analoge meter in meterkast slaat over op nachtstroom. hoe kan dat nog?

Op 18 januari 2023 18:55:24 schreef Hunebedbouwer:
Heb je een TF ontvanger voor het overschakelen ,of heb je een paar extra draden in de voedingskabel? In het laatste geval kan dat systeem nog wel werken of iemand anders heeft er een klokschakelaar op aangesloten met verschillende tijden.

ik heb een TF ontvanger zover ik begreep.

Op 18 januari 2023 16:42:47 schreef benleentje:
[...]Je kan pas kosten verhalen als er een oorzaak gevonden is en de problemen verholpen zijn. Ik snap dat die extra kosten vervelend zijn maar zolang het probleem niet opgelost word blij die kosten doorgaan.

Ik denk dat ze met erkend een betrouwbaar bedrijf bedoelen en ze liever geen ZZper zien. IK zou dan iemand zoeken die metingen aan de groepenkast kan doen en daarmee kan aantonen dat het niet in jouw deel van de installatie zit. En vraag dan ook aan de monteur of hij verstand heeft van het tf signaal en ook kan meten waarom de kWh meter steeds omschakelt.
Maar er bestaat een kleine kans dat het wel in jouw deel zit. Maar dan herhaal ik mezelf weer eerst de problemen oplossen zodat de extra energie verbruik op de meter stopt.

Alternatief is om zelf dingen uit te sluiten sluit per dag bv een groep af en kijk af het probleem dan weg is.

ja dat wil ik nu ook zo snel mogelijk geregeld hebben eerst die meter instaleren en tegelijk laten lopen en dan eens kijken. maar goed als dat door een "erkend" iemand moet gebeuren mij best. wil er best voor betalen ook. op lange termijn zal me dat een aardige knaak schelen.

Op 18 januari 2023 16:22:31 schreef Roetzen:
"Erkend" bestaat inderdaad al lang niet meer. Maar wat nog wel bestaat is "zegelrecht".

Ik ruik hier de geur van een kluitje en ik zie een pijltje dat naar het riet wijst. Dat de meter spontaan op willekeurige ogenblikken heen en weer schakelt van hoog- naar laagtarief kan nooit aan de installatie achter de meter liggen. Mijns inziens is het dan hoe dan ook de verantwoordelijkheid van de netbeheerder.

Maar als die niet mee wil werken is het misschien zinvol iemand met zegelrecht te laten komen. Die kan dan de HAK open maken en de schakeldraad naar de meter los nemen. Als de meter dan niet meer heen en weer schakelt tussen hoog- en laag tarief, weet je zeker dat het probleem bij de netbeheerder ligt en kun je het daar met de getuigenis van de "zegelgerechtigde" opnieuw neerleggen.

en waar vind ik iemand met zegelrecht? ik heb google gebprobeerd maar nog niks kunnen vinden.

mvdk

Golden Member

Op 18 januari 2023 18:52:50 schreef Peter112:
Gewoon netbeheerder bellen en een digitale meter vragen, vervangen is gratis en ben je van alle problemen af.

Das wat ik ook al geroepen heb.

Zodra je moeilijk gaat doen over een meter die fout aanwijst, kom je in een traject terecht waar je niet wil wezen.
Die meter laten omwisselen zonder discussie is de wijste weg.

Gelijk hebben is iets heel anders dan gelijk krijgen.

Edit1:

en waar vind ik iemand met zegelrecht?

Is niet nodig.

Gewoon googelen electriciën woonplaats.

Vragen oftie een kWh meter kan installeren.

Edit2:
U bent toch niet van de webcare van de een of andere netbeheerder die ons zit te trollen? :+ O-)

Op 18 januari 2023 19:12:37 schreef mvdk:
[...]

Das wat ik ook al geroepen heb.

Zodra je moeilijk gaat doen over een meter die fout aanwijst, kom je in een traject terecht waar je niet wil wezen.
Die meter laten omwisselen zonder discussie is de wijste weg.

Gelijk hebben is iets heel anders dan gelijk krijgen.

Edit1:
[...]

Is niet nodig.

Gewoon googelen electriciën woonplaats.

Vragen oftie een kWh meter kan installeren.

Edit2:
U bent toch niet van de webcare van de een of andere netbeheerder die ons zit te trollen? :+ O-)

nee maar van dit soort dingen heb ik de balle verstand. ik ben meer iemand van computers niet van electriciteit.

revado

Honourable Member

Plaats eens een foto van je meterkast, dan is er te zien of er een TF zit.

Op 18 januari 2023 19:05:13 schreef meterkast:
[...]

en waar vind ik iemand met zegelrecht? ik heb google gebprobeerd maar nog niks kunnen vinden.

Echte installateur

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 19 januari 2023 08:27:07 schreef keebrev:
[...]

Echte installateur

ik had er al 1 gebeld, maar hij staat op deze website. maar deze site sla ik in iedergeval op. altijd makkelijk om te hebben.

aan iedereen die heeft gereplyt, bedankt voor alle hulp! heb er hoop van opgestoken. nu is het afwachten op de monteur en dan eens kijken hoe het verder gaat.

