Ferraris meter staat permanent op II (Nachtstand): ok?

Op 13 januari 2023 13:28:25 schreef Arco:
Standaard wordt de stand maar 1x per maand opgenomen,

Die van mij wordt elke nacht uitgelezen. Dat is hier kennelijk standaard.

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier zo'n lektronische (frraris?) meter meet n knipprnd LED-j in plaats van een draaischijf. Daar is ook van het (mechanisch) telwerk sectie '1' afgeplakt en wordt uitsluitend telwerk 2 afgelezen. Dat gebeurt hier bij mij nog op verzoek van Delta door mijzelf gelezen en wordt niet op afstand uitglezen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 13 januari 2023 17:36:38 (21%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Op 13 januari 2023 17:03:44 schreef Sine:
Steeds meer huisjes hebben remote logging, bewaking, en zelfs besturing. kWh meter(s) waren er al eerder.

https://www.croonwolterendros.nl/nl/nieuws/samenwerking-tussen-enexis-…

Tsja, t zal wel.
Betreedbare stations hebben wel de ruimte, maar compactstations, die betonnen dozen, missen gewoon de mogelijkheid daarvoor.
Die remote control kortsluitverklikkers zijn ook al geen succes gebleken, dat hoor ik dan zo weer eens van oud collega's.
Die storingsverklikkers zijn niet richtinggevoelig, en met alle decentrale opwek van tegenwoordig..

revado

Honourable Member

In onze woonflat heeft de VVE 2 meters.
1 hoofdmeter ( 3x125 amp) en een afstand afleesbare meter met stroomtrafo's.
In 2012 gesaneerd van een plateaumeter naaar dit systeem, en het werkt prima.
En nog een 2e meter, dat is een 3 fasen ferraris uit 1968, 3 x 25 amp.
Daar is het TF af sinds vorig jaar.
Sinds die tijd staat hij op telwerk 2, de onderste en dat is nacht.
MAAR... Wij willen al een tijdje juist wel een digitale meter ( slim is een belachelijke naam, er is niets slims aan) om weer 2 telwerken te hebben.
Wat doen ze nu namelijk?
Het nacht telwerk wordt als enkeltarief meter gezien.
Betreffende meter is voor de verlichting van het gebouw ( kleine 4 kilowatt totaal) dus dat tikt door.
Het verschil tussen dag en nacht is flink dus we betalen veel te veel nu.
Ik ben al zeker 1,5 jaar bezig dat oude kreng vervangen te krijgen.
Allemaal uitvluchten... het is een saneerwijk dus we kunnen niet vervangen, geen monteurs, 3 fasemeters zijn op...
Onzin, er zit een hazemeyer/ holec hoofdzekeringenkast onder en geen stalen kast dus argument 1 is onzin.
Vorige week weer aan de gang geweest, ze gaan weer terug bellen.
Dus let op de kosten als de meter op nacht vast staat!

maartenbakker

Golden Member

MAAR... Wij willen al een tijdje juist wel een digitale meter ( slim is een belachelijke naam, er is niets slims aan)

Dat was mij ook al opgevallen. Ik heb het idee opgevat dat een slimme meter doorgaans een uitleesbare domme meter is. Gezien de risico's die ik hieronder noem is dat eigenlijk maar goed ook... Maar met een dynamisch tarief kun je de belastings- of prijsgegevens van de energieleverancier natuurlijk wel gebruiken om je verbruikers slim te schakelen.

Op 13 januari 2023 14:37:05 schreef bprosman:
[...]Met de "oude" slimme meter kon een netbeheerder je ook op afstand "afsluiten" , dat kan/mag niet meer en zit in de laatste meters ook niet meer in.

Netjes, want zelfs zonder kwaadwillende partijen was dat weer een extra faalmodus. Wat er niet inzit kan niet alleen niet gehackt worden, maar ook niet stuk.

Dat is knap want tot nu toe is dat nog niemand gelukt om op afstand (als hacker) toegang tot een meter te krijgen.

Het derdejaarsvak was informatieveiligheid, niet "hoe hack ik precies slimme meter model xyz". Dat het bestaat (kort door de bocht maar daar komt het wel op neer) geeft 100% zekerheid dat het ooit gehackt kan worden, maar het is natuurlijk de vraag wanneer en of dat ooit geexploiteerd gaat worden... En als de fabrikanten de wedloop goed bijhouden is er ook niks aan de hand. Maar het is wel weer een extra faalmodus.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 13 januari 2023 18:39:22 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Waarom niet door een installateur de 3x25A aansluiting verschuiven naar die grootverbruik aansluiting? Desnoods de meter laten zitten, als je daar lief om vraagt bij de werkvoorbereider bij de netbeheerder mag je em houden.

