Showtec single dimmer mk2

Gister een defecte dimmer gekocht. Blijkt dat de trafo het niet meer doet. Heeft iemand er nog eentje liggen waarvan de trafo het nog wel doet?

De trafo is een 10-005-0068 en nieuw niet goedkoop.

[Bericht gewijzigd door Herms op vrijdag 13 januari 2023 12:07:22 (14%)

Sine

Moderator

Doe dan ook een fototje van de trafo, en wat voor spanningen/stromen komen daar uit?

Als ik google mag geloven 2x9V bij 100mA

Die kun je zo ongeveer door alles vervangen wat daar in de buurt ligt met dezelfde steek.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 13 januari 2023 13:02:36 (45%)

Ik vraag het me af. Primair heeft hij 4

pennen met een dikke wikkeling. De foto is van de primaire kant. De primaire wikkeling tussen 1 en 4. Het raadsel tussen 3 en 4

[Bericht gewijzigd door Herms op vrijdag 13 januari 2023 13:57:08 (21%)

Arco

Special Member

Die 4 pins zijde lijkt me het dikste draad, dus secondair...
Zelfde steek zal wel lastig worden, is nogal exotisch (zo te zien 15x20mm, EI35 core?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aangezien de trafo 2x9V is zou de 3 pins kant de uitgang zijn, en de 4 pins (waarvan maar 2 bedraad lijkt het) de ingang. (Of is de meest linkse pin wel bedraad?)

[Bericht gewijzigd door Red_Arrow op vrijdag 13 januari 2023 14:53:05 (14%)

secundair is 3 pinnen (9V - 0 - 9V).
Primair is:
1. 230V dunne draad
2. Niet in gebruik
3. Dikke draad
4. 230V dunne draad en Dikke draad
Tussen 3 en 4 zeer kleine weerstand

Arco

Special Member

3 pins is normaliter de primaire, omdat de steekafstand daar ook groter is. (secondair zou dat weinig nut hebben.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

in dit geval is de 3-pins kant echt de secundaire. Gecontroleerd op de print en nagemeten met de meter.

[Bericht gewijzigd door Herms op vrijdag 13 januari 2023 15:31:06 (35%)

pa3gws

Golden Member

Die dikke draad aan de primaire (4pins)zijde is waarschijnlijk van de temp zekering.
Als die op de buitenste wikkeling zit kan je hem eruit halen.
Zo te zien aan de verdikking in de tape zit daar de zekering.
Er van uitgaande dat de primaire is onderbroken. :-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op vrijdag 13 januari 2023 16:15:52 (14%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Oei, nauwkeurig onderzoek laat zien dat ik het fout had.
Dit is primair:
1. 230V spoel (dunne draad)
2. Niet in gebruik
3. Dikke draad en 230V spoel (dunne draad)
4. Dikke draad
Tussen 3 en 4 zeer kleine weerstand. Oftewel, daar zit de 'zekering'.
De weerstand tussen 1 en 3 is oneindig, oftewel de primaire spoel heeft de geest gegeven.
Wat is de functie van die 'zekerings'-wikkeling? Is die voor de temperatuur? Als dat zo is, zou ik de gok wel aandurven om de trafo te vervangen door een 2x9V printtrafo.

Maar de grote vraag blijft: heeft iemand nog een defecte Showtec single dimmer mk2 liggen die hij wel kwijt wil?

Sine

Moderator

Ja, dat os gewoon een temp zekering, als je de folie er af haalt zie je die waarschijnlijk ook zitten.

Op de print moet je ook kunnen volgen waar de inkomende 230V naartoe gaat.
Gewoon een 2x9V blokje in gooien.

dat ga ik dus doen. Ik heb er inmiddels eentje aangeboden gekregen. Dank voor de reacties !

met de nieuwe trafo is hij weer 100% in orde.