Oude windmolen werkt niet lekker

@SparkyGSX:
Positiebepaling is idd niet mogelijk met 2 draden. Ik had al eerder gekeken naar één van de motoren van dat waveboard. 3 dikke voor de stroom en 5 dunne draden in één stekker voor de positiebepaling.

Maar ik zie geen extra rode en zwarte draad bij de gelijkrichters vandaan komen. Alleen de 2 die naar de andere kant gaan naar de koolborstels om de opgewekte energie af te geven.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Je hebt gelijk, ik had verkeerd gekeken, die "extra" draden gaan inderdaad naar de sleepringen.

Het lijkt me handig als de TS het voorgestelde experiment even uitvoert, dan weten we redelijk zeker wat voor type generator het is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hi allemaal,

Er wordt soms gesproken van TS. Betekent dat Topic Starter?

Zo ja, dan ben ik dat :-)

Ik merk dat ik toch niet zo goed ben in het meten van de verschillende waarden. Ik kom gewoon basiskennis tekort vrees ik.

Ik hoop dat er iemand op dit forum zit uit de buurt van Zaandam die me kan helpen met het doen van de metingen.

Tot zover iedereen erg bedankt voor de reacties. Het heeft mij in ieder geval goed geholpen en heeft mij weer wat meer inzicht gegeven in hoe e.e.a. in elkaar steekt en ik weet ook gelijk wat ik nog niet weet ;-)

Bedankt allemaal,

Gr. Harry

TS betekent gewoon Topic Starter .

Wat de basiskennis betreft, je kan al de diodebrug schetsen wat toch al enig inzicht geeft in elektronische componenten en je bent nooit te oud om bij te leren ! De CO leden helpen je wel .

Draadjes tegen elkaar houden en voelen of de molen zwaar draait moet nog wel lukken, lijkt me, en weerstand meten van het ene witte draadje naar het andere ook?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb wat gemeten :-)

Als ik zwarte draden aan elkaar knoop draait ie minder, stopt ie sneller. Of ik 1, 2 of 3 draden aan elkaar doe zit er niet veel verschil in.

Ik heb de multimeter op de Ohm stand en dan de laagste 20 (zie foto)

Op de foto boven de waarden van de draden. Daaronder de twee gelijkrichterblokjes met waarden die ik over die pennen heb gemeten. Eerlijk gezegd kan ik er geen chocola van maken.

Geeft dit wat duidelijkheid?

Hartelijke groet,

De gelijkrichters moet je doormeten op de diodestand, en dan in beide richtingen.

Als je ook nog even de weerstand tussen de 2 witte draden meet, is het redelijk compleet.

Het feit dat het hele ding blijkbaar iets zwaarder draait, in plaats van "is bijna niet rond te krijgen" suggereert wederom een veldwikkeling.

Heeft het hele ding ooit gewerkt? Dat kan bijna niet zonder extra elektronica.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik ben voorzichtig ongerust over de verschillende meetwaardes tussen de zwarte draden: Het verschilt me net wat te veel.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 17 januari 2023 20:33:58 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

1 of 1,6 ohm valt toch wel mee?

Wat betreft de witte draden, zou er niet iemand in het verleden wat bijgeknutseld hebben? De molen heeft geen sleepcontacten voor de witte draden. Wellicht heeft er wel een klein lampje op gestaan of iets anders geks. Lijkt me niet echt origineel.

@HarryAsd:
Is het mogelijk om de voorkant met de wieken uit elkaar te halen, zodat we de generator kunnen zien? En dan eventueel ook waar de witte draden heen gaan.

Wat is de weerstand tussen de 2 witte draden.

En dan ook de gelijkrichters goed nameten om zeker te zijn dat er niet eentje (gedeeltelijk) defect is.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Lambiek

Special Member

Op 17 januari 2023 22:21:19 schreef maus0611:
1 of 1,6 ohm valt toch wel mee?

Ik vind het eigenlijk best wel veel verschil. Stel dat we er van uitgaan dat het rond de 1-Ohm moet zijn, dan verwacht je voor de andere waardes iets van 0.9 en 1.1-Ohm. En niet de waardes die er nu staan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Die 0,5 ohm kan gewoon het verschil zijn tussen hard of zacht de meetpennen op de draden drukken, een laagje vuil op de ene draad en niet op de ander enzovoorts.

Dergelijke kleine weerstanden meten moet je eigenlijk met een vierdraadsmeting doen.

Als het daadwerkelijk de spoelweerstand is, mee eens. Maar iets zegt mij dat dit gewoon een afwijking in de meting is, doordat je amper zulke kleine waarden kan meten met een conventionele multimeter.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ik zou ook de wieken eens verdraaien (langzaam) en nog eens een meting doen van de zwarte draaien, met de wieken in een andere positie. vind het verschil ook veel te groot, vrees ergens dat er een paar wikkelingen in sluiting liggen, en eventueel tegen een ander metaal

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
revado

Honourable Member

Misschien een nuttige vraag aan TS.
Heb je het apparaat als werkend gekregen of was het al defect en is het daarom mogelijk weggedaan?

