Ferraris meter staat permanent op II (Nachtstand): ok?

Op 14 januari 2023 20:49:01 schreef fcapri:

hoe gaan ze in de toekomst de duurdere electriciteit aan rekenen? stel dat van 10h tot 14h vandaag de electriciteit 1€ kost, en daarbuiten 0,5€.
gaan ze dan alle meters uitlezen om 10h en die standen registreren, en nog eens om 14h?

Dat is geen toekomst, in NL heet dat een dynamisch energiecontract. Overdag met veel wind e zon krijg je dan geld terug, of je wordt betaald om zoveel mogelijk energie te gebruiken.

En waarom zou een netbeheerder dubbele tarieven berekenen, ik betaal aan mijn energie leverancier.

maartenbakker

Golden Member

En dat dynamische contract is naar mijn idee tot nu toe de enige richting consument onderbouwbare reden om een naar buiten loggende meter te gaan gebruiken. Hoewel de implementatie fatsoenlijk is waardoor een aantal bezwaren niet of minder opgaat, kan het alsnog wel zijn dat er ook perverse motieven waren voor de invoering want ten tijde van het hypen was er nog geen sprake van dynamische contracten (*)

Ik denk trouwens dat het de lading veel beter dekt om het over een naar buiten loggende meter te hebben, want het slimme zie ik er nog steeds niet aan. Slim wordt hij pas in combinatie met het zelf uitlezen en automatiseren van je verbruik.

(*) Ik denk wel dat dat een van de symptomen is waar de activisten die het inhoudelijk niet zo goed snappen, op triggeren. Als iets met relatief veel hype en relatief weinig onderbouwing wordt ingevoerd, wekt dat automatisch wantrouwen - zonder dat duidelijk hoeft te zijn hoe terecht dat is. Er zijn dan grotere belangen dan die de leek zelf onmidelijk ziet, alleen kan hij niet beoordelen in hoeverre die technisch zijn danwel politiek of kapitalistisch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Overigens denk ik dat er drie verschillende discussies (door elkaar) lopen.

De eerste discussie over "Privacy", de dataset, de "angst" dat de netbeheerder, of wie dan ook beschikking heeft over de data er patronen uit zou kunnen halen wat betreft gebruik en dit linken aan gedrag en leefomstandigheden.

De tweede discussie over de "angst" dat de data gemanipuleerd word.

De derde , dat het apparaat zelf verkeerd meet.

Van de eerste twee heb ik overigens nog nooit enig bewijs ergens gezien of gehoord anders dan roddelpraat, de derde eigenlijk ook geen hard bewijs. Wat die laatste betreft, vraag ik me nog steeds het volgende af :

Tros-Radar kondigt met veel tam-tam een item aan gebaseerd op het rapport van de uni Twenthe.
3000 klachten heeft Tros-Radar binnen gekregen, al waren er daar maar 5 van terecht zou ik dat met chocolade letters in de krant willen hebben.
Maar dat is helemaal doodgebloed. Ook de man uit het filmpje is niet verder gekomen dan dat hij een bezoekje heeft gehad van de afdeling fraude voor het verwijderen van de zegels.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/nauwelijks-afwijkin…

want ten tijde van het hypen was er nog geen sprake van dynamische contracten (*)

Hoe noem je dag/nachtstroom dan ? Daar zijn in Nederland al een paar versies van en bestaat al heel lang.
Je kunt nu al contracten afsluiten met flexibele tarieven per uur :
https://www.nextenergy.nl/artikelen/dynamisch-contract-is-als-enige-ec…

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 15 januari 2023 14:00:31 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 15 januari 2023 13:34:24 schreef maartenbakker:
want ten tijde van het hypen was er nog geen sprake van dynamische contracten (*)

