Aftel Klok (balktijd voor een warme bakker)

Hallo ,

Mijn buurman is een warme bakker , en nu zou ik graag een aftel klok willen bouwen die je kan instellen om de totale baktijd mee te bepalen , maar ik wil het alarm laten afgaan door een voordeur bel (en of ook een rood licht wat aan en uit gaat maar ja dan slijt de lamp wel sneller ?). Omdat aangezien er veel lawaai en herrie is van machines en de radio die staat te keilen , heb je dus wel wat decibels nodig.

Het klokje wat hij nu gebruikt is zo eentje die je koopt in de handel maar als het alarm afgaat dan is dat slecht hoorbaar en het display is ook nogal klein. Het aftel klokje wat ik wil bouwen moet met nogal grote displays zijn zodat het goed te zien is.

Zijn de mede forum gebruikers hier bereid om mij even wat op weg te helpen ? elk idee is welkom , alvast dank en oh ja een gezond 2023 gewenst want dat had ik nog niet gedaan bij deze dus.

fred101

Golden Member

Ik zou iets met een Arduino maken. Dat is het eenvoudigste en er zullen vast al kant en klare project beschrijvingen op het net vindbaar zijn.
https://circuitdigest.com/microcontroller-projects/arduino-timer-tutor…
https://www.instructables.com/Arduino-Controlled-Kitchen-Timer/
https://www.instructables.com/Arduino-Kitchen-Timer/
en nog honderden meer

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 14 januari 2023 12:56:51 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
buckfast_beekeeper

Golden Member

Er zijn zo een goede klokken te koop voor warme bakkers. 4 verschillende tijden kunnen gelijktijdig lopen. Instelbaar van 1 seconde tot 9:59:59. Ik kan je zeggen dat die een alarm hebben waar de buren van klagen. Wij hadden de luidspreker zelfs afgeplakt. Werkt op een 9V batterij gedurende meerdere maanden bij dagelijks gebruik.

Linum food service. Dit is al een nieuwere versie dan die wij gebruikten en die ik zelf ook nog gebruik. Ook hier op pagina 4.

Verlies niet uit het oog dat het toestel moet voldoen aan de HACCP normen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 14 januari 2023 12:56:56 schreef buckfast_beekeeper:
Er zijn zo een goede klokken te koop voor warme bakkers. 4 verschillende tijden kunnen gelijktijdig lopen. Instelbaar van 1 seconde tot 9:59:59. Ik kan je zeggen dat die een alarm hebben waar de buren van klagen. Wij hadden de luidspreker zelfs afgeplakt. Werkt op een 9V batterij gedurende meerdere maanden bij dagelijks gebruik.

Linum food service. Dit is al een nieuwere versie dan die wij gebruikten en die ik zelf ook nog gebruik. Ook hier op pagina 4.

Verlies niet uit het oog dat het toestel moet voldoen aan de HACCP normen.

Iets zelf bouwen is veel leuker dan in de handel het zelfde kopen. Dit schema lijkt me wel iets. De speaker vervangen door een deurbel (het moet een beetje herrie maken maar niet de vrouw des huizes wakker word of de buurt) en het display moet groter

https://cdn.xingosoftware.com/elektor/images/fetch/dpr_1/https%3A%2F%2Fwww.elektormagazine.nl%2Fassets%2Fupload%2Fimages%2F17%2F220165-002-94-v3-220165-002pdf.png

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op zaterdag 14 januari 2023 23:23:16 (16%)

bprosman

Golden Member

Heb je al een PIC programmer ? Anders zou ik voor een Arduino/AVR gaan , daar zit een bootloader in.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
vergeten

Golden Member

Op 14 januari 2023 12:39:38 schreef Herman - Belgie:
Hallo,

Mijn buurman is een warme bakker, en nu zou ik graag een aftel klok willen bouwen die je kan instellen om de totale baktijd mee te bepalen, maar ik wil het alarm laten afgaan door een voordeur bel (en of ook een rood licht wat aan en uit gaat maar ja dan slijt de lamp wel sneller ?). Omdat aangezien er veel lawaai en herrie is van machines en de radio die staat te keilen, heb je dus wel wat decibels nodig.