Effe zwaar off topic: ik blijf me verbazen over het wantrouwen naar de netbeheerders als instantie, en zelfs het wantrouwen naar individuele werknemers bij die bedrijven.
En dan denk ik terug aan twee en een half jaar geleden, toen ik hier in corona topics mijn terughoudendheid noemde. Ik werd weggezet als wappie. Vind ik toch wel een beetje raar.

Op 13 januari 2023 17:47:32 schreef mvdk:
[...]
Tsja, t zal wel.
Betreedbare stations hebben wel de ruimte, maar compactstations, die betonnen dozen, missen gewoon de mogelijkheid daarvoor.
Die remote control kortsluitverklikkers zijn ook al geen succes gebleken, dat hoor ik dan zo weer eens van oud collega's.
Die storingsverklikkers zijn niet richtinggevoelig, en met alle decentrale opwek van tegenwoordig..

hier staat de werkinstructie van die DALI doos.

die dingen sturen nu de openbare verlichting. echter dat er een trafostation deurcontact op die doos aangesloten dient te worden laat denken dat er meer word gedaan met die data..

https://docplayer.nl/147934299-Instructie-werkinstructie-installatie-e…

dat die slimme meters door veel volk niet worden vertrouwd is mede door de media aandacht ooit gestart. gezeur dat verbruik niet klopt is 98% van de tijd alleen het idee maar, werkelijk is er gewoon veel meer verbruik als dat men denkt. uiteindelijk word je toch wel genaaid door die meters, want ga er gerust vanuit dat de netbeheerder die meters niet wegzet voor de klant, ze worden er zelf echt wel beter van, al is het op de lange termijn. straks ga je meer betalen op bepaalde tijden en dat kon nooit verrekend worden met de ferraris meters.

n onze woonflat heeft de VVE 2 meters.
1 hoofdmeter ( 3x125 amp) en een afstand afleesbare meter met stroomtrafo's.
In 2012 gesaneerd van een plateaumeter naaar dit systeem, en het werkt prima.
En nog een 2e meter, dat is een 3 fasen ferraris uit 1968, 3 x 25 amp.
Daar is het TF af sinds vorig jaar.
Sinds die tijd staat hij op telwerk 2, de onderste en dat is nacht.
MAAR... Wij willen al een tijdje juist wel een digitale meter ( slim is een belachelijke naam, er is niets slims aan) om weer 2 telwerken te hebben.
Wat doen ze nu namelijk?
Het nacht telwerk wordt als enkeltarief meter gezien.
Betreffende meter is voor de verlichting van het gebouw ( kleine 4 kilowatt totaal) dus dat tikt door.
Het verschil tussen dag en nacht is flink dus we betalen veel te veel nu.
Ik ben al zeker 1,5 jaar bezig dat oude kreng vervangen te krijgen.
Allemaal uitvluchten... het is een saneerwijk dus we kunnen niet vervangen, geen monteurs, 3 fasemeters zijn op...
Onzin, er zit een hazemeyer/ holec hoofdzekeringenkast onder en geen stalen kast dus argument 1 is onzin.
Vorige week weer aan de gang geweest, ze gaan weer terug bellen.
Dus let op de kosten als de meter op nacht vast staat!

dit los je met een draadje op, de TF ontvanger zal er nog wel hangen. met geluk een model met knopjes op de relais uitgangen >:)

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 13 januari 2023 19:11:00 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

"Ooit gehackt kan worden". Goedmaar dan net als met de OV chip kaart, tegen de tijd dat hij gehackt kan worden is er al een verbeterde versie. En nogmaals, een (1) meter hacken geeft je alleen toegang tot die meter, niet tot allemaal

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 13 januari 2023 18:33:08 schreef mvdk: ik blijf me verbazen over het wantrouwen naar de netbeheerders als instantie, en zelfs het wantrouwen naar individuele werknemers bij die bedrijven.[...]
Vind ik toch wel een beetje raar.

Dat is ook bijzonder.

Op 13 januari 2023 19:00:28 schreef testman:
[...]
hier staat de werkinstructie van die DALI doos.

die dingen sturen nu de openbare verlichting. echter dat er een trafostation deurcontact op die doos aangesloten dient te worden laat denken dat er meer word gedaan met die data..

