Aftel Klok (balktijd voor een warme bakker)

Op 15 januari 2023 10:55:15 schreef Lambiek:
Hoeveel soorten brood zijn er eigenlijk?

Eén en dat moet negen minuten en ik kan het weten:

bprosman

Golden Member

Op 15 januari 2023 15:34:34 schreef NordRack2:
[...]Eén en dat moet negen minuten en ik kan het weten:
[bijlage]

Ik mik ze in de Airfryer, dat werkt ook :+ Zit zelfs een klok op :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 januari 2023 11:41:26 schreef bprosman:
[...]
En de klok hoeft de oven niet te sturen, dus met stoom, kleppen e.d. is voor de klok niet relevant. 10 Minuten voor een recept zonder stoom, kleppen zijn de zelfde 10 minuten als zonder.

[...]
[...]
Ik weet niet hoe vies bakkershanden op dat moment zijn, en ik neem aan met handschoenen , dus Touch-screen , of iets capacitiefs zal m niet worden.

De kleppen dat klopt maar het is telkens wel weer een andere tijd zetten. In de bovenste gaat de flan er in voor een uur. 2de vloer koeken die 20 minuten bakken. Vloer 3 weer wat anders. Ga eens wat nachtjes meedraaien en dan weet je hoe het werkt. Het is geen oventje zoals thuis. 5 verschillende vloeren waar verschillende zaken in kunnen.

Op 15 januari 2023 15:34:34 schreef NordRack2:
[...]Eén en dat moet negen minuten en ik kan het weten:
[bijlage]

Wat is dat voor vuiligheid? Veel te dikke en harde kost. Bak het af, laat het een uur liggen en het is oneetbaar. BTW warm brood is zeer ongezond. Als een bakker dat zou verkopen kan hij binnen 1 week de deur sluiten. Dan ziet hij niemand meer.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Het is geen oventje zoals thuis.

Ik ben wel eens in een bakkerij geweest hoor ;) , weliswaar lang geleden maar een klasgenootje van me die hadden thuis een bakkerij.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Bakken schijnt inderdaad moeilijk te zijn... ;)

Bij AH ''bakken'' ze brood op de broodafdeling. Soms ziet dat er goed uit, andere keren donker verbrand, en soms bleek alsof het zo uit de diepvries komt...
Een rotary encoder is wel handig in gebruik, maar niet makkelijk hygienisch/schoon te houden...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 15 januari 2023 18:29:23 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij AH of Aldi is dat geen brood bakken. Er staat geen kneder, het wordt er niet opgewerkt. Recht uit de vriezer. Laten rijzen, als dat al moet en bakken. Bakken is een stiel. Die leer je alleen door het doen en feeling te krijgen.

En dat warm brood ongezond is, is geen fabel. Bij bakkers komt er meer maagkanker voor dan bij de rest van de bevolking.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

op t werk heeft men een klant welke een keten van bakkerijen heeft. die winkels bakken feitelijk amper iets, vrijwel alles komt van de bakkerij op een industrieterrein welke alles bezorgt bij de lokale winkels. dat groeit best, er worden steeds meer winkels overgenomen ( die voorheen van een lokale bakker waren welke wel zelf deed bakken ) dus het pand op het industrieterrein zit ook steeds meer tegen zijn maximale capaciteit aan. daar staan meerdere grote ovens, en heet dat het daar is. alles rond die ovens heeft te lijden van die temperaturen. tig karren staan daar af te koelen of bevatten nog te bakken brood enz..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 15 januari 2023 18:38:00 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 januari 2023 13:09:48 schreef grotedikken:
Ik ben het 200% eens met de bijenhouder.

Zo'n elektronica zelfbouw hobby is erg leuk en leerzaam, het houdt je brein alert maar is enkel voor jezelf nuttig.

Tegenwoordig is al wat je maar kunt bedenken te koop voor een prijs waarvoor je niet eens de onderdelen bijeenschraapt en met een afwerking die artisanaal thuis niet realiseerbaar is.

