Kan een aardlekautomaat stroom verbruiken

Dit topic is gesloten

Anoniem

Beste leden.
Een klant heeft een sluip verbruik van circa 200 Watt per dag.
Als alle automaten en aardlekschakelaars uit staan registreert de slimme meter een verbruik van circa 200 watt per 24 uur.
Ook in de app van de van de energie leverancier is het verbruik van circa 200 Watt terug te zien.
Zet de klant daar in tegen de hoofdschakelaar uit dan registreert de slimme meter geen verbruik meer.
Ook dit is dan in de app van de energie leverancier te zien dat het verbruik 0 watt is
Ik heb de groepenkast inspecteert en er zijn geen aftakkingen voor de aardlekschakelaars en of een aftakking vanaf de hoofdschakelaar.
Dus ik verdenk 1 van de twee aardlek automaten.
Wat is jullie mening.

200 watt per 24 uur is een rare eenheid. Bedoel je niet 200 wattuur per 24 uur? Graag goed onderscheid maken tussen watts en watturen, anders krijgen we een grote spraakverwarring.

Om een antwoord op de vraag te geven: nee, een aardlekautomaat verbruikt geen vermogen, dan zou hij op den duur loeiheet worden. Er is iets anders aan de hand.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zaterdag 21 januari 2023 17:32:48 (31%)

Wat is de 200W?

200 W dissipatie zou goed waarneembaar moeten zijn door de hoeveelheid warmte. Dat is dan 4,8 kWh/dag.
200 Wh over een dag is 8W dissipatie. Dat lijkt me wat veel voor een aardlekschakelaar, maar ook niet echt iets om wakker van te liggen. Het meten van zo een kleine last zou een duik in de specificaties van de meter betekenen.

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 21 januari 2023 17:34:35 (15%)

Dus 8W? Misschien de beltrafo?
Dat is dan wel rijkelijk veel voor een onbelastte trafo.

PS
Dat is dan 36 mA verbruik. Dat moet te meten zijn met een stroomtang.

[Bericht gewijzigd door deKees op zaterdag 21 januari 2023 17:51:47 (30%)

Anoniem

@ KlaasZ
Het verbruik is om precies te zijn 213 Watt per 24 uur als alle automaten en aardlekschakelaars uit geschakeld zijn.
Met de hoofdschakelaar uit is het 0 Watt per 24 uur

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Automaten, aardlekschakelaars en installatieautomaten een aardlekautomaten verbruiken GEEN stroom.

Als er stroom doorheen gaat is er enig verlies, maar dat valt in het niet bij het eigenlijke verbruik.
Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

Haal de deksel eens van de kast, en kontroleer de bedrading.
Wie weet gaat er ergens een draadje heen dat je niet verwacht.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Welkom tot het digitale meter tijdperk. 75 procent van de digitale slimme meters wijken af, kijk maar eens op de site van TU Twente. Meters gaan al de fout in bij een geen mooie sinus. Laat staan dat er rimpels op het netwerk zitten door geschakelde voedingen en of omvormers van zonnepanelen, zelfs van de buurman. En ja hoor er zijn weinig andere voedingen meer die er gebruikt worden. Ook led lampen hebben hier een groot aandeel in. Vandaar dat we ook dit jaar 2023 in Nederland voor 80% aan de slimme meter moeten zijn volgens Europa.
Als alles afgeschakeld is door de aardlekken kan er intern geen stroom vloeien als verbruiker volgens mij. Dit kan dus ook van buiten komen.

Waren we maar wild gebleven .... met een blaadje voor

Op 21 januari 2023 17:58:26 schreef Cobus100:
@ KlaasZ
Het verbruik is om precies te zijn 213 Watt per 24 uur...

Gewoon volhouden he. Het is 213 Wh (Watt-uur) per 24h. Als je continue 200W verbruikt met de automaten uit is dat enorm veel. Een verbruik van 8W valt op zich mee, maar kan niet als alles afgeschakeld is. Automaten zelf verbruiken niets.

@cj hierboven: da's een meting van jaren terug. De fout is bij het totale verbruik van een huishouden nauwelijks meetbaar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Even gemeten aan een nieuwe aardlekschakelaar en alamat:
Hager CDA540G: per pool 0,12 Ω,
Hager ADA916G: per pool: 0,65 Ω

Gemeten met een aardverspreidingsweerstandmeter Nieaf ERT-S, meetspanning 50 Vac, f=125Hz I=20mA.