Maar het was wel te voorzien dat er op termijn iets zou komen dat veel verfijnder en flexibeler zou zijn dan alleen een dag/nachttarief. Er waren immers al heel wat windmolens en zonnecellen in gebruik. In de industrie was dynamische beprijzing al veel eerder in gebruik en het zou met die "naar buiten loggende meter" een kwestie van tijd zijn tot het ook zou doodringen tot de comsumentenmarkt.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Je moet de polletiek de schuld geven. Dit gaat heel ver terug, naar de invoering van de elektriciteitswet 1998.
Daar zijn de fundamenten gelegd voor alles waar we nu zijn.
De opdeling productie/verkoop (die twee mogen samen), transmissie en distributie. Vroeger had een distributiebedrijf (nu een netbeheerder) een inkoopmeter en z'n klantmeters. Nu zijn binnen een netbeheer gebied meerdere leveranciers aktief. Hoe moeten die hun hoeveelheid elektriciteit inkoop plannen zonder verbruiksdata? En op welke momenten van de dag?
Met die ouwe draaischijfmeters lukt dat niet.
VVE's zouden een grootverbruik aansluiting kunnen overwegen, en "gewone" draaischijfmeters bij hun bewoners kunnen installeren. Dan heb je daar een stukje privacy.
Komt wel tegen een kost, want die meters moeten in een systeem, i.v.m. de metrologiewet of iets dergelijks.

Edit: het was meen ik Oxxio die bij bun klanten de meter van de netbeheerder eruit gooide, en een "slimme" meter installeerde. Daarmee administratieve ergernis bij de netbeheerders veroorzaakte. Wel typisch dat de acceptatie van die slimme meters bij die oxxio klanten probleemloos was.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 15 januari 2023 17:53:42 (15%)

Op 13 januari 2023 10:35:43 schreef fripster:
Hallo Allemaal,

Ik kwam er achter dat mijn oude Ferraris type kWh meter permanent op telwerk II staat (het oude nachttarief) (....)

Ga ik hier gezeur mee krijgen? Het ding telt tenslotte netjes door, maar dan wel op teller II.

By the way: Ik heb een 'slimme meter' geweigerd omdat ik mijn privacy nogal hoog in het vaandel heb.

Tja, hier al heel lang hetzelfde. Uiteindelijk overstag gegaan. Wat denk je..... Mijn laagtarief oude meter (dus alles wat ik per jaar verbruikte) was dik 20% meer dan ik nu met de slimme meter hoog/laag opgeteld verbruik. Kortom: leuk al die privacy en zo'n oude meter, maar het kost je zeer waarschijnlijk ook een paar centen. PS online kan je letterlijk alles uitzetten en net als vroeger je meterstanden 1x per jaar doogeven.

mvdk

Golden Member

@Eric21: die oude meter, zat die er al toen u daar ging wonen?
Of is die oude meter geplaatst terwijl u daar al woonde?
Of trok u nieuw in, en was dit een nieuw huis met een nieuwe meter?

Zoveel afwijking naar boven bij een oude meter klinkt niet goed.

Het huis is 35 jaar geleden gebouwd en toen is de meter geinstalleerd. Daarna nooit meer iets aan veranderd. Echter ca. 10 jaar terug ging deze niet meer van de nachtstand af. Dus jaren lang 0kWh verbuik ingevuld bij hoog. Nooit iets van gehoord. Dat is op zich al apart, maar uiteindelijk had ik toen over moeten stappen realiseerde ik me later toen dat verschil met de slimme meter duidelijk werd.
Aanvulling: de oude meter (type/ jaar), ik weet helaas niet meer wat dat was, maar het kwam niet voor in de overzichten van slechte/afgekjeurde meters. Weet ook niet of deze 35 jaar geleden nieuw was, maar ik vermoed van wel.

Op 15 januari 2023 17:46:09 schreef mvdk:
VVE's zouden een grootverbruik aansluiting kunnen overwegen, en "gewone" draaischijfmeters bij hun bewoners kunnen installeren. Dan heb je daar een stukje privacy.

Draaischijfmeters mogen voor verrekening al 20 jaar niet meer geplaatst worden.

mvdk

Golden Member

Op 15 januari 2023 19:20:26 schreef KlaasZ:
[...]Draaischijfmeters mogen voor verrekening al 20 jaar niet meer geplaatst worden.

Ah, ok.
Gewoon, toegelaten meters voor verrekening zonder spionage faciliteiten installeren.
Moet kunnen, toch?

bprosman

Golden Member

Op 15 januari 2023 19:47:28 schreef mvdk:
[...]

