Kan een aardlekautomaat stroom verbruiken

Dit topic is gesloten

Nee, dat zou ook niet kunnen. Het enige waar alles mee verbonden is, is de spoel waar een stroompje moet gaan lopen zodra er een verschil tussen nul en fase is.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

als een plastic aardlek 8W zou verbruiken dan word deze zeker merkbaar warm.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ts: Zit er aan de hoofdschakelaar nog een pv-installatie aangesloten? Het kan zo maar zijn dat deze stanby-by (dus als het donker is) ook nog energie verbruikt. Dat is wel merk afhankelijk.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 21 januari 2023 20:51:51 schreef Jinny:
Watt was toch ook een eigen naam? (James Watt)
En daarom per definitie met hoofdletter?

Watt is inderdaad een eigennaam. En die schrijf je met een hoofdletter als het over de persoon James Watt gaat. Maar de eenheid watt schrijf je met een kleine letter, juist om onderscheid te maken tussen de persoon en de eenheid die naar hem is vernoemd.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 januari 2023 20:55:22 schreef Nightwalker:
Een "moderne" ALS is toch best gecompliceerd opgebouwd. Ook vanwege de extra aanwijzingen. Het gele en rode plaatje. En verder zit er zelfs een printje in met enkele SMD onderdelen.
Dit is het binnenwerk van een Hager CDA540G.

Je ziet duidelijk dat er van de stroomspoel 2 draden naar het printje gaan.
Als er geen stroom door de primaire zijde van de stroomtrafo gaat, gaat er ook geen secundaire stroom naar het printje.
Oftwel stroom 0, geen eigen verbruik.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Is het een oude installatie?, Dan is het mogelijk dat bv de wasmachine niet via een als loopt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje

Golden Member

Anders wel handig om een paargoede foto's van de kast en eventueel binnenkant van de kast te hebben dan kunnen we het tenminste zelf zien.
Dingen in een kast die wat stroom verbruiken zijn oa relais en bel-transformator. Relais zie je zelden in een groepenkast maar het kan wel. Verbruik van een relais kan afhankelijk van de grote zitten tussen 2 en 8W per stuk. Een bel trafo zal denk ik hooguit 3W zijn. tenzij het een hele grote is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

@ KlaasZ
"sluip verbruik van circa 200 Watt per dag"
Een dag is bij mij 24 uur
"Het verbruik is om precies te zijn 213 Watt per 24 uur"
"Nou kom je weer met watt per uur"
Dus om het even duidelijk te maken over 24 uur word er dus ergens 213 Watt verbruikt.
Lijkt mij dus circa 8.8 Watt per uur.

Op 22 januari 2023 08:20:37 schreef Cobus100
Dus om het even duidelijk te maken over 24 uur word er dus ergens 213 Watt verbruikt. Lijkt mij dus circa 8.8 Watt per uur.

Ik vrees dat je weer dezelfde reacties gaat krijgen. Heb de zin even voor je gecorrigeerd.

Dus om het even duidelijk te maken over 24 uur word er dus ergens 213 wattuur verbruikt. Lijkt mij dus circa 8,8 watt per uur.

Cobus, in het begin heb je het over een klant. Wat is jouw positie ten opzichte van de klant? Ben je elektrotechnisch installateur? Of ben je misschien zijn groenteman? Je hebt gewoon geen verstand van zaken, dat is wel duidelijk.

Je blijft maar doormekkeren over watt per uur, maar ik heb al een paar keer gezegd dat dat onzin is.
En je hebt ook nog geen antwoord gegeven op de vraag hoe dat verbruik is vastgesteld. Dus heeft die klant echt 24 uur in het donker gezeten om dit vast te stellen?

als je een lampje van 8W aanzet,
dan heb je na 1 uur een verbruik gehad van 8Wh.
na 2uur heeft die lamp dan 16Wh verbruikt...

na 24h zal je meter dan 192Wh geregistreerd hebben.

we zijn er dus wel uit dat we een verlies van 8W moeten gaan vinden.

met de hoofdschakelaar uit meet je niks, met de schakelaar aan, meet die meter dus wel een stroom.
kan je op de digitale meter de stroom zien dat er momenteel loopt? die 8-9W dus.
het kan evengoed een buitenlamp zijn van van 22h tot 6h aanspringt ergens.

dus zijn de zekeringen allemaal uitgeschakelt en desnoods eruit getrokken.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Op 21 januari 2023 20:24:21 schreef X3:
[...]