Ik zou een of meerdere zwaailichten (met LED) gebruiken.
Dan wel op een strategische plek opgesteld in de bakkerij.
Lawaai overstemmen met nog meer lawaai vindt ik geen goed idee tenzij je ook handelt in oordopjes. :)

Tevens even de komma's in je quote juist geplaatst
Achter een komma, en de punt, hoort een spatie voor je verder schrijft, niet ervoor!
:)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Op 14 januari 2023 23:53:42 schreef bprosman:
Heb je al een PIC programmer ? Anders zou ik voor een Arduino/AVR gaan , daar zit een bootloader in.

Breng iemand die net een goede keuze heeft gemaakt nu niet in verwarring... ;)
(voor pic zijn er ook voldoende bootloaders, maar die heb je niet nodig als je programma deugt...)

Led display zonder serieweerstanden aansluiten is een no-no. De CA's aansluiten zonder driver ook.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 januari 2023 23:16:29 schreef Herman - Belgie:
[...]

Iets zelf bouwen is veel leuker dan in de handel het zelfde kopen. Dit schema lijkt me wel iets. De speaker vervangen door een deurbel (het moet een beetje herrie maken maar niet de vrouw des huizes wakker word of de buurt) en het display moet groter

Kan best zijn dat zelf bouwen leuker is maar hoe ga je het HACCP conform maken, met attest? Een bakkerij is niet de meest vriendelijke omgeving voor elektronica. Vet, stof, waterdamp, warmte, ... zorg maar dat het geheel afwasbaar is. Zorg er ook maar voor dat het tegen een stootje kan.

Wat warmte betreft, ga er maar vanuit dat het snel >40°C is waar de klok meestal naast de oven hangt.

Op batterij zal je niet lang spelen. Al zeker niet met 7 segment leds. Een LCD zonder backlight lijkt me dan al een stuk zuiniger.

Gaat de transistor de deurbel overleven?

Met 2 knopjes ga je er ook niet komen. Een bakker gaat niet de tijd nemen om elke keer een ganse reeks te doorlopen. Eerst brood gedurende 30 minuten met kleppen dicht, daarna 15 minuten open. Ik ben pistolets aan het bakken. 15 minuten met kleppen dicht en 5 minuten met kleppen open. Telkens moet de tijd aangepast. Reken al minstens op 5 knoppen. Start/stop, uren op en af, minuten op en af. Seconden laten we dan nog zo. Dan heb je nog maar 1 tijd. Vaak zitten er zaken met verschillende baktijden in de oven. Hoe ga je dat opvangen?

Het lijkt allemaal simpel maar is het niet. Voor thuis gebruik allemaal OK. Voor intensief gebruik toch wat minder. Te vaak projecteren we iets wat we thuis gebruiken naar een productieomgeving, waar toch andere eisen worden gesteld.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 15 januari 2023 08:50:27 schreef buckfast_beekeeper:

Kan best zijn dat zelf bouwen leuker is maar ....

Niet zo belerend zijn ;)
Hij kan er heel veel uit leren, want het zal niet eenvoudig zijn als je nog nooit iets met pic's of arduino gedaan hebt.
Om te beginnen lijkt het schema mij ook nogal zwakjes uitgevallen.

Edit: hier staat een beter ander schema, halverwege de pagina https://www.circuitsonline.net/forum/view/146222/2
Maar ook daar ontbreken de segmentweerstanden :?

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

Ooit heb ik een aftel-klok gemaakt voor mijn Eprom wisser met een TM1637 ding. Maar als je grotere displays wil doen lijkt aansturen met transistoren of een driver handiger.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Ik denk dat BB wel een punt heeft. Geen idee ivm richtlijnen in Belgie, maar ik zou zelf gillend gek worden als ik de tijd met 2 drukknopjes moest in stellen en ik denk dat het idd vrij industrieel moet worden gebouwd wil het heel blijven. Maar misschien is Herman wel heel goed in het mechanische gedeelte. Het getoonde schema is leuk voor incidenteel hobby gebruik. Niet voor deze toepassing. (Mijn mening)

Ik zou rotary encoders gebruiken om uren en minuten in te stellen.

Daarnaast een aantal voorgeprogrammeerde tijden die je bv met een 10 standen schakelaar kunt selecteren (de bakker zal wel weten welke hij dagelijks gebruikt).

Stop knop, pauze knop, reset knop, start knop

Een relais om de deurbel te schakelen (Of via een triac)
Een relais voor het zwaailicht.

