Indesit wasmachine (Was-droogcombi): iedere led knippert

Zodra ik de stekker van de wasmachine in het stopcontact haal, beginnen de leds (snel) te knipperen. Wasmachine reageert op geen enkele knop (zoals dit: https://www.youtube.com/watch?v=F0q4KIj1f-A ).

Volgens mij moet het een elektronische sensor betreffen. Maar dan, welke?

(Het betreft geen filter of afvoerprobleem, filter echt schoon, en afvoerslang geblazen; er is geen water meer binnen de wasmachine).

Een modelnummer zou wel zo handig zijn.

Nope, geen sensor maar elco's die bol staan op vermogensprint links onderin aan achterzijde... Kwam vaak voor met deze modellen.. meetal 2 elcootjes en weer klaar! Wonderlijk dat die machine nog tot voor kort gedraaid heeft, meeste zijn al ter ziele...

ah, sorry, ben vergeten: Indesit model WIDL 126 EX type LVA2000C

Op 17 januari 2023 13:19:33 schreef ronny530:
Een modelnummer zou wel zo handig zijn.

Ja, die machine werkt(e tot vorige week) nog beste goed, zonder geen enkele gedoe!!

De precieze type van die elco's moet ik openen en kijken, klopt? Het zou handig zijn als ik die precieze type's zou kunnen vinden zodat ik alleen een keer zou hoeven openen (instelling in kleine ruimte).

Op 17 januari 2023 18:30:55 schreef smd:
Nope, geen sensor maar elco's die bol staan op vermogensprint links onderin aan achterzijde... Kwam vaak voor met deze modellen.. meetal 2 elcootjes en weer klaar! Wonderlijk dat die machine nog tot voor kort gedraaid heeft, meeste zijn al ter ziele...

In de middag open maken, elco's bestellen en de volgende dag plaatsen?

Introductie datum 2008 en de Indesit heeft nu pas een werkelijk defect dat is voor een Indesit zeer uitzonderlijk. De 4 snel knipperende groene lampjes duiden op heater relay storing en met wat geluk maakt het relais door slechte soldeerverbindingen op de print geen contact meer. Kijk de print behalve op bolstaande elco's ook na op losgeraakte soldeerverbindingen bij de relais of soldeer ze preventief na.

Ronny, is geen relais, knippert onregelmatig, is voeding.. Al veeeele keren gehad. Wat is het probleem? machine doet het toch niet, print er los naast hangen, elco's bekijken bestellen en er op solderen klaar! Ze zitten ong in het midden en hebben een puntmutsje gekregen

Smd: "knippert onregelmatig" => volgens mij knippert wel regelmatig. Het klinkt als de machine wilde een storing melden. Maar nou dat je zegt, sluit ik die mogelijkheid niet uit, het kan wel voeding zijn...

Op 18 januari 2023 19:01:08 schreef smd:
Ronny, is geen relais, knippert onregelmatig, is voeding.. Al veeeele keren gehad. Wat is het probleem? machine doet het toch niet, print er los naast hangen, elco's bekijken bestellen en er op solderen klaar! Ze zitten ong in het midden en hebben een puntmutsje gekregen

Bij deze leeftijd valt bij het merk Indesit vrijwel niets uit te sluiten maar hoe dan ook als de besturingsprint toch op bolle elco's bekeken wordt is het preventief na solderen van de aanwezige relais geen overbodige zaak.

C17 en C20 de bruine elco's staan wel degelijk bol en wellicht bedoeld smd deze elco's.

Ik zou alle 3 de elko's vervangen.
C16,C17 en C20

Op 18 januari 2023 11:24:43 schreef ronny530:
Introductie datum 2008 en de Indesit heeft nu pas een werkelijk defect dat is voor een Indesit zeer uitzonderlijk.

Mijn Bendix uit 1970 moet de eerste storing nog krijgen........

Yep, wat je op de foto heb gezet is 100% het issue... In ieder geval de bolle elco's vervangen... Maar liefts alle 3 voor Low ESR elco's zoals FM serie Panasonic

Ik heb net gezien de nieuwe berichtjes. Ik heb (alleen) de bruine C17, C20 vervangen (dus niet de C16). Het paneel werkt weer!!! Geen gekke knipperen, en de knoppen zijn weer controleerbaar!! De werking van de machine moet nog een beetje wachten omdat nou is al een beetje te laat voor geluid :)

Bedankt allemaal, ik schrijf nog een keer met de wastest!

Geen dank!! Weer veel indesit wasplezier! Uniek, hou ons op de hoogte hoelang deze nog blijft draaien...

Jammer, de machine gaat door, maar het centrifugeren werkt niet meer :/ ... Ik hoor de geluid van de "inspanning", maar de kuip draait niet...

een kans die ik een kabel niet goed gekopeld heb? Klein, nee?

(ik ben toch onder de indruk dat gegeven het probleem, kon smd precies weten wat in de hand was :) )

Op 21 januari 2023 18:42:42 schreef smd:
Geen dank!! Weer veel indesit wasplezier! Uniek, hou ons op de hoogte hoelang deze nog blijft draaien...

vergeten

Golden Member

Dan nu C16 nog vervangen!
(geen garantie er kan (nog)meer aan de hand zijn)

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 21 januari 2023 21:39:38 (56%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

en wat anders zou kunnen zijn? Ik denk dat als die C16 zou zijn, zou de machine niet starten (net zoals die C17/C20)...

Op 21 januari 2023 21:10:06 schreef vergeten:
Dan nu C16 nog vervangen!
(geen garantie er kan (nog)meer aan de hand zijn)

Gewoon vervangen en pas als het centrifugeren nog niet werkt verder gaan zoeken.

Of de koolborstels gewoonweg op, stekker niet goed vastgezet??

Hallo jongens, sorry dat ik te lang nam om te reageren, maar, de wasmachine werkt gewoon!! Ik had alleen maar de aanrijdingsriem vergeten om vast te zetten, wat dom!! Veeeel bedankt allemaal!! En gouden medaille voor smd, zonder de product naam, hij wist precies wat aan de hand was, precies hoeveel elco's!! applaus!!!