Afschakelen van omvormer bij zonnepanelen

rudig76

Golden Member

We overwegen om een aantal zonnepanelen te plaatsen bij onze woning.
Enige wat ik wil voorkomen is dat we ze neerleggen en ze niks opleveren.
Je hoort links en rechts de verhalen dat wijken zoveel spanning hebben op het net dat alle omvormers afschakelen.

Wat ik me nu afvraag.
Als het net op 253volt zit, gaan de verbruikers in mijn huis dan nog wel de stroom verbruiken van de zonnepanelen die we zelf hebben liggen. Mijn aanname is van niet.
Immers 253 volt schakelt de omvormer af.
Klopt die beredenatie? En kan ik door simpel een multimeter in stopcontact te stoppen op een zonnige dag een redelijk betrouwbaar beeld krijgen wat de spanning hier in de wijk is?

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
benleentje

Golden Member

JA je redenatie klopt. Als de spanning al regelmatig op bv 250V zit dan dan zit het lokale net daar al aardig vol.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Maar voor "een redelijk zonnige dag" moet je dus op de zomer wachten: Ook al zeggen je ogen: "Whoa! wat is het fel zon vandaag!", in de winter is er gewoon heel weinig opbrengst. Ik heb vandaag (vanochtend was het een tijdje zonnig) een piek van maarliefst 300W.

Zoals in andere topcis besproken: Als het een probleem is, dan is het zaak om de spanningsval tussen je aansluiting en de omvormer zo veel mogelijk te beperken.

Als jij 3kW (13A) aan panelen legt en de kabel tussen meterkast en panelen is 0.5 Ohm, dan schakelen JOU panelen al uit bij 246V. Gebruik je een belachelijk dikke kabel (0.01 OHm) of zet je de omvormer IN de meterkast, dan kan je hopen dat als je in de straat 252.5 hebt, je op jou aansluiting nog steeds 252.6 hebt en dat jou omvormer kan blijven draaien. (terwijl bij je buren de omvormers aan het uitvallen zijn zodat de spanning rond die 252.5 blijft hangen).

Door nu alvast wat te meten met die multimeter kan er vast wel WAT aan informatie vergaard worden. Stel je meet (zoals bij mij in de straat) gewoon strak 230V en zelden 2 volt minder of meer, dan zal het wel loslopen.

Sinds 5 sec geleden wordt die bij mij nu ook gelogd. (nu 225, maar nooit problemen met afvallende omvormer kunnen constateren).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2023 15:26:29 schreef rudig76:
Klopt die beredenatie?

Ja.

En kan ik door simpel een multimeter in stopcontact te stoppen op een zonnige dag een redelijk betrouwbaar beeld krijgen wat de spanning hier in de wijk is?

Ja.

En als de spanning inderdaad te hoog is zou je aan de desbetreffende netbeheerder kunnen vragen of de wijk trafo een paar stappen naar beneden kan. Is hier ook gedaan, wij zitten in de zomer nu op +/- 240 tot 245VAC op het net. En hier in de wijk liggen heel wat panelen inmiddels.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als de nieuwe panelen flink richting Oost of west liggen heb je minder concurrentie, maar ook minder opbrengst.

Ik ga er steeds meer vraagtekens bij zetten. Iedereen gooit voor duizenden euro's op het (niet ideale) dak en zeker in de weekeinden zie ik op mijn dynamische tarieven zelfs negatieve prijzen in de middag. Hoe lang gaat opbrengst dan volledig gesaldeerd worden? En hoe snel heb je de boel dan terugverdiend?

Op 21 januari 2023 09:43:25 schreef K7Jz:
Als de nieuwe panelen flink richting Oost of west liggen heb je minder concurrentie, maar ook minder opbrengst...

Het wordt nochtans sterk aangeraden voor gezinnen waar beiden gaan werken.
Je hebt dan opbrengst als je thuis bent en dat zal meer en meer een rol spelen in de toekomst door allerhande heffingen.

LDmicro user.
rudig76

Golden Member

Thanks allemaal, helder verhaal. Dat van terugschakelen van wijk trafo is nieuw voor me maar wel interessant. Ik ga aan de slag met meten

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Op 20 januari 2023 16:01:01 schreef rew:
....
Door nu alvast wat te meten met die multimeter kan er vast wel WAT aan informatie vergaard worden. Stel je meet (zoals bij mij in de straat) gewoon strak 230V en zelden 2 volt minder of meer, dan zal het wel loslopen.

Sinds 5 sec geleden wordt die bij mij nu ook gelogd. (nu 225, maar nooit problemen met afvallende omvormer kunnen constateren).