Of hij download een keukenwekker app voor zijn telefoon. Er zijn er waar je diverse timers kunt opslaan. Zit in je zak, zet hem op trillen en je bent klaar. (of op smartwatch als hij die heeft)

In dit geval zou ik adviseren om een Arduino te kiezen en te leren programmeren, er zijn hier genoeg programmeurs om je te helpen als je ergens mee vast loopt en evt fouten er uit te halen. Ik ben geen arduino fan ofzo maar voor een beginner is het wel het eenvoudigste platform. Ze kosten weinig en je hebt er verder geen hardware bij nodig. Je hoeft niet alles zelf te schrijven, je ook kunt een bestaande sketch downloaden en naar behoefte aanpassen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 januari 2023 09:16:15 schreef MGP:
[...]
Niet zo belerend zijn ;)
[...]

We zitten niet meer in de jaren 60. De normen waar de voedingsindustrie aan moet voldoen zijn een stuk strenger. Aan de ene kant goed, want er gebeurden wel zaken waar je vragen kon bij stellen. Aan de andere kant zijn ze heel beperkend. Officieel mag je bijvoorbeeld geen Dreft gebruiken om de afwas te doen. Er bestaat geen HACCP attest van. Terwijl er voor huishoudelijk gebruik geen probleem is.

Voor thuis gebruik zou ik zeggen, vooral zelf bouwen. Voor een professionele bakkerij, denk heel goed na. Al zeker als het niet voor jezelf is. Wie is er verantwoordelijk als er een ganse oven brood verbrand omdat de wekker niet afliep? De bakker of de maker? Van een commercieel product, waarvan er honderden in omloop zijn, mag je verwachten dat het probleemloos werkt.

Edit: @fred101: een smartwatch gaat het niet worden. Je mag geen horloge of ringen dragen in een bakkerij. HACCP is Europees. Het zal dan ook maar op details verschillen tussen B en NL.

Dat HACCP op een aantal punten overdreven is, is een waarheid. Het is gebaseerd op het lastenboek voor het astronauten eten. Daar wil je inderdaad geen salmonella risico lopen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 15 januari 2023 10:16:08 (17%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Daarnaast een aantal voorgeprogrammeerde tijden die je bv met een 10 standen schakelaar kunt selecteren (de bakker zal wel weten welke hij dagelijks gebruikt).

Stop knop, pauze knop, reset knop, start knop

Of gewoon zoals op veel apparaten een paar "Preset" knoppen

Kan best zijn dat zelf bouwen leuker is maar hoe ga je het HACCP conform maken, met attest? Een bakkerij is niet de meest vriendelijke omgeving voor elektronica. Vet, stof, waterdamp, warmte, ... zorg maar dat het geheel afwasbaar is. Zorg er ook maar voor dat het tegen een stootje kan.

RVS kast, membraam toetsenbord, ben je al een heel eind.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 15 januari 2023 10:45:23 (39%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Je zou ook een menu kunnen maken voor verschillende soorten broden. Dat is eenmaal programmeren en dan via het menu een keuze maken.

Ik weet verder niets van bakken, maar volgens mij moet dit mogelijk zijn.

Hoeveel soorten brood zijn er eigenlijk?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

In een ver verleden waren er 3 à 4 soorten brood dagelijks op de plank. Wit, grof en rogge. In het weekend kwam daar meestal rozijnen en suikerbrood bij. Vandaag heb je dagelijks gemakkelijk 10 soorten. Wit, grof, rogge, rogge verdoemekes (rogge brood met rozijnen) 6 granen, 6 granen + 4 zaden, waldkorn, volkoren, glutenvrij, ... bepaalde soorten kan dan nog verkrijgbaar zijn als gist brood of zuurdesem. Grote geluk de baktijden van brood ontlopen elkaar niet zo erg.

Het stopt niet bij de baktijd van brood. Een sandwich bakt 4 à 5 minuten. Pistolets broodjes 15 minuten met stoom en kleppen dicht 5 minuten met kleppen open. Brood 30 minuten met stoom en kleppen dicht 15 minuten met kleppen open. Koffiekoeken 20 minuten. Biscuit 40 minuten in vorm. Op plaat 5 minuten. Cake afhankelijk van de hoeveelheid tussen 40 minuten en een uur. Worstenbrood weer anders. Flan ongeveer een uur.