Een gewone als bevat elektrisch gezien niet meer dan een spoel...

Volgens mij wel dus.

EDIT:
oeps, dat was al gemeld zie ik nu.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 22 januari 2023 10:21:46 (11%)

KGE

Golden Member

Deurintercom/opener zou ook nog een redelijk sluipverbruik kunnen hebben. Zou officieel natuurlijk achter één van de groepen moeten zitten maar ja...

Ik houdt het op een groep die buiten de ALSen om gaat ,Zo als al eerder genoemd de wasmachine of een inbraakalarm.
Taaldeskundigen , er staat; per 24 uur en niet per uur.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 22 januari 2023 08:20:37 schreef Cobus100:
Lijkt mij dus circa 8.8 Watt per uur.

Ik geef het op je weigert gewoon een poging te doen om het geod te doen en blijft het expres verkeerd doen.

Er valt met jou niet gewoon te communiceren, er is geen vraag, dus ook geen antwoord.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 januari 2023 10:37:00 schreef KGE:
Deurintercom/opener zou ook nog een redelijk sluipverbruik kunnen hebben. Zou officieel natuurlijk achter één van de groepen moeten zitten maar ja...

Een moderne beltrafo is kortsluitvast, en geplaatst in de groepenkast behoeft niet achter een installatieautomaat.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 21 januari 2023 17:25:40 schreef Cobus100:
Beste leden.
Een klant heeft een sluip verbruik van circa 200 Watt per dag.
Als alle automaten en aardlekschakelaars uit staan registreert de slimme meter een verbruik van circa 200 watt per 24 uur.
Ook in de app van de van de energie leverancier is het verbruik van circa 200 Watt terug te zien.
Zet de klant daar in tegen de hoofdschakelaar uit dan registreert de slimme meter geen verbruik meer.
Ook dit is dan in de app van de energie leverancier te zien dat het verbruik 0 watt is
Ik heb de groepenkast inspecteert en er zijn geen aftakkingen voor de aardlekschakelaars en of een aftakking vanaf de hoofdschakelaar.
Dus ik verdenk 1 van de twee aardlek automaten.
Wat is jullie mening.

Ik gok er even op dat er wordt bedoeld 200Wh per 24 uur.
Dus dat is 0,2 kWh per 24 uur, of 0,2 kWh per dag.

De slimme meter heeft vanwege zijn registratie en eigen electronica ook energie nodig.
Het lijkt erop dat de energie voor de slimme meter ACHTER (!!!) de meter is aangesloten, dus an de KLANT-ZIJDE.
Kenners op dit forum met verstand van meters kunnen dit mogelijk bevestigen.
Ik weet het niet, maar het is zeer aannemelijk.

Op het moment dat u de hoofdschakelaar uitzet, zit de slimme meter zonder energie, en het display gaat uit. (duh).
De communicatie met de app zal dan ook wegvallen, waarbij de app mogelijk aangeeft "0". Beter was geweest een streepje, wat aangeeft dat de app het niet meer weet, omdat de communicatie met de meter is weggevallen.

Correctie: de uitspraak mbt de hoofdschakelaar klopt niet.

Er ist wieder da...

8W vind ik dan wel extreem voor een 'slimme meter'. ik monitormijn hele huis en zonnepanelen opbrengst met een raspberry en die verbruikt minder. k denk dat die op een 3-5W draait nu en die is toch een pak overbemeten dan een slimme meter (wifi onboard, usb hub, netwerkaansluiting, hdmi uitgang,...)

