Li-ion Battery Pack Kärcher (onderhouden)

fred101

Golden Member

Als het lineair gaat zou hij nu rond de 85% moeten zitten en over 3 weken op 69%. Maar deze 3 weken was het minder dan 2% of beter (REW zijn verklaring) Wat doe je nu anders waardoor de zelfontlading nu zo enorm is verbeterd ? Of waren die 6 weken een gok en was dat eerder 3 maanden ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Factuurdatum 09/11/2022, daarna de kleine accu 2 maal intensief gebruikt in één etmaal en terug opgeladen en laten liggen tot 30 december. Terug opgeladen en laten liggen tot heden.

De grote accu nog niet gebruikt (aankoop 27/12/2022) en enkel ter test opgeladen ook op 30 december en laten liggen tot heden.

En zoals Rew aangeeft deel ik dit met jullie puur uit elektronica interesse en ter leering en vermaak.

Wat mij vooral ook interesseert is hoe jullie de meerwaarde van het display inschatten. Pure marketing stunt of toch enige elektronische meerwaarde? Tijdens de werking geeft het display de resttijd in minuten weer (niet het percentage)

ondertussen:

Op 31 december 2022 18:19:51 schreef rew:
Mijn accuboormachines op het werk... Die doen iets van 3-4 laadbeurten per jaar. Als ze dan de 1000 laadbeurten halen, zit ik ver boven die 15 jaar hoor... :-)

+1
Ik heb 10,8 (c.q. 12) volt spullen van Dewalt.
Die accu's zijn altijd paraat als ik wil boren of licht nodig heb. De lader haal ik alleen uit de koffer als bij werkzaamheden de accu leeg raakt.
Er zit geen meter op die het % aangeeft, maar mijn indruk is dat ze desnoods jaren hun lading vasthouden. Geweldig spul!

Zéker meerwaarde! Toen ik in 2006 mijn Sony DSC-R1 (fotocamera) kocht, zat daar een InfoLithium-accu bij: niet nieuw, die werden al in de jaren '90 gemaakt, maar er werd nogal hoog over opgegeven.

Nu, dat vond ik in het begin overdreven: ik hoefde echt niet tot op enkele minuten precies te weten hoe lang de accu nog meeging. Tot ik, na 13 jaar wegens defecten aan m'n huidige camera, een nieuwe kocht, een Canon EOS nog-wat. Geen accurate voorspelling meer, slechts 3 'balkjes' waarvan het laatste vrijwel steevast heel kort aanbleef en dan ging knipperen ten teken dat de accu leeg was.

Omdat ik, na pakweg een jaar en zo'n 3000 foto's, niet kon wennen aan een camera met optische zoeker (waar ik 13 jaar lang met een electronische zoeker had gewerkt) én de grip ook tegenviel voor iemand met lange vingers, kocht ik een GH5 van Panasonic.

Hoewel die camera me veel beter bevalt, mis ik ook dáár de accurate accu-voorspelling.

Praktisch al m'n videocamera accu's communiceren met de videocamera en geven daar een rest-tijd in minuten weer, met als enige nadeel dat die afhankelijk is van wat je met de camera doet: neem je relatief lang op, dan kan er van de 360 minuten zomaar ineens nog 200 overblijven. Stop je met opnemen, dan klimt de indicator weer.

M'n grotere accu's (95 Wh oorspronkelijk) kunnen dit ook (de SMbus communicatie is aan boord) maar helaas wordt er iets mysterieus in de camera gerommeld met authenticatie of iets dergelijks (of de I2C interface in de camera pikt de SMbus communicatie niet), want helaas blijft het scherm een spanning tonen bij verbinding van de SMbus communicatie-pinnen met de accuplaat.

Ik vind het een groot goed als een accu op z'n minst een 4 of 5-LEDs indicator draagt die met een druk op een knopje de huidige capaciteit toont, waardoor je direct weet of je op moet laden of niet. Ook dat je tijdens gebruik kunt zien dat je (bijvoorbeeld) bij 10 % al kunt denken: 'Ik moet nog de halve heg, laat ik maar vast een nieuwe accu pakken.'

Ik vind het daarom des te aparter dat de accu's die ik origineel van IDX heb voor een van m'n camera's dat NIET heeft, maar een derde-partij accu wél...

