Sony TV KDL46R470 met K 40 syndroom??

Hallo best forum leden, deze TV type nu al voor 2de keer gehad met een volledig uitgebrande witte plaat en LED strips flink weggefakkeld, is dit omdat beveiliging niet OK is want er blijft knalhard 170 Volt op staan?? zie foto's:

Mensen zaten TV te kijken en veel zwarte rook en zagen oranje vlammen ook dat de TV uit stopcontact was. na minuut doofde het denk door zuurstof gebrek.

Bekend fenomeen, bij de nieuwere generaties smelt de Light Guide Plate weg naast de leds...

ik meende dat de spanning voor ledstrips over het algemeen rond de 36v ligt
170v lijkt mij onwaarschijnlijk hoog en zou verklaren waarom de boel verbrand is .
in dat geval zou er iets goed mis zijn met de voeding
maar pin mij er niet op vast

Op 14 januari 2023 21:38:40 schreef william1967:
Bekend fenomeen, bij de nieuwere generaties smelt de Light Guide Plate weg naast de leds...

smelten is is tot daar aan toe , maar deze lijk echt in de fik gestaan te hebben

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad, dit lijkt een nieuw hoofdstuk uit een lange geschiedenis van affiktelevisies.

Duitse papiercondensatoren in de jaren '70, K40's in de jaren '80, begin deze eeuw de Loewe's die het kleedje waar ze op stonden in de fik zetten, en nu deze Zo-niet televisies...

Eervolle vermelding voor Zweedse K9/K11/K12 waar RIFA-rookbommen inzitten die ook in de hens blijken te gaan.

170V is een volkomen normale spanning voor een serieschakeling. Echter net als bij de K40 dient hij af te schakelen als er een fout optreedt. Bij de K40 zat er simpelweg geen beveiliging in, bij deze Sony wellicht wel maar defect?

Overigens wel vreemd dat het vuur op twee plaatsen tegelijk is ontstaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 15 januari 2023 13:19:57 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bjokal

Golden Member

De plek aan de rand kan natuurlijk zijn ontstaan door brandend materiaal wat naar beneden is gevallen.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Ja, klopt.. Beveiliging is erg summier vind ik als ik het op de print bekijk.
Ja Bjokal, dat denk ik ook, maar mazzel is dat TV gestopt is met branden door zuurstof gebrek, anders was de TV echt wel verder gaan fakkelen. Foto van achterwand heb ik niet geplaatst, maar had weinig gescheeld of was doorgesmolten.. TV helaas uit veiligheid niet meer hersteld en afgevoerd voor de 2de keer

Het zullen de brandvertragers zijn in de kunststof die verder affakkelen hebben voorkomen. Typisch een type TV die je niet onbeheerd aan wil laten staan.

ik vermoed wel als er meer zuurstof bijkwam dat het wel verder gegaan was..

In principe dooft vlamvertragend plastic vanzelf, ook al komt er zuurstof bij.
Echter mag er dan geen extra warmte (lees: elektriciteit) worden toegevoerd.
Bij mijn weten is het voor de buitenkant van het apparaat een eis (scenario 'kaars onder TV gezet) dat de kast mag ontbranden, maar binnen 60 of 90 seconde moet doven als de kaars wordt weggehaald. Hoe dat met de binnenkant zit weet ik niet... Maar vermoedelijk heeft het plastic precies zo gewerkt als ontworpen.

Ik denk niet dat er zuurstofgebrek is geweest doordat een TV flink wat ventilatiesleuven heeft, precies om o.a. de backlight LEDs te koelen.

Je zou een stuk van 10x10cm uit dat plastic kunnen knippen, en het in de open lucht in brand proberen te steken. Het mag branden, maar moet vanzelf stoppen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 27 januari 2023 19:37:55 (32%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 15 januari 2023 13:17:29 schreef maartenbakker:

Overigens wel vreemd dat het vuur op twee plaatsen tegelijk is ontstaan.

de bovenste plek is van de warmte van de led die in brand vloog onderin. dit probleem kun je niet aan de driver toeschuiven. materiaalkeuze is goedkoop. te brandbaar plastic en leds die zelfontbranden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Soms gebeuren er ook onvoorziene dingen...