Dat ding doet ook veel meer dan alleen lampjes schakelen, heb je die instructie ook eens grof gelezen? Dan heb je daar een beetje een idee van.

maartenbakker

Golden Member

Op 13 januari 2023 18:33:08 schreef mvdk:
Effe zwaar off topic: ik blijf me verbazen over het wantrouwen naar de netbeheerders als instantie, en zelfs het wantrouwen naar individuele werknemers bij die bedrijven.
En dan denk ik terug aan twee en een half jaar geleden, toen ik hier in corona topics mijn terughoudendheid noemde. Ik werd weggezet als wappie. Vind ik toch wel een beetje raar.

Als iemand die terughoudend was over onderwerp A zou ik verwachten dat je wel snapt dat mensen terughoudend kunnen zijn over onderwerp B ;-)

Maar zonder gekheid, er zijn bij netbeheerders naar mijn idee een stuk minder "perverse incentives" om onrechtmatige daden te begaan en ik zie ze ook als een partij die in principe netjes doen waar ze voor ingehuurd zijn. Bij het introduceren van kwade wil, zou je het hebben over bedragen die alleen vijandige overheden kwijt willen om personeel te werven, maar of die nou iets met slimme meters zouden willen is natuurlijk de vraag. Die kunnen vast wel ergens wat anders hacken met een groter effect. Een raket afschieten op een schakelstation is ook prima te doen en je hoeft dan niet te vertrouwen op iemand die je omkocht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
revado

Honourable Member

Op 13 januari 2023 18:33:08 schreef mvdk:
Waarom niet door een installateur de 3x25A aansluiting verschuiven naar die grootverbruik aansluiting? Desnoods de meter laten zitten, als je daar lief om vraagt bij de werkvoorbereider bij de netbeheerder mag je em houden.

Effe zwaar off topic: ik blijf me verbazen over het wantrouwen naar de netbeheerders als instantie, en zelfs het wantrouwen naar individuele werknemers bij die bedrijven.
En dan denk ik terug aan twee en een half jaar geleden, toen ik hier in corona topics mijn terughoudendheid noemde. Ik werd weggezet als wappie. Vind ik toch wel een beetje raar.

Het plan om die hele (aparte) licht-groepenkast om te zetten naar de grootverbruik installatie had ik ook al als alternatief staan.
Ooit is de aparte meter er gekomen om de kosten te kunnen verdelen tussen diverse groepen ( kantoren/ woningen/ garages) maar dat is nooit gedaan.
Capaciteit is er op die 125 Amp groep zat, de liften zijn gerenoveerd en hebben FO regeling, de hydrofoor is veel compacter en de CV bestaat uit een cascade ketelset, was oorspronkelijk 4 x monarch oliebranders met dito pompen.

Maar het blijft apart dat een (bij ons stedin) zo moeilijk doet.

@mvdk, niets tegen de mensen die bij netbeheerders werken, die willen wel weet ik uit ervaring, de organisaties worden logger en logger en alles gaat via een vast stramien.
Voorheen kwam er een werkvoorbereider kijken en waren de afspraken zo gemaakt.

@testman, de oude (die langwerpige landys en gyr 1600 hz) TF's zitten er nog, die waren voor de boilers en tarief van de woningen en de centrale meters.
Zitten er nog een stuk of 20 denk ik verspreid over 3 ruimtes.
Als ik het ruitje kapot zou slaan kan je de relais zo omzetten ;)
Maar dat doe ik toch maar niet.
Afgelopen week was het doorgeven van de meterstand niet mogelijk zonder foutmeldingen "meterstand onlogisch" dus ze zullen toch wel moeten komen kijken nu.

Edit: Sinds die 1600 hz TF uit de lucht is hebben we wel rust, die 1600 hz telegrammen klonken in ieder apparaat waar maar iets van een spoel of trafo in zit... en ledlampen en gedimde lampen knipperen ook niet meer !

Klopt het dat dat signaal 1 juli 2021 is gestopt?
Bij mij is de niet gebruikte teller met 2000 kWh teruggelopen daarna. Dat is wel bijzonder.

Op 13 januari 2023 19:15:37 schreef Sine:
[...]
Dat is ook bijzonder.

[...]

