Batterijen

Hallo mijn weerstation vreet batterijen, vroeger 1x in het jaar nu zijn ze al na 1 maand bijna leeg ( scherm moeilijk leesbaar) het zelfde cadeau gedaan en deze doet nog steeds 1 jaar met batterijen. Wat is daar de oorzaak van aub ?

benleentje

Golden Member

Dat is zonder verdere gegevens niet te zeggen. Graag foto's van hoe het er nu uit zit en merk en type nr.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zelfde verschijnsel hier: nieuw uit doos is de maximale afstand 25 meter en na 2 jaar nog maar 10 tot 15 meter; ook met nieuwe batterijen.

Zelf denk ik aan de bruine pasta die over de "naked chip" is gelegd en mogelijk vocht vast houdt.

Het kan ook zomaar zijn dat je een voorraadje K*T batterijen hebt gekocht. Bleek m'n vriendin ook gedaan te hebben. Bol heeft netjes de weegschaal vervangen, maar het bleek dus aan de batterijen te liggen toen 2 maanden later het weer prijs was en 1 maand later WEER.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 januari 2023 16:12:32 schreef rew:
Het kan ook zomaar zijn dat je een voorraadje K*T batterijen hebt gekocht. Bleek m'n vriendin ook gedaan te hebben. Bol heeft netjes de weegschaal vervangen, maar het bleek dus aan de batterijen te liggen toen 2 maanden later het weer prijs was en 1 maand later WEER.

Nee altijd alkaline batterijen gebruikt van goede merken, en ander toestel doet het niet ,toestel altijd zelfde plaats aan de muur binnen

Thevel

Golden Member

Op 20 januari 2023 16:29:13 schreef Mhvp:
[...]

Hangt binnen aan muur ?

Er is al eerder gevraagd om het merk/type...

RAAF12

Golden Member

Op 20 januari 2023 15:33:04 schreef Mhvp:
Hallo mijn weerstation vreet batterijen, vroeger 1x in het jaar nu zijn ze al na 1 maand bijna leeg ( scherm moeilijk leesbaar) het zelfde cadeau gedaan en deze doet nog steeds 1 jaar met batterijen. Wat is daar de oorzaak van aub ?

Als het wel goed heeft gewerkt kan het aan de batterjen zelf liggen maar ook aan een circuit wat het apparaat in sleepmode zet. Teruggaan naar de verkoper om te reclameren?

fred101

Golden Member

Als het een ding is wat op 433MHz draait of wifi dan kan het zijn dat iets anders op die frequentie het ding wakker houdt ipv in sleepmode te gaan.

Om iets zinnigs te zeggen moeten we merk/type weten.

Daarnaast zou ik zelf de stroom opname gaan meten. Het mooiste is als je hem kan vergelijken met de andere. Dan weet hoeveel hij trekt en ook of er zoiets als sleep mode is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 20 januari 2023 16:27:36 schreef Mhvp:
Nee altijd alkaline batterijen gebruikt van goede merken,

Yeah, right! Ook m'n vriendin had een "herkenbaar merk" gekocht.

Ik zeg niet dat het zo IS, maar hou het in je achterhoofd. Overweeg om gewoon om het uit te sluiten naar de winkel te gaan, nu een betrouwbare batterij te kopen en die eens te testen. Dan weet je dus zeker dat ie niet bij jou jaren op de plank heeft gelegen met mogelijke slijtage, enz.

Dit soort "maar dat kan het niet zijn" zomaar wegwuiven... dat resulteert regelmatig in heel lange debug-trajecten omdat het uiteindelijk toch aan iets ligt wat je initieel hebt weggewuifd.

5 minuten oud: Ik heb een circuit waarbij een 3.3V CPU een chipje aanstuurt wat eigenlijk liever op 5V draait. Maar 3.3 zou ook moeten werken. Ander/goedkoper chipje geregeld... werkt niet. Blijkt de andere dus een hogere "wordt gezien als hoog" niveau te hebben. "Ging altijd goed" blijkt niet op te gaan. En als ik het hier zo vertel klinkt het "stom" dat ik dat niet direct vond. Maar als je een week geleden bij het bestukken de datasheets hebt vergeleken en echt geen verschil ziet en nu pas aan testen toekomt... het duurt effe voordat je er achter komt dat dit exemplaar andere chips had.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/