Twee MTTP laders op een zonnenpaneel

Beste,
Ik heb een zonnepaneel op mijn voertuig die is aangesloten op een Ecoflow delta 2. Die intern een MTTP lader bevat.
Nu zou ik ook graag een tweede lader willen om mijn start accu te laden/onderhouden omdat hier ook de standkachel op aangesloten is.
Dus is het mogelijk om twee MTTP laders op een zonnepaneel uitgang te zetten?
En zo nee wat is hiervoor mogelijk? een keuze schakelaar heeft niet mijn voorkeur.

benleentje

Golden Member

Een 2de MPPT op 1 enkele zonnecel gaat niet werken

Kan je niet gewoon via de ecoflow delta iets met een relais schakelen zodat tijden het laden beide accu's parallel staan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 januari 2023 19:12:50 schreef benleentje:
Een 2de MPPT op 1 enkele zonnecel gaat niet werken

Kan je niet gewoon via de ecoflow delta iets met een relais schakelen zodat tijden het laden beide accu's parallel staan.

Nee helaas niet, de accu van de ecoflow is iets van 54volt?

Zou het werken om een tweede lader parallel te zetten met een dikke diode? zodat deze niet meer de spanning in het paneel kan regelen en het maar moet doen met wat die krijgt om zo een master/slave te maken. of is dit funest voor het rendement? of zou dit beter gaan met een PWM regelaar?

[Bericht gewijzigd door Yamaha FJ1100 op vrijdag 20 januari 2023 19:24:31 (11%)

Lambiek

Special Member

Kijk hier eens, wat je nodig hebt is een laadstroomverdeler.

https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/relais.html

Dit moet ook gaan denk, gewoon een tweede lader op je zonnepaneel aansluiten.

https://stroomwinkel.nl/zonnestroom-1/solar-regelaar.html

Een laadstroomverdeler is meer voor een systeem met een dynamo bedenk ik me nu.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

zodat deze niet meer de spanning in het paneel kan regelen en het maar moet doen met wat die krijgt om zo een master/slave te maken.

Diode of niet maakt niets uit ze gaan dan allebei proberen het maximale uit het zonnepaneel te halen wat volgens mijn niet kan werken.

Als de 2 accu's ongelijk zijn dan zou je wel via een relais een omvormer kunnen inschakelen die vanuit de 54V dan 13,5V maakt en zo de 2de accu oplaad. Met 13,5V kan je dan nooit de 2de accu overladen maar raakt hij ook maar 95% vol. Maar ik denk wel dat dat genoeg is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Standkachel gewoon via de Ecoflow laten lopen? Dat is een makkelijkere optie.

Dat is in een camper of bedrijfsbus vrijwel ook altijd het meest gangbaar.

Hoeveel vermogen heeft het zonnepaneel? En de laders? (Kan van de ecoflow niet zo snel data vinden over de MPPT).

Meerdere van mijn lichtnet solar omvormers kunnen gewoon dezelfde string over twee MPPT's te verdelen als het vermogen of de stroom van de string te hoog is.

Dus ik ben benieuwd waarom het met een accu-lader niet zou kunnen.

benleentje

Golden Member

@r-p TS wil 1 zonnepaneel (string) op 2 verschillende MPPT laders aansluiten dat gaat volgens mij niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

kan je geen schakeling maken dat dan die 54V spanning belast en een kleine stroom naar je 12V laat lopen?

bv een DCDC converter van 1A als het opgewekte vermogen meer is dan pakweg 200W (4A in je 54V systeem).
of je nu 1A uit je zonnepaneel haalt om je start accu te laden, of 1A uit je 54V accu, het komt allemaal van hetzelfde paneel. je moet er alleen voor zorgen dat de 12V accu de 54V accu niet leegtrekt door te blijven laden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 20 januari 2023 20:44:33 schreef DJSmiley:
Standkachel gewoon via de Ecoflow laten lopen? Dat is een makkelijkere optie.

Dat is in een camper of bedrijfsbus vrijwel ook altijd het meest gangbaar.

Normaliter zit er een 12v sigaretten aansteker op een dergelijk powerstation, extra 12V dc connectors zijn ook niet ongewoon.

Victron heeft bv de orion-tr 12/12-9 welke bedoeld is om een 12V accu te laden vanaf 12V. Dit kan dus zo op de 12v uitgang van de ecoflow.

Simpele manier van aansluiten en de startaccu blijft altijd bijgehouden zo lang de ecoflow niet uit staat of leeg is. Een lege startaccu is denk ik toch wel zowat het laatste wat je wilt.