De omstandigheden in een bakkerij, meelstof, vet, kleverige vingers, zijn dermate dat zo'n de buitenkant makkelijk en hygiënisch afwasbaar moet zijn zonder randjes waarachter het vuil zich ophoopt. Dat is heel moeilijk te realiseren.
Het moet ook vlot bedienbaar en ergonomisch, dus doordacht gemaakt zijn en betrouwbaar.
Thuisbouwseltjes blinken niet direct daarin uit.
Komt daar nog eens bij dat een bakker zo'n timer als beroepskosten kan inbrengen en het hem dus geen bal kost.
Hoe weinig Herman ook rekent, het is altijd teveel.
Tenzij hij het gratis doet in ruil voor af en toe een overgebleven taartje op het eind van de dag.
Ik voorspel dat dit in de doos met de honderd vorige onafgewerkte projecten zal eindigen ;-)

Raar wat een topic kan doen , eerst 2 daarna plots 30 reacties , allemaal goed en wel. Ze allemaal beantwoorden ga ik niet doen , deze pik ik eruit. Eerst even dit , mijn buurman heeft voor iets gezorgd (privé) en ben hem daar dankbaar voor. Dus wil ik iets terug doen en nee géén cent vragen. Krijg zo al heel gratis van hem (brood , taart enz) maak er geen overdreven en echt misbruik van. Ik heb ook al eerder eens iets gratis voor hem gedaan waar hij erg blij mee was , dat was al zijn CD's (300 a 400 stuks of meer) omzetten op harde schijf. Vroeg geen geld wel iets in natura. Nu weet je dat ook :)

Een idee om zo een keuken timer te maken (of dat voor voeding is of in een bakkerij) het komt aardig in de buurt bij elkaar. Ik heb totaal géén weet of er al dan niet wetten bestaan hier in Belgie , op dit gebied van een regel die zegt aan wat een " timer " ivm baktijd wel of niet moet voldoen ? zelfs nog niet eens iets over gehoord zal het de buurman wel eens vragen.

Ik ben al wel vaker bij hem in de bakkerij geweest , en dan heb ik er op gelet dat hij de tijd ivm met bakproces van tijd tot tijd nakijkt (op display) en of de tijd aanpast. Maar dat display is (piep) klein en hangt ergens tegen en het is lastig om zien (helderheid en niet genoeg licht inval)

Dus dacht waarom niet zelf zo iets gaan bouwen (ga zeker rekening houden met de nodige hygiënisch omstandigheden), en wat zou daar nu verkeerd aan zijn iets kopen kan natuurlijk ook nog wel later , als het echt niet anders kan ?

En nee die deurbel waar ik het over heb , die moet géén uren bellen maar bv max 2 of 3 min das meer dan genoeg en als je op voorhand het zwijgen opleggen des te beter. Een disco flikker licht is niet handig lijkt me want al wel eens over verblinding gehoord of gelezen ?

En over dit idee (project) zit ik trouwens als iets meer dan 1 jaar over na te denken hoe ik dit kan realiseren , en dat het makkelijk te bedienen is voor de bakker zelf. Anders kost het hem veel tijd als hij eerst bv een boek moet gaan raadplegen van , oh ja hoe moet ik dit knopje uitzetten ? :D ' time is money weet je wel '

Zelf een schakeling bedenken of toch het idee , houd je inderdaad bezig en helder. Eenvoudig is het niet helemaal , en daar was ik me al van helemaal in het beging van bewust. Wie kent het spreekwoord niet : wie zoekt die vind. " en vaak kan de hulp van derden je meer inzicht geven maar dan moet het wel iets concreet opleveren anders heeft het niet veel zin.

Ik heb een goeie vriend (heeft een eigen zelfstandig herstel bedrijf) een mail gezonden ivm dat schema , en hij zei ook dat het verre van geschikt is en nee er kan geen bel aan gehangen worden , en het ic is geprogrammeerd en helaas daar heb ik totaal géén enkele ervaring mee. Het was wel een schema wat ik erg snel had gevonden. Ik zoek verder het kost géén cent zolang we geen onderdelen kopen. Alleen moeite en tijd en je leert nog eens iets bij ook , helder blijven er is toch niks mis mee ?

Op 15 januari 2023 15:34:34 schreef NordRack2:
[...]Eén en dat moet negen minuten en ik kan het weten:
[bijlage]

Hobbyist of beroepsmatig ?

Op 15 januari 2023 17:45:06 schreef buckfast_beekeeper:
Bij AH of Aldi is dat geen brood bakken. Er staat geen kneder, het wordt er niet opgewerkt. Recht uit de vriezer. Laten rijzen, als dat al moet en bakken. Bakken is een stiel. Die leer je alleen door het doen en feeling te krijgen.