Ah, ok.
Gewoon, toegelaten meters voor verrekening zonder spionage faciliteiten installeren.
Moet kunnen, toch?

Teruglevering is ook al "spionage" daar kunnen ze al aan zien wanneer je met vakantie bent ;)
En we kunnen die mantra hier blijven herhalen maar "uitlezen op afstand" kun je uit laten zetten en dan moet je gewoon net als vroeger handmatig je standen doorgeven.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 15 januari 2023 20:06:11 (21%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 15 januari 2023 18:39:27 schreef Eric21:
Het huis is 35 jaar geleden gebouwd en toen is de meter geinstalleerd. Daarna nooit meer iets aan veranderd. Echter ca. 10 jaar terug ging deze niet meer van de nachtstand af. Dus jaren lang 0kWh verbuik ingevuld bij hoog. Nooit iets van gehoord. Dat is op zich al apart, maar uiteindelijk had ik toen over moeten stappen realiseerde ik me later toen dat verschil met de slimme meter duidelijk werd.
Aanvulling: de oude meter (type/ jaar), ik weet helaas niet meer wat dat was, maar het kwam niet voor in de overzichten van slechte/afgekjeurde meters. Weet ook niet of deze 35 jaar geleden nieuw was, maar ik vermoed van wel.

doorgaans is de meter niet stuk, maar de TF ontvanger als je die ook had hangen. of in geval tariefdraad een draadbreuk oid. de meter staat standaard op tarief X en de tariefspoel schakelt naar tarief Y, geen stroom op de spoel dan springt de meter weer terug. heb al vaak zat oude meters gezien maar de TF ontvanger was enige jaren terug dan vervangen. kon je nog aan de afdruk op het TF ontvangerbord zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 15 januari 2023 15:19:25 schreef Roetzen:
[...]
Maar het was wel te voorzien dat er op termijn iets zou komen dat veel verfijnder en flexibeler zou zijn dan alleen een dag/nachttarief. Er waren immers al heel wat windmolens en zonnecellen in gebruik. In de industrie was dynamische beprijzing al veel eerder in gebruik en het zou met die "naar buiten loggende meter" een kwestie van tijd zijn tot het ook zou doodringen tot de comsumentenmarkt.

Dat is een van die technische redenen die een leek in de begintijd nog niet kon beoordelen. Een andere technische reden is wat mdvk aanhaalt, het mogelijk maken van de liberalisatie van de markt. De wenselijkheid en uitvoering van die liberalisatie ligt inderdaad eerder op politiek/commercieel niveau dan op technisch niveau.

Dat Oxxioklanten er geen bezwaar tegen hadden, is logisch. Die wilden specifiek klant worden bij een leverancier die daar gebruik van maakte en konden zo minder betalen. Dat was de reden of op zijn minst een belangrijk onderdeel van hun besluit om over te stappen.

Dat is hetzelfde verhaal als ik de afweging zou maken om een dynamisch contract aan te gaan; dan wil ik mijn nog steeds niet afgekeurde Landis & Gyr dubbeltariefmeter uit 1966 ook wel laten vervangen. Immers heb ik op dat moment kennelijk besloten dat mijn individuele voordelen groter zijn dan de kans op nadelen. Overigens heb ik zeker na het schrijven van die laatste zin, maar ook al eerder over perverse incentives, lobbyisten en commercieel belang, het gevoel dat ik over covidbestrijding zit te schrijven in plaats van over energielevering. Kennelijk zijn er wel wat parallelen - al ben ik er nog niet helemaal over uit of ik dynamisch wil gaan afrekenen.

Ik denk dat bprosman gelijk heeft dat het bij de kritiek op naar buiten loggende meters om (minstens) 3 losstaande dingen gaat. Die zijn alle 3 in wisselende mate ook echt mogelijk, en dat ze mogelijk zijn is in principe reden genoeg om ze ook als mogelijk problematisch te benoemen.