Toch denk ik dat de installateur gaat constateren dat er iets mis is met je TF of Meter. Die gaat hij niet vervangen en je doorverwijzen naar je netbeheerder.
De kosten van de installateur werkuren en reiskosten zijn dan jammer.

Maar goed, laat maar even weten als de zaak gemaakt is.

mvdk

Golden Member

Daarom zeg ik, laat die installateur een schaduwmeter installeren. De uitkomsten daarvan kunnen zijn dat de totalen van de kWh meter van de netbeheerder min of meer correct zijn. Dan kan alles blijven zoals het is.
Het kan ook zijn dat er een onaanvaardbaar verschil is.
Op dat moment moet je gaan nadenken over een vervolg.
Daar heb ik in een vorige post al antwoord op gegeven

Ik heb onlangs een kabeltje aan mijn slimme meter P1-poort gahangen. Op het display van de meter had ik al gezien dat er twee telwerken zijn die afwisselend tellen... weekend,'s avonds? Op de jaarafrekening van mijn stroomleverancier (Essent) kom ik de optelsom van beide telwerken tegen. Ik heb geen dag/nacht-tarief contract. Wel ooit uitgezocht, maar toen moest ik voor mijn oude meter een apart TF kastje laten monteren dat duurder zou worden dan het voordeel. Nu zijn er energie-leveranciers die je willen afrekenen op basis van actuele stroomprijzen, wat voordeliger zou moeten zijn voor de consument... stroom heeft ook last van vraag en aanbod (veel of weinig zon en/of wind). Ik ga er van uit dat die tellers in een slimme meter vaak genoeg kunnen worden uitgelezen om een dagelijks verbruiksprofiel aan de uurprijs van stroom te kunnen koppelen. M.i. zijn die twee telwerken achterhaald.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
harry64

Golden Member

Hier ook geen dag-nacht, wel 'slimme' meter. Maar het 'amazing' voordeel van dag-nacht tarief bedroeg wel 10 euro op jaarbasis. dus lamaar. Overigens heeft die van mij totaal 5 telwerken incl. gas. Maar i.i.g. hebben levering en teruglevering beide ook twee dag-nacht telwerken.

Hier hangt er ook aan de P1 een orange-pi-zero die alle data verzamelt van de meter, PV-inverter en voorheen watermeter. Daar wil ik in de toekomst dan ooit nog eens wind en thuisaccu bijvoegen.

Behalve lokaal in een bestand(je) stuurt de pi-zero de data ook per 5 minuten naar pvoutput.org

De 'slimme' meter verstuurt z'n data (op verzoek) elk kwartier naar (liander) Vattenfall.

Op 24 januari 2023 01:05:01 schreef soldeersmurf:
Ik ga er van uit dat die tellers in een slimme meter vaak genoeg kunnen worden uitgelezen om een dagelijks verbruiksprofiel aan de uurprijs van stroom te kunnen koppelen. M.i. zijn die twee telwerken achterhaald.

De "privacy" club heeft het voor mekaar dat standaard er 1x per maand wordt uitgelezen. Goed genoeg voor de gemiddelde nederlander die in 2022 X en in 2023 Y belasting per kWh moet betalen, of per 1 jan een ander tarief.

Als jij een contract neemt wat per uur afrekent, dan moeten ze de stand ieder uur uitlezen. Dat kan, maar is niet standaard.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 januari 2023 10:25:03 schreef rew:
Als jij een contract neemt wat per uur afrekent, dan moeten ze de stand ieder uur uitlezen. Dat kan, maar is niet standaard.

Ik denk niet dat dat nodig is. Volgens mij houdt een slimme meter een database bij van standen per uur, of misschien wel per kwartier. Dan is eenmaal uitlezen per dag voldoende om al die uurwaarden op te halen.

Op 24 januari 2023 10:49:55 schreef KlaasZ:
[...]Ik denk niet dat dat nodig is. Volgens mij houdt een slimme meter een database bij van standen per uur, of misschien wel per kwartier. Dan is eenmaal uitlezen per dag voldoende om al die uurwaarden op te halen.

Een kWh-meter gebruikt het GPRS netwerk om zijn data te verzenden. In tegenstelling tot het GSM netwerk, waar je per gesprek betaald, wordt er met GPRS op je hoeveelheid data afgerekend. Dus of je per kwartier wat bitjes verstuurd of alle data op het einde van de dag maakt voor de netbeheerder niets uit.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Ik denk niet dat er per kwartier wordt uitgelezen. Volgens mij raakt het computersysteem van de netbeheerder overbelast als hij dat bij elke klant moet doen. Ik ga er nog steeds van uit dat er eenmaal per dag wordt uitgelezen. Maar misschien is er iemand die zeker weet hoe het werkt, dat hoor ik dan wel.

mvdk

Golden Member

Nu wordt er 1 keer per dag uitgelezen . In de toekomst wordt 15 minuten ook mogelijk maar dat zal ik eens ma vragen , de meeste mensen zitten daar niet op te wachten .

Antwoord van een meterafdeling medewerker. De man die alle probleemgevallen voorbij ziet komen.
(Hoofdzakelijk comm problemen)

Whatsapp antwoord. :+

revado

Honourable Member

Op 24 januari 2023 15:38:48 schreef keebrev:
[...]

Een kWh-meter gebruikt het GPRS netwerk om zijn data te verzenden. In tegenstelling tot het GSM netwerk, waar je per gesprek betaald, wordt er met GPRS op je hoeveelheid data afgerekend. Dus of je per kwartier wat bitjes verstuurd of alle data op het einde van de dag maakt voor de netbeheerder niets uit.

De "slimme" ( wat is er eigenlijk slim aan die dingen?) meters werken niet via GPRS maar via het CDMA protocol.
Dat werkt op 450-470 MHz en is een eigen netwerk van oa Liander en Stedin.
Mogelijk wordt er in buitengebieden (nog) wel GPRS gebruikt.

GPRS gaat ook binnenkort uitgefaseerd worden door de mobiele providers.
Alarmcentrales die GPRS gebruiken moeten worden omgezet naar 4G wat vaak een nieuwe module betekent of zelfs complete nieuwe hardware.

benleentje

Golden Member

Ik ga er van uit dat die tellers in een slimme meter vaak genoeg kunnen worden uitgelezen om een dagelijks verbruiksprofiel aan de uurprijs van stroom te kunnen koppelen. M.i. zijn die twee telwerken achterhaald.

Die 2 (4) telwerken zijn toch wel nodig. Ik kan me ook voorstellen dat er wel een een storing is dat een meter bv een week niet uitgelezen kan worden. Daarnaast zijn die 2 (4) telwerken er ook ter controller vanuit de klant. Niet allen om zelf de standen te kunnen zien maar ook om ze te kunnen controleren met de jaar nota.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 januari 2023 18:41:20 schreef revado:
[...]

De "slimme" ( wat is er eigenlijk slim aan die dingen?) meters werken niet via GPRS maar via het CDMA protocol.
Dat werkt op 450-470 MHz en is een eigen netwerk van oa Liander en Stedin.
Mogelijk wordt er in buitengebieden (nog) wel GPRS gebruikt.

GPRS gaat ook binnenkort uitgefaseerd worden door de mobiele providers.
Alarmcentrales die GPRS gebruiken moeten worden omgezet naar 4G wat vaak een nieuwe module betekent of zelfs complete nieuwe hardware.

de meters die hier in de regio hangen hebben allen gprs verbindingen. dat staat in het display, en met wat drukken op knoppen kun je ook de ontvangst sterkte uitlezen bij diverse meters.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Liander en Stedin hebben ook een eigen netwerk en master welke 450 Mhz werken. Hiervan loopt de vergunning af in 2024. Bij de veiling kan iedereen bieden. Mochten Stedin en Liander de veiling niet winnen dan hebben ze een aardig probleem.
Modules in de meter vervangen gaat waarschijnlijk niet zomaar, en even 2 miljoen meters vervangen ook niet.

https://domotica.nl/2020/05/06/slimme-meters-netbeheerders/#:~:text=Sl….

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 24 januari 2023 19:32:18 (18%)

revado

Honourable Member

Op 24 januari 2023 19:14:44 schreef testman:
[...]

de meters die hier in de regio hangen hebben allen gprs verbindingen. dat staat in het display, en met wat drukken op knoppen kun je ook de ontvangst sterkte uitlezen bij diverse meters.

Dan het per regio verschillend waarschijnlijk.
Hier in de regio staat op alle meters( bijna allemaal ISkra) CDMA .
Ik heb ze elders wel eens gezien met GPRS er op.
De zendmodule zal indien nodig wel uitwisselbaar zijn neem ik aan.
Hier op het dak van de flat staat een GSM site (KPN) en daar zit een LORA antenne in en - volgens de monteur van KPN - ook een CDMA antenne.

Op 24 januari 2023 20:18:21 schreef revado:
[...]

Dan het per regio verschillend waarschijnlijk.
Hier in de regio staat op alle meters( bijna allemaal ISkra) CDMA .
Ik heb ze elders wel eens gezien met GPRS er op.
De zendmodule zal indien nodig wel uitwisselbaar zijn neem ik aan.
Hier op het dak van de flat staat een GSM site (KPN) en daar zit een LORA antenne in en - volgens de monteur van KPN - ook een CDMA antenne.

LoRa antennes zijn er geen van providers bij mijn weten. van t werk uit zijn er honderden LoRa apparaten gezet, maar zonder ontvangers erbij te zetten kun je er niet veel mee. er zijn niet bijster veel LoRa ontvangers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 januari 2023 19:04:56 schreef benleentje:
Daarnaast zijn die 2 (4) telwerken er ook ter controller vanuit de klant. Niet allen om zelf de standen te kunnen zien maar ook om ze te kunnen controleren met de jaar nota.

Dat is ook wettelijk geregeld. De klant moet op elk gewenst moment zijn eigen meterstanden kunnen zien.