Leer die meter nu pas waarderen... |:(

Wat voor type is het: AC (staat meestal niets op of soms een sinus in een rechthoekig blokje) of A (kan een sinus zijn met een pulserende/ aangesneden sinus).
In die laatste zit elektronica om pulserende lekstromen te detecteren.

[Bericht gewijzigd door keebrev op zaterdag 21 januari 2023 18:16:21 (30%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 21 januari 2023 18:03:59 schreef flipflop:
[...]

@cj hierboven: da's een meting van jaren terug. De fout is bij het totale verbruik van een huishouden nauwelijks meetbaar.

Volgens mij is dat wat in 2017 bekend was nog steeds actueel: https://www.energievergelijk.nl/nieuws/problemen-met-slimme-meter-tot-… een bericht van oktober 2022. Kijk maar eens naar sommige reacties

Waren we maar wild gebleven .... met een blaadje voor

Op 21 januari 2023 17:58:26 schreef Cobus100:
@ KlaasZ
Het verbruik is om precies te zijn 213 Watt per 24 uur

Nou kom je weer met watt per uur. Dat is een onzinnige eenheid. Ik had je gevraagd om goed onderscheid te maken tussen watts en watturen. Dus wat is het nou?

Als het verbruik met de hoofdschakelaar uit 0 is, en het is meer met de hoofdschakelaar aan, dan moet er iets na de hoofdschakelaar zijn afgetakt en voor de automaten.
ik vraag me ook af hoe dat verbruik is vastgesteld. Heeft je klant dan echt 24 uur aan een stuk alles uit gehad? Dan zal hij het wel koud gekregen hebben.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 januari 2023 18:03:21 schreef c.j:
Welkom tot het digitale meter tijdperk. 75 procent van de digitale slimme meters wijken af....

En wat is het percentage bij de analoge meters?

Elke (!!) analoge meter draait nog iets door als de belasting stopt, totdat het merkteken op de schijf voor staat.
Daar hoor ik nooit iemand over.
Net zo als dat een analoge meter de 1e 5 Watt (afhankelijk van type etc meter)niet registreert.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 21 januari 2023 19:15:07 (34%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Maak eens een foto, merk en type automaat zou ook handig zijn.
Er zijn wel actieve aardlekautomaten, echter deze worden in huis installaties bijna nooit toegepast.

Op 21 januari 2023 17:58:26 schreef Cobus100:
Het verbruik is om precies te zijn 213 Watt per 24 uur als alle automaten en aardlekschakelaars uit geschakeld zijn.
Met de hoofdschakelaar uit is het 0 Watt per 24 uur

Wattuur (Wh) betekent niet Watt per uur maar Watt maal uur.
Als er 217 Watt gedurende (dus niet in) 24 uur verbruikt wordt,
dan is dat een hoeveelheid energie van
217 W * 24 uur = 5,208 kWh.

Als het verbruik 217 Wh bedraagt in 24 uur, dan komt dat overeen met een vermogen van
217 Wattuur / 24 uur = 9 Watt.

Wat het voor leken zo moeilijk maakt is het volgende:

De eenheid 'Watt' heeft in haar benaming geen verwijzing naar de tijd.
De eenheid 'Watt' heeft echter in haar definitie wel een verwijzing naar de tijd (1W = 1 joule /seconde)

Bij de eenheid Wattuur is het precies omgekeerd.

De eenheid Wattuur heeft in haar benaming wel een verwijzing naar de tijd.
De eenheid Wattuur heeft echter in haar definitie geen verwijzing naar de tijd
(1Wattuur = 1 Joule/seconde * 3600 seconden = 3600 Joule).

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 januari 2023 17:25:40 schreef Cobus100:
Als alle automaten en aardlekschakelaars uit staan registreert de slimme meter een verbruik van circa 200 watt per 24 uur. [vermoedelijk 213 Wh/23h]

Er raakt dus bijna 9 W zoek. Als een automaat of aardlekschakelaar werkelijk zoveel vermogen verstookt, zou hij duidelijk warm zijn.

Dat een - ook nog uitgeschakelde! - aardlekschakelaar zoveel zou verbruiken is erg vreemd, maar de meting lijkt duidelijk: met afgeschakelde hoofdschakelaar is het wél 0 W, lees ik.
Wat je sowieso zou kunnen doen, is eenvoudig een voor een de aardlekschakelaars en eventueel daarna de automaten uit de kast halen of de aanvoerdraden losnemen. Als het verbruik op een goed moment opeens nul wordt, weet je wie de schuldige is.

Een stiekeme aftakking is een grappige gedachte - misschien zijn er tegenwoordig energiezuinige groeilampen? eco-weed? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Voor zover ik heb begrepen, ik ben niet echt een ALS expert, bevat een ALS meer dan het schematische spoeltje dat er op de behuizing staat. Ik kan me dus indenken dat ze wat stroom verbruiken.

