Groepenkast/verdeler aandraaimomenten

bprosman

Golden Member

Een vraagje aan de installateurs onder ons.
Wat voor aandraaimoment gebruiken jullie bij het werken aan een groepenkast ?

Ik weet dat het in de datasheet van de componenten staat, maar ze zijn zo goed als allemaal verschillend, automaat, aardlek, hoofdschak, etc en dan ook nog eens per merk.

Ik kan me niet voorstellen (maar misschien vergis ik me wel) dat je dat moment per component aanpast , er zal toch wel een "Gulden middenweg" zijn ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
jerome

Golden Member

De gulden middenweg is bij de meeste installateurs gewoon goed vast zetten terwijl de momenttool mooi in de koffer blijft.

Een goede maat passende schroevendraaier gebruiken en hiermee vastdraaien voordat je gaat forceren (schroef kop beschadigd). Dus gezond verstand.

Waren we maar wild gebleven .... met een blaadje voor

Kwartslag tot de vloeigrens van de schroefdraad zeiden ze vroeger wel eens.. :)

Wat ik doe is de grote schroeven aanhalen tot 2,8 Nm ( driefasen componenten, aardlekschakelaars/automaten) en 1,9 Nm de installatieautomaten. Advies van Hager. Andere merken weet ik niet zo, maar dat zal niet veel verschillen.

kWh-meters volgens advies van de netbeheerder.

Er staan markeringen op die punten op mijn momentsleutel. Vast draad draai je snel op het goede moment aan, terwijl soepel draad met adereindhuls je nog een aantal keer kan ronddraaien tot die klik zegt. Wel de goeie kruiskop gebruiken (PlusMinPosidriv of SL/PZ2 genoemd)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
bprosman

Golden Member

Op 21 januari 2023 18:22:42 schreef keebrev:
Kwartslag tot de vloeigrens van de schroefdraad zeiden ze vroeger wel eens.. :)

Wat ik doe is de grote schroeven aanhalen tot 2,8 Nm ( driefasen componenten, aardlekschakelaars/automaten) en 1,9 Nm de installatieautomaten. Advies van Hager. Andere merken weet ik niet zo, maar dat zal niet veel verschillen.

kWh-meters volgens advies van de netbeheerder.

Mooi, daar kan ik wat mee :)
kWh meter mag ik toch niet aankomen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij de meeste (goede) merken staan de momenten op of in het doosje!
,of het staat in het boekwerkje in het doosje.
Je kunt bv de aanhaalmomenten met een potloodje bij de desbetreffende aansluitschroeven noteren.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
vergeten

Golden Member

Op 21 januari 2023 18:22:42 schreef keebrev:
Kwartslag tot de vloeigrens van de schroefdraad zeiden ze vroeger wel eens.. :)

Wat ik doe is de grote schroeven aanhalen tot 2,8 Nm ( driefasen componenten, aardlekschakelaars/automaten) en 1,9 Nm de installatieautomaten. Advies van Hager. Andere merken weet ik niet zo, maar dat zal niet veel verschillen

Aandraaien tot een kwart slag voor kraken/breuk :)

Ook is het een groot verschil of het over M6 of M16 bouten gaat.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

De meeste automaten kun je gewoon op 3Nm zetten. Overigens doe ik dat al 30 jaar meestal gewoon zonder momentschroevendraaier. Tot voor 20 jaar geleden werd het sowieso op gevoel gedaan.

De iets grotere bouten, vanaf M8 of zo, doe ik altijd met een momentsleutel. Mijn ervaring is dat de gemiddelde monteur bijvoorbeeld motoraansluitingen veel te vast draait. Ik heb ze M12 moeren tot ruim 30Nm vast zien draaien. Dan ben je gewoon een prutser. (normaal is rond de 15Nm bij M12)

RAAF12

Golden Member

Een staatje staat hier en rekening houden met de kwaliteit van de bout. In elektra kringen zullen dit wel de goedkoopste zijn.

https://duursma.nl/blog/het-aandraaimoment-van-een-bout

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 21 januari 2023 19:37:44 schreef GJ_:
De meeste automaten kun je gewoon op 3Nm zetten. Overigens doe ik dat al 30 jaar meestal gewoon zonder momentschroevendraaier. Tot voor 20 jaar geleden werd het sowieso op gevoel gedaan.

Toen waren de mannen van staal, en de installatieautomaten 2 modules breed. In het kader miniaturisering zijn die de helft geworden en kan dat niet meer.