Heb het jaren terug met een nieuwe PC gehad. Stond net een paar uur aan en toen een knal. (de primaire voedingselco was ontploft)
Hij stond onder een buro. Na een half minuutje zag ik vreemd flakkerend lichtschijnsel op de muur achter de pc.

Toen ik keek, bleek dat er brandend gesmolten plastic via de ventilatoropening langs de pc op de vloerbedekking droop... (plastic was het gesmolten blad van de fan)
Goed dat ik thuis was, je moet er niet aan denken wat er anders was gebeurd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Grappig ik heb in december hetzelfde toestel binnen gekregen met dezelfde fout. Bleek ook compleet uitgefikt te zijn in de rechter bovenhoek. Heb er toen zelfs nog een mailtje uitgegooid naar Sony met de complete omschrijving en foto's. Behalve een ontvangstbevestiging echter nooit meer iets van gehoord.

Levensgevaarlijk deze constructie.

Op 27 januari 2023 19:35:27 schreef Ledlover:
In principe dooft vlamvertragend plastic vanzelf, ook al komt er zuurstof bij.
Echter mag er dan geen extra warmte (lees: elektriciteit) worden toegevoerd.
Bij mijn weten is het voor de buitenkant van het apparaat een eis (scenario 'kaars onder TV gezet) dat de kast mag ontbranden, maar binnen 60 of 90 seconde moet doven als de kaars wordt weggehaald. Hoe dat met de binnenkant zit weet ik niet... Maar vermoedelijk heeft het plastic precies zo gewerkt als ontworpen.

Klopt. Nog een extra UL94 eis: hij mag ook geen brandend materiaal druppelen. Daarmee wordt voorkomen dat brand zich verspreidt.

Op 27 januari 2023 19:55:34 schreef Arco:
Soms gebeuren er ook onvoorziene dingen...

Heb het jaren terug met een nieuwe PC gehad. Stond net een paar uur aan en toen een knal. (de primaire voedingselco was ontploft)
Hij stond onder een buro. Na een half minuutje zag ik vreemd flakkerend lichtschijnsel op de muur achter de pc.

Toen ik keek, bleek dat er brandend gesmolten plastic via de ventilatoropening langs de pc op de vloerbedekking droop... (plastic was het gesmolten blad van de fan)
Goed dat ik thuis was, je moet er niet aan denken wat er anders was gebeurd...

Oftewel: de fabrikant heeft niet UL94-V1 of betere (V0 etc) materialen gebruikt. Zie mijn vorige bericht hierboven.

Of de assembleur heeft een goedkopere ventilator gebruikt, Chinezen gebruiken graag goedkopere spullen. De BOM is slechts een richtlijn.

Arco

Special Member

Tja,

't Is soms ook moeilijk te zien (er staat niet op "ik ben een slechte fan'... :) ), en de voeding was van een bekend merk.
(schijnbaar wordt daar ook niet alles getest, als een fan er solide uitziet is het al goed)

Ik gebruik nu alleen nog maar zeker goede fans, zoals Noctua, Papst, NMB,...
Op zich zou je niet verwachten dat een ontplofte elco een kunststof fanblad in brand zou kunnen steken, maar da's toch gebeurd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ledlover, het is in Paneel gedeelte en dat is redelijk weinig ventilatie openingen ook als er een gat ingebrand zit in de witte folie. Als achterwand doorgebrand was, dan was het mis gegaan en gevalletje wat bij Arco was gebeurd..

Wil graag eens hier alle meningen en evt serie nummers verzamelen, want het is een kwalijke kwestie.. Slechte beveiliging in LED circuit!!