Er zijn zoveel zaken dat een volledige lijst maken onmogelijk is. Maar zelfs met de dagelijkse en wekelijkse producten wordt dat een lange lijst en gaat de tijd instellen vaak sneller zijn als een menu doorzoeken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Het stopt niet bij de baktijd van brood. Een sandwich bakt 4 à 5 minuten. Pistolets broodjes 15 minuten met stoom en kleppen dicht 5 minuten met kleppen open. Brood 30 minuten met stoom en kleppen dicht 15 minuten met kleppen open. Koffiekoeken 20 minuten. Biscuit 40 minuten in vorm. Op plaat 5 minuten. Cake afhankelijk van de hoeveelheid tussen 40 minuten en een uur. Worstenbrood weer anders. Flan ongeveer een uur.

En de klok hoeft de oven niet te sturen, dus met stoom, kleppen e.d. is voor de klok niet relevant. 10 Minuten voor een recept zonder stoom, kleppen zijn de zelfde 10 minuten als zonder.

Ik zou rotary encoders gebruiken om uren en minuten in te stellen.

en gaat de tijd instellen vaak sneller zijn als een menu doorzoeken.

Ik weet niet hoe vies bakkershanden op dat moment zijn, en ik neem aan met handschoenen , dus Touch-screen , of iets capacitiefs zal m niet worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In de luchtvaart zie ik alles wat extreem smerig en in de slechtste omstandigheden gebruikt wordt, vaak uitgerust worden met membraan-toetsenborden. Dat wast makkelijk af, er zijn amper richels waar zooi in kan blijven zitten en een knopje extra is zo gemaakt in het ontwerp vooraf.

@ buckfast_beekeeper: het is terzijde, maar glutenvrij brood is in de meeste bakkerijen 'brood voor de vorm': het wordt gemaakt omdat er steeds meer mensen zijn die menen dat het gezonder is om glutenvrij te eten. Maar meestal is het absoluut niet glutenvrij omdat dat in de gemiddelde bakkerij gewoon niet mogelijk is vanwege kruisbesmetting met glutenhoudend stof van grondstoffen voor glutenhoudend brood.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Anoniem

Ik ben het 200% eens met de bijenhouder.

Zo'n elektronica zelfbouw hobby is erg leuk en leerzaam, het houdt je brein alert maar is enkel voor jezelf nuttig.

Tegenwoordig is al wat je maar kunt bedenken te koop voor een prijs waarvoor je niet eens de onderdelen bijeenschraapt en met een afwerking die artisanaal thuis niet realiseerbaar is.

De omstandigheden in een bakkerij, meelstof, vet, kleverige vingers, zijn dermate dat zo'n de buitenkant makkelijk en hygiënisch afwasbaar moet zijn zonder randjes waarachter het vuil zich ophoopt. Dat is heel moeilijk te realiseren.
Het moet ook vlot bedienbaar en ergonomisch, dus doordacht gemaakt zijn en betrouwbaar.
Thuisbouwseltjes blinken niet direct daarin uit.
Komt daar nog eens bij dat een bakker zo'n timer als beroepskosten kan inbrengen en het hem dus geen bal kost.
Hoe weinig Herman ook rekent, het is altijd teveel.
Tenzij hij het gratis doet in ruil voor af en toe een overgebleven taartje op het eind van de dag.
Ik voorspel dat dit in de doos met de honderd vorige onafgewerkte projecten zal eindigen ;-)

Op 15 januari 2023 13:09:48 schreef grotedikken:
Ik ben het 200% eens met de bijenhouder.
...

Eindelijk ben je het met iemand eens ;)

Ik voorspel dat dit in de doos met de honderd vorige onafgewerkte projecten zal eindigen ;-)

Das niet moeilijk te voorspellen, 99.99% van mijn ontwerpen belanden in die doos maar dat is hobby volgens mij :o
Bij mij gaat het hem om het weten en kunnen.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Wat een zwart kijk scenario's allemaal weer.

Het gaat toch om een timer en geen complete oven besturing. En de buurman van de TS zal best wat info gegeven hebben.

En +/- tien soorten brood valt mij mee. Daar moet makkelijk een menu voor gemaakt kunnen worden.

En als je dat via een encoder doet of een touch-screen dan is daar heel snel doorheen te scrollen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 15 januari 2023 13:25:47 schreef MGP:
[...]
Eindelijk ben je het met iemand eens ;)
[...]