Zeker dat spul uit Azië, Eastron, Bestron, Chint maar ook ABB:

Dit is een tussen kWh-meter, voor pv-opbrengten en zo.
Met 3 Nm gooi je zo € 130,- of meer weg. Maar of het vast zit is een ander verhaal.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
mvdk

Golden Member

Heeft iemand hier wel eens een wiel gewisseld?
Langs de weg, na een papband?
En hoe vast heb je toen die wielbouten aangedraaid? Met je voeten op de wielsleutel gestaan?
Weleens meegemaakt dat wielbouten losraakten?
Wie heeft er een momentsleutel in de auto liggen om de wielmoeren aan te draaien?

Ja sorry hoor. Veel mensen hebben een auto, maar weinig mensen sleutelen in groepenkasten...

Edit: heb ooit een blauwe maandag in een vw garage gewerkt. Kreeg op m'n falie (die zit in de buurt van je donder) dat ik de wielmoeren of bouten te vast draaide. Had instructie gekregen van een meerdere hoe de pneumatische slagmoersleutel in te stellen, daarom voelde het heel onrechtvaardig..

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 21 januari 2023 22:18:57 (27%)

bprosman

Golden Member

Op 21 januari 2023 19:09:57 schreef vergeten:
[...]
Aandraaien tot een kwart slag voor kraken/breuk :)

Ook is het een groot verschil of het over M6 of M16 bouten gaat.

Daarom vraag ik het, ik heb al eens een hoofdschakelaar aangedraaid die ineens 4-Delig werd :(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 21 januari 2023 22:14:20 schreef mvdk:
Heeft iemand hier wel eens een wiel gewisseld?
Langs de weg, na een papband?
En hoe vast heb je toen die wielbouten aangedraaid? Met je voeten op de wielsleutel gestaan?
Weleens meegemaakt dat wielbouten losraakten?
Wie heeft er een momentsleutel in de auto liggen om de wielmoeren aan te draaien?

Ja sorry hoor. Veel mensen hebben een auto, maar weinig mensen sleutelen in groepenkasten...

Edit: heb ooit een blauwe maandag in een vw garage gewerkt. Kreeg op m'n falie (die zit in de buurt van je donder) dat ik de wielmoeren of bouten te vast draaide. Had instructie gekregen van een meerdere hoe de pneumatische slagmoersleutel in te stellen, daarom voelde het heel onrechtvaardig..

Ik heb al eens onderweg gestaan met een Ford transit waar ik eerst ergens een stuk steigerpijp moest stelen om de wielbouten los te krijgen die te lomp vastgezet waren :-( En qua loslopen, bij vrachtwagens schreven ze niet voor niets nat-rekken op een verwisselde band.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 januari 2023 22:27:09 schreef bprosman:
[...]
Daarom vraag ik het, ik heb al eens een hoofdschakelaar aangedraaid die ineens 4-Delig werd :(

zo'n collega heb ik ook 1, die draait geregeld de nul van automaten en hoofdschakelaars kapot, juist de nul want daar breekt de zijkant gewoon weg.
:P

ik bouw vaak zat verdeel kasten, maar voor de gewone schroeven komt een momentsleutel vrijwel niet in beeld. pas bij bouten aandraaien. er zijn best wat componenten in meterkasten die maar 0,6Nm mogen hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 januari 2023 22:31:50 schreef bprosman:
[...]Ik heb al eens onderweg gestaan met een Ford transit waar ik eerst ergens een stuk steigerpijp moest stelen om de wielbouten los te krijgen die te lomp vastgezet waren :-( En qua loslopen, bij vrachtwagens schreven ze niet voor niets nat-rekken op een verwisselde band.

Hoeft niet eens lomp te zijn vastgezet. Soms gaan wielbouten vanzelf vaster zitten tijdens het rijden. Vraag me niet hoe het kan, maar ik heb het meegemaakt. Zelf vast gezet, en na een maand kon ik ze niet meer loskrijgen. Dat natrekken is niet alleen belangrijk voor vrachtwagens. Ook bij een personenauto is het verstandig om na de eerste kilometers even te voelen of alles nog goed vastzit.

Schroeven in e-installaties zet ik op gevoel vast, door ervaring leer je vanzelf hoe vast het moet zitten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Welke eisen stel je aan je eigen werk?
Welke eisen stelt de opdrachtgever?
En wat is de stroom van de installatie.
Een woning met een 25 a aansluiting is toch heel wat anders dan een industriele kast met een 630 Amp aansluiting.
In meeste ellende die ik in de kleine installaties tegenkwam was door te dunne draad, isolatie niet goed weggehaald, ingekerfde draden, draden naast de klem gestoken, draden niet ver genoeg in de klem gestoken, gecorrodeerde bedrading etc. de meest voorkomende ellende in de meterkast.
Zelden door niet strak genoeg aangedraaide schroeven.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Na problemen heb ik ooit een momentsleutel gekocht. Bevalt prima.

