geluid roofvogel

Hallo,
Ik heb in mijn tuin frambozen en aardbeien staan waar de merels erg verzot op zijn, en ik ook, maar zij zijn dikwijls de eerste plukkers.
Ik heb al eens gelezen dat de roep van een roofvogel bv. uil of klamper deze beestjes afschrikt. Is het mogelijk om een elektronische schakeling te maken die met klassieke componenten of eventueel met pic controller te maken is?
Graag een antwoord.
groetjes
Jos

*Alfred*

Golden Member

Het meest simpele lijkt me een geluidsfragment van internet downloaden en op een mp3 spelertje afspelen. Op Aliexpress is genoeg te vinden.

Maar mijn ervaring is dat dieren zich niet, of maar kortstondig laten misleiden met geluiden die uit een (goedkope) luidspreker komen.

Op 19 januari 2023 11:11:23 schreef jossmans:
Hallo,
Ik heb in mijn tuin frambozen en aardbeien staan waar de merels erg verzot op zijn, en ik ook, maar zij zijn dikwijls de eerste plukkers.
Ik heb al eens gelezen dat de roep van een roofvogel bv. uil of klamper deze beestjes afschrikt. Is het mogelijk om een elektronische schakeling te maken die met klassieke componenten of eventueel met pic controller te maken is?
Graag een antwoord.
groetjes
Jos

Tuurlijk is dat mogelijk.
Misschien denk je dat een PIC eenvoudig is, maar dan heb je Arduino vast nog niet geprobeerd. Ideaal projectje voor een Arduino + versterkertje.

https://maker.pro/arduino/projects/arduino-audio-player

Vraag is dan nog wel hoe je een redelijk werkende "merel-detector" bouwt.

Heel eenvoudig, pak zoon oude mp3 speler.
Gebruik een audio tool om een opname van een roofvogel en 1 uur stilte te maken naar een mp3tje.
Zet dit op repeat.

PE2BAS
Jeever

Golden Member

Er bestaan zogenaamde 'Voice Recorder' chips waarmee u gemakkelijk een schakeling maakt waarin u een aantal seconden geluid kunt opslaan. Een voorbeeld is de ISD1420, lees bijvoorbeeld:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/isd1420-voice-recorder.h…
Ook bestaan er compleet gemonteerde modules, de zogenaamde 'Chip-corders' zoals de YSJ-120S, lees bijvoorbeeld:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/ysj-120s-chipcorder.html

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Thevel

Golden Member

Op 19 januari 2023 11:35:27 schreef *Alfred*:
met geluiden die uit een (goedkope) luidspreker komen.

Ik heb dit type vogelverschrikker een aantal keren gerepareerd.
Er zit een kleine piezo luidspreker in en ondanks een kleine eindtrap (minder dan 10 Watt) komt er een enorme bak herrie uit het kleine kastje.

Veel vermogen heb je dus niet nodig.

*Alfred*

Golden Member

Op 19 januari 2023 12:06:48 schreef Thevel:
[...]Ik heb dit type vogelverschrikker een aantal keren gerepareerd.
Er zit een kleine piezo luidspreker in en ondanks een kleine eindtrap (minder dan 10 Watt) komt er een enorme bak herrie uit het kleine kastje.

Veel vermogen heb je dus niet nodig.

Tot 10 Watt op zo'n piezo is heel veel dB's

Als het luid genoeg is zullen de vogels wel wegblijven, dan maakt het ook niet meer zo veel uit welk geluid je gebruikt.
Heb je dan niet een nieuw probleem, dat het ook jezelf wegjaagt?

Ik geloof er niets van dat dat langdurig werkt. Ik werk op Schiphol, op pakweg 150 meter van een start/landingsbaan. Zo nu en dan doet de Vogeldienst z'n ronde en wordt de geluidswagen met roofvogel-geluid ingezet, met de explosievendienst er achteraan.

Maar lang blijven de vogels er niet door weg: een half uur later of zo zijn ze weer terug en de vliegtuigen interesseren ze al helemaal niet, ook al maken die een enorme *****herrie op die afstand.

Nu meer praktisch: ik heb zelf ook frambozen en aardbeien, maar heb toch zeer weinig last van vraatschade door vogels. Als ik op een plukronde 3 of 4 frambozen met vraatschade door vogels tegenkom, is dat veel en op de (in sommige zomers) kilo's frambozen, ga ik me daar niet druk om maken.

De aardbeien worden ook hier en daar wel eens aangevreten, maar daar heb ik meer last van pissebedden en slakken die de boel (nogal) massaal naar de knoppen helpen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
fred101

Golden Member

Op 19 januari 2023 17:55:11 schreef weardguy:
Maar lang blijven de vogels er niet door weg: een half uur later of zo zijn ze weer terug en de vliegtuigen interesseren ze al helemaal niet, ook al maken die een enorme *****herrie op die afstand.

Die vogels zijn allemaal doof dankzij die vliegtuigen... :+

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

vogels worden tegenwoordig ook wel met een groene laser verjaagd. echter meen ik dat je netten hebt voor aardbeien ed hebt.

een geluid van een roofvogel werkt wel, ook iets nemen dat ze herkennen. geen vogelsoort die tig landen verderop leeft. heb het eens op mn gsm afgespeeld, dacht een sperwer geluid en toen was het meteen stil..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maak een frame van hout,aluminium of pvc buis rond de struiken en span daar een fijnmazig net overheen.
Zorg er wel voor dat de afstand tussen de struiken en het fijnmazig net wel groot genoeg is anders pikken ze er alsnog doorheen.

vergeten

Golden Member

Op 19 januari 2023 11:11:23 schreef jossmans:
Ik heb al eens gelezen dat de roep van een roofvogel bv. uil of klamper deze beestjes afschrikt. Jos

Geen ervaring mee maar het lijkt me dat je er dan voor moet zorgen dat er meerdere plekken zijn waar dat geluid vandaan komt.

2 (of meer) verschillende afschrikgeluiden (roofvogels) die random vanaf een paar verschillen plekken hoorbaar worden.
Dan lijkt het alsof er meer roofvogels zijn die dan met elkaar in "gesprek" zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Over af te spelen geluiden: Misschien ook de angstkreten van de vogels die je weg wilt hebben, afspelen?
(Ooit eens een verstrikte jonge spreeuw uit een vogelnet geknipt (in het net geknipt, niet de pootjes eraf). Het enorme kabaal van dat spreeuwtje zorgde ervoor dat ik zijn grote familie een heel tijdje niet meer gezien heb).

Om meer zelfbouw ideeën op te doen, kijk eens maar iets als dit:
https://www.btndehaas.nl/bird-gard-pro-75-vogelverjager-met-geluid-spr…

Op 19 januari 2023 17:55:11 schreef weardguy:
Als ik op een plukronde 3 of 4 frambozen met vraatschade door vogels tegenkom, is dat veel

Ja natuurlijk ze laten natuurlijk zelden een halve framboos hangen! Wij hadden vroeger Japanse wijnbessen. Dan kon je wekenlang iedere dag constateren: morgen zullen er een paar rijp zijn. Dat bleef dan zo, maar er kwamen wel steeds meer van die "hier is een vrucht geplukt" plekjes aan de struik....

Maar goed. Ik heb de rest van je bericht wel gelezen hoor. Kennelijk heb jij minder last dan TS en mijn familie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De meeste vogels zullen het geluid van een roofvogel niet kennen. Ze schrikken op van elk luid geluid. maar door snelle gewenning komen ze steeds sneller terug. En ze zijn echt niet dom, ga je er zelf bij staan blijven ze op een afstandje wachten tot je weg bent. Plaats je een vogelverschrikker duurt het niet lang of ze gaan al op de hoed of op de schouder zitten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

wat een hoop suggesties, maar ik zal het maar bij een constructie met vogelnet houden.
Jos