Mijn overgeburen hebben een maand geleden een 12kWp (3f) begrensd op 10kWh installatie laten leggen, ik hou mijn hart vast voor deze zomer.
Nu al zit de netspanning aan 144V op mijn omvormer wat ik vroeger zelden zag.
De afstand tussen de omvormer en mijn teller is maar 1m, het zal dus niet aan de bekabeling liggen.
In mijn straat liggen nu op 11 van de 12 huizen zonnepanelen.

Ik geloof niet dat Fluvius maatregelen zal nemen, zo snel zijn ze niet.

De screenhot is van 5min geleden.

LDmicro user.
KGE

Golden Member

Op 21 januari 2023 09:43:25 schreef K7Jz:
Als de nieuwe panelen flink richting Oost of west liggen heb je minder concurrentie, maar ook minder opbrengst.

Ik ga er steeds meer vraagtekens bij zetten. Iedereen gooit voor duizenden euro's op het (niet ideale) dak en zeker in de weekeinden zie ik op mijn dynamische tarieven zelfs negatieve prijzen in de middag. Hoe lang gaat opbrengst dan volledig gesaldeerd worden? En hoe snel heb je de boel dan terugverdiend?

De panelen en inverters zijn relatief goedkoop dus altijd wel terug te verdienen, zeker door zelf te gebruiken op het moment dat je panelen het meest leveren.

rudig76

Golden Member

@kge maar daar zit dus juist de grap. Als jou omvormer afslaat door reeds te hoge spanning dan gebruik je zelf dus ook niet de stroom die van je panelen afkomt. Ofwel zomaar bij veel zon gebruikers aanzetten is geen garantie op goedkope stroom. Alleen als je omvormer actief is, dan zal je dus je eigen stroom verbruiken ipv terugleveren

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Er is wel een voordeel: airco's in de zomer gebruiken veel maar kosten dan toch weinig energie. Dan is het wel te hopen dat de netspanning dan laag genoeg is zodat de stroom van je panelen komt en niet uit het net.

Op 21 januari 2023 13:59:13 schreef KGE:
[...]

De panelen en inverters zijn relatief goedkoop dus altijd wel terug te verdienen, zeker door zelf te gebruiken op het moment dat je panelen het meest leveren.

En daar zit nu de grap met dynamische tarieven:
Ik heb om 13:00 uur ook gratis stroom, maar dan zonder investering te doen.
Als ik dus net als iemand met PV mijn witgoed, EV en eventueel warmtepomp automatiseer dan hoef ik niet terug te verdienen want ik heb nog niks uitgegeven. Sterker nog ik heb die momenten ook in december en 's nachts door de windparken.
Terwijl inverters afslaan, krijg ik zelfs betaald om een airco aan te zetten terwijl ik op vakantie ben.

Op 22 januari 2023 04:45:27 schreef K7Jz:
[...]

En daar zit nu de grap met dynamische tarieven:
Ik heb om 13:00 uur ook gratis stroom, maar dan zonder investering te doen.
Als ik dus net als iemand met PV mijn witgoed, EV en eventueel warmtepomp automatiseer dan hoef ik niet terug te verdienen want ik heb nog niks uitgegeven. Sterker nog ik heb die momenten ook in december en 's nachts door de windparken.
Terwijl inverters afslaan, krijg ik zelfs betaald om een airco aan te zetten terwijl ik op vakantie ben.

Tel je dan de belasting van, wat is het, 16 cent?, mee?

Op 22 januari 2023 11:10:40 schreef Hoeben:
[...]

Tel je dan de belasting van, wat is het, 16 cent?, mee?

Ja soms duikt het daar zelfs onder. Niet zo vaak dat je daar riant op binnenloopt, maar regelmatig 's nachts of 's middags voor 15-20 cent elektra gebruiken is natuurlijk erg prettig.

Voor belasting maar Inc btw:

Op 22 januari 2023 11:21:12 schreef K7Jz:
Ja soms duikt het daar zelfs onder.

