Philips 60PFL8708S/12 doet niets meer

Hallo, tv doet niets meer , zekering ok , maar gele varistor EL103 meet iets in de mega ohms , en de groene EL111 geeft +-2 ohm???
Zie foto

fred101

Golden Member

Dat is mooi, dan zijn die goed.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op de gele staat TVR10681 op , maar op die groene zie ik niets staan? Dacht dat een varistor een hoge weerstand moest hebben?

fred101

Golden Member

De nummers die jij gaf zijn niet de component namen. De groene TH101 is waarschijnlijk een thermistor voor inrush begrenzing. De gele, VA101 is een Zinc Oxide Varistor. Die moet grofweg oneindig hoog zijn.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 15 januari 2023 14:36:17 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha , ok , dacht dat het dezelfde waren.

Ik zie ook nergens geen ledje branden of flikkeren als ik de powerknop indruk?

Als ik de afstandsbediening gebruik flikkert er een wit ledje naast het philips logo , met de knoppen op de tv zelf doet het ledje niets?

fred101

Golden Member

Schema zoeken en gaan meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 januari 2023 14:02:04 schreef bonhomme:
Hallo, tv doet niets meer , zekering ok , maar gele varistor EL103 meet iets in de mega ohms , en de groene EL111 geeft +-2 ohm???
Zie foto[bijlage]

De gedachtegang is prima, om eerst eens bij de voeding te gaan kijken. Maar dan is het wel verstandig dat je weet wat je meet. Meet de spanning eens die uit de voeding komt. Als daar geen spanning staat, moet je het bij de voeding zoeken. Staat daar wel een spanning, dat moet je het in elektronica ná de voeding zoeken.

Wees trouwens voorzichtig met meten. Ook hier geldt: Weet wat je gaat meten. Anders moet je er niet aan beginnen, gezien er ook deels 230V en hoger op gedeelte's staat op zo'n voedingsprint!

Kwaliteit boven kwantiteit
Arco

Special Member

Daar de AB werkt (knipperend ledje), is de standby voeding nog in orde, alleen schakelt die de hoofdvoeding niet meer in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op de stekker die van de voedingsprint naar de mainboard gaat , meet ik 12vdc op pin 25 / 12vdc op pin 11 / en 3.3vdc op pin 9
Dit lijkt me goed als ik afga op de waardes die op de print bij deze stekker gedrukt staan.

fred101

Golden Member

Heb je ook de rimpelspanning gemeten ? (met een scoop)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

En kan het wezen dat de achtergrond verlichting domweg het niet meer doet?? Voeding lijkt te werken..

maartenbakker

Golden Member

En omdat het een QFU is, als er geen duidelijke andere oorzaak zoals voeding of backlight is, kans op een loszittende BGA. Bij een 60" toestel is reballen zonder meer lonend.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

SDM opstarten en de layer 2 error bekijken, ik vermoed error 53 en dan is de processor aan de beurt... Uitleg hoe je de SDM opstart vindt je in het service manual.

Op de stekker die van de voedingsprint naar de mainboard gaat , meet ik 12vdc op pin 25 / 12vdc op pin 11 / en 3.3vdc op pin 9
Dit lijkt me goed als ik afga op de waardes die op de print bij deze stekker gedrukt staan.

Dan lijkt het defect niet bij de voeding te zitten!

Ik zou nu ook, zoals @smd noemt, kijken of er achtergrondverlichting brand. Dat moet je kunnen zien aan de randen van het scherm aan de binnenzijde. Niks, donker? Dan is dat het hoogst waarschijnlijk.

Wel licht? Dan heb je vanaf dit moment eigenlijk wel een oscilloscoop nodig. Zelf ga ik dan opzoek naar de hoofdcontroller en zoek ik of er een clock aanwezig is. Je zou daarvoor ook eerst rondom het kristal aldaar kunnen meten.

Kwaliteit boven kwantiteit
maartenbakker

Golden Member

Let op dat er twee controllers (en nog een heleboel andere zooi) in een enkele chip zitten. Ik weet niet zeker of elke controller wel een kristal heeft. Dit is de BGA die vaak los gaat zitten.

De test die William aangeeft is een snellere manier om dichterbij een diagnose te komen. SDM werkt zolang de standbyprocessor loopt en activeer je door twee testpunten die aangegeven zijn in de documentatie met elkaar door te verbinden. Zolang ze doorverbonden zijn, knippert hij de layer 2 foutcode.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En totaal geen SDM response, kan het zelfs een totaal defecte of cruciaal loszittende processor zijn!!

Niks licht van de achtergrond verlichting.

Als ik de sdm aansluiting verbind met de ground en dan de stekker insteek knippert de led 5 x kort en 3 x lang?

Arco

Special Member

Errorcodes staan op blz. 30 en 31...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Error 53. This error will indicate that the Fusion device has
read his bootscript (when this would have failed, error 15
would blink) but initialization was never completed because
of hardware problems (NAND flash, DDR...) or software
initialization problems. Possible cause could be that there
is no valid software loaded (try to upgrade to the latest main
software version). Note that it can take a few minutes
before the TV starts blinking LAYER 1 error = 2 or in SDM
(maintain grounding continuously), LAYER 2 error = 53.

Game over???

meestal al een paar keer voorgehad, regelaar n-fet die de power regelt voor de led matrix smd capaciteiten kort, fets springen meestal open.