het mastdeel zodat de molen volledig kan ronddraaien en de gelijkspanning kan afvoeren; en een set voor de rotor of er moeten permanente magneten in zitten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Als je de boel loshaalt van de gelijkrichter moet de boel licht draaien als je de losgehaalde draden los houdt, en zwaar als je ze tegen mekaar houdt. En met twee tegen mekaar minderstroef dan alledrie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb nog wat foto's gemaakt, misschien geeft dit een beter beeld van hoe dat ding is opgebouwd.

Op 13 januari 2023 08:25:14 schreef SparkyGSX:
Ah, dan zitten de koolborstels dus helemaal niet in de motor! Dat is inderdaad de meest logische constructie.

Lambiek

Special Member

De behuizing van de koolborstels ziet er niet al te fris uit.

Heb je al gemeten aan de generator?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ben ook af en toe bezig met het idee voor een windmolen, dus ik lees hier al een poosje mee.

Aan de hand van de laatste foto's heb ik even een schema geschetst.
3f generator die met 3 zwarte draden aan 2 gelijkrichterblokken vastzit waarbij 1 gelijkrichter maar voor de helft wordt gebruikt.
2 witte draden voor een rem of sensor o.i.d.
De koolborstels om de opgewekte elektriciteit naar de mast te brengen waarbij de gondel 360° kan draaien.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Lambiek

Special Member

Ik denk niet dat ze weten dat er ook drie fase gelijkrichters zijn. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Misschien waren die in die tijd wel veel duurder dan 2 dubbelzijdige gelijkricht blokken.
Ik weet niet wat de kwaliteit zal zijn, maar de enige review met commentaar is van een Nederlander die ze voor een windmolen gebruikt. En de prijs valt best mee.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 12 januari 2023 17:31:56 schreef SparkyGSX:
, aangezien hij het over koolborstels heeft, wat suggereert dat het een DC motor met borstels is, in plaats van een BLDC.

Dan heb je toch geen gelijkrichter nodig? Het kan ook een alternator zijn, met veldwikkeling. de koolborstels lopen dan tegen de sleepringen voor de bekrachtiging. Foto van de borstels en waar ze op rusten gaat dat verduidelijken.

edit.. intussen zijn er zoveel meer reacties, ik loop wat achter :-)

Op 13 januari 2023 18:36:42 schreef Lambiek:
De behuizing van de koolborstels ziet er niet al te fris uit.

Heb je al gemeten aan de generator?

Ha Lambiek,
Ik merk dat ik toch niet zo goed ben in het meten van de verschillende waarden. Ik kom gewoon basiskennis tekort vrees ik.
Ik ben een echte beginner op elektronica gebied.

Ik ga kijken of er iemand in de buurt van Zaandam is die me kan helpen.

Tot zover iedereen erg bedankt voor de reacties. Het heeft mij in ieder geval goed geholpen en heeft mij weer wat meer inzicht gegeven in hoe e.e.a. in elkaar steekt.

Hartelijke groet,
Harry

Jinny

Golden Member

In de buurt van Zaandam zitten wel enige CO'rs, als je lief vraagt wil er vast wel iemand helpen.
Je kan ook met de meuk naar Medemblik komen, dan ga ik meten voor je.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 13 januari 2023 20:11:54 schreef kris van damme:
[...]
Dan heb je toch geen gelijkrichter nodig?

In principe heb je dan inderdaad geen volledige gelijkrichter nodig, alleen één diode in serie, om te voorkomen dat de motor gaat draaien met stroom vanuit de aangesloten accu als er te weinig wind is.

We weten nog steeds niet waar de witte draden voor zijn. Het draaien van de molen met de draden los (draait soepel), alle 3 de draden aan elkaar (draait zwaar maar gelijkmatig), of willekeurig 2 van de 3 draden tegen elkaar (draait schokkerig), zou aantonen dat de generator permanente magneten heeft.

Het zou ook handig zijn om de weerstand tussen de 2 witte draden te meten, misschien dat daarmee duidelijk wordt of het een rem zou kunnen zijn of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Waar de witte draden ook voor zijn, de regeling/aansturing hiervoor moet volledig verzorgd worden in de gondel. Hier zijn geen sleepringen met koolborstels voor in de mast bijgeplaatst.

Is dit echt alles wat er achter in de gondel zit, wat er op de foto's te zien is? Geen regelprintje o.i.d.? Anders lijkt het er op dat die witte draden nergens voor gebruikt worden. Mss is de generator wel zo'n 3f motor waar deze dan voor toeren/positie detectie worden gebruikt.

Ik heb van een collega een defect waveboard gekregen met 2 van die 3f motoren in de wielen die je op de zelfde manier als generator kunt gebruiken. Deze hebben ook extra draden voor de toeren en positie bepaling.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 15 januari 2023 15:58:36 schreef Jinny:
In de buurt van Zaandam zitten wel enige CO'rs, als je lief vraagt wil er vast wel iemand helpen.
Je kan ook met de meuk naar Medemblik komen, dan ga ik meten voor je.

Ik hoop dat iemand uit Zaandam dit leest. Zou top zijn. Als dat nou niet lukt maak ik graag van je aanbod gebruik :-)

Hartelijke groet,

@Nightwalker: voor de positie bepaling heb je niet genoeg aan 2 draden, meestal heb je daar Hall sensors (5 draden voor 3 sensors), en bij industriële motoren doorgaans resolvers (6 draden).

Voor een generator heb je helemaal geen sensoren nodig, zolang hij zelfstartend is; je kunt dan altijd de tegen-EMK gebruiken voor de positiebepaling.

Voor die 2 draden zijn er inderdaad geen sleepringen, maar ze zitten daar vast niet voor niets. Ik zie ook een extra rode en zwarte draad vanaf de gelijkrichters, dus het lijkt me waarschijnlijk dat er nog een printje bij hoort, die voeding krijgt vanaf de gelijkrichters, of vanaf de accu via de sleepringen, als er nog geen magnetisch veld aanwezig is in de generator. Dat zou betekenen dat het wel een generator met veldwikkeling is, en die gaat niets doen zonder die elektronica.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 15 januari 2023 23:16:46 (44%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken