analoge meter in meterkast slaat over op nachtstroom. hoe kan dat nog?

revado

Honourable Member

Op 17 januari 2023 13:24:53 schreef meterkast:
[...]

die man is al in de zeventig en heeft superveel verstand van oude techniek, hij helpt nog als hobby veel oude mensen met nog onderdelen verwisselen voor die oude gas ketels b.v. heeft me net ook uitgelegd hoe doormiddel van een vonk naar je meterkast dat RF signaal wordt over gezet naar dag en nacht. en dat er een klein kastje zit onder je meter kast die hiervoor zorgt? het is jammer dat ie zo ver weg woont anders had ik hem ook even gevraagd om er naar te laten kijken. voor nieuwe techniek heeft ie geen verstand van zegt ie ook eerlijk, maar alles van rond 95 en ouder kan ik bij hem altijd even vragen.

en ja een kwaadwillende medewerker kan overal werken, maar je wilt het zo moeilijk mogelijk maken, anders kan ik net zo goed me buitendeur niet op slot gooien, zoals in de goeie oude tijd.

Ik ben toch heel benieuwd naar het kunnen van die super techneut.
Als deze man inderdaad beweert dat er een vonk naar de meterkast gaat dan heb ik toch heel grote twijfels...
Ik zou het comnplot denken over meters die hehackt worden maar aan de kant zetten en de raad die door meerdere geven is, oa door @mvdk, opvolgen en gewoon de netbeheerder bellen :)

Hier in de omgeving zijn er tal slimme meter die niet uitgelezen kunnen worden door een slechte sim verbinding .

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje

Golden Member

opvolgen en gewoon de netbeheerder bellen :)

Lijkt mij ook logisch het is een probleem in hun deel van de installatie en problemen in hun deel moeten ze ook gewoon oplossen.
Als de storingsmonteur een defect vind in bv de meter zelf dan is het ook logisch dat de meterstanden niet kloppen en dan hoef je dan ook niet zelf te gaan bewijzen.

Een defect buiten de meter lijkt me minder logisch dan zouden meer mensen daar ook last van moeten hebben of ben jij de enige met een nog oude meter?

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 17 januari 2023 17:44:07 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 17 januari 2023 17:42:44 schreef benleentje:
[...]Lijkt mij ook logisch het is een probleem in hun deel van de installatie en problemen in hun deel moeten ze ook gewoon oplossen.
Als de storingsmonteur een defect vind in bv de meter zelf dan is het ook logisch dat de meterstanden niet kloppen en dan hoef je dan ook niet zelf te gaan bewijzen.

Een defect buiten de meter lijkt me minder logisch dan zouden meer mensen daar ook last van moeten hebben of ben jij de enige met een nog oude meter?

ik weet niet op heel de straat wat iedereen heeft, maar de buurman b.v die heeft digitaal. ik dacht misschien dat het daar mee te maken heeft.

maar ik wil eerst nu eens weten wat ik werkelijk verbruik, ik zat ook te denken om eerst zelf een stroingsmonteur te laten komen en daarna pas de netbeheerder op te bellen. op die manier ben ik goed in gedekt voor het geval ze met een lulsmoes komen.

benleentje

Golden Member

maar ik wil eerst nu eens weten wat ik werkelijk verbruik,

Als je meter goed werkt is je verbruik ca 1kWh en anders ineens veel hoger dat is denk wel genoeg om dat als argument aan te voeren.
Maak ook een paar foto's met een tijdindex van na het omschakelen dan zien zij ook wel dat meter omschakelt terwijl dat eigenlijk niet kan.

Technisch zal het best kunnen dat door een externe storing de meter omschakelt mag niet maar zou kunnen. Maar dat de meter daarna ook nog eens vreemd gaat tellen is wel een rare combinatie en dan lijkt mij het meer logisch dat er intern wat fout gaat.

Dus eerst maar het probleem van het omschakelen laten oplossen en daarna eens kijken hoe je die meter standen kan rechttrekken. Maar zolang het eerste niet opgelost word lukt dat laatste ook niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 januari 2023 23:12:37 schreef meterkast:
ik heb al keer gehad op zaterdag rond 11 uur, zondags rond acht uur. en maandag rond 6 uur. het lijkt meer op een roullette meter :)

Dan is er wat raars aan de hand. Maar omdat het omschakelsignaal uit hoort te staan, hoort er maar 1 meter te lopen. Als die gasten daar nu op vertrouwen en je vragen alleen de dag-meter door te geven, doe je dat braaf en betaal je voorlopig minder voor je elektra(*). Als ze slim zijn vragen ze nog steeds beide meterstanden op en tellen je verbruik bij mekaar op. Dit "rare" probleem oplossen kan alleen maar geld kosten.