Ik benadruk wel dat dat nogal "in wisselende mate" is. Ik geloof niet dat de netbeheerders zelf zo snel de privacy zullen schenden of de prijzen zullen gaan manipuleren, in elk geval niet op manieren die niet eerst in de wet moeten worden opgenomen. Een eventueel gevaar zou kunnen zijn dat ze ooit gaan lobbyen voor capaciteitstarieven en dat de overheid daar dan net als in België op ingaat. Hoeft niet duurder uit te pakken, maar rechtvaardigt wel wantrouwen. Uit de losse pols schat ik in dat het in de praktijk wel gemiddeld duurder uit gaat pakken.

Eventuele meetfouten zijn niet specifiek aan loggende meters gebonden maar zouden ook bij andere digitale meters kunnen optreden respectievelijk bij loggende meters verholpen kunnen worden. De meters moeten dan gewoon vervangen worden zoals vroeger ook gebeurde met bepaalde batches Ferrarismeters als ze afgekeurd werden.

Op 15 januari 2023 17:50:55 schreef Eric21:
[...]

PS online kan je letterlijk alles uitzetten en net als vroeger je meterstanden 1x per jaar doogeven.

Online uitzetten telt maar half. Dat betekent dat het energiebedrijf de standen niet krijgt, maar elke andere gecontracteerde of niet gecontracteerde partij er in theorie nog steeds over zou kunnen beschikken. Alleen een hardwarematige knop op de meter telt informatietechnisch gezien als uitzetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 januari 2023 20:04:29 schreef bprosman:
[...]
Teruglevering is ook al "spionage" daar kunnen ze al aan zien wanneer je met vakantie bent ;)
En we kunnen die mantra hier blijven herhalen maar "uitlezen op afstand" kun je uit laten zetten en dan moet je gewoon net als vroeger handmatig je standen doorgeven.

Wie zou daar in geïnteresseerd zijn?

Als inbreker zou ik vlugger je wifi/router hacken, zie ik precies wanneer de telefoons aan de wifi hangen.

maartenbakker

Golden Member

Precies. Dus daar maak ik me niet heel veel zorgen om.

Echter als iemand die er toch een reden voor heeft gevonden, dat zou willen en kunnen, dan is het uitzetten op API- of zelfs alleen maar administratief niveau van uitlezen op afstand daar geen gegarandeerde maatregel tegen. De kans is immers reëel dat als hij de kennis en vaardigheden heeft om bij die gegevens te kunnen, hij het uitlezen ook aan kan zetten of het niet doorgeven kan omzeilen.

Let wel dat ik onder niet-contractpartijen niet alleen hackers schaar maar ook overheidsdiensten. Die hoeven met een beetje geluk niet eens te hacken, en met heel veel geluk niet eens langs de rechter.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 15 januari 2023 23:25:32 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

maar elke andere gecontracteerde of niet gecontracteerde partij er in theorie nog steeds over zou kunnen beschikken.

Niet gecontracteerde sowieso niet, gecontracteerde ook niet alleen de netbeheerder, in theorie.

Maar je zegt "in theorie" dus het is eigenlijk ook maar "in theorie" een probleem :+

en dat ze mogelijk zijn is in principe reden genoeg om ze ook als mogelijk problematisch te benoemen.

Mijn oude oma zei altijd al : "Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest"

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 15 januari 2023 23:39:43 (25%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
vergeten

Golden Member

Op 15 januari 2023 23:23:59 schreef maartenbakker:
De kans is immers reëel dat als hij de kennis en vaardigheden heeft om bij die gegevens te kunnen, hij het uitlezen ook aan kan zetten
of het niet doorgeven kan omzeilen.

Wat een meesterlijke omschrijving van: wel doorgeven dus. :)
Net als: hij gaat nooit niet naar de kroeg. (dus altijd) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Op 15 januari 2023 23:37:41 schreef bprosman:
[...]
Niet gecontracteerde sowieso niet, gecontracteerde ook niet alleen de netbeheerder, in theorie.

