Philips firmware-update mislukt

Mijn 1000 euro Philips MCI900/12 Hi-Fi system had veel dode web-koppelingen. Ik dacht: ik doe een firmware-update. Stom! stom! stom! want nu hangt 'ie in een loop.

0) Als je de update start - gewoon in het menu op het apparaat via het schermpje - moet je akkoord gaan met een juridische verklaring. Niet gelezen, maar ze wijzen waarschijnlijk elke verantwoordelijkheid af.
1) Daarna zoekt 'ie eerst verbinding via wifi (staat uit) en dan via de vaste lijn.
2) Iets met 'ECD initialized'
3) Hij meldt dat 'ie de software heeft gevonden: 'available'.
3) Daarop dat 'ie geen manifest vindt: 'failed' en 'restarting'
4) Hierna komt 'ie in een loop: 'recovering' en 1)
Power eraf helpt niet.

Het lijkt mij dat ik akkoord moet gaan met een manifest dat niet meer op de Philips server staat. Je kunt zeggen: pech gehad, maar Philips heeft nog steeds een supportpagina met een PDF over het update-proces die dus het apparaat BRICKT! Alsof Mercedes suiker in je tank adviseert.

https://www.philips.co.uk/c-p/MCI900_12/streamium-wi-fi-component-hi-f…

Ik kan geen email-adres vinden voor support, en vrees dat je door die juridische verklaring ook met lege handen staat.

Iemand een oplossing?
De firmware is nog steeds aanwezig, dus die update is niet nodig, maar hoe kom ik uit die loop?

Arco

Special Member

Philips zegt dat je nog een 'Factory reset' of een 'Cold start' kunt proberen. Als dat niet werkt dan is het 'jammer, maar helaas...'
Voor factory reset moet je in het menu zien te komen, de netwerkverbinding moet je dan losnemen.
https://www-hifi--forum-de.translate.goog/viewthread-181-10839.html?_x…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De laatste firmware update dateert voor dit model uit eind 2011 en als die firmware al geïnstalleerd was kan die firmware niet overnieuw geïnstalleerd worden. Het achtervoegsel /12 duidt op een Nederlands toestel en voor zover ik weet worden de updates dan in de Nederlandse taal uitgevoerd. De update word eerst gedownload daarna vergeleken met de aanwezige firmware en pas als de nieuwe update gevalideerd is begint het installatieproces. Bij punt 3 geeft u aan dat de firmware update niet uitgevoerd kan worden en de installatie wordt terug gedraaid en zodra dat proces klaar is het toestel opnieuw op gaat starten. Dat opnieuw opstarten kan een zekere tijd in beslag nemen maar zet gedurende het opstarten het toestel nooit uit en dat heeft u helaas wel gedaan en kan het zijn dat de al aanwezige firmware of corrupt is of na inschakelen opnieuw geïnstalleerd gaat worden. Wie weet komt komt het toestel vanzelf weer tot leven maar u moet er wel geduld voor hebben.

benleentje

Golden Member

Ik kan geen email-adres vinden voor support, en vrees dat je door die juridische verklaring ook met lege handen staat.

Maar dat betekend niet dat Phillips je nog wel gewoon support moet leveren. Je hebt gewoon een normale procedure gestart waarvan Philips ook weet dat er altijd iets mis kan gaan. Dus als je goed de instrcutie van het updaten hebt opgevold en je daarin niets te verwijten vals dan sta je er juridisch goed voor. Dat je nu juridisch geen rechten meer hebt is onzin. Zelfs als je het apparaat hebt open gemaakt en het zegel hebt verbroken dan nog heb steeds rechten.
Maar zover moet je niet laten komen want zelfs al sta je juridisch heel erg sterk, dan is dat een weg die heel veel geld kost.

met een PDF over het update-proces die dus het apparaat BRICKT! Alsof Mercedes suiker in je tank adviseert.

Dat snap ik niet. Het is meer dat Apple dan zegt wij zijn voor vrije software. Als je een apparaat brickt of erin inbreekt dan betekend dat dat je daarna vrij bent om je eigen software erop te zetten of gewoon de standaard software er weer terug op. Apple staat dat niet toe en dan is zo een inbraak dat je geen gebruik meer mag maken van hun netwerk. Als Philips de inbraak wel toestaat wat is het probleem dan?
Als ook de fabrieksreset niet werkt wat is er dan mis mee om de instructies van die PDF uit te voeren?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

De beter doordachte apparaten hebben een kopie van de originele firmware aan boord waar ze bij een updatefout op terug kunnen vallen, maar lang niet allemaal!
Sommigen zijn na het afbreken van een firmware-update gewoon 'dood'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Sommigen zijn na het afbreken van een firmware-update gewoon 'dood'...