Edit:

Ligt er natuurlijk ook aan de opstelling en hoeveel de standkachel moet werken tegenover de rijtijden.

Wij moeten de ingang van onze parkeerplaats een paar keer per jaar snachts bewaken en dan staat er een voertuig de hele nacht met de standkachel aan. We hebben de 44Ah accu nog niet leeg gehad. Destijds het idee gehad om een 50Ah lifepo4 accu icm een orion-tr 12/12-9 te gebruiken maar dat bleek niet nodig.

Wel andersom aan de hand gehad. Destijds nieuwe werkbus welke met de standkachel aan een 120Ah accu in 1 nacht leeg trok |:(

Leuk die smart management systemen met ingeschakelde standkachel blijft het canbus systeem wakker en die hele zut trekt nog meer als de standkachel zelf 8)7

In dat geval zou ik echt aanraden om de startaccu bij te houden met de 12V uitgang van de ecoflow.

[Bericht gewijzigd door EL83 op zaterdag 21 januari 2023 09:21:02 (36%)

Op 20 januari 2023 20:44:33 schreef DJSmiley:
Standkachel gewoon via de Ecoflow laten lopen? Dat is een makkelijkere optie.

Dat is in een camper of bedrijfsbus vrijwel ook altijd het meest gangbaar.

De standkachel is een Therm top c die omdat het een koelwater kachel is ook de autoventilatie bedient. om dit allemaal los te koppelen en van een stekker en relais te voorzien lijkt me redelijk storingsgevoelig worden. ik denk dat dit wel goed mogelijk is met een airtop.

Op 21 januari 2023 08:55:07 schreef EL83:
[...]

Een lege startaccu is denk ik toch wel zowat het laatste wat je wilt.

Klopt, Dit is ook graag wat ik zou willen bereiken. het paneel is 430Wp dus vermogen genoeg. ik zal eens kijken naar die orion. dit zou wel een optie kunnen zijn omdat de 12 volt uitgang continu aanstaat wegens de compressorkoelbox. alleen zal dit ook via een splitter moeten omdat de ecoflow maar een 12v uitgang heeft.

Op 20 januari 2023 22:22:46 schreef r-p:
Hoeveel vermogen heeft het zonnepaneel? En de laders?
Dus ik ben benieuwd waarom het met een accu-lader niet zou kunnen.

het paneel is 430Wp en de Ecoflow kan max 500W aan (11/60V, 15A) ik had zelf ook begrepen dat de MTTP laders een optimale spanning op het paneel willen behouden voor het maximale rendement maar wanneer je er twee parralel schakelt gaan kunnen ze elkaar tegenwerken. maar hoe dit exact werkt weet ik ook niet. vandaar dat ik me hier op dit forum meld.

De accu is trouwens 51.2V.

[Bericht gewijzigd door Yamaha FJ1100 op zaterdag 21 januari 2023 09:25:44 (23%)

Op 21 januari 2023 09:06:28 schreef Yamaha FJ1100:
[...]

Klopt, Dit is ook graag wat ik zou willen bereiken. het paneel is 430Wp dus vermogen genoeg. ik zal eens kijken naar die orion. dit zou wel een optie kunnen zijn omdat de 12 volt uitgang continu aanstaat wegens de compressorkoelbox. alleen zal dit ook via een splitter moeten omdat de ecoflow maar een 12v uitgang heeft.

Eventueel kan de koelbox aan de startaccu kant. Afhankelijk van de lengte kun je met 4mm² bekabeling en een 15-20A zekering van de accu uit vertrekken en dan bij de orion opsplitsen. Wel een 15A zekering voor de aftakking naar de koelbox gebruiken.

[...]
het paneel is 430Wp en de Ecoflow kan max 500W aan (11/60V, 15A) ik had zelf ook begrepen dat de MTTP laders een optimale spanning op het paneel willen behouden voor het maximale rendement maar wanneer je er twee parralel schakelt gaan kunnen ze elkaar tegenwerken. maar hoe dit exact werkt weet ik ook niet. vandaar dat ik me hier op dit forum meld.

De accu is trouwens 51.2V.

De 60V max moet je aan houden anders blaas je de mppt op maar de 15A en/ of 500W limiet is iets waar een mppt zichzelf aan houdt. Als je 2 panelen van 430Wp parallel zet gaat de spanning niet omhoog maar wel het beschikbare vermogen. In dat geval limiteert de mppt tot 500W ook al is er theoretisch 860W beschikbaar.

2 panelen parallel gaat geen probleem zijn. Vooral als ze dezelfde richting op staan. In het ergste geval doet 1 paneel al het werk (gedeeltelijke schaduw op 1 paneel), in het beste geval werken ze beide 50/50 samen.