2de vind ik niet dat de klant zou moeten opdraaien voor dat verbruik.
je zou dat dan wel kunnen testen door bv exact 1000W te trekken en te kijken of de meer dan 1008 als instant vermogen aangeeft. persoonlijk geloof ik daar weinig van, en zou ik de ultieme test doen door de bekabeling tussen slimme meter en eerste diff te onderbreken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Om meer uitsluitsel te krijgen de kast openen, en een foto van het gedeelte tussen hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars plaatsen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 22 januari 2023 14:21:30 schreef hobby-ist:
Het lijkt erop dat de energie voor de slimme meter ACHTER (!!!) de meter is aangesloten, dus an de KLANT-ZIJDE.
Kenners op dit forum met verstand van meters kunnen dit mogelijk bevestigen.
Ik weet het niet, maar het is zeer aannemelijk.

Dat is niet aannemelijk want ik weet dat de interne voeding van een elektronische meter altijd van de ingang wordt gevoed. De klant betaalt dat dus niet.

Op het moment dat u de hoofdschakelaar uitzet, zit de slimme meter zonder energie, en het display gaat uit. (duh).

Ook niet juist. De hoofdschakelaar zit altijd achter de meter. Dus als je de hoofdschakelaar uit zet, blijft de meter onder spanning.

Op 22 januari 2023 14:51:28 schreef KlaasZ:
[...]Dat is niet aannemelijk want ik weet dat de interne voeding van een elektronische meter altijd van de ingang wordt gevoed. De klant betaalt dat dus niet.

De klant ziet het niet op de rekening, maar uiteindelijk betaalt de klant het natuurlijk wel. ALLE kosten komen uiteindelijk op het bordje van de klant terecht. Zo werkt dat nu eenmaal in de commercie.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Daar heb je gelijk in. De klant ziet het niet in zijn leveringskosten, maar het zit verborgen in de netbeheerskosten.

Er werd hier geopperd om een goede foto te maken van de groepenkast. Liefst enkele meer.
Er moet eerst 100% duideljk worden geconcludeerd dat indien alle automaten uit staan er niet stiekum alsnog een verbruiker gevoedt wordt doordat er in de groepenkast een fout is gemaakt met de bedrading. Kan eigenlijk niet, maar broddelwerk bestaat altijd.

Er ist wieder da...

Op 22 januari 2023 13:10:48 schreef keebrev:
[...]

Een moderne beltrafo is kortsluitvast, en geplaatst in de groepenkast behoeft niet achter een installatieautomaat.

Een oude ook, dat deden ze m.b.v. een luchtspleet. Ik wist niet dat je hem voor een automaat mag zetten. Het is een kleine moeite hem achter een automaat te zetten, zeker zo veilig.

Ik heb een module voor intelligente meters met allerlei communicatie ontwikkeld die in goedkope uren remote (vanuit de leverancier) groepen aan kan zetten. Typische toepassingen zijn boilers en warmteopslag-kachels. Omdat hij achter de meter zit zijn de kosten voor de klant. Maar de fabrikanten van spullen voor in de meterkast houden er zeker wel rekening mee. De harde eis was maximaal 1 Watt, i.v.m. nieuwere normen liefst onder 0,5 Watt. Ik kreeg hem onder 0,25 Watt. Alles in de meterkast moet aan normen voldoen, ook wat verbruik betreft.

Netwerkspullen, routers, mesh etc. verbruiken wel vaak een 5 tot 8 Watt. Daar is de prijs belangrijker omdat de klant toch wel betaalt en het (denken ze) niet in je meterkast geïnstalleerd staat. Zuinige apparaten kosten wel wat meer ontwikkeltijd, je moet het gewoon wat beter doen dan "goed genoeg".

De aardlek zit achter de meter dus alle verbruik daar komt op je rekening terecht.

de moderne meters zijn zuiniger als de oude ferraris meters, die werden op zn best warm als de nachttarief spoel aanstond, ook de spanningsspoelen deden wel wat meer. nieuwe meters worden niet warm, degelijker zijn ze echter niet, die dingen gaan de 50 jaar never niet halen. veel te compact gebouwd en gprs zal dan ook al lang ter ziele zijn :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten