analoge meter in meterkast slaat over op nachtstroom. hoe kan dat nog?

ik kwam er achter dat de analoge stroom meter in de kast nog overslaat op nacht. ik kwam hierachter doordat ik de de jaarlijkse meterstanden moest door geven. maar als ik het goed begrijp moet dat al niet meer kunnen sinds juli 2021. dus hoe kan dat nog?

bovendien heb ik er nu ook een week opgelet en hij verspringt elke dag ook steeds op andere tijden.

mijn vraag is nu voordat ik de energie maatschappij straks op bel en die met een lul smoes komen waaraan het ligt,om zelf eerst eens te meten hoeveel stroom ik nu werkelijk op een dag gebruik. dus ik dacht is het mogelijk om een stroom meter aan de kabel te hangen die naar de analoge meter gaat? en dan voor 24 uur te meten hoeveel kilowatt ik nu werkelijk op een dag gebruik? want de ene dag geeft de meter aan dat ik totaal 6 Kwatt heb gebruikt, de andere dag geeft ie aan dat ik totaal 11 Kwatt heb gebruikt. er is geen staat om op te maken terwijl door de dag door eigenlijk niks verandert in wat voor apparaten en worden gebruikt.

ik heb wel ondertussen zon meter gekocht die je in een stopcontact stopt en dan meet hoeveel stroom je gebruikt met wat je in het contact steekt. dat is mooi. maar makkelijkst en beste zou zijn om het direct in de meterkast iets aan te sluiten. want dan weet ik het 100% zeker.

iemand enige idee wat te doen?

alvast bedankt!

Voor dit soort topics kan de context (land, stad, energie leverancier, etc.) relevant zijn.

U kunt natuurlijk een extra kWh meter monteren, maar enige sanity checks (is het 0 als alles een dagje uit is, is het 1 kW als men enkel een 1 kW bouwlamp een paar uur laat branden, etc) helpen vaak ook.

Enkel de stroom loggen zal meer verwarring geven als dat het oplost.

Arco

Special Member

Zo'n stopcontactmeter heb je meestal niet veel aan, omdat er vele afnemers door het hele huis verspreid zitten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 16 januari 2023 19:20:15 schreef meterkast:
als ik het goed begrijp moet dat al niet meer kunnen sinds juli 2021. dus hoe kan dat nog?

Dat wordt uitgefaseerd, maar is het nog niet overal.

vergeten

Golden Member

Op 16 januari 2023 19:20:15 schreef meterkast:
ik kwam er achter dat de analoge stroom meter in de kast nog overslaat op nacht. ik kwam hierachter doordat ik de de jaarlijkse meterstanden moest door geven. maar als ik het goed begrijp moet dat al niet meer kunnen sinds juli 2021. dus hoe kan dat nog?

bovendien heb ik er nu ook een week opgelet en hij verspringt elke dag ook steeds op andere tijden.

iemand enige idee wat te doen?

alvast bedankt!

Als hij dat doet wordt hij nog aangestuurd!

Zoals gezegd gaat niet heel Nederland in een keer van dag/nachtschakeling af.
Die meter-telwerken registreren echt wel goed hoor! :)
Neem gewoon van beide telwerken de stand op en doe dat 24 uur later of nog later weer.
Dan trek je de laatste stand per telwerk van de eerste stand af,
tel die uitkomsten bij elkaar op dat is je totaalverbruik.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
bprosman

Golden Member

Hoe vaak je meter ook omschakelt, de som van de 2 telwerken moet nog steeds kloppen , en als je denkt dat het niet klopt kun je vast de meter laten vervangen.

want de ene dag geeft de meter aan dat ik totaal 6 Kwatt heb gebruikt, de andere dag geeft ie aan dat ik totaal 11 Kwatt heb gebruikt.

Dat is bij mij ook zo, ik zit altijd wel ergens tussen de 7 en de 11...12, en dat heeft (bij mij) alles te maken met Vaatwasser, Wasmachine, Wasdroger, en hoe uitgebreid ik gekookt heb (inductie).

er is geen staat om op te maken terwijl door de dag door eigenlijk niks verandert in wat voor apparaten en worden gebruikt.