En dat warm brood ongezond is, is geen fabel. Bij bakkers komt er meer maagkanker voor dan bij de rest van de bevolking.

Sorry ben het niet eens met je ivm " te warm brood eten " het is echt niet gezond , mijn buurman (bakker) zegt het zelf. Het is bewezen. En ja daar ben ik het wel eens mee dat het Bakken van Brood , taart en gebak (koek) een stiel is. Supermarkten die maken de oude stijl warme bakker kapot door het zo goedkoop mogelijk te willen doen. Maar ik glijd af want dit is een forum over elektronica en niet over bakken. :D anders is straks weer herrie hier.

Op 15 januari 2023 11:36:34 schreef buckfast_beekeeper:
In een ver verleden waren er 3 à 4 soorten brood dagelijks op de plank. Wit, grof en rogge. In het weekend kwam daar meestal rozijnen en suikerbrood bij. Vandaag heb je dagelijks gemakkelijk 10 soorten. Wit, grof, rogge, rogge verdoemekes (rogge brood met rozijnen) 6 granen, 6 granen + 4 zaden, waldkorn, volkoren, glutenvrij, ... bepaalde soorten kan dan nog verkrijgbaar zijn als gist brood of zuurdesem. Grote geluk de baktijden van brood ontlopen elkaar niet zo erg.

Het stopt niet bij de baktijd van brood. Een sandwich bakt 4 à 5 minuten. Pistolets broodjes 15 minuten met stoom en kleppen dicht 5 minuten met kleppen open. Brood 30 minuten met stoom en kleppen dicht 15 minuten met kleppen open. Koffiekoeken 20 minuten. Biscuit 40 minuten in vorm. Op plaat 5 minuten. Cake afhankelijk van de hoeveelheid tussen 40 minuten en een uur. Worstenbrood weer anders. Flan ongeveer een uur.

Er zijn zoveel zaken dat een volledige lijst maken onmogelijk is. Maar zelfs met de dagelijkse en wekelijkse producten wordt dat een lange lijst en gaat de tijd instellen vaak sneller zijn als een menu doorzoeken.

ps stuur mij eens een meelke :D (uitdrukking) zie men profiel , dan kan je het meel adres van mijne gebuur geven ? bak uw vingers nis haha

Op 15 januari 2023 16:27:24 schreef buckfast_beekeeper:
BTW warm brood is zeer ongezond.

Wat zit in warm brood wat niet in koud brood zit? Behalve warmte, maar dat is alleen maar beweging van atomen en moleculen, dus dat kan nooit ongezond zijn, behalve als je je mond verbrandt. Ik hou het voorlopig op een broodje aap.

bprosman

Golden Member

Op 15 januari 2023 22:30:45 schreef ohm pi:
Ik hou het voorlopig op een broodje aap.

Warm of een koud broodje ? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik heb ooit een klok gemaakt voor een collega van me, die wou een GROTE klok die je van ver (5-10meter) kan zien tijdens het lopen.

arduino, led strip en een plastic toetsenbord met 4 toetsen. dit voor het eenvoudig inbouwen in een plastic behuizing en toch enigsinds waterdichte knoppen
http://www.cwad.be/projectpics/runclock0.jpg

voor de zichtbaarheid dan ook de 3 mogelijke kleuren ingebouwd en de bijhorende stroom verbruiken gemeten (werkt op accu, dus was wel belangrijk daar). ook de mogelijkheid om de intensiteit te regelen.
http://www.cwad.be/projectpics/runclock_red.jpg
http://www.cwad.be/projectpics/runclock_green.jpg
http://www.cwad.be/projectpics/runclock_low.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=xzvPpAtbcF4&ab_channel=andydevuyst

in principe kan veel van die functionaliteit eruit en kan je een vast kleur instellen.
4 knoppen kan je dan gebruiken voor reset, en uur/minuten toevoegen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 januari 2023 21:45:28 schreef Herman - Belgie:
Hobbyist of beroepsmatig ?

Ik doe alles zelf:
1. zelf uit de verpakking halen
2. zelf in de oven gooien
3. zelf opeten!

En wat een mooie klok van Fcapri hierboven!
Als dat ding ook een relaisuitgang voor een toeter heeft dan heb je wat moois lijkt me.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op dinsdag 17 januari 2023 14:36:31 (23%)

Ik zat gelijk te denken aan van die grote drukknoppen zoals gebruikt in "arcade"spelmachines.
1 drukknop per programma (gewoon brood, roggebrood, stokbrood, croissants, ...) en als display een grote ledbar(of optocouplers met straffere lampen).
Klok zoals die van fcapri kan natuurlijk ook.