Maar goed. Je hebt op 15 januari dus 4 uur de tijd gehad om voor EUR 0,00 + 16 cent belasting stroom te kopen. Die 16 cent is maar 20% onder wat een jaar geleden normaal was om voor stroom te betalen. De grafiekjes en verhalen er omheen doen vermoeden dat het veel meer dan een slok op een borrel scheelt!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Op 21 januari 2023 22:57:07 schreef rudig76:
@kge maar daar zit dus juist de grap. Als jou omvormer afslaat door reeds te hoge spanning dan gebruik je zelf dus ook niet de stroom die van je panelen afkomt. Ofwel zomaar bij veel zon gebruikers aanzetten is geen garantie op goedkope stroom. Alleen als je omvormer actief is, dan zal je dus je eigen stroom verbruiken ipv terugleveren

Maar juist door verbruikers aan te zetten kun je de netspanning verlagen en dus daarmee je omvormer weer aan laten slaan.

rudig76

Golden Member

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i28766/ophef-over-kubie-…

Leuke toevoeging op een gedachte die ik ook al had. Namelijk ontkoppelen van het
Voltage van het net en altijd voor een goede spanning zorgen in het thuis net

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
mvdk

Golden Member

Toch maar eens kennis nemen van de inhoud van artikel 2.15 lid 1 en2 van de Netcode. Dat is een wet, btw.

Elektrische installaties en de daarop aangesloten toestellen veroorzaken via het net van de netbeheerder geen ontoelaatbare hinder.

De netbeheerder kan de aangeslotene verzoeken tot het treffen van zodanige voorzieningen dat de ontoelaatbare hinder ophoudt, dan wel voor een door hem te bepalen aantal uren de aangeslotene verbieden om door hem aan te wijzen toestellen en motoren te gebruiken.

Uit:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2022-12-18

Edit1: als alle zonnepaneel eigenaren in een straat de fasespanning gaan opkrikken naar 260volt, hebben de paar klanten zonder daar ontoelaatbare hinder van.
Dan krijg je toch op een zekere dag een brief in de bus om daar mee te stoppen.

Edit2: Zo'n kubie dinges, zo'n trafo, veroorzaakt uit z'n aard hinder voor anderen.

Of een thuis accu nemen die als de spanning wegvalt offgrid gaat werken

@rudig76

Dat is niet ontkoppelen. Dat is simpel een trafo waarmee je de spanning binnenshuis een paar volt lager maakt dan de spanning op straat. Maar de koppeling blijft. En die werkt 2 kanten op.

Die zorgt ervoor dat de omvormers blijven duwen als de spanning op straat al te hoog is en ze feitelijk zouden moeten afschakelen. En daardoor wordt de straat-spanning nog hoger.

Dat ze dat in het artikel expliciet ontkennen is feitelijk een bewuste leugen!

GJ_

Moderator

Behalve illegaal is een kubie vreselijk a-sociaal.

Reken maar. 253v vind ik al veel, laat staan dat de buren zorgen voor een verhoging naar 260v ofzo. Dan verdienen de buren die dat veroorzaken wel even een emmer zwarte verf over hun paneeltjes.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

En Henk Dinkelaar (uitvinder Kubie) heeft te weinig van elektriciteit begrepen.

Zonder kubie zou als de spanning in de straat 249V is de huisaansluiting 252.6 worden om zeg 3kW te kunnen terugleveren en op magische wijze gaat er evenveel stroom lopen bij 249.4 als er ee kubie in de buurt is! SURE!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 januari 2023 21:24:08 schreef rudig76:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i28766/ophef-over-kubie-…

Leuk idee, een aparaat op de markt brengen waarvan je weet dat als meer mensen het gaan gebeuren, de netspanning plaatselijk ver boven de 250V kan komen.

En dan denken dat niemand jou gaat aanklagen voor beschadigde apparatuur?

De netbeheerder kan lastig achterhalen wie het is. Dus de eerste zoveel jaar heeft niemand door dat de extra "kapotte apparaten" komen doordat de buren allemaal een kubie hebben.

En ik las laatst een rechterlijke uitspraak waarbij de installateur echt heel waarschijnlijk de oorzaak was van de schade, maar hij hoefde niets te betalen omdat er een storm was geweest die mogelijk ook de schade had kunnen veroorzaken.

En dat blijft hier ook: Waarom is je samsung TV kapot? Toon maar eens aan dat het komt omdat het net 50% van de tijd boven de 253 zit en dat er niet gewoon "samsung ging vanzelf kapot net-buiten-de-garantie" geval blijkt te zijn geweest. En Samsung... Gaat die merken dat hun TVs in "Delft Tanthof" ineens maar 2 jaar meegaan terwijl de rest gemiddeld 10 jaar haalt? Kan het ze wat schelen als het net buiten de garantie gebeurt? (Merken ze het als het buiten garantie gebeurt?)

Nee, dit gaat best lang goed. Maar als het aangetoond kan worden... Dan is die uitvinder in 1x failliet en valt er toch geen geld te halen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/