Dus je doet iedere dag het zelfde ? Wassen ? (Evt koken)? wasdroger evt ? Vaatwasser ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

Ik zou de storingsdienst van de netbeheerder maar eens bellen.
Het kan een etterende tariefdraad storing zijn, en als dat lang genoeg duurt, gaat dat over in een hoofdader storing.
Dit soort meldingen kregen wij graag. Kwam wel onderaan de stapel te liggen, maar toch...

Op 16 januari 2023 19:54:23 schreef bprosman:
Hoe vaak je meter ook omschakelt, de som van de 2 telwerken moet nog steeds kloppen , en als je denkt dat het niet klopt kun je vast de meter laten vervangen.

[...]
Dat is bij mij ook zo, ik zit altijd wel ergens tussen de 7 en de 11...12, en dat heeft (bij mij) alles te maken met Vaatwasser, Wasmachine, Wasdroger, en hoe uitgebreid ik gekookt heb (inductie).

[...]Dus je doet iedere dag het zelfde ? Wassen ? (Evt koken)? wasdroger evt ? Vaatwasser ?

door de weeks is gebruik constant zelfde. behalve in weekend gaat de wasmachine aan 2 keer en dat was het. maar door de weeks is het constant het zelfde vandaar ook dat ik weet dat het niet klopt.

em b.v. als ik zelf check van 11 uur savonds tot en met 7 uur sochtends wat de nachtmeter eigenlijk zou moeten aangeven gebruik ik maar 1 kwatt. en niet 6 kwatt snachts en overdag b.v. 5 kwatt.

vraag me af hoe lang dit al aan de gang is. want heb gekeken na andere jaar verbruiken en daar zei ik dat me nacht zowat gelijk is met overdag. vraag me nu af of ik al jaren gebruik van de buurman erbij betaal. hij ziet er altijd al zo gelukkig uit. begin te begrijpen waarom :)

mvdk

Golden Member

dus ik dacht is het mogelijk om een stroom meter aan de kabel te hangen die naar de analoge meter gaat?

Zit er een hoofdschakelaar?
Dan is een schaduwmeter ophangen een eitje..

bprosman

Golden Member

Op 16 januari 2023 20:39:12 schreef mvdk:
[...]

Zit er een hoofdschakelaar?
Dan is een schaduwmeter ophangen een eitje..

Je kunt zelfs no analoge meters kopen :
https://www.conrad.nl/nl/p/kwh-meter-1-fase-refurbished-goede-staat-me…

Of digitaal :
https://www.conrad.nl/nl/p/counttec-bt10-kwh-meter-1-fase-digitaal-60-…

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 16 januari 2023 21:27:44 (16%)

benleentje

Golden Member

em b.v. als ik zelf check van 11 uur savonds tot en met 7 uur sochtends wat de nachtmeter eigenlijk zou moeten aangeven gebruik ik maar 1 kwatt. en niet 6 kwatt snachts en overdag b.v. 5 kwatt.

wat bedoel je met zou moeten?

Het is goed mogelijk dat er meer verbruik is dan je zou verwachten, ook een internet modem net adapter voor een telefoon, koelkast, tv enz kunnen op papier dan wel een laag verbruik hebben maar dat weet je pas als je dat ook heb gecontroleerd.

Een gemiddelde koelkast verbruik ca 200kWh/jaar dat is 0,54kWh/dag en 0.18kWh voor 8 uur van bv een nacht.
Dan is jouw aannamen van 1kWh voor een nacht wel redelijk en 5kWh/nacht best veel dat komt neer op ca 600W wat continu aanstaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 januari 2023 19:58:28 schreef mvdk:
Ik zou de storingsdienst van de netbeheerder maar eens bellen.
Het kan een etterende tariefdraad storing zijn, en als dat lang genoeg duurt, gaat dat over in een hoofdader storing.
Dit soort meldingen kregen wij graag. Kwam wel onderaan de stapel te liggen, maar toch...

die aders worden hier in de regio gebruikt voor de OV, als die dagen op rij aanblijft in een straat dan zit er een kabelstoring aan te komen in die straat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 januari 2023 21:53:29 schreef benleentje:
[...]wat bedoel je met zou moeten?

Het is goed mogelijk dat er meer verbruik is dan je zou verwachten, ook een internet modem net adapter voor een telefoon, koelkast, tv enz kunnen op papier dan wel een laag verbruik hebben maar dat weet je pas als je dat ook heb gecontroleerd.

Een gemiddelde koelkast verbruik ca 200kWh/jaar dat is 0,54kWh/dag en 0.18kWh voor 8 uur van bv een nacht.
Dan is jouw aannamen van 1kWh voor een nacht wel redelijk en 5kWh/nacht best veel dat komt neer op ca 600W wat continu aanstaat.

als ik zelf check wat ik gebruik om 11 uur savonds in de meterkast en kijk dan op de meter sochtends. dan is het verbruik 1KW. maar als een avond meter om eens omslaat om b.v. 8 uur savonds. is het gebruik van kwatt natuurlijk meer. vandaar dat ik weet dat niet klopt.

een nachtmeter moet beginnen om 11 uur snachts tot 7 uur sochtends. als ik dat fout heb lees ik het graag

bprosman

Golden Member

een nachtmeter moet beginnen om 11 uur snachts tot 7 uur sochtends. als ik dat fout heb lees ik het graag

Ligt er aan waar je woont. In Brabant/Limburg om 21:00 (tot 07:00).
Rest van Nederland is 23:00 (tot 07:00).

mvdk

Golden Member

Uit de openingspost:

Als dat werkelijk gebeurt, dat het tariefwijzertje op willekeurige tijden verspringt, zou IK niet langer wachten.
Ik zou bellen. Gewoon omdat ik weet hoe het zit.

in het weekend verspringt het normaal niet, van vrijdag 21.00 uur tot maandag 7.00 uur is het avondtarief, iig in brabant..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 januari 2023 23:07:58 schreef testman:
in het weekend verspringt het normaal niet, van vrijdag 21.00 uur tot maandag 7.00 uur is het avondtarief, iig in brabant..

ik heb al keer gehad op zaterdag rond 11 uur, zondags rond acht uur. en maandag rond 6 uur. het lijkt meer op een roullette meter :)

Op 16 januari 2023 19:51:17 schreef vergeten:
[...]Als hij dat doet wordt hij nog aangestuurd!

Zoals gezegd gaat niet heel Nederland in een keer van dag/nachtschakeling af.
Die meter-telwerken registreren echt wel goed hoor! :)
Neem gewoon van beide telwerken de stand op en doe dat 24 uur later of nog later weer.
Dan trek je de laatste stand per telwerk van de eerste stand af,
tel die uitkomsten bij elkaar op dat is je totaalverbruik.

ik heb natuurlijk rond gevraagd in ons dorp van mensen die ik ken en ook omliggende dorpen en daarbij werkt de nacht meter niet meer, alleen overdag. lijkt me sterk dat dan alleen bij mij wel nacht en dag blijft werken en dan nog op onregelmatige tijden.

mvdk

Golden Member

lijkt me sterk dat dan alleen bij mij wel nacht en dag blijft werken en dan nog op onregelmatige tijden.

U denkt van: die vent kletst maar wat.
Nog een keer: bellen.

Wag effe, je wilt geen slimme meter. >:)

Op 16 januari 2023 23:57:54 schreef mvdk:
[...]
U denkt van: die vent kletst maar wat.
Nog een keer: bellen.

Wag effe, je wilt geen slimme meter. >:)

hoe zijn de ervaringen eigenlijk met slimme meters? ik ken een techneut en die heeft zonnepanelen met nog steeds een analoge meter. zijn rede is omdat anders een energie bedrijf simpelweg kan aflezen wanneer je thuis bent of niet door middel van energie gebruik constant af te lezen.

marcob

Golden Member

Op 17 januari 2023 10:07:29 schreef meterkast:
[...] zijn rede is omdat anders een energie bedrijf simpelweg kan aflezen wanneer je thuis bent of niet door middel van energie gebruik constant af te lezen.

die 'techneut' gebruikt ook geen smartphone, sociale media of andere zaken?
Dat het energie bedrijf het kan zien, maak ik me het minst zorgen over.

En ja als er een kwaadwillende 'medewerker' is die iets slechts in zin heeft? Die 'medewerker' kan overal werken, belastingdienst, gemeente, RIVM, de bank, politie, enz.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 17 januari 2023 10:07:29 schreef meterkast:
[...]

hoe zijn de ervaringen eigenlijk met slimme meters? ik ken een techneut en die heeft zonnepanelen met nog steeds een analoge meter. zijn rede is omdat anders een energie bedrijf simpelweg kan aflezen wanneer je thuis bent of niet door middel van energie gebruik constant af te lezen.

Het voordeel zit waarschijnlijk grotendeels bij de leverancier.
1) Hij heeft geen meteropnemers meer nodig en hoeft ook geen vraagmails meer te sturen, alleen maar geld af te schrijven.
2)De oude electromechanische meters telden echt terug, dus de KWH's van de leverancier en die van de zonnepaneel eigenaar zijn even duur. Je zou zelfs negatief kunnen draaien als je in het buitenland overwintert en alles (behalve de panelen) uitschakelt. Dan krijg je geld.
3)Nu de saldering er af gaat, houdt je zomers stroom over waarvoor je maar een paar cent krijgt en 's winters betaal je de volle mep, terwijl de zonnepanelen veel minder opbrengst hebben. Tel uit geen winst.

Op 17 januari 2023 10:33:30 schreef marcob:
Die 'medewerker' kan overal werken, belastingdienst, gemeente, RIVM, de bank, politie, enz.

Dat laatste lijkt me nog het meest waarschijnlijk. Ik heb 3x een afspraak gemaakt met die gasten en die zijn ze 3x niet nagekomen. (waaronder: ik: "Geef m'n gegevens niet door aan die instantie" en zij... toch doen.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 januari 2023 11:04:34 schreef buzzy:
2)De oude electromechanische meters telden echt terug, dus de KWH's van de leverancier en die van de zonnepaneel eigenaar zijn even duur.

Zolang als de salderingsregeling geldt gaat dat ook zo bij de elektronische meter. De telwerkstanden worden domweg van elkaar afgetrokken. Als de saldering wordt afgeschaft gaat dat niet meer. Dan worden afname en teruglevering tegen een verschillende prijs verrekend. Het gevolg is dat je draaischijfmeter wordt vervangen door een elektronische (al dan niet slim).

Op 17 januari 2023 10:33:30 schreef marcob:
[...]
die 'techneut' gebruikt ook geen smartphone, sociale media of andere zaken?
Dat het energie bedrijf het kan zien, maak ik me het minst zorgen over.

En ja als er een kwaadwillende 'medewerker' is die iets slechts in zin heeft? Die 'medewerker' kan overal werken, belastingdienst, gemeente, RIVM, de bank, politie, enz.

die man is al in de zeventig en heeft superveel verstand van oude techniek, hij helpt nog als hobby veel oude mensen met nog onderdelen verwisselen voor die oude gas ketels b.v. heeft me net ook uitgelegd hoe doormiddel van een vonk naar je meterkast dat RF signaal wordt over gezet naar dag en nacht. en dat er een klein kastje zit onder je meter kast die hiervoor zorgt? het is jammer dat ie zo ver weg woont anders had ik hem ook even gevraagd om er naar te laten kijken. voor nieuwe techniek heeft ie geen verstand van zegt ie ook eerlijk, maar alles van rond 95 en ouder kan ik bij hem altijd even vragen.

en ja een kwaadwillende medewerker kan overal werken, maar je wilt het zo moeilijk mogelijk maken, anders kan ik net zo goed me buitendeur niet op slot gooien, zoals in de goeie oude tijd.