Maar dat was uitzonderlijk, zie hieronder ;-)

Das niet moeilijk te voorspellen, 99.99% van mijn ontwerpen belanden in die doos maar dat is hobby volgens mij :o
Bij mij gaat het hem om het weten en kunnen.

Ik gooi ook wel eens iets uit elkaar, gewoon om te weten hoe het ineensteekt.

Als je echter iets bouwt is het streefdoel een functionerend iets te realiseren. Enkel als het naderhand werkt heb je voldoening.

Als 99.99% van je projecten onafgewerkt in de rommeldoos verdwijnen en je raakt het nog niet beu, dan is dat geen hobby meer maar een dwangneurose wegens een opgelopen trauma.

Op 15 januari 2023 13:36:28 schreef Lambiek:
Wat een zwart kijk scenario's allemaal weer.

Daar ben ik het 100% mee eens, je moet niemand met reglementen en doemdenken doen afzien van zijn voornemens om iets aan te pakken.
Laatst in bakkerij atelier geweest en daar hing een wijzerklok aan de muur van Action.

Folietoetsen zijn makkelijker te reinigen en met 3 heb je genoeg, uren+, minuten+ en start/stop, mijn wekker werkt ook zo en is verrassend vlotjes te bedienen, de start/stop knop is dan tijd of alarm.

Op 15 januari 2023 13:46:24 schreef grotedikken:
...
Als 99.99% van je projecten onafgewerkt in de rommeldoos verdwijnen en je raakt het nog niet beu, dan is dat geen hobby meer maar een dwangneurose wegens een opgelopen trauma.

Ik hou het op dwangneurose maar dan van een goede soort. :)

Verleden week iemand geholpen met zijn servoprobleem en het eerste printje heeft hij zelf gebouwd en het tweede heb ik gebouwd omdat het slecht weer was en tegen materiaalkost/verzending opgestuurd.
Dat was dan één van die 0.01%.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 15 januari 2023 14:05:03 schreef MGP:
Ik hou het op dwangneurose maar dan van een goede soort. :)

Heb jij ooit één project van GD gezien?

Het is alleen maar afzeiken van iedereen, want de heer GD heeft alle wijsheid in pacht. :r

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Afzeiken? Beetje grof gesteld.
Tja, naar de mond praten komt natuurlijk veel sympathieker over, maar iemand moet durven de keerzijde van de medaille belichten.

Elektronica is één van die obsessieve occupaties waar men vaak de voeling met de realiteit verliest.

En wie binnen een religie zelfs overduidelijke absurditeiten in twijfel trekt wordt als een ketter bestempeld.

bprosman

Golden Member

maar iemand moet durven de keerzijde van de medaille belichten.

Belichten wel, maar bij sommigen ligt de keerzijde altijd boven

Op 15 januari 2023 15:19:57 schreef grotedikken:
Afzeiken? Beetje grof gesteld.
Tja, naar de mond praten komt natuurlijk veel sympathieker over, maar iemand moet durven de keerzijde van de medaille belichten.

Elektronica is één van die obsessieve occupaties waar men vaak de voeling met de realiteit verliest.

En wie binnen een religie zelfs overduidelijke absurditeiten in twijfel trekt wordt als een ketter bestempeld.

Waarbij sommigen de "ontwerpspecificaties" ook wel tot in het absurde doortrekken. Het is maar een klokske voor in een bakkerij hee mannekes. Het hoeft niet in een operatiekamer of cleanroom of met Elon Musk mee naar Mars.

Beetje "Common sense" doet al wonderen. En waarom zo'n ding een "attest" moet hebben is me al helemaat onduidelijk omdat die dingen nou niet echt "geijkt moeten zijn" , als Bakker Bart m op 10 minuten instelt en het brood komt er mooi uit terwijl in werkelijkheid dit 12 minuten geduurt heeft gaat echt de keuringsdienst van waren niet komen. Dit kan ook met een k*tklokje van de Hema, of is er een Bakkerswetboek waarin dit allemaal beschreven staat ?

Schoonhouden : Ja, Makkelijk te bedienen : Ja.
Wat ik al zei, met een RVS kast, spatwaterdicht evt., een membraam toetsenbordje en je bent er al. Touch even kijken of dat lukt, mijn vraag of een bakker met handschoenen werkt was nog niet beantwoord.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.