En dat is een gebruikers fout waarvoor ze niet verantwoordelijk zijn. Maar als je alles goed hebt gedaan en geen fouten hebt gemaakt dan zou juridisch een punt hebben. Niet dat je er veel aan hebt want de kosten voor zo een geschil zo erg groot op zijn minst.

Helemaal dood hoeft zo een apparaat niet te zijn soms kan er ook via een omweg door bv een nieuwe voorgeprogrammeerde chip erin het weer werkend te krijgen is en heel soms zit er intern een connector voor een handmatige update.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 17 januari 2023 17:59:58 (25%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Het is sowieso de vraag of het huidige 'plakmerk' Philips nog aansprakelijk is voor iets wat de 'echte' Philips 13 jaar geleden heeft gefabriceerd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Ik denk dat ze als het er echt op aankomt ze altijd aansprakelijk blijven zeker als er mensen gewond raken of erger. Of gehoor schade O-).
Maar ik snap ook zo goed waarom TS ervoer begint dat is interessant als je nog binnen de garantie termijn zit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb 'm niet uitgezet tijdens het updaten, maar na de 10de(?) fail en recovery herstart (loop duurt c. 1 minuut).

Die koude start werkt niet. (90 minuten uit, 30 seconden powerknop en stroom erop met powerknop nog steeds ingedrukt) Hij begint gewoon weer met recovery. Powerknop doet überhaupt niets meer (is soft touch, softwarematig).

De originele firmware zit er volgens mij nog steeds in - de update-procedure is daar natuurlijk deel van. Hij is volgens mij nooit met downloaden of updaten begonnen. Tussen software available en manifest failed zit ~2 seconden. Er is bijv. geen 'update started' scherm langsgekomen.

Ik denk dat manifest failed een fout aan hun (server-)kant is. Als hun pdf dan over updaten gaat, terwijl de update-procedure corrupt is gaat het apparaat dus kapot, als bij suiker in je tank.

Die update-procedure gaat trouwens 'automatisch' nadat je instemt met die juridische tekst. Er is verder geen input van de gebruiker, dus die kun je niets verwijten.

Mij doet het pijn dat een mooi apparaat door zoiets knulligs de afvalbak in kan.

Op 17 januari 2023 17:38:30 schreef Arco:
De beter doordachte apparaten hebben een kopie van de originele firmware aan boord waar ze bij een updatefout op terug kunnen vallen, maar lang niet allemaal!
Sommigen zijn na het afbreken van een firmware-update gewoon 'dood'...

Waar we 30 jaren geleden al safe boot delen in flash hadden. Elke nieuwe lichting maakt weer dezelfde fouten.

benleentje

Golden Member

is soft touch, softwarematig

Dat maakt niet uit, het is ook de software die de knop met detecteren en daar naar failsafe moet gaan, of het een interrupt sigaal naar de cpu zodat hij naar failsafe moet gaan.

Staar er in het service manual niets hoe je dat nog op een andere manier kan doen. Vroeger in een ode PC zat er een jumper waarmee je de firmware kon resetten was je de nieuwe wel kwijt maar dan werkte het weer.

Als hun pdf dan over updaten gaat, terwijl de update-procedure corrupt is gaat het apparaat dus kapot, als bij suiker in je tank.

In die context is het nu toch al defect. Als je dan hun stappen doorloopt kan het niet nog meer defect gaan. Maar echt defect is het niet het is en blijft dan enkel een stuk software wat niet werkt of helemaal niets meer doet.

Vaak zijn er nog wel alternatieven om de software er weer in te krijgen. Soms kan je de chip waar de firmware in komt te staan er uit solderen het dan van software voorzien en weer terug solderen, en heel soms zit er een connector waar je de software kan uploaden

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De SM, op pagina 11 staat de rescue mode.

https://www.commentreparer.com/doc/27269/MCI90012-pdf.pdf

Staat er zeker weten internet op het CAT lijntje wat je gebruikt? Test die nog eens voor de gein met een laptop eraan.
Zit de internetpoort niet vol stof van jarenlang een draaiend fannetje?

Pagina 12 geeft een software update via CD aan. En de software staat gewoon bij support van philips.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 17 januari 2023 22:53:44 (15%)

bprosman

Golden Member

Op 17 januari 2023 22:50:04 schreef maus0611:
De SM, op pagina 11 staat de rescue mode.

https://www.commentreparer.com/doc/27269/MCI90012-pdf.pdf

Staat er zeker weten internet op het CAT lijntje wat je gebruikt? Test die nog eens voor de gein met een laptop eraan.
Zit de internetpoort niet vol stof van jarenlang een draaiend fannetje?

Pagina 12 geeft een software update via CD aan. En de software staat gewoon bij support van philips.

Die recue mode haalt volgens mij een bestand op , op het Internet. Bestaat die link nog ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een PDF bestand is een leesbestand en kan geen firmware software bevatten. Op de site van Philips is wel een driver update beschikbaar maar als je die download zijn het PDF bestanden die weer verwijzen naar updaten middels een internetverbinding. Het blijft wel vreemd dat de installatie wel een firmware heeft gevonden maar dat kan de reeds geïnstalleerde software zijn. Als de gevonden firmware gelijk is aan de reeds geïnstalleerde firmware wordt de update terug gedraaid en wordt de installatie opnieuw met de al aanwezige firmware opgestart tenminste zo zou het moeten gaan. Ik begin toch te vrezen dat de aanwezige firmware gewist is en niet meer geladen kan worden omdat de installatie in een loop blijft hangen.

rob040

Golden Member

@ronny530: Heb je de rescue mode geprobeerd? Het lijkt net of dat volledig negeert...
TS verward met ronny530 8)7

[Bericht gewijzigd door rob040 op woensdag 18 januari 2023 20:31:10 (18%)

Ik had die service manual ook gevonden. Dit is de recover volgorde met de foute stap:

Ik vraag me nu dus af of het bestand wel echt op de server staat.

Het apparaat werkte goed. Alleen waren de meeste web-radio-koppelingen dood. Sommigen werkten wel, dus het netwerk was goed.
Het apparaat is ook niet echt bricked, maar hangt in een loop. Knoppen doen niets. CD-lade gaat niet open.
Ik denk niet dat iets kapot is.

[Bericht gewijzigd door auggie op woensdag 18 januari 2023 20:36:55 (20%)

Arco

Special Member

Misschien hebben ze de firmwaresupport voor die oude apparatuur wel stopgezet ('t is nogal een stoelendans geweest met Gibson en TPV...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Overigens had het opnieuw installeren van de firmware niet het probleem van de "dode zenders" opgelost.

I thought, I thought of everything

Blijkbaar heeft u geen beschikbare firmware update gedaan maar een firmware recovery uitgevoerd die niet afgemaakt kon worden. De oude firmware is nog wel aanwezig maar de installatie gaat in een loop omdat het recovery proces nog gaande is en ook niet meer te stoppen is totdat de recovery firmware is geïnstalleerd. Ik vrees dat de recovery firmware niet meer op de server aanwezig is en het recovery proces de installatie onomkeerbaar onklaar heeft gemaakt.

flash2b

Special Member

Het is toch niet zo dat de Philips HiFi achter een firewall regel zit en daarom niet bij de firmware kan komen?

Als je Philips HiFi wel zegt dat er een file AVAILABLE is maar niet mag downloaden zou dit door firewall setting kunnen worden veroorzaakt.

rob040

Golden Member

Wat me nu opvalt is dat Philips SW versie C9.28S beschikbaar stelt op hun website, maar in de release notes al gesproken wordt over C9.39S.

Wireshark gebruiken om te kijken op het netwerk welke files en urls gelezen worden. Dan weet je ook wat en of er een file niet meer vindbaar is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Na wat verder googlen blijkt dat Philips de support jaren geleden heeft gestopt en dat maakt m.i. dat de recovery firmware ook niet meer op de server beschikbaar is. Wie weet kan een Philips reparateur de installatie uit de loop halen maar dat kost al snel meer dan de installatie waard is.

De support stoppen, maar wel een supportpagina met een pdf met uitleg over de update... waarmee je het apparaat molt. Een grote waarschuwing NIET UPDATEN was meer op zijn plaats. En dat om 5Mb ruimte op de server te besparen? Was ik jurist dan zou ik Philips aanklagen.

Ik heb gewoon een echte update gedraaid - vanuit het menu - en dan eindig je met deze recovery in een loop. Er zijn op het internet nog zo'n 10 mensen met deze klacht.