Een extra uitgang voor een bel of toeter en Kees komt Klaar.
O ja, ook nog een knop "stop/cancel/reset".

Hygienisch en afwasbaar, simpel te bedienen, duidelijk.
Wel dient er geprogrammeerd, tenzij men het helemaal in TTL of zo wil maken.

Bij dat soort grote dot/7-segmenters denk ik altijd: Kan je niet beter een 15" VGA schermpje nemen? Eindeloze mogelijkheden qua informatie, je kan ze vast voor een habbekrats nieuw aanschaffen of zelfs bij de kringloop voor €8 inslaan.

Op 15 januari 2023 22:30:45 schreef ohm pi:
[...]Wat zit in warm brood wat niet in koud brood zit? Behalve warmte, maar dat is alleen maar beweging van atomen en moleculen, dus dat kan nooit ongezond zijn, behalve als je je mond verbrandt. Ik hou het voorlopig op een broodje aap.

Het kan zijn dat het uitwasemen/afkoelen een aantal "foute" stoffen laat uitwasemen zodat de concentratie op een acceptabel niveau komt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bron:

Brood dat nog warm uit de oven komt zou slecht voor de maag zijn. Hoe komt dat?

Vers brood is relatief vochtig waardoor het ondanks het kauwen weer een bal vormt in de maag. de binnenkant van die bal is moeilijker bereikbaar voor het maagzuur.
Hierdoor worden de eerste twee belangrijke stappen in de vertering vrijwel overgeslagen: kauwen doen we minder en dus hebben de enzymen in onze mond nauwelijks tijd om het brood 'voor te bewerken' en twee het maagzuur heeft niet veel grip op die bal en zo gaat het brood nauwelijks voorbewerkt de dunne darm in.
De dunne darm kan dan ook door de gemiste bewerkingen niet goed zijn werk doen wat kan leiden tot een verminderde opname van vitaminen en mineralen.

LDmicro user.

Ik ben al te dik. Dus "minder goed opgenomen" is prima voor mij. :-)

(1 van de bewerkingen die het lichaam doet is een enzym toevoegen wat het zetmeel afbreekt tot glucose (of fructose, afhankelijk van wat er in het zetmeel zit). Als je dat overslaat kan je het niet meer opnemen: Minder kalorieen.).

Het antwoord is geschreven door een "verwijderde gebruiker". hmmmm... Dat kan zomaar zo'n "weetje-van-oma" zijn wat als feit wordt doorverteld. Tuurlijk ze zijn er heilig van overtuigd dat het ook echt zo is (zowel de oma als de moeder en kind die het navertellen).

Je moet eigenlijk een wetenschappelijke referentie hebben voor zoiets.

Een bekend geval is dat een stelletje dronken studenten een verhaaltje verzonnen over een schrijver en dat op wikipedia hebben gezet. Dat verhaaltje wordt nu op amazon als "over deze schrijver" gewoon gequote (zonder "van wikipedia": alsof Amazon daar zelf het onderzoek voor gedaan zou hebben).

Vind je bijvoorbeeld medische informatie op een site als deze:
https://sarcoidose.nl/over-sarcoidose/ ... dat is de belangenvereniging voor die ziekte. Die weten redelijk waar ze het over hebben.

Of bijvoorbeeld: https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/patientenzorg/aandoeningen/sarcoidose dan gaat het over een website van een ziekenhuis: ook die weten wel waar ze het over hebben.

Vervolgens is https://nl.wikipedia.org/wiki/Sarco%C3%AFdose wikipedia al wat minder betrouwbaar: Voordat je het weet heeft iemand wat onzin er tussen gezet en is dat nog niemand opgevallen.

een tikje minder betrouwbaar is dan bijvoorbeeld: https://zorgkrant.nl/chronisch-zieken/16421-bij-vermoeidheid-door-sarc… ... Dit is door een verslaggever "vertaald" uit het technische artikel. Kans dat daar fouten gemaakt wordt is groot. In de techniek kan ik ze er op betrappen, op andere vakgebieden niet zo makkelijk.