Maar je zegt "in theorie" dus het is eigenlijk ook maar "in theorie" een probleem :+

[...]
Mijn oude oma zei altijd al : "Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest"

Niet gecontracteerde partijen die toegang hebben zijn onder andere politie, overheidsdiensten en hackers, waarvan de laatste wellicht de minst gevaarlijke zijn. Dat is alleen maar een kwestie van tijd. Dus echt een tastbaar probleem, met inderdaad de nuancering dat je kunt afwegen "dat het jouw tijd wel zal duren". Dat kan je dus lelijk in je achterste bijten, en dat ontkennen is net zoiets als het continu te vrezen. Dat kun je prima terugzien in mijn standpunt dat ik het risico zou overwegen te nemen als ik veel beter af ben met een dynamisch tarief. Dan ga ik heus niet bevend zitten afwachten tot er wat misgaat - maar ik ben me er terdege van bewust dat er simpelweg risico's aanzitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Met de grootste fantasie kan ik niet bedenken waar het gevaarlijk voor mij gaat worden dat politie en overheidsdiensten toegang heeft (gaat krijgen) tot mijn energieverbruik.

Als je ergens van verdacht word , en het is nodig voor de bewijsvoering, dan is het 1 telefoontje naar de OvJ en ze kunnen dat gewoon op (laten) vragen.
Net als je telefoongegevens bijvoorbeeld. Dus dat is schijnprivacy.

Dat kan je dus lelijk in je achterste bijten,

Vertel....

en dat ontkennen is net zoiets als het continu te vrezen.

Van het 2e heb je continue last, van het eerste niet.

Ze zouden veel meer datasets moeten koppelen. Bij mijn ex-vrouw in de straat woont een "uitkeringsgerechtigde" met 11 auto's op zijn naam (en dat zijn duurdere dan die van HmH). Alleen omdat de Bossche sociale dienst niet mag koppelen met de RDW gegevens kan dat gewoon.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 17 januari 2023 22:30:34 (18%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De verdachte meters in 2017 zijn hier te vinden
https://domotica.nl/2017/03/14/slimme-meters-onbetrouwbaar/

Echelon | Type: 83331-1IMAD | Metercode: KAP4
Enermet | Type: E420-n(t)(s) | Metercode: P8KM
Iskra | Type: MT371-D1A52 | Metercode: ZBEP
Iskra | Type: MT171-D2A52 | Metercode: RBEN
Iskra | Type: MT382-D2A52 | Metercode: ZBBD en ZBEV
Iskra | Type: MT171-D2A52 | Metercode: ZBER
Landis + Gyr | Type: ZCF110CBtFs2 | Metercode: E0004
Landis + Gyr | Type: ZMF110CBtFs2 | Metercode: E0005
Landis + Gyr | Type: ZCF120ABd(F)s2 | Metercode: KAAE
Landis + Gyr | Type: ZMF120ABdFs2 | Metercode: ZAEX

bprosman

Golden Member

Op 24 januari 2023 19:35:12 schreef Peter112:
De verdachte meters in 2017 zijn hier te vinden
https://domotica.nl/2017/03/14/slimme-meters-onbetrouwbaar/

Echelon | Type: 83331-1IMAD | Metercode: KAP4
Enermet | Type: E420-n(t)(s) | Metercode: P8KM
Iskra | Type: MT371-D1A52 | Metercode: ZBEP
Iskra | Type: MT171-D2A52 | Metercode: RBEN
Iskra | Type: MT382-D2A52 | Metercode: ZBBD en ZBEV
Iskra | Type: MT171-D2A52 | Metercode: ZBER
Landis + Gyr | Type: ZCF110CBtFs2 | Metercode: E0004
Landis + Gyr | Type: ZMF110CBtFs2 | Metercode: E0005
Landis + Gyr | Type: ZCF120ABd(F)s2 | Metercode: KAAE
Landis + Gyr | Type: ZMF120ABdFs2 | Metercode: ZAEX

Ook al weer 5 jaar geleden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Maar er hangen nog genoeg van, na een hoop tamtam niets meer van gehoord. Bij klagers vervangen, de rest hangt er nog gewoon waarschijnlijk.

Op 24 januari 2023 20:07:38 schreef Peter112:
Bij klagers vervangen,...

Kennlijk is het kriterium lichter dan "klagen". I heb de VRAAG gesteld: "waarom communiceert mijn meter op 9600 baud? Volgens mij zie ik in de spec dat het 115200 zou moeten zijn.". Daarop hebben ze m'n meter verwisseld.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/