De opbrengst zal hoe dan ook groter zijn als 1 paneel, vooral met wat minder zonnig weer zal je hier voordeel van hebben.

Het wordt pas 'problematisch' als je meerdere panelen in serie hebt staan en je dit parallel aan gaat sluiten. 1 paneel met schaduw zorgt dan ervoor dat je met een beetje pech 50% vermogen van je hele array verliest wat flink wat opbrengst (=geld) kost bij een normale installatie van enkele kWp.

Op 21 januari 2023 09:42:44 schreef EL83:

Eventueel kan de koelbox aan de startaccu kant.

Dit is nog wel een idee, de kabel is er al dus dat is geen probleem

Op 21 januari 2023 09:42:44 schreef EL83: De 60V max moet je aan houden anders blaas je de mppt op

klopt, maar nu heb ik een paneel van 430Wp en Vmp van 41.8. dus dat zit wel goed. Het voertuig heeft een hefdak en ik kon er exact een flexpaneel van 205x110 op kwijt. Doordat dit paneel zelf twee millimeters dik is en direct verlijmt zit op het hefdak is dit een zeer nette oplossing.
Maar als ik het zo lees zal ik dus of voor een 12-12 lader moeten gaan kijken of toch een tweede MTTP lader maar toch met keuze schakelaar.

Edit: Ik heb de keuze gemaakt voor een groot flex paneel ipv twee kleinere of panelen in een frame. Dit omdat dit een naadloze oplossing geeft. Aan de voorzijde zit het paneel (zonder dat er cellen worden afgedekt) netjes onder de rubbers van het dak zodat er geen rijwind onder kan komen. Tevens ik rij ik ook wel geregeld offroad dus ik wil niet het risico lopen dat ik paneel verlies in de bomen omdat er ergens een tak aan blijft haken.

Op 21 januari 2023 10:14:37 schreef Yamaha FJ1100:
[...]
klopt, maar nu heb ik een paneel van 430Wp en Vmp van 41.8. dus dat zit wel goed. Het voertuig heeft een hefdak en ik kon er exact een flexpaneel van 205x110 op kwijt. Doordat dit paneel zelf twee millimeters dik is en direct verlijmt zit op het hefdak is dit een zeer nette oplossing.
Maar als ik het zo lees zal ik dus of voor een 12-12 lader moeten gaan kijken of toch een tweede MTTP lader maar toch met keuze schakelaar.

Aangezien je wel eens offroad gaat (camper vakantie?) is het misschien nog beter om beide opties te voorzien.
Mocht de ecoflow het onverwacht opgeven dan kun je nog altijd omschakelen en het 12V gedeelte blijven voorzien.

Mocht de dynamo stuk gaan heb je dag en nacht een mogelijkheid om de accu op te laden met de ecoflow icm orion en zo de bewoonde wereld te bereiken.

Op 21 januari 2023 01:47:03 schreef benleentje:
@r-p TS wil 1 zonnepaneel (string) op 2 verschillende MPPT laders aansluiten dat gaat volgens mij niet.

Thanks, dat begreep ik. Maar wat is het probleem? Ja, ze gaan allebei een optimum lopen zoeken en elkaar in de weg zitten, maar anders dan dat nummer één vaker zijn MPPT punt moeten gaan lopen zoeken omdat nummer twee het weer verziekt heeft, wat is dan het probleem?
Zoals gezegd is het op lichtnet-omvormers vaak geen probleem.

Ik zeg niet dat er GEEN probleem is, maar ik vraag me af OF er een probleem is.

@JamahaFJ1100: klinkt als een hele mooie oplossing! Iets charmanter dan mijn oplossing... In my defense: in een uurtje in elkaar geflanst (met DC-DC voor twee koelboxen)

STEL dat het MPP 50V, 1A is.

STEL nu dat je eerste MPPT regelaar dat MPP heeft gevonden.

Bij iedere stroomafname van de tweede MPPT regelaar zakt nu de spanning zodanig dat meer stroom afnemen niet gunstig is. Volgens mij is de langzaamste MPPT dus in het voordeel, en verliest de snelste MPPT regelaar in dat ie gewoon niets krijgt.

Als ze vergelijkbaar van snelheid zijn, dan zou het zomaar ook heel anders kunnen gaan, bijvoorbeeld dat ze samen een heel slecht punt vinden of dat de boel maar blijft oscilleren.

Het komt er op neer dat op een spanningsbron je ongestraft meerdere verbruikers parallel kan zetten, maar een zonnepaneel gedraagt zich niet als spanningsbron, zeker niet rond het MPP.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/