Dat ding doet ook veel meer dan alleen lampjes schakelen, heb je die instructie ook eens grof gelezen? Dan heb je daar een beetje een idee van.

die dali doos schakelt de openbare verlichting, kan storingen in het MS net detecteren en kan 3F stroom en spanningen meten, voor het verbruik van de OV lijkt het, maar kan ook de stroom van hele voeding vanaf de trafo zijn. een sturing van tariefdraden zit er ook op, echter dat hebben de nieuwe meters ingebouwd, en oude meters schakelen niet meer om dus lijkt niet gebruikt te worden?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

En er zit een P1 poort op om en kWh meter aan te knopen.

En nog een hele reuts aan toeters en bellen.

Jinny

Golden Member

Tsjonge jonge, blij dat ik daar niet meer mee te maken heb.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Jinny, je hebt toch zeker wel een scheepstoeter en dito bel?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Op 13 januari 2023 22:20:52 schreef Tidak Ada:
Jinny, je hebt toch zeker wel een scheepstoeter en dito bel?

Tuurlijk

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

dat hacken is 1 ding, maar stel dat ze binnen 5jaar die dingen kunnen hacken en dubbel zoveel laten tellen, gewoon voor de fun.
gaan ze binnen 5jaar AL die meters weer vervangen? denk het niet. er kunnen wel veiligere komen, maar dat wil niet zeggen dat ze al de oude gaan swappen.

2 blijft nog altijd een vraag wat de netbeheerder allemaal KAN met die meter. stel nu dat ze programmeren: tel aan 120% tussen 9h en 15h. hoe ga je dergelijke ooit aantonen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De slimme meter is globaal in 2 delen gesplitst
1 Het meet gedeelte inclusief de lokale tellers, dze firmware mag niet gewijzigd worden daar deze deel uit maakt van de het wettelijk goedgekeurde gedeelte welke onder de metrologiewet valt. Zover ik weet is deze ook niet aan te passen over de air maar alleen lokaal aan de meter. Een aanpassing houd in dat de meter opnieuw aangeboden moet worden ter keuring.

2 Het "slimme" gedeelte , deze kan wel aangepast worden en valt niet onder de metrologiewet.

bprosman

Golden Member

Op 14 januari 2023 15:00:40 schreef fcapri:
dat hacken is 1 ding, maar stel dat ze binnen 5jaar die dingen kunnen hacken en dubbel zoveel laten tellen, gewoon voor de fun.
gaan ze binnen 5jaar AL die meters weer vervangen? denk het niet. er kunnen wel veiligere komen, maar dat wil niet zeggen dat ze al de oude gaan swappen.

2 blijft nog altijd een vraag wat de netbeheerder allemaal KAN met die meter. stel nu dat ze programmeren: tel aan 120% tussen 9h en 15h. hoe ga je dergelijke ooit aantonen?

Die software kun je niet OTA aanpassen (Wat Peter ook al schrijft).

Met "stel" kun je natturlijk blijven mijmeren en je achterdocht jegens de "slimme meter" in stand houden tot je een ons weegt. 99.9% van de Verjaardags/Indianenverhalen zijn technisch niet realistisch en vooral van "horen zeggen".

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 14 januari 2023 17:37:49 (16%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Jep, dat is het probleem met veel van dit soort wantrouwen tegen de combinatie overheid en techniek of overheid en wetenschap - opzich niet onlogisch want de consument kan niet overal verstand van hebben.

De argumenten hier op CO zijn al van een hoger niveau dan van de consument en snijden minstens deels wel hout. Een netbeheerder die zelf het verbruik stiekum verhoogt, gaat niet gebeuren en bovendien vroeg of laat ontdekt worden. Een hacker kan het doen maar heeft er niet onmiddelijk belang bij. Het punt is dat het op enig moment kan, en dat dat vanuit de informatieveiligheidshoek wel degelijk problematisch is. Immers is "er geen belang bij hebben" in veel gevallen geen afdoende laatste veiligheidsbarriëre.

Het wantrouwen is ook bij consumenten in wisselende mate terecht, maar de redenen slaan soms nergens op dus krijg je een 'boy who cried wolf' effect en verdwijnen eventuele terechte argumenten makkelijk in de ruis.