Na 5 bladzijden de google-resultaten links 1 voor 1 bekeken te hebben over dit onderwerp ben ik sneller gaan bladeren en ik vond tot de laatste paginas uiteindelijk geen als "onbetrouwbaar" bestempelbare links: Ook op de laatste pagina veel ziekenhuizen en zo die er iets over te melden hebben. Maar tegen die tijd dus ook buitenlandse ziekenhuizen.

Terug naar "warm brood":
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/is-…

Hier zijn de eerste reacties allemaal van: "wat een onzin". Dus als ik het tegendeel wil aantonen dan geef ik dat als bron op. (of ik zoek nog wat verder naar een plek waar de meningen minder verdeeld zijn).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dus als je een boterham maakt met confituur, daar zit ook veel vocht in, zal dat ook een bal maken in je maag....
een boterham met honing vind ik ook lekker, moet nogal een plakkerige bol worden dan..

ik drink altijd als ik eet, veel water trouwens. heb de broodballen er achteraan nog niet zien uitkomen...

ik heb al veel warm brood gegeten, en het enige probleem is dat je het niet kan snijden, en als je choco erop doet, dat je boterham rond je mes rolt

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 18 januari 2023 10:01:31 (39%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

En, Herman? We zijn bijna een week later, hoever staan we?

Op 22 januari 2023 13:17:37 schreef Paulinha_B:
En, Herman? We zijn bijna een week later, hoever staan we?

Ik heb besloten om met het project niet verder te gaan.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 januari 2023 22:30:45 schreef ohm pi:
[...]Wat zit in warm brood wat niet in koud brood zit? Behalve warmte, maar dat is alleen maar beweging van atomen en moleculen, dus dat kan nooit ongezond zijn, behalve als je je mond verbrandt. Ik hou het voorlopig op een broodje aap.

Neem een warme pistolet of brood, recht uit de oven. Snij die door en haal het kruim er uit. Maak er een bolletje van. Het is amper verschillend van het deeg. Bij een brood idem maar nog wat meer. Na het uitovenen verliest een brood nog een hele boel vocht en het zetmeel zal nog verstijfselen. Warme kruim plakt ook gewoon aan je handen. Neem een volledig afgekoeld brood, haal het kruim er uit en probeer ook hier een bolletje van te maken. Dat gaat niet lukken. Het verkruimeld.

Als militaire bakker mochten we geen vers brood leveren. Het moest 1 dag oud zijn. Dat is niet zomaar.

Wat staat er als eerste op de lijst van een maagsparend dieet? Je mag het zelf lezen.

Niks zo heerlijk als een pistolet, recht uit de oven, met een plak kaas. Maar het kruim werd gewoon in de vuilbak gekieperd.

Op 18 januari 2023 10:00:17 schreef fcapri:
dus als je een boterham maakt met confituur, daar zit ook veel vocht in, zal dat ook een bal maken in je maag....
een boterham met honing vind ik ook lekker, moet nogal een plakkerige bol worden dan..

ik drink altijd als ik eet, veel water trouwens. heb de broodballen er achteraan nog niet zien uitkomen...

ik heb al veel warm brood gegeten, en het enige probleem is dat je het niet kan snijden, en als je choco erop doet, dat je boterham rond je mes rolt

Wat de boterham met confituur betreft. Neen je brood is afgekoeld. De gluten zijn afgekoeld en gaan niet meer aan elkaar kleven. Een oublie beslag kan je direct na het bakken vormen. Zodra ze wat afgekoeld zijn niet meer. Om dezelfde reden. Wat is oublie beslag? Bijvoorbeeld wat gebruikt wordt om ijshorentjes te maken. Die worden echt niet als een horentje gebakken.

Drinken bij het eten wordt dan weer afgeraden. De enzymen in je speeksel moeten hun werk doen. Geweekt brood valt gewoon uit elkaar. Hoe snel moet je zijn als je verloren brood maakt. Die moet je echt geen minuten in je eieren en melk laten liggen.

Waarom kan je warm brood niet snijden? Wat doet het dan?

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 25 januari 2023 21:36:21 (34%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Een vriend van me is afgestudeerd euhh kok of voedingsleerkundige of zo iets, HBO is dat.
Als ik er aan denk zal ik hem ook eens vragen want dit is erg interessant.

Overigens laat ik bier ook altijd goed afkoelen. Ik pak er zo eentje om te kijken of het al koud is ;)

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op woensdag 25 januari 2023 22:30:38 (24%)