Op 17 januari 2023 23:29:48 schreef Nightwalker:
@HarryAsd:
Is het mogelijk om de voorkant met de wieken uit elkaar te halen, zodat we de generator kunnen zien? En dan eventueel ook waar de witte draden heen gaan.

Wat is de weerstand tussen de 2 witte draden.

En dan ook de gelijkrichters goed nameten om zeker te zijn dat er niet eentje.

De weerstand tussen de twee witte draden is 1.2

Op 18 januari 2023 10:43:13 schreef revado:
Misschien een nuttige vraag aan TS.
Heb je het apparaat als werkend gekregen of was het al defect en is het daarom mogelijk weggedaan?

Dat zou zomaar kunnen.

Maar..., twee weken geleden, toen het goed waaide, heeft ie als een tierelier (ik merkte bij het met de hand draaien geen enkele remming) gedraaid. Draaide zo snel dat ik er bijna bang van werd. Moest hem uit de wind draaien om hem te laten stoppen.

De aangesloten multimeter gaf toen gemiddeld 25 volt aan. Met uitschieters van boven de 30 volt. Dat alles onbelast.

Maar als ik nu met de hand draai merk ik gewoon een weerstand.

Ik heb de voorkant uit elkaar gehaald.

Het ziet er precies zo uit als in dit filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=apAoHAek-F0

In dat filmpje (minuut 4.05) zie je trouwens naast de drie zwarte, 2 gele draden (bij mij zijn die wit).

Er kan zo te zien niet veel raars met deze onderdelen aan de hand zijn. De spoelen lijken aardig geisoleerd te liggen.

De draden verdwijnen in een pijpje. Er is geen beschadiging te zien.

Op 17 januari 2023 22:21:19 schreef maus0611:
1 of 1,6 ohm valt toch wel mee?

Het is een asymmetrie die je eigenlijk niet wil. Belast je de boel met een 1 ohm weerstand en is de ge-induceerde spanning 2V, krijg je 1 wikkeling met 1A en de andere 0.75A. Die asymmetrie wil je niet: De mechanische belasting is dan ook onregelmatig.

Eigenlijk is het 't beste om de 3fase generator met een FOC motorcontroller die op een variabele "rem" ingesteld staat aan te sturen. Een VESC zou dan een extra "application" kunnen draaien die "molen-MPPT" doet.

Op 18 januari 2023 09:54:05 schreef Ledlover:
Die 0,5 ohm kan gewoon het verschil zijn tussen hard of zacht de meetpennen op de draden drukken, een laagje vuil op de ene draad en niet op de ander enzovoorts.

Ja dat kan. Dus "Voorzichtig ongerust"... ik blijf er achter staan. Meting overnieuw doen en op 1.0-1.0-1.1 uitkomen: Da's binnen de meet-marge, en het ding is prima. Geen 0.5 Ohm overgangsweerstand. Ongerustheid weggenomen. Dat kan. Ik vind het niet erg als het zo zou zijn: Des te beter voor de TS z'n apparaat.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 18 januari 2023 15:31:08 (10%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik het goed zie op dat filmpje zitten de gele draden op de aansluitingen van de + gelijkrichter naar koolborstel (rode draad) . Th beveiliging of een rem die zonder belasting voorkomt tegen op hol slaan?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
harry64

Golden Member

Ik vermoed dat de hier witte draden een hulpvoeding zijn voor als er wel een regelaar ingebouwd zou zitten. Dat zal misschien ook het verschil zijn tussen een 913 en 914i. In dit geval van mijn naamgenoot worden de drie fases gewoon gelijkgericht met de 1,5 deel van de brugcellen, geen regeling aanwezig.

Als er geen mechanische beperkingen zijn, de diodebruggen goed zijn, dan kan het onregelmatige belastinggedrag alleen nog verklaard worden door óf een sluimerende windingsluiting in de generator óf een onregelmatig contact van de sleepcontacten. Onregelmaat in de sleepcontacten kan zich weer alleen voordoen indien er óf een belasting hangt aan de uitgang van de sleepcontacten óf dat de aansluiting van de sleepcontacten in de uitgang soms onbedoeld sluiting maken in de behuizing waar ze in zitten.

Andere (vergezochte) mankementen kan zijn een breuk in (een van) de magneten waar de statorspoelen tussen zitten. Die magneet kan dan eventueel een stukje uit z'n positie komen en tegen de stator aanlopen.

Breuk in de magneten kan komen door een val of op verkeerde wijze openen van dat stukje behuizing. In de lager video is te zien dat je dat met de daarvoor bestemde schroefgaten beetje bij beetje gelijkmatig moet doen om mechanische oppervlaktespanning op de magneten te voorkomen.