P.S. Eerlijk is eerlijk, het hele systeem is beter doordacht en uitgewerkt dan ik vantevoren verwacht had. Mogelijk ook wel door mensen uit de diverse vakgebieden waar dan weer wel naar geluisterd is, omdat er geen doorslaggevende politieke of financiële redenen of domme actoren waren om selectief in de argumenten te gaan shoppen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 14 januari 2023 18:28:41 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

P.S. Eerlijk is eerlijk, het hele systeem is beter doordacht en uitgewerkt dan ik vantevoren verwacht had

Een paar jaar geleden schreef iemand dit op Tweakers :

Als we het over "Slimme meters" hebben ga ik er van uit dat we het hier hebben over een "DLMS" meter met daarop de Nederlandse spec. geimplementeerd (DSMR spec). Die specs zijn gewoon beschikbaar , Google maar eens op DLMS en DSMR. Het DLMS protocol is géén gesloten protocol, maar de specs moet je wel voor betalen.

De DLMS spec ondersteund verschillende security levels. Bijvoorbeeld het aanmelden op de meter kan al met een "plain text password" (wordt in NL niet gebruikt) tot 2-way handshake authentication zonder wachtwoorden maar met 128 bit keys.

De communicatie zelf is EN encrypted met AES voor confidentiality EN authenticated om te garanderen dat er niet getampert is met data (replay attacks), en dat de data komt van wie we het ook verwachten (authenticity) met AES-GCM.

Elke meter heeft zijn Eigen unieke keys en er kan zelfs gewerkt worden met session keys die vervallen na iedere communicatie sessie (zoals bij SSL bijvoorbeeld). Als er een key lekt kan via een master key (die bij de fabrikant in de kluis ligt en nooit over het net gaat) een nieuwe unieke key in de meter ingesteld worden. Deze sleutels worden zowiezo al regelmatig vervangen. Mocht het toch iemand lukken om een sleutel uit een meter te krijgen (waar je fysiek toegang tot de meter zelf nodig hebt), dan heb je slechts controle over 1 meter.

Stel dat AES gekraakt zal worden (wat in de toekomst wel ooit zal gbeuren) dan is de slimme meter je minste zorg als je weet wat er allemaal AES versleuteld wordt. De meters kunnen de meters vanop afstand een firmware upgrade krijgen (over het zelfde beveiligde kanaal), dus als de spec niet meer voldoet qua beveiliging kan er een update komen.

Zoals je ziet word er ook gewoon rekening mee gehouden dat AES ooit gekraakt zal worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik denk ook dat je 1000000x eerder via je internet verbinding gehackt wordt dan via je slimme meter.

de eerste hacker hackte een telefooncentrale, en toen dachten ze ook dat het onmogelijk was.

als er firmaware updates naar geschreven kunnen worden, kunnen er ook aanpassingen in geschreven worden.
VW dacht ook dat de dieselgate nooit zou uitkomen...

hoe gaan ze in de toekomst de duurdere electriciteit aan rekenen? stel dat van 10h tot 14h vandaag de electriciteit 1€ kost, en daarbuiten 0,5€.
gaan ze dan alle meters uitlezen om 10h en die standen registreren, en nog eens om 14h?
of stuur je een update naar 'alle' meters in je netwerk dat ze van 1O tot 14h dubbel tellen.
dan zijn de kwh's verdubbelt maar de prijs van 0,5€ hanteerbaar over de hele dag.

ik vertrouw het niet, als de mogelijkheid vroeger was om de meter te laten uitschakelen op afstand, welke mogelijkheden hebben die chips intern dan allemaal niet... als ze al disabled zijn, is het een hacker die ze kan unlocken.

als je ziet wat ze allemaal al kunnen bij het hacken, dan zijn die meters volgens mij peanuts.

in belgie werd fluvius van de rechtbank al opgelegd dat ze een bekabelde versie moesten aanbieden en niet allemaal 4G. wat heeft fluvius gedaan? geen lan kabel ingebouwd, neenee, ze plaatsen op u buitengevel een 4G antenne en kabelen die naar de digitale meter. de interne antenne wordt uitgeschakeld. dus daar is de bekabelde versie...
ik wou een bekabelde versie omdat ik dacht de berichten over mijn netwerk te kunnen onderscheppen om de gegevens eruit te halen (ipv een smartplug erin)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 januari 2023 20:49:01 schreef fcapri:
hoe gaan ze in de toekomst de duurdere electriciteit aan rekenen? stel dat van 10h tot 14h vandaag de electriciteit 1€ kost, en daarbuiten 0,5€.
gaan ze dan alle meters uitlezen om 10h en die standen registreren, en nog eens om 14h?

Nee hoor, veel simpeler. De meter houdt zelf een log bij van het verbruik per kwartier of per 5 minuten. Eén keer uitlezen per etmaal is voldoende. Bij het elektriciteitsbedrijf stopt de computer dan elk kwartier in het juiste tariefpotje.