GJ_

Moderator

Op 21 januari 2023 21:57:57 schreef keebrev:
Zeker dat spul uit Azië, Eastron, Bestron, Chint...

Dat gebruik ik nooit :-)
Ik heb 3 soorten:
Schneider: 2Nm
ABB: 2,8Nm
Siemens: 2,5-3,5Nm

Die gammele rommel kan ik toch ook niet mee aan komen kakken bij de klant?

fred101

Golden Member

Gewoon aandraaien tot de draad stript of de schroef breekt en dan een halve slag terug.
Ik wil eigenlijk een momentsleutel voor SMA connectors maar ze zijn nogal prijzig en SMA gebruik ik eigenlijk alleen maar af en toe (de VNA hobby)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 22 januari 2023 10:44:14 schreef GJ_:
[...]Dat gebruik ik nooit :-)

Die gammele rommel kan ik toch ook niet mee aan komen kakken bij de klant?

Als je een (Chinese) omvormer met thuisbatterij besteld, zit dit spul erbij.

Kijk eens naar Home-Wizzrd of Cedel etc. of als je een Waalbox met loadbalancing neemt, juist ja, allemaal van die merken.

Ahhh, nu zie ik het, ik gebruik het verkeerde gereedschap... 8)7 plaatje komt van de ThuisTovenaar

Ieder (Mini)Wattje is er een...
GJ_

Moderator

Op 22 januari 2023 11:10:19 schreef keebrev:
Kijk eens naar Home-Wizzrd..

Die Eastron op de foto is ook 2,5-3Nm trouwens.

Om terug te komen op de vraag: ik heb een arsenaal aan momentschroevendraaiers en sleutels. Als ik dus verschillende aanhaalmomenten heb kan ik gewoon twee of drie ingestelde schroevendraaiers pakken.

En bij haast heb ik nog een geweldige elektrische schroevendraaier die afslaat op koppel. Echt afslaan, dus niet gaat staan ratelen, want dan ben je bezig automaten en magneetschakelaars tot snot te slaan natuurlijk.

een klein deel van het arsenaal:

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 22 januari 2023 11:35:27 (16%)

had pas nog een vrij nieuw eaton kastje waar de installateur alles te vast had gezet, 3 van de 6 automaten was een schroef gewoon afgebroken. dan kun je de railtjes en automaten vervangen anders komt het niet meer los.

als je een kast die op moment is aangedraaid met de hand los moet maken lijkt het vaak wat los te zitten lijkt het. met de hand zit het eerder te vast, maar werkt ook niet los, zeker bij mobiele toepassingen. stugge draad nog verbuigen na aantrekken is een nogo, dan gaat het juist los komen.

tijd terug nog een kast met mespatroon velden aangepast, toen enexis was geweest zat het draaiveld andersom, en de voeding omdraaien was geen optie. nergens info over aandraaimomenten, bel de projectleider, 50Nm zei die. voor een M10 bout :? met de helft van dat buigt heel de strip al krom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Megger heeft een goed stuk geschreven over low resistance metingen met daarbij de invloed van aanhaalmomenten.
Prik wel even door de ballon van hoe goed Megger is. Het gaat tenslotte over de meettechnieken.
https://www.instrumart.com/assets/Megger-Low-Resistance-Guide.pdf

[Bericht gewijzigd door keebrev op zondag 22 januari 2023 13:01:41 (28%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
bprosman

Golden Member

Op 22 januari 2023 12:40:32 schreef testman:
had pas nog een vrij nieuw eaton kastje waar de installateur alles te vast had gezet, 3 van de 6 automaten was een schroef gewoon afgebroken. dan kun je de railtjes en automaten vervangen anders komt het niet meer los.

als je een kast die op moment is aangedraaid met de hand los moet maken lijkt het vaak wat los te zitten lijkt het. met de hand zit het eerder te vast, maar werkt ook niet los, zeker bij mobiele toepassingen. stugge draad nog verbuigen na aantrekken is een nogo, dan gaat het juist los komen.

tijd terug nog een kast met mespatroon velden aangepast, toen enexis was geweest zat het draaiveld andersom, en de voeding omdraaien was geen optie. nergens info over aandraaimomenten, bel de projectleider, 50Nm zei die. voor een M10 bout :? met de helft van dat buigt heel de strip al krom..

Dit weekend wat aan mijn meterkast geknutseld, moment schroevendraaier weer eens uit de kast gepakt en automaten en aardlekschakelaar vastgezet met de 2.4Nm die Eaton voorschrijft, zal misschien aan mij liggen maar is toch een stuk vaster dan dat ik met de hand gedaan zou hebben.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.