Al met al best wel ingewikkeld gedoe voor iemand die er qua elektra, elektronica en mechanica niet al te veel van weet.

Over magneetbreuk:
Is dit vuil/barsten of breuk?
https://www.circuitsonline.net/forum/file/91640

Op 18 januari 2023 16:16:23 schreef harry64:

Over magneetbreuk:
Is dit vuil/barsten of breuk?
[afbeelding]

Verrek, zo ziet het er wel uit. :-( In heb um net weer in elkaar gezet. Ik ga vanavond er nog eens goed naar kijken.
Dank voor je scherpe blik ;-)

Ingegoten spoelen is natuurlijk wel handig tegen weersinvloeden. Maar het belemmerd een beetje het achterhalen waar de witte draden heen gaan.

Zoals ik het nu zie in vergelijk met het filmpje:
Bij de molen van de TS worden de 3 fasen gelijkgericht en meteen naar de sleepringen in de mast gebracht. De witte draden worden niet gebruikt.

Bij de molen in het filmpje wordt na gelijkrichting de plus eerst via een gele draad weer naar de generator geleid waarna het via de andere gele draad op de koolborstel in de mast zit. Lijkt dan toch een soort automatische rem tegen overtoeren o.i.d. Bij te hoog oplopende spanning wordt er een tegenveld opgewekt in de generator die hem afremt. Althans, dat is mijn theorie. Als iemand een ander idee heeft, ben ik benieuwd wat die ander denkt waar het voor zou kunnen dienen.

Edit:
Ik denk dat een vorige eigenaar er aan gesleuteld heeft omdat waarschijnlijk die beveiliging via de witte draden defect is. Op de eerder foto van de TS waar de draden en beide gelijkrichters te zien zijn, is te zien dat de plus draad die van de gelijkrichter naar de koolborstel gaat niet origineel is. De aangekrompen connector is niet het zelfde als de rest + witte draden. Ik denk dat iemand de witte draden heeft losgetrokken en een nieuwe rode draad van de gelijkrichter rechtstreeks naar de mast heeft aangelegd.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de molen bij een vorige eigenaar al niet meer werkte en deze de beveiliging er van verdachte en deze er dus tussenuit heeft gehaald. Maar daarna werkte de molen nog steeds niet en heeft hem dus toen maar verkocht.
Dan is het natuurlijk de vraag of het defect in de spoelen van de generator ligt of een defecte gelijkrichter. En natuurlijk, zoals al opgemerkt, zijn de magneten nog goed en hebben deze de spoelen niet beschadigd.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
harry64

Golden Member

Op 18 januari 2023 16:52:28 schreef HarryAsd:
[...]

Verrek, zo ziet het er wel uit. :-( In heb um net weer in elkaar gezet. Ik ga vanavond er nog eens goed naar kijken.
Dank voor je scherpe blik ;-)

Dan kan hij nog steeds wel wat vermogen leveren. Ik zie op de spoel i.i.g. geen aanloopsporen. Die zouden dan ringvormig moeten zijn. Een gebroken magneet geeft wel minder vermogen.

Andere verdachte is de rode draad in de sleepring.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/91498
Die kan, omdat hij nogal dicht op dat frame zit, ook bij tijd en wijle sluiting maken indien de wind mechanische belasting uitoefent. Ik vind hem er erg dicht op zitten i.i.g. Kan je oplossen door er een dun stukje plastic van een op maat geknipte oude verlopen bankpas, kadokaart o.i.d. proberen tussen te schuiven. Niet zelf in blazen om koolstofslijpsel te verwijderen, krijg je in je gezicht. Maar dat koolstofslijpsel kan ook bij ophoping random sluiting geven.

verder zit er geen laadelectronika meer in, dus op een 12 volt accu, zal je altijd meer weerstand krijgen en risico van overladen. op een 24 volt accu zal dat al weer minder zijn en zal hij vlotter draaien.

Dank je wel Harry!

Er zitten inderdaad scheuren in de magneet.

Ik ga je tip vwb die rode draad zeker nog even toepassen.

Ik um zo weer in elkaar zetten.

Maar ik krijg wel steeds meer het idee dat die molen wel aan zijn laatste loodjes bezig is.

Hartelijke groet,

harry64

Golden Member

Hopelijk heb je er niet teveel voor betaald. Een troost, ik heb ook wel eens studieobjecten gehad die wat duur uitvielen. :)

Als minder opbrengst geen groot probleem is, kan je hem altijd nog gebruiken, ik zou er i.i.g. niet (te) veel geld tegenaan gooien qua onderdelen.

Ik ben wel benieuwd waar je hem op wilde aansluiten. Ik zou i.i.g. geen Li-Ion zonder beveiliging gebruiken. En een loodzuuraccu is weer minder effectief.

[Bericht gewijzigd door harry64 op donderdag 19 januari 2023 12:49:16 (55%)