Op 21 januari 2023 20:13:34 schreef GJ_:
Voor zover ik heb begrepen, ik ben niet echt een ALS expert, bevat een ALS meer dan het schematische spoeltje dat er op de behuizing staat. Ik kan me dus indenken dat ze wat stroom verbruiken.

Een gewone als bevat elektrisch gezien niet meer dan een spoel
(eigenlijk een stroomtransformator) en kan geen energie verbruiken, en al helemaal niet als er geen stroom door vloeit.

Op 21 januari 2023 20:06:01 schreef X3:
[...]
Wattuur (Wh) betekent niet Watt per uur maar Watt maal uur.
Als er 217 Watt gedurende (dus niet in) 24 uur verbruikt wordt,....

Als we dan toch de puntjes op de i gaan zetten, als je een eenheid zoals watt voluit schrijft, dan is dat met een kleine letter. Alleen als je het afkort is het een hoofdletter. Dus watt of W, volt of V, ampere of A, enz..

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 januari 2023 20:13:34 schreef GJ_:
Voor zover ik heb begrepen, ik ben niet echt een ALS expert, bevat een ALS meer dan het schematische spoeltje dat er op de behuizing staat. Ik kan me dus indenken dat ze wat stroom verbruiken.

Men noemt het Watt verliezen.
Een gewone zekering of mespatroon heeft het ook. Daar is het meer bekend.
Een automaat, of zekering wordt warm als er stroom doorheen gaat.
Dat komt door de weerstand van de magneetspoel, de weerstand om het bimetaal, of (bij zekeringen) de weerstand van de smelddraad.

Bij al deze apparaten geld dat de Wattverliezen, net zo als bij elke weerstand I^2 x R
als I = 0 dan zijn de wattverliezen ook 0

Ik zou het op moeten zoeken, maar bij de 16 A automaten en zekeringen zijn de wattverliezen iets van 4 Watt. Ongeveer 1/1000 van de energie die er doorheen gaat.

Even gezocht, Wattverlies van een 16A zekering is ca 2 Watt, van een EATON aardlekautomaat 16A is dat 3,2 Watt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Watt was toch ook een eigen naam? (James Watt)
En daarom per definitie met hoofdletter?
Zo hebben ze het mij 250 jaar terug aangeleerd op de LTS en MTS.

Maar dat is verder geneuzel in de ruimte, ik verwacht dat er ergens een vergeten telefoonlader vast in een WCD zit.
TS meld ook niet of hij alle zekeringen uitzet of gokt dat alles uitstaat.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Op 21 januari 2023 18:03:21 schreef c.j:
Welkom tot het digitale meter tijdperk. 75 procent van de digitale slimme meters wijken af, kijk maar eens op de site van TU Twente. Meters gaan al de fout in bij een geen mooie sinus. Laat staan dat er rimpels op het netwerk zitten door geschakelde voedingen en of omvormers van zonnepanelen, zelfs van de buurman. En ja hoor er zijn weinig andere voedingen meer die er gebruikt worden. Ook led lampen hebben hier een groot aandeel in. Vandaar dat we ook dit jaar 2023 in Nederland voor 80% aan de slimme meter moeten zijn volgens Europa.
Als alles afgeschakeld is door de aardlekken kan er intern geen stroom vloeien als verbruiker volgens mij. Dit kan dus ook van buiten komen.

<Zucht> Niet weer opnieuw het :(
Wat snap je niet aan deze zin ?
Zet de klant daar in tegen de hoofdschakelaar uit dan registreert de slimme meter geen verbruik meer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een "moderne" ALS is toch best gecompliceerd opgebouwd. Ook vanwege de extra aanwijzingen. Het gele en rode plaatje. En verder zit er zelfs een printje in met enkele SMD onderdelen.
Dit is het binnenwerk van een Hager CDA540G.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
bprosman

Golden Member

Op 21 januari 2023 20:51:51 schreef Jinny:
Watt was toch ook een eigen naam? (James Watt)
En daarom per definitie met hoofdletter?
Zo hebben ze het mij 250 jaar terug aangeleerd op de LTS en MTS.

Maar dat is verder geneuzel in de ruimte, ik verwacht dat er ergens een vergeten telefoonlader vast in een WCD zit.
TS meld ook niet of hij alle zekeringen uitzet of gokt dat alles uitstaat.

Inderdaad :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Maar dat gaat geen 8 Watt gebruiken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dit topic is gesloten