(*) Worst case komen ze er over 10 jaar achter en moet je plots over 10 jaar bijbetalen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 januari 2023 20:38:40 schreef rew:
(*) Worst case komen ze er over 10 jaar achter en moet je plots over 10 jaar bijbetalen.

Nee, dat mogen ze niet. Die termijn is korter, ik weet niet zeker meer hoe lang, maar zal 2 of 4 jaar zijn. En als je bericht hebt gegeven van de fout, en ze reageren daar niet op, dan mogen ze helemaal geen nabetaling vragen.

mvdk

Golden Member

Nergens heeft ts aangegeven wat z'n opname en afrekenmaand is. Zijn afrekenmaand kán vóór het tijdstip zitten dat het tariefsignaal buiten werking gesteld is. Ik schrijf met opzet tariefsignaal, en zijn zat gebieden waar nooit tf signaal heeft bestaan.
Laten we zeggen dat eind april '22 het tariefsignaal is beëindigd, en laten we even aannemen dat ts z'n afrekening in maart krijgt. Dan zijn leverancier en netbeheerder toch best wel geïnteresseerd in het laagtarief verbruik in die tussenliggende tijd. Je krijgt als je nog een "oude" meter hebt gewoon het verzoek beide telwerken op te nemen en op het opnameformulier, (email of snailmail) in te vullen en op te sturen.

Op 17 januari 2023 20:38:40 schreef rew:
[...]Dan is er wat raars aan de hand. Maar omdat het omschakelsignaal uit hoort te staan, hoort er maar 1 meter te lopen. Als die gasten daar nu op vertrouwen en je vragen alleen de dag-meter door te geven, doe je dat braaf en betaal je voorlopig minder voor je elektra(*). Als ze slim zijn vragen ze nog steeds beide meterstanden op en tellen je verbruik bij mekaar op. Dit "rare" probleem oplossen kan alleen maar geld kosten.

(*) Worst case komen ze er over 10 jaar achter en moet je plots over 10 jaar bijbetalen.

ik had beide op gegeven voor jaarstand. en betaal afgeopen jaar de hoofdprijs + 1500Kwatt extra verbruik. ja haalt je de koekoek als die meter niet goed loopt. vandaar dat ik erachter kwam en toen eens op die meter gaan letten.

Op 17 januari 2023 21:13:54 schreef mvdk:
Nergens heeft ts aangegeven wat z'n opname en afrekenmaand is. Zijn afrekenmaand kán vóór het tijdstip zitten dat het tariefsignaal buiten werking gesteld is. Ik schrijf met opzet tariefsignaal, en zijn zat gebieden waar nooit tf signaal heeft bestaan.
Laten we zeggen dat eind april '22 het tariefsignaal is beëindigd, en laten we even aannemen dat ts z'n afrekening in maart krijgt. Dan zijn leverancier en netbeheerder toch best wel geïnteresseerd in het laagtarief verbruik in die tussenliggende tijd. Je krijgt als je nog een "oude" meter hebt gewoon het verzoek beide telwerken op te nemen en op het opnameformulier, (email of snailmail) in te vullen en op te sturen.

mijn eindjaar rekening is half januari. dus toen ik nummers in vuled evan beide meterstanden toen begon het me op te vallen.

Een kapotte koelkast, een versleten boiler, een vergeten lamp, een nieuw TV modem kastje dinges met hoog verbruik. Allemaal mogelijke factoren die een plots hoger verbruik kunnen verklaren.

Je buurman zal niet afgetapt hebben, dan zal hij toch eerst aan jouw kant van de meter iets bij moeten plaatsen.

Dat de teller op willekeurige momenten verspringt van telwerk is vreemd, maar hij zal niet ineens veel meer aan gaan geven.

benleentje

Golden Member

ik heb al keer gehad op zaterdag rond 11 uur, zondags rond acht uur. en maandag rond 6 uur. het lijkt meer op een roullette meter

Dat is precies wat je gaan melden en eventueel met fotos erbij waar steeds te zien is dat meter op een teller draait.

Ik zou dan nog niet gaan zeggen dat de meterstanden niet kloppen want door horen ze denk ik elke dag en nemen ze je misschien niet serieus. Dus gewoon eerst duidelijk melden dat de meter steeds van teller verandert en ook nog eens op rare tijden.

dan moeten ze gewoon actie ondernemen en op onderzoek uitgaan.

Als dan blijkt dat meter defect is kan je gewoon de oude rekening aanvechten en zeggen ik heb daar nu ineens 1500kWh meer als normaal en dan komen zei wel met een voorstel. Op dat voorstel kan je dan een akkoord geven of als het je niet goed genoeg lijkt om een ander voorstel vragen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 17 januari 2023 22:31:03 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik had de netwerk beheerder gebeld.

het kan liggen aan de meterkast of het kan liggen aan de kast boven de meterkast ( denk stoppen etc ) maar die kast daarboven zijn hun niet verantwoordlijk voor. kreeg advies om erkend monteur te nemen, omdat 99% daar aan zou liggen. zou ik de optie kiezen om de meterkast te laten eiken en het ligt niet aan de meterkast kost me dat 500+ euro.

dus wat raden jullie aan? en wat voor erkend monteur zou ik moeten hebben? erkend electro monteur? erkend storingsmonteur?

mvdk

Golden Member

Op 17 januari 2023 21:42:21 schreef meterkast:
[...]

ik had beide op gegeven voor jaarstand. en betaal afgeopen jaar de hoofdprijs + 1500Kwatt extra verbruik. ja haalt je de koekoek als die meter niet goed loopt. vandaar dat ik erachter kwam en toen eens op die meter gaan letten.

De twee telwerken samen het laatste jaar 1500kWh meer dan het jaar daarvoor?
Vreemd.
Zoek een "erkend" monteur, en vraag die een nieuw uit doos kWh meter in de meterkast te installeren. Kijk het dan eens aan, zeg een maand of twee.
Als er een grote afwijking is, zou ik niet gaan voor de optie laten ijken op basis van kosten voor ongelijk.
Vraag dan eerder of ze een slimme meter willen komen installeren.

Edit: die 1500 extra kWh. Toch geen elektrisch kacheltje aangehad omdat het gas zo duur was?

Op 18 januari 2023 14:12:27 schreef mvdk:
[...]
De twee telwerken samen het laatste jaar 1500kWh meer dan het jaar daarvoor?
Vreemd.
Zoek een "erkend" monteur, en vraag die een nieuw uit doos kWh meter in de meterkast te installeren. Kijk het dan eens aan, zeg een maand of twee.
Als er een grote afwijking is, zou ik niet gaan voor de optie laten ijken op basis van kosten voor ongelijk.
Vraag dan eerder of ze een slimme meter willen komen installeren.

Edit: die 1500 extra kWh. Toch geen elektrisch kacheltje aangehad omdat het gas zo duur was?

nee gas hebben we 30% minder verbruikt dit jaar of de gasmeter moet ook opeens niet kloppen :) en neegeen extra kachel gekocht etc. zijn altijd al vrij zuinig geweest zelfs voordat energie erg duur werd. ik zie dat ook terug als ik zelf kijk van 11 uur savonds tot en met 7 uur sochtends. 1KW.

maar op wie kan ik dan de energie kosten verhalen die ik niet gebruikt heb door een foute indicatie van de meter? netwerkbeheerder of bedrijf waar ik energie af neem?

voor netwerk beheerder moet ik een erkend monteur nemen, ze mogen erzelf geen 1 aanwijzen. vraag me alleen af met erkend wat voor diploma moeten ze dan hebben om erkend te zijn? want kan me voorstellen dat er heel verschillende diplomas zijn.

Raar dat het netwerkbedrijf zegt dat je een erkende monteur moet hebben. Ze horen te weten dat die al 20 jaar niet meer bestaan. Als je het zelf niet kan moet je gewoon een installatiebedrijf hebben, erkend of niet erkend, dat maakt tegenwoordig niks meer uit.

"Erkend" bestaat inderdaad al lang niet meer. Maar wat nog wel bestaat is "zegelrecht".

Ik ruik hier de geur van een kluitje en ik zie een pijltje dat naar het riet wijst. Dat de meter spontaan op willekeurige ogenblikken heen en weer schakelt van hoog- naar laagtarief kan nooit aan de installatie achter de meter liggen. Mijns inziens is het dan hoe dan ook de verantwoordelijkheid van de netbeheerder.

Maar als die niet mee wil werken is het misschien zinvol iemand met zegelrecht te laten komen. Die kan dan de HAK open maken en de schakeldraad naar de meter los nemen. Als de meter dan niet meer heen en weer schakelt tussen hoog- en laag tarief, weet je zeker dat het probleem bij de netbeheerder ligt en kun je het daar met de getuigenis van de "zegelgerechtigde" opnieuw neerleggen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
benleentje

Golden Member

maar op wie kan ik dan de energie kosten verhalen die ik niet gebruikt heb door een foute indicatie van de meter? netwerkbeheerder of bedrijf waar ik energie af neem?

Je kan pas kosten verhalen als er een oorzaak gevonden is en de problemen verholpen zijn. Ik snap dat die extra kosten vervelend zijn maar zolang het probleem niet opgelost word blij die kosten doorgaan.

Ik denk dat ze met erkend een betrouwbaar bedrijf bedoelen en ze liever geen ZZper zien. IK zou dan iemand zoeken die metingen aan de groepenkast kan doen en daarmee kan aantonen dat het niet in jouw deel van de installatie zit. En vraag dan ook aan de monteur of hij verstand heeft van het tf signaal en ook kan meten waarom de kWh meter steeds omschakelt.
Maar er bestaat een kleine kans dat het wel in jouw deel zit. Maar dan herhaal ik mezelf weer eerst de problemen oplossen zodat de extra energie verbruik op de meter stopt.

Alternatief is om zelf dingen uit te sluiten sluit per dag bv een groep af en kijk af het probleem dan weg is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 januari 2023 16:42:47 schreef benleentje:
Maar er bestaat een kleine kans dat het wel in jouw deel zit.

Leg dan eens uit hoe een afwijking in het deel achter de meter er de oorzaak van kan zijn dat de meter op willekeurige tijdstippen omschakelt tussen hoog- en laag tarief.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Zoals ik het lees worden er twee problemen ervaren. Die zijn niet aan elkaar gekoppeld.
Het wijzertje, wat een eigen leven lijkt te leiden. En het waargenomen/veronderstelde meerverbruik.
Dat meerverbruik kán in de meter zitten. En de goedkoopste manier om daar achter te komen is een schaduwmeter installeren.
Zo veel kan dat toch niet kosten.

Op 18 januari 2023 17:40:18 schreef mvdk:
Zoals ik het lees worden er twee problemen ervaren. Die zijn niet aan elkaar gekoppeld. Het wijzertje, wat een eigen leven lijkt te leiden. En het waargenomen/veronderstelde meerverbruik.

Dat is niet 100% zeker. Ik zou me kunnen voorstellen dat als er in plaats van een nette aan/uit op de schakeldraad een heel vies signaal wordt aangeboden dat heel snel wisselt, de meter daarvan dermate van streek raakt dat ie ook verkeerd aanwijst. Misschien erg ver gezocht, maar toch...

Hoe dan ook, ik schaar me achter degene die aanraadde eerst te concentreren op het eerste probleem. Twee problemen tegelijk bij een "instantie" aankaarten is sowieso meestal niet handig. Dan worden ze al gauw overvraagd. :)

Dat meerverbruik kán in de meter zitten. En de goedkoopste manier om daar achter te komen is een schaduwmeter installeren.
Zo veel kan dat toch niet kosten.

Dat wel ja...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Gewoon netbeheerder bellen en een digitale meter vragen, vervangen is gratis en ben je van alle problemen af.

Heb je een TF ontvanger voor het overschakelen ,of heb je een paar extra draden in de voedingskabel? In het laatste geval kan dat systeem nog wel werken of iemand anders heeft er een klokschakelaar op aangesloten met verschillende tijden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 18 januari 2023 16:03:14 schreef KlaasZ:
Raar dat het netwerkbedrijf zegt dat je een erkende monteur moet hebben. Ze horen te weten dat die al 20 jaar niet meer bestaan. Als je het zelf niet kan moet je gewoon een installatiebedrijf hebben, erkend of niet erkend, dat maakt tegenwoordig niks meer uit.

wel ze zei dat ik ook iemand van de netbeheerder kon nemen maar als het dan niet aan de meter ligt in de meterkast dan kost me dat 500 euro omdat de monteur voor niks is geweest en is meest egevallen zegt ze is het het kastje wat boven die meterkast zit.

maar inderdaad wel vreemd dat er geen erkende monteurs meer zijn daar zal ik morgen nog eens over terug bellen.

bprosman

Golden Member

Als je een hoofschakelaar hebt, heb je dan wel iemand nodig met zegelrecht om er een meter tussen te hangen ?.
Zonder kan ook wel, iets minder bibberen.
Heb je ueberhaupt wel iemand nodig om er een 2e meter tussen te hangen ?
Dan kan TS in ieder geval het verbruik checken

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.