Ik ben dan echter weer iemand die na afloop gaat meten wat 10% inhoudt: is dat 'absolute ondergrens van de celspanning' of 'leeg' (in werkelijkheid nog restlading over om, na rust, tot zo'n 3,4 Volt te klimmen)

Idem voor m'n Metabo schroefmachine: ik weet nu dat het ongeveer een uur duurt om ze van volledig leeg (lees: bij simpel boor of schroefwerk grijpt de beveiliging voor de eerste keer in en wordt gewisseld) naar 'lampje 'vol' op de lader gaat branden' te krijgen.
Sinds metingen weet ik dat zodra het lampje 'vol' gaat branden, de celspanning zo'n 4 Volt bedraagt. Laat ik de accu's nog langer op de lader, dan klimt de spanning naar de absolute max van 4,2 Volt.
Omdat ik nooit helemaal zeker weet wanneer ik m'n machine weer intensief zal gebruiken, trek ik de accu's vaak een half uur tot 3 kwartier na het begin van het laden, van de lader, zodat de celspanning niet zo hoog ligt.

Nu nog over de oorzaak: het zóu kunnen dat het BMS in de accu's er volledig leeg (lees: ongeleerd) ingezet is. Dat hoort niet, maar zou kunnen verklaren waarom de capaciteit zo afweek. Eenmaal 1 tot 2 keer opgeladen en ontladen, neemt de nauwkeurigheid flink toe, omdat het systeem dan weet hoe goed de cellen daadwerkelijk zijn.

@ Rew: 3 tot 4 laadbeurten per jaar? Op m'n vorige werk was zoiets per week geen gek aantal laadbeurten bij sommige monteurs...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Een laatste update: 30/12/2022 tot heden.

Vanaf volgende week gaan ze uit hun winterslaap en worden ze terug ingezet voor gebruik. In het begin maandelijks gebruik en in volle seizoen 2 wekelijks.

Dus even heralen:

Na laatste gebruik volledig opgeladen, 6 weken later gezakt door zelfontlading tot 69% en terug opgeladen tot 100%, terug door zelfontlading gezakt tot 70% na 8 weken.

Op 21 januari 2023 12:47:24 schreef weardguy:
Zéker meerwaarde! Toen ik in 2006 mijn Sony DSC-R1 (fotocamera) kocht, zat daar een InfoLithium-accu bij: niet nieuw, die werden al in de jaren '90 gemaakt, maar er werd nogal hoog over opgegeven.

Nu, dat vond ik in het begin overdreven: ik hoefde echt niet tot op enkele minuten precies te weten hoe lang de accu nog meeging. Tot ik, na 13 jaar wegens defecten aan m'n huidige camera, een nieuwe kocht, een

zo'n info lithium accu had ik eens 2 verkregen, de stamina versie. mn pa had er een camera voor dus die blij ermee, de originele standaard infolithium waren nooit super geweest. ding is jaren maar sporadisch gebruikt. jarenlang ook helemaal niet gebruikt, toestel was inmiddels 20 jaar oud en kwam weer boven water. ik wilde de tapes gaan backuppen. er zat nog een stamina accu in de camera, die deed het nog na 8 jaar! op de plank te hebben gestaan. niet alleen nog aangaan, maar ook nog 2 tapes ermee afgespeeld zonder op te laden. waarom die accu's weggingen destijds weet ik dus niet, deden het prima..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Robbe: dat vind ik nog steeds extreem veel. Een van m'n accu's hier is nu, na 8 maanden of zo, 4% gedaald.
Omdat daar nog geen optimalisatiecyclus overheen gegaan is (het IC heeft nu de cel-status van een zogenaamd golden pack, een allereerste pack waarvan de gegevens afgeleid worden voor elk volgend pack), zou de afname daar in kunnen zitten. 4 % vind ik in ieder geval niet schrikbarend in 8 maanden.

Maar 30 % in 8 weken vind ik echt extreem veel. Ik krijg de indruk alsof deze accu's al jaren op de plank gelegen hebben, de cellen zelf slecht zijn (1 tot 2 jaar op de plank laten liggen worden ze bij fabrieks-lading tot 35-40 % niet noemenswaardig slechter van) of het BMS gewoon niet deugt.

Van mijn accu's weet ik dat de Relative State of Charge of Absolute State of Charge indicatie (ik vergeet steeds welke van de twee) aangepast kan worden na een chemische stabilisatie van de cellen. Terwijl bij opladen de celspanning bijvoorbeeld 4,2 Volt haalt en er samen met de berekende stroom die het pack ingegaan is dan (ik noem maar wat) 105 % RSoC gemeld wordt, kan een chemische stabilisatie (een aantal uur rust na opladen) de spanning weer doen zakken en het IC doen besluiten de RSoC naar beneden bij te stellen.

Idem voor ontladen: als er 0 % SoC gemeld wordt, kan je instellen dat een chemische stabilisatie (en stijgende klemspanning dus) toch weer enkele procenten SoC oplevert.

Maar dit is in te stellen in de software en oorspronkelijk stond het bij mij uit, dus heb ik dat ook zo gelaten. Vooral omdat ik dat bij ontladen een rare status zou vinden: eerst gaat de accu klagen dat 'ie leeg is, om vervolgens na rusten weer enkele procenten restlading te tonen...

@ Testman: mijn Infolithium van m'n Sony DSC-R1, heeft 4 jaar lang onopgeladen in de camera gezeten. De lader weigerde 'm uiteraard. Met voorzichtig op de labvoeding weer op spanning brengen, waarbij de klemspanning rap naar de 6 Volt ging, kon ik 'm uiteindelijk weer op de gewone lader laden. De capaciteit zal wel wat afgenomen zijn, maar hij doet het gewoon nog steeds in de camera... En dat 17 jaar na aankoop...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ja, die 30% in 8 weken is echt abnormaal veel voor lithium cellen.

Als dat zelfontlading is, dan zijn de cellen zwaar mishandeld of erg oud.

Maar mij lijkt het waarschijnlijker dat het BMS gewoon K** is. DIE gebruikt wat stroom.

Of... laat je ze in de lader staan, maar trek je de stekker uit het stopcontact? Dan zou de lekstroom door de lader kunnen lopen.

Als ik het goed uitreken is er 0.75 Ah aan energie weggelopen in 89 weken = 1344 uur. Het gaat dus om ongeveer 0.55mA lek die er zou zijn. Tja,

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de bms die actief blijft, de chipjes voor het display...

dit lijken dus accus voor een zelfstandige die dagelijks die accus gebruikt en oplaadt, maar niet erg geschikt voor de sporadische hobby knutselaar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als je ze nieuw ontvangt (eerste maal opladen) is het display gedoofd. Daarna blijft het display actief.

Tijdens het gebruik geeft het display de resterende minuten aan ipv %

De grootste batterij (links op foto) is nog niet gebruikt geweest, enkel 1 X opgeladen om te kijken of deze weldegelijk functioneerde. Dus +/-8 weken geleden voor het eerst opgeladen.

Op 21 februari 2023 07:08:45 schreef fcapri:
de bms die actief blijft, de chipjes voor het display...

Een goed BMS verbruikt zo weinig dat het, zeker in dit geval, geen significante invloed heeft op de 'zelfontlading'. Ook zo'n LCD-chipje kan het verbruik bijna niet zijn: rekenmachines konden decennia terug al op een minuscule zonnecel werken, dus het verbruik zou ook daarvan praktisch 0 moeten zijn.

De BMS'en in mijn accu's verbruiken in gewone toestand 550 uA en zijn dan volledig functioneel.

In Sleep mode blijft er 124 uA over en als beide FETs ook uitgaan wordt dat nog eens dik gehalveerd. Pas in Shutdown-mode is het maximumverbruik 1 uA, maar dan heb je dat dat chipje zelf verteld of is er een foutsituatie opgetreden waardoor die modus ingegaan is.

@ rew: dat denk ik dus ook. Een van m'n apparaten voor de AV-hobby hier heeft een belachelijk hoog stand-by verbruik van 6 mA: dat heeft me dan ook een accu gekost (gelukkig een accu die al flink ver heen was en geen gereviseerde). Met wat rekenen kwam ik er achter dat die met een week of 8, als de accu al leger was, in staat was de volledig leeg te trekken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Display moet op 1µA kunnen draaien. Ook de rest van het BMS zou dat moeten kunnen. Maar er zijn er die het niet lukt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die displays zijn misschien zuinig, maar zijn die ic's die ze aansturen dat ook?

Wat ook kan zijn is dat de accu detecteerddat ze langdurig gestockeerd ligt en misschien zelf ontlaad voor long-time-storage.
Kijk eens of ze verdee zakken naar 50% of gewoon op 70% blijven nu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De originele HD44780 was 1 van de eerste CMOS chips. Heel zuinig.

Ik heb een random LCD controller van mouser geplukt en dan staat het verbruik niet in het "gegevensblad" (wat kennelijk geen datasheet is want: geen data").

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sinds 19/02/23 zijn beide batterijen op 70 en 71% gebleven, dus geen verdere daling. Vandaag zijn ze aan de lader gegaan en gebruikt voor een vroege lente opkuis (ondanks het wisselvallige weer).

Hiermee ook een einde van het experiment.

Bedankt iedereen voor de tips en input.

Op zich een heel redelijke strategie: Over een maand of 2 leeglopen tot 80 of 70%. Dit betekent dat de accu nooit een jaar achtereen op 100% geladen kan blijven liggen. Als je hem wekelijks gebruikt merk je hier haast niets van. En omdat het ontladen over een aantal maanden verspreid wordt, is de warmteproductie nihil. Die warmte is bij sommige balanceer-strategieen juist het probleem. (de cellen het dichtst bij de balanceer-elektronica worden slechter door de balanceer-warmte en daardoor is nog